Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammelt og godt utstyr


Tuva turglad

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøpte ein besin /multifuelbrennar på tidlegt 90-tall ; Coleman component Apex (slangebrennar).

Det var ikkje so utbredt med slike på den tida. 

Og ja ;  utstyrsfreaken har handla fleire i ettertid .

Men ingen andre har vore like bra på bråk og småkoking.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Whisperlite International fra 2006 (jeg er ikke såå gammel, så det er begrensa hvor gammelt utstyr jeg har) brukes fortsatt, og den er jeg knallfornøyd med. Enkel å drifte og forstå seg på.

Første sekken jeg kjøpte for egne penger, en Norrøna Vetti 55L (nå 20 år gammel), med påsydde tøymerker fra diverse organisasjoner - denne er egentlig ikke veldig god å bære (synes jeg nå, etter å ha prøvd mange andre alternativer siden), men den er solid og med stor affeksjonsverdi. Får rett og slett godfølelsen av å pakke den.

Thermarest sitt Prolite selvoppblåsbart liggeunderlag, 3,8 cm tykt - mitt ble 15 år gammelt, aldri noe tull. Og det blåste seg faktisk opp av seg sjøl, trengte bare et lite pust inn etter å ha latt det ligge flatt med ventilen åpen mens resten av leiren ble rigga. Hver gang jeg knoter med pumpeposer tenker jeg på det. Det sikra god og varm søvn i Alaska, på Svalbard, Finnmark, Hardangervidda - og endte sine dager ute i hagen her hjemme. Det blåste ut på plenen da det var til tørk etter tur, og robotgressklipperen kjørte over det på sin nattlige vandring. Da felte jeg en liten tåre, faktisk.

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak bamse foam liggeunderlag; 20-30 år gamle,meget  godt brukt, skuffer aldri, gjør jobben, driftsikkert. Bruker 1 stk sommer, og 2 stk vår, høst og vinter. Enkelt og greit, ingen ventiler, ingen pumper, ikke noe tjafs,  BARE liggeunderlag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 år gammelt liggeunderlag, aner ikke merke men grønt på ene siden hvit på andre. Vaffelmønster på begge sider. En del av vaflene ble glattet ut etter nærkontakt med bål.

Nå er det delt opp til passelige biter for sitteunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx skallbukse fra 2002. Like fin. Kostet en «halv bondegård» i 2002, men verdt hver krone når man ser hvordan den har holdt. 
 

exped downmat fra 2004. Fungerer like bra den dag i dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (1 time siden):

40 år gammelt liggeunderlag, aner ikke merke men grønt på ene siden hvit på andre. Vaffelmønster på begge sider. En del av vaflene ble glattet ut etter nærkontakt med bål.

Nå er det delt opp til passelige biter for sitteunderlag.

"Isbjørn", om jeg husker riktig. Det ligger noe slikt å slenger et sted her...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av gammelt utstyr som fortsatt er i bruk har jeg vel stort sett bare Norrøna anojakka (har egentlig 2 av den) en matchende nickers og solide østerdalssokker. Og mine gamle Swix Mountain stål(?)staver. De fikk nye håndtak her om året og er like fine, etter at de originale lærstroppene gikk litt i oppløsning.

Ellers klarte jeg å få gitt bort den siste rest av gamle ryggsekker (en anatomisk 90 liters Norrøna i bomull) her for ikke lenge siden. Den skal nå få nytt liv med å bære slakt ned fra fjellet.

Så med tanke på bålgnister, er det nok bare Norrøna-klærne, ja, som kan klare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus Crux Weekend HE. Første "kompaktsystemet" jeg kjøpte og det er det som blir med ut på tur i sommerhalvåret gang etter gang uansett hvor mange kjeler og brennere jeg har kjøpt siden. Har tålt massiv juling gjennom tiden selv om fluxringen har fått seg en liten skramme.

Usikker på hva som skal til for at jeg tar med annet system på langtur. Prøvde et år å bytte ut kjelen med en titankjel, med ditto økning i drivstofforbruk som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest opplagte er kniver. Jeg har flere som har vært med siden barndommen; en Brusletto Halling (som vel opprinnelig var farmors), en 7" Strømeng og en Victorinox lommekniv som alle har vært i mitt eie i 40+ år. Resten av stallen er også eldre enn 20 år, med unntak av et par foldekniver som har funnet veien ned i sekken etter det. Og noen billigkniver til røff bruk. Mja, og ei machete, men den er til hagebruk, ikke turbruk 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottefella snøspade, en slik rød en som alle hadde før. Uslitelig og gjør nytta, ingen teleskopfunksjon som streiker. Selv om bladet og skaftet har blitt uadskillelige med årene, så har jeg ikke behov for å kjøpe ny.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første skikkelige fjelltelt kjøpte jeg på slutten av 70-tallet, et Norrøna Ravneskar. Det kostet en formue (for meg). Det er VELDIG mye brukt, men fungerer like fint den dag i dag. Dog har jeg byttet ut de tunge glassfiberstengene med aluminiumsstenger - gratis tilsendt fra Norrøna.
Strømengkniven som jeg fortsatt bruker fikk jeg av broren min, det var også en gang på 70-tallet.
Og et tørket reinskinn som jeg kjøpte hos en lokal same er sikkert 30-40 år gammelt, det har vært med på mange turer.
En Norrøna Anojakke i tykk og tettvevd bomull er den beste vinterjakken jeg har. Har også en Norrøna Sydpolen i mikrofiber, men den bruker jeg ikke så mye, ble aldri helt glad i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termosen fortsatt som jeg kjøpte i Holmenkollen under ski-VM i 1982 den dagen Brå brakk staven! Korken er begynt å bli litt sprø så er nok bare reserve-termos (evt til terassebruk) men kan jo ikke kastes? 
 

Av det som brukes har jeg en norrøna 70l sekk fra ca 1995 når 55l sekk blir for liten (dvs om jeg skal på tur med telt og ikke gå så langt så jeg gidder sekk som veier 3kg - men bærekomfor er fantastisk så kjennes lettere ut).  Jeg har også en turbukse fra Montane som er nesten 20 år gammel! Den kan gjøres om til shorts og har vært MYE på tur.  Passform er bra til meg og den er lett og luftig. Nå har jeg begynt å spare litt på den siden den er rimelig tynnslitt - så brukes helst på de turene der jeg ser det er greit å ha shortsmuligheten - dvs de ekstra varme dagene.. Har ikke funnet erstatningsbukse med zip-off enda så den får brukes til den er helt utslitt (håper den revner hjemme og ikke mens jeg er på tur...).

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termosen, ja. Den vi (samboa og jeg) kjøpte på vei opp på vår første felles fjelltur lever fortsatt i beste velgående etter 20 år.

Har forsåvidt meisen fra den gamle Bergans-sekken min også (nå uten sekk), men den brukes bare ved spesielle bærebehov - mao ikke så ofte. Den har noen skavanker etter diverse flyturer men er ellers i bra stand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden jeg har vært innom forumet - Men som Bjørn J skriver om Ravneskar - Mitt Ravneskar kjøpt i 1982 fra Skandinavisk Høyfjellsutstyr for 3000 kr stiller høyt! Mange døgn i det der teltet og det er fortsatt i bruk - sist gang en søring lærer som aldri hadde slått opp et telt - fikk såvidt låne det... Svartkjelen som har fulgt meg i 40 år - Ungene lånte den og svei grøt i den - Svart utenpå - blank inni sa jeg! Har vært med meg på alle turer og er den mest fotograferte kaffekjele ever. Sist men ikke minst - Anorakken fra Norønna datert 1981 - God gammeldags anorakklomme - fora i front, pelskant eller vindskjerm i hetta - Fargen holder seg bra - alt av borrelåser er bytta ut - Leter fremdeles etter en erstatting - Finner ingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Stetind 2 telt. 20 år gammelt og fortsatt i bruk. Begriper ikke hvorfor Helsport sluttet å lage dette teltet og lanserte Ringstind som erstatter. Ett dårligere telt i mine øyne , selv om de nå med de siste modellene har modifisert Ringstind med en bøyle til slik at det er blitt mer lik Stetind.

Helsport Stetind IV.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (8 minutter siden):

Mitt Stetind 2 telt. 20 år gammelt og fortsatt i bruk. Begriper ikke hvorfor Helsport sluttet å lage dette teltet og lanserte Ringstind som erstatter. Ett dårligere telt i mine øyne , selv om de nå med de siste modellene har modifisert Ringstind med en bøyle til slik at det er blitt mer lik Stetind.

Helsport Stetind IV.jpg

Enig, jeg var så dum  å bytte mitt stetind 2 telt mot ett Ringstind telt i 2017, og begyner å angre bittert på dette byttet. Eneste fordel med Ringstind er vekt, ca 850 gram lettere, og det er og blir 850 gram. Men når kvelden kommer, teltet er slått opp og man skal legge seg, kommer denne angrende stemme for at jeg byttet bort Stetind. 850 gram betyr lite, når klaustrofobien tar meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (23 timer siden):

Enig, jeg var så dum  å bytte mitt stetind 2 telt mot ett Ringstind telt i 2017, og begyner å angre bittert på dette byttet. Eneste fordel med Ringstind er vekt, ca 850 gram lettere, og det er og blir 850 gram. Men når kvelden kommer, teltet er slått opp og man skal legge seg, kommer denne angrende stemme for at jeg byttet bort Stetind. 850 gram betyr lite, når klaustrofobien tar meg:)

Jeg har ikke byttet ut noe, men kjøpte Ringstind 2 SL sist sommer pga av vekt , og at modellen nå  har fått to bøyler som gjør at det er lettere å få det til å stå pent. Men det virker litt "tynt" med den superlett duken i sammenligning med Stetind som framstår som mer robust. Stetind 2 veier bare to kilo , mens superlight teltet er mer enn ett halvkilo lettere. Så jeg kommer nok til å bruke SL teltet på ryggsekkturer som  varer noen dager.

Helsport Ringstind I.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller gamle ting man har kjøpt brukt?

MSR XGKII, kjøpt brukt for noen få år siden, den er fra 1991. På mine turer er det enkelhet, pålitelighet, stødighet, vekt og vannkoking som er viktigst. Da passer denne bra.

Sammen med MSR Trillium base kan den stå på snø og løftes inn og ut av teltet mens den er i gang.

Kunne gjerne funnet bedre bilder av den, men det bar disse jeg fant nå.

Det er altså modellen med stivt rør, og jeg har sydd ett penalhus å ha den i sammen med tilbehør, fyrtøy, reservepumpe og Trillium-basen. Den minste msr flasken går også inni med pumpen påmontert.

 

C2A5D62A-4501-4059-AFF0-3ADE97C6F487.jpeg

88A7AA43-8F11-4744-AC9D-D7B64EE0190D.jpeg

AAA92E19-CBFB-452D-A557-D42BCC8D317F.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
sofasliter skrev (På 23.3.2021 den 16.28):

40 år gammelt liggeunderlag, aner ikke merke men grønt på ene siden hvit på andre. Vaffelmønster på begge sider. En del av vaflene ble glattet ut etter nærkontakt med bål.

Nå er det delt opp til passelige biter for sitteunderlag.

Det har jeg også. Tror det er eldre enn meg og brukes nå jevnlig på tur! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.