Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på langs, avbrutt pga. uvær.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Annonse
northern_fov skrev (12 minutter siden):

 

Hadde teltet stått med Abisko-stengene tror du eller var Keb redningen her?

Vurderer dobbel Abisko på kuppelteltet før turen til påsken. Kunne gått for enkel Keb med det er tomt..

Jeg har prøvd Abisko shape med Abiskostenger, og det ville nok holdt tror jeg. Men det teltet er lavere, og mye mer aerodynamisk enn Abisko Endurance, så jeg vet faktisk ikke. Jeg merker at det er stor forskjell på hvor stive stengene er, så de utgjør nok en merkbar forskjell i hvor mye bevegelse man får når det er storm styrke.

Jeg kappet også stengene 4 cm for å gjøre de lettere å tre inn om vinteren når duken krymper i kulden. Det var helt unødvendig, stengene ble faktisk litt korte, de kan sprette ut av stangkoppene om man er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å "følge med" underveis i helgen! Garantert gjort deg opp massevis med verdifull læring. Og noe riktig må du jo ha gjort, siden flere andre måtte bli hentet ut : )
Det inspirerer en fyr som aldri har likt eller gått noe særlig på ski til å kanskje prøve det ut på fjellet etter hvert.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Pulkene deres hadde blitt tatt av vinden og rullet sidelengs mens de gikk (jeg har selfølgelig sørget for at det ikke kan skje med min )

Takk for fin rapport, og godt at du kom deg trygt ut av uværet! 

Kunne du sagt litt om hva du har gjort med pulken din for å unngå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 minutter siden):

Kult å "følge med" underveis i helgen! Garantert gjort deg opp massevis med verdifull læring. Og noe riktig må du jo ha gjort, siden flere andre måtte bli hentet ut : )
Det inspirerer en fyr som aldri har likt eller gått noe særlig på ski til å kanskje prøve det ut på fjellet etter hvert.

Takk for det :)

Jeg kjenner ingen som driver med vintercamping, og alt jeg har lært om vintercamping, pakking av pulk, utstyr og oppsett av telt kommer fra fjellforum. Jeg har selvfølgelig prøvd ting ut i prakisk i roligere forhold før jeg kom her til :) 

Begynn i det små, jeg lå sist helg i hagen og rullet opp og ned teltet mens jeg latet som at det blåste, bare for å være sikker på at alt satt som det skulle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, så har du prøvd dette! Jeg syns, at du har disponert fornuftig og riktig i forhold til vind og vær. Og du får sikkert mulighet en annen gang. 

I sådanne situasjoner vil jeg mene at det er innafor "nødrett" å bryte sig inn i hytte uanset om privat eller turisthytte. Det kan jø gjøres med minimum skade, som man selvfølgelig må erstatte. 

Ellers funket jo al utstyr bra. Jeg bruker selv 50 cm snøplugger, men de sitter løst inntil etter en stund, hvor de fryser fast. I nødens stund var vel både Fagerheim og Dyranut "flukt"muligheter. I øvrig går der en oppkjørt/preppet løype direkte fra Krækkja til Haugestøl, sikkert også staket. Den ble preppet nå for 23 timer siden, så det ville vel ikke bli å famle sig ned helt i blinde?

Pulke, ski, staver kan meget lett fly av gårde i blæst, så det er bare å sikere de! Jeg plejer å tre ski ned gjennom pulk-sidesnorene og så front hovedbardunen. Akterenden av teltet mot vinden med den andre ski. Staver bruker jeg ikke som plugger, da håndtaket kan fryse fast. Dårligt å miste remmen på den konto. Stavene trer jeg derfor på skiene helst ned under bindingen. Alt kan blåse bort, så det er bare å sikre. På vinterture har jeg som regel fulgtes med Elginnen, så er man jo 2 om problemene. 

Tilsynelatende har du ikke frosset, så sovepose, klær mm har vært tilstrekkelig bra?

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Jeg har prøvd Abisko shape med Abiskostenger, og det ville nok holdt tror jeg. Men det teltet er lavere, og mye mer aerodynamisk enn Abisko Endurance, så jeg vet faktisk ikke. Jeg merker at det er stor forskjell på hvor stive stengene er, så de utgjør nok en merkbar forskjell i hvor mye bevegelse man får når det er storm styrke.

Jeg kappet også stengene 4 cm for å gjøre de lettere å tre inn om vinteren når duken krymper i kulden. Det var helt unødvendig, stengene ble faktisk litt korte, de kan sprette ut av stangkoppene om man er uheldig.

Interessant. Dome er ganske aerodynamisk og stengene tålte forsåvidt å bli tøft behandlet på Imingfjell for noen uker tilbake. Har det litt for meg at det kanskje er enklere å sette det opp med doble stenger, mest fordi jeg vet i hodet at jeg har mer å gå på. Hvis Keb-stengene er stivere vil jeg slite enormt med å få satt det opp i kraftig vind. Per nå er det meldt roligere vind så jeg får se litt an.

Vet du noe om årsaken til at folka rundt deg måtte bli hentet ut, hva var det du gjorde som de andre ikke gjorde tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (25 minutter siden):

 

Kunne du sagt litt om hva du har gjort med pulken din for å unngå dette?

De andre hadde parispulker, som var høyt lastet og med taudrag med plastrør. Parispulken har lepper ut på siden som gir mer vindfang og ingen meier som hindrer utglidning til siden.

Jeg pakket kompakt, har trekk på pulken som gjør at vinden ikke får like godt tak, bruker brettbart underlag for å ikke få like høy pulk, har meier under pulken, og ikke minst: stivt drag. Den har aldri veltet :)  

Jeg har strikk som går sikk-sakk over hele pulktrekket, så den blir nesten «vakumert» pakket. Teltet ligger på toppen, men jeg deler stengene i 3 i stedet for 2, slik at ingenting stikker utenfor pulken. (Med lang nok pulk ville jeg nok bare delt stengene i 2).

Jeg så bare pulkene på togstasjonen, og de var høyt lastet, han ene mente at vinden tok tak under leppen og kastet rundt pulken, det var taudrag med plastrør. En annen hadde visst klart seg bedre med lingnende løsning.

Det er helt sikker mulig å lage en god løsning med parispulken også, det er ikke det jeg sier, bare så det er sagt :) 

 

Video:

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

De andre hadde parispulker, som var høyt lastet og med taudrag med plastrør. Parispulken har lepper ut på siden som gir mer vindfang og ingen meier som hindrer utglidning til siden.

Jeg pakket kompakt, har trekk på pulken som gjør at vinden ikke får like godt tak, bruker brettbart underlag for å ikke få like høy pulk, har meier under pulken, og ikke minst: stivt drag. Den har aldri veltet :)  

Jeg har strikk som går sikk-sakk over hele pulktrekket, så den blir nesten «vakumert» pakket. Teltet ligger på toppen, men jeg deler stengene i 3 i stedet for 2, slik at ingenting stikker utenfor pulken. (Med lang nok pulk ville jeg nok bare delt stengene i 2).

Jeg så bare pulkene på togstasjonen, og de var høyt lastet, han ene mente at vinden tok tak under leppen og kastet rundt pulken, det var taudrag med plastrør. En annen hadde visst klart seg bedre med lingnende løsning.

Aha, skjønner. Hjertelig takk! Jeg er relativt ny med pulk, men har så langt pakket min slik du skisserer (en fjellpulk med strikker og stivt drag). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 minutter siden):

I øvrig går der en oppkjørt/preppet løype direkte fra Krækkja til Haugestøl, sikkert også staket. Den ble preppet nå for 23 timer siden, så det ville vel ikke bli å famle sig ned helt i blinde?

Hei :)

Jeg gikk langs kvistet rute fra Krækkja til Haugastøl, det var en fin tur. Med å gå i blinde tenkte jeg på hvis jeg skulle gått i motvind fra Litlos til Haukeliseter, i motvind og snøvær, uten kvister. Kvistene er fjernet i det området pga. villreinen, og det er bratt nedover.

elgen skrev (8 minutter siden):

Tilsynelatende har du ikke frosset, så sovepose, klær mm har vært tilstrekkelig bra?

 

Det var bare noen få minusgrader, mellom null og 5 kuldegrader. Jeg frøs aldri, ikke en eneste gang. Litt på fingrene på søndagen før jeg var kommet i gang, pga. hansker som var helt våt av svette.

Jeg brukte en stiv goretex bekledning, og det synes jeg fungerte enormt bra i så hard vind :) 

elgen skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker selv 50 cm snøplugger, men de sitter løst inntil etter en stund, hvor de fryser fast.

Ja, jeg skulle hatt noen plugger på «le-siden» som satt godt umiddelbart. Jeg lurer på om MSR toughstake kunne vert greie? Der følger det med en wire som man kan feste i fluggfestet ved duken, så kan man bare trakke pluggen hardt ned i snøen. 🤔

elgen skrev (12 minutter siden):

Flott, så har du prøvd dette! Jeg syns, at du har disponert fornuftig og riktig i forhold til vind og vær. Og du får sikkert mulighet en annen gang. 

Takk for det :) Jeg føler meg godt rustet til neste tur nå :) 

northern_fov skrev (10 minutter siden):

 

Vet du noe om årsaken til at folka rundt deg måtte bli hentet ut, hva var det du gjorde som de andre ikke gjorde tror du?

De sier de var rett og slett i erfaren nok med dårlig vær, de var sliten, og de ble overveldet av været som kom. Så da de fikk øye på Røde Kors, som kjørte forbi, fikk de oppmerksomheten deres og ba om å bli kjørt ned. De hadde ikke klart å etablere camp i den vinden.

Kanskje de er fjellforumere? :) Jeg vet ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (3 minutter siden):

Aha, skjønner. Hjertelig takk! Jeg er relativt ny med pulk, men har så langt pakket min slik du skisserer (en fjellpulk med strikker og stivt drag). 

Jeg ser jo at folk klarer seg med pariserpulk og bedding oppå også. Så de har kanskje funnet sin egen løsning de også, som funker for dem :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin rapport og bilder. Du har fått smakt på både godt og dårlig vær. Selv om turen ble kortere enn planlagt har nok erfaringskontoen fått et kraftig påfyll.

Ser ut til at du har riktig utstyr, gjort gode forberedelser og har tatt gode beslutninger underveis. En eller annen fjellvett regel lyder vel; Det er ingen skam å snu. 👍 opp fra meg. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin rapport! 

Veldig fint å følge din tråd både mtp forberedelse, selve utførelse av turen og ikke minst refleksjonene etter. 

Jeg syns teltet ditt fra Fjellräven ser fantastisk ut! Er det helt på høyde med Hilleberg sitt? 
Jeg sikler litt på Keb Endurance 4, og klarer ikke helt se hvorfor jeg ikke skulle velge det sammenlignet med Hilleberg Keron 4GT og Spitsbergen X-trem 4. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jevne skrev (15 minutter siden):

Takk for fin rapport! 

Veldig fint å følge din tråd både mtp forberedelse, selve utførelse av turen og ikke minst refleksjonene etter. 

Jeg syns teltet ditt fra Fjellräven ser fantastisk ut! Er det helt på høyde med Hilleberg sitt? 
Jeg sikler litt på Keb Endurance 4, og klarer ikke helt se hvorfor jeg ikke skulle velge det sammenlignet med Hilleberg Keron 4GT og Spitsbergen X-trem 4. 

Takk for det :)

Når det gjelder de teltene der, så har jeg hatt to nyere fjellreven og ett Hilleberg telt. Jeg vil si at kvaliteten er helt lik. Samme type stenger, og tilsvarende duk. Samme gjelder vel Helsport.
 

Det er nok små spesifikasjoner som skiller, som vekt og rivestyrke, men jeg tenker det er små detaljer man ikke merker mye til i praksis, og alle tåler storm.

Så jeg tenker at mellom de teltene du ser på kan du velge helt fritt etter ønske, og får ett akkurat like bra telt!

Mitt telt er Abisko serien, og tilsvarer da Hilleberg Red Label. Hadde trolig følt meg tryggere med ett Keb-telt, Black Label, eller x-trem, men duken holdt jo den - og stengene er som sagt Keb-stenger.
 

Jeg tror stengene er litt vesentlig, for jeg merker betydelig forskjell på disse og de lettere stengene når jeg bøyer på de. Og på videoer av telt, er det alltid stengene jeg ser som kneler før duken, så da tok jeg det valget når jeg kjøpte telt.

 

Neste gang vil jeg vurdere å ha ett par snøanker festet til teltet når det ligger på pulken, slik at jeg kan forankre det skikkelig mens jeg går rundt og plugger, uten å trenge å slippe teltet. Eller noe i den duren, det er helt sikker noen her inne som har forsøkt tilsvarende med eller uten hell ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (36 minutter siden):

Takk for det :)

Når det gjelder de teltene der, så har jeg hatt to nyere fjellreven og ett Hilleberg telt. Jeg vil si at kvaliteten er helt lik. Samme type stenger, og tilsvarende duk. Samme gjelder vel Helsport.

Da har du jo erfaring fra Hilleberg. Jeg har et Keron 4GT som er en del år gammelt og har den gamle døren, så jeg har dessverre ikke den bonusen som mange elsker ved de teltene. Men så vidt jeg kan se så har ikke FR sine telt 360 gr åpning av innerteltet? Hvordan opplever du det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jevne skrev (30 minutter siden):

Men så vidt jeg kan se så har ikke FR sine telt 360 gr åpning av innerteltet? Hvordan opplever du det? 

Jeg har ikke prøvd andre åpninger på tunelltelt. Men jeg opplever det som helt uproblematisk. Jeg vet ikke om den ene løsningen er noe bedre enn den andre. Åpner jeg døren, og ruller den sammen, er den helt borte.

Men er vi to som sitter i åpningen, pleier jeg å hekte av en hempe på innerteltet for at det ikke skal bli så mye strekk på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det blåser når du begynner å vurdere utedassgulvet 😅

Kul rapport! Håper på å prøve noe lignende selv etter hvert som jeg får opparbeidet meg mer erfaring. Er det forresten en cumulus pose du har der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (11 minutter siden):

Du vet det blåser når du begynner å vurdere utedassgulvet 😅

Kul rapport! Håper på å prøve noe lignende selv etter hvert som jeg får opparbeidet meg mer erfaring. Er det forresten en cumulus pose du har der?

Ja, en Cumulus Alaska dunpose :)

Jeg ser at være har vært dårlig der oppe siden jeg kom ned, og skal være dårlig resten ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Da står jeg og pakker pulken igjen, til samme tur som for 3 år siden. Jeg tar toget på Lørdag.

 

Forutsetningene er ganske like som sist.

1: Alt av turfølge har meldt avbud, så det blir solo-tur, igjen.

2: Det er meldt mye vind igjen, denne gangen også mest rett imot (jeg går fra Finse til Haukeliseter. Jeg har vurdert å snu ruten, men fa får man til gjenjeld mer stigning. Det er jo også ukult.

3: Det meste av utstyr er akkurat det samme.

 

Det som har endret seg er:

1: Formen er ikke helt på topp på grunn av en forkjølelse som ikke er over enda. Noe skal det alltid være ;) 

2: Denne gangen får jeg kanskje ett nytt element på turen, de første dagene. Det kalles regnvær. MEN jeg er Bergenser, så det går vel knapt an å ha bedre forutsetninger til å takle regn. Faktisk, kanskje det er best om det regner hele turen 😜

3: Teltet og stengene holdt jo sist, og jeg tar med samme telt og samme stenger. Men jeg spanderer i tillegg 600 gram ekstra på å sette inn 3-sesongs stengene også. Så da har jeg altså dobbelt stangsett denne gangen. Det kjennes ihvertfall psykisk godt, og det skal ikke undervurderes.

4: Jeg er 3 år eldre. Så jeg tar med en Helinox Ground chai. Da kan jeg sitte godt i teltet på kveldene ;) 

5: Mulig jeg spanderer på meg en vindjakke, i tillegg til goretexjakken. 

6: Jeg har laget meg noen snøplugger av tre, på 80cm. De ville løst problemet jeg hadde sist, med hoppende telt som napper opp teltpluggene langs duken under oppsett i stiv kuling.

7: Jeg endrer brenner. Jeg hadde med MSR XGKII sist, og den fungerer selvsagt helt upåklagelig. Men jeg tar heller med 111T stillebrenner denne gangen. Den er bedre beskyttet i kassen sin, og er veldig stille. Jeg planlegger å fyre litt mer for varme i teltet denne gangen. Drivstoffet er en del drøyere i bruk, så jeg tar med 3 liter tennvæske, og fyller brenneren med 3 dl før avreise. (3,3 liter).

8: Ingen camelback denne gangen. Jeg har 1-liters Nalgene i termotrekk (den dobler som varmeflaske), en 0,5 liters termos-drikkeflaske, og en kaffekopp til bruk i teltet.

9: Kommer trolig til å bruke taudraget mer denne gangen, men det stive draget er også med. Blir det forjævlig med sidevind, eller er nedkjøringer som er vanskelige, synes jeg det stive draget er gull.

10: Fjellskiene er nye. Dvs. Åsnes Nansen, som sist, men også med smørefritt belegg denne gangen. Mon tro om jeg får gått deler av turen uten feller :) 

11: Felleutvalget ekspanderes, på grunn av mildværet og påfølgende frost. Jeg hadde med langfeller og kortfeller i mohair sist tur, men med fare for isete føre denne gangen tar jeg med ett par litt smalere syntetfeller også.

12: Kart. Sist skrev jeg ut 1:50 000 for hele turen, på A4 ark. Denne gangen har jeg med ett 1:100 000 turkart, og bruker dette sammen med GPS med innlagt rute. Om jeg må endre på planen har det vist seg at det er en stor fordel å kunne brette ut ett stort kart, framfor å bla i en masse A4 fliser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (37 minutter siden):

Da står jeg og pakker pulken igjen, til samme tur som for 3 år siden. Jeg tar toget på Lørdag.

 

Forutsetningene er ganske like som sist.

1: Alt av turfølge har meldt avbud, så det blir solo-tur, igjen.

2: Det er meldt mye vind igjen, denne gangen også mest rett imot (jeg går fra Finse til Haukeliseter. Jeg har vurdert å snu ruten, men fa får man til gjenjeld mer stigning. Det er jo også ukult.

 

4: Jeg er 3 år eldre. Så jeg tar med en Helinox Ground chai. Da kan jeg sitte godt i teltet på kveldene ;) 

 

Min erfaring med stol og alle typer form for underlag som er hvitt tilsier at jeg ville valgt stoltrekk til underlag i stedet. Ellers gode og solide valg her ut fra mitt erfaringsnivå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 22.3.2021 den 18.12):

Neste gang vil jeg vurdere å ha ett par snøanker festet til teltet når det ligger på pulken, slik at jeg kan forankre det skikkelig mens jeg går rundt og plugger, uten å trenge å slippe teltet. Eller noe i den duren, det er helt sikker noen her inne som har forsøkt tilsvarende med eller uten hell  

Jeg har Helsport Patagonia. Har alltid en karabinkrok festet ytterste pluggpunkt på teltet når den er sammenrullet oppå pulken. Når jeg tar det ut så klipser jeg det fast i pulken inntil jeg får erstattet det med en ski i pluggfestet. Da kan jeg sitte oppå teltet og sette det opp mens jeg gradvis jobber meg bakover. 

Når jeg skal ta ned teltet i vind så klipser jeg det fast i pulken og jobber meg fremover i motsatt rekkefølge. Når jeg tar teltet inn i den lange posen oppå pulken, passer jeg alltid på at delen av teltet med karabinkroken ligger lett tilgjengelig ytterst i posen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.