Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det skambelagt med nytelse, ro og fred?


Medlem_004

Anbefalte innlegg

Annonse

Heh jo, men all denna bekymringa folk tar med seg i naturen. Likes, skrytebilder etc. Får folk til å gjøre så mye rart og hensynsløst for deres egen og andres ro og fred.
Har hatt med en venn fra Oslo og han virket ikke å kunne falle til ro. Skulle alltid "gjøre noe". Noe han kunne fortelle om til andre som ikke var med på turen. Heh altså jeg som har ADHD vet åssen det er med "maur i ræva", men hva er det med de som må være "online" hele tia. Abstinent for dopamin tro?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Medlem_004 said:

Abstinent for dopamin tro?

Ja, blant annet. Såkalte sosiale medier (FB, instagram og de derre) er nøye uttenkt for å gjøre folk avhengige, og trigge dopaminnivået. Og et resultat av det er at mange har mistet evnen til å gjøre ingenting. De er livredde for å kjede seg. De takler ikke stillhet og absolutt ro, og bare la tankene flyte fritt. Noe må skje hele tiden, det er ikke nok å sitte å se inn i bålet og tenke lange tanker. Det er trist, og jeg tror ikke folk har godt av det på sikt.
 

  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, informasjon og grafiske inntrykk gjennom Internett og TV, media generelt gir nok litt "speed" i kroppen. Spesielt når den "sosiale" delen av hjernen blir satt høyt i fokus.
Noen virker å periodevis endrer hele sin person til en/ei som gjør ALT for å være "oppdatert" eller et "midtpunkt". Har jeg basisbehovene dekket og kan vandre, fiske og skue utover fin natur er jeg en lykkelig kar. Såvel om det koster meg tusenvis av likes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, arbeidet er viktig her til lands. Hvis du bare glaner ut i lufta og mediterer over et gresstrå, så er du jo lat, eller enda verre, rik.

Jeg har nå i lengre perioder hatt telefonen av og føler til tider på om det ikke snart er på tide å snike seg ut fra dette tettstedet av levende døde. "Smarttelefonen" er overalt og i bruk hele tiden. Hvis jeg kunne tro at folk brukte dem for å finne fakta og lære nye ting, så hadde det vært fint, men det virker ikke akkurat sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlem_004 skrev (6 timer siden):

Jeg lurer rett og slett på om det er skambelagt i Norge med nytelse, ro og fred?

Nei, definitivt ikke - hvertfall ikke i min verden.

Medlem_004 skrev (6 timer siden):

Eller er det gitt at moralen er med deg kun i en hverdag preget av stress, glamour og dårlig tid?

Nøkkelordet er status. Mange synes å mene at det gir høyere status å være travel enn å ha god tid. Det virker også som at Jaguar gir høyere status enn Tesla - en nabo har for sikkerhets skyld begge :D

Mjo, og så er jo disse "sosiale" mediene designet for å skape avhengighet. Vi vil gjerne høre til. Selv et sobert forum som dette trigger en slik trang til å "være med i gjengen". Det er i utgangspunktet en god ting, men er lett å utnytte og manipulere - noe "de store" gjør med skremmende effektivitet.

Noe særnorsk fenomen er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blindgjenger skrev (2 minutter siden):

Nei, definitivt ikke - hvertfall ikke i min verden.

Godt, da er ikke jeg alene her :)
 

Blindgjenger skrev (3 minutter siden):

Nei, definitivt ikke - hvertfall ikke i min verden.

Nøkkelordet er status. Mange synes å mene at det gir høyere status å være travel enn å ha god tid.


Når vi snakker om status, og eksemplet jeg ønsker å trekke frem er nok kanskje ikke det beste men likevel vil jeg trekke det i det ekstreme. For å henvise til en episode av "Petter-uteligger" hvor de rus-avhengige, som har vært omgitt av systemer og forbipasserende undertrykkelse, med over et millionbeløp av støtende blikk og holdninger. For ikke snakke om travel hverdag. Et evig jag. Bare det å komme seg til landsbygda som da de reiste til Afrika gav disse og gjør mennesket godt. Er man lat fordi man ønsker å "skrur av støyen", eller velger å ta avstand fra spenning? Nå er det mange årsaker til at folk blir rus-avhengige, også når vi snakker om dopamin..  Nå skal det sies at vi utløser nok mange av de samme mekanismene for belønning i hjernen ved å dra inn fisk. Kanskje ikke like ekstremt som en lønns-forhøyning eller Ny Porsche. Jeg tar heller en art jeg aldri har fanget før iallefall. Så er det altså slik at et "dødskjedelig" liv dårligere enn et "døds-spennende"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlem_004 skrev (32 minutter siden):

Nå skal det sies at vi utløser nok mange av de samme mekanismene for belønning i hjernen ved å dra inn fisk. Kanskje ikke like ekstremt som en lønns-forhøyning eller Ny Porsche.

Tror faktisk det er veldig likt. Jeg får en større eufori av en flott naturopplevelse enn av noe jeg kjøper. Merker at kjøpesuget er større i perioder med færre naturopplevelser.

 

Medlem_004 skrev (37 minutter siden):

Bare det å komme seg til landsbygda som da de reiste til Afrika gav disse og gjør mennesket godt.

Det å reise til Afrika gjør meg alltid godt! Min store svakhet i livet :D Lengter etter neste mulighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (15 minutter siden):

Merker at kjøpesuget er større i perioder med færre naturopplevelser.

Så absolutt!
Ja og så mange rare folk og dyr kan man treffe der hehe ;D
Snakker vi om dette med status så benytter jeg muligheten for å legge frem den kjente behovpyramiden. Selvaktelse (selvfølelse?) og status. De ligger jo temmelig høyt, over kjærlighet og tilhørighet til og med. Klasseløst samfunn, nei det har mennesket forsøkt før - gikk ikke så bra det. Er det viktig for å ikke være av "de lat" dette med personlig realisering, personlig og åndelig - å ha jobb som dekker skyhøye utgifter for å ha status? Når bedriftsledelsen setter seg ned med økonomiavdelingen, ser de hovedsaklig på hvordan de kan kutte utgifter, ikke hvordan man skal tjene mest penger. Har man det greit med seg selv, er status egentlig så viktig? Avhenger det av mulighetene når man før har kommet seg likevel på toppen av denne fjelltoppen? heh

24723?width=1120

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i dag er ikke at andre dømmer deg eller andre som latsabber, problemet er at du lar deg styre eller påvirke av at andre kaller deg latsabb, eller du antar at folk ser på deg som en latsabb for at de ikke kjenner til sykdomshistorikken din. Hvorfor i alle dager er vi kommet dit at vi skal føle så voldsomt på hva alle og en hver måtte mene om oss? ref innlegg i den andre tråden.

I disse dager er det sjeldent det som blir sagt som er et problem. Hvordan det blir tolket derimot er et større problem. 

 

Jeg har kommet til et punkt i livet hvor det er kortere rullebane foran meg, enn bak meg. Min aller høyeste valuta er TID! Så hvordan jeg bruker tiden MIN, skal du, eller alle andre drite 100 - 0 i! At folk har meninger om det, syntes hit eller dit om det... ja det kunne ikke brydd meg mindre. Men lar du hodet ditt styres av hva andre syntes eller tror om meg, så har du strengt talt et større problem en å være en latsabb 😆

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (8 minutter siden):

Men lar du hodet ditt styres av hva andre syntes eller tror om meg, så har du strengt talt et større problem en å være en latsabb 😆

Ja. Jeg deler gjerne erfaringer så, i mitt tilfelle ble utfallet av problemet du så fint beskriver en reaktiv psykose og noen uker innlagt på psykiatrisk. Vi er sosiale dyr, basisbehovene våre (vist i pyramiden over) utover de fysiologiske og tilhørighetbehovene, så virker kjærlighet og tilhørighet å ha manifestert seg i det virtuelle, fra ens arbeidsgivers tillit og tildels strødd/fordelt utover skilsmissepapirer. Denne knaggen med status ligger jo gjerne enda et hakk over i den samme pyramiden. Likevel sees dette dessverre å være i hovedfokus blant oss yngre.

- sitat:

"Den gangen vi bodde i huler og måtte sanke maten vår selv, ville det å bli utstøtt fra «flokken vår» være katastrofalt for vår overlevelse.
Vi vil derfor alltid være, i større eller mindre grad, på vakt etter avvisning. Problemet oppstår når vi er overdrevent opptatt av dette, eller det tar oss bort fra å prioritere
våre egne valg eller forme livet på grunnlag av våre egne verdier."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @tshansen skrev 👍

Jeg lever litt etter Kardemomme(by)loven i kombinasjon med det  Per Fugelli sa om å "gi litt mer faen" 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kardemommeloven

https://www.nrk.no/dokumentar/per-fugelli-til-_generasjon-prestasjon__-_-gi-litt-mer-faen-1.12695805

 Om man lar situasjonsbilder fra sosiale medier legge press på hva man burde gjøre så er det en selv som lager presset/stresset, ikke de som legger ut bildene. Får du kommentarer direkte, så gir det mye info om "avsenders" ståsted hva han/hun ser derfra, og forteller eller forklarer ikke helheten rundt deg og din dag/ditt liv.

Om jeg f.eks legger ut bildet nedenfor fra her jeg sitter og koser meg i sola akkurat nå så deler det et øyeblikk herfra, men sier ingen ting om hva jeg har gjort tidligere i dag eller kommer til å gjøre senere i dag.

20210328_111656.thumb.jpg.59cd63f42ead396c631c645b73d89959.jpg

 

Øv på å "gi litt mer faen" i hva andre mener og synes om ting, og fokuser og prioriter ut fra hva som gir deg noe (innenfor fra de mulighetene og rammene du har, ikke hvor disse er for andre), det gir generelt litt bedre trivsel (ihvertfall min erfaring).

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden har det blitt slik at jeg har hatt større behov for å dokumentere etterhvert som turene har blitt færre. Nå skal jeg nå alt på de minuttene jeg har til rådighet. Man trenger minst en uke på tur for å få ro og det har jeg dessverre ikke fått til de siste årene. Har jeg mindre tid enn før? Ganske sikkert ikke men jeg prioriterer nok litt annerledes enn før. Sitter ikke en uke på fjellet i regn og drittvær i vente på bedre tider/forhold. Da drar jeg heller hjem og rydder huset, naustet eller annet forefallende arbeide. Jeg koser meg på tur men har nok flere krav til turen også etterhvert som jeg har blitt eldre. Trenger ikke gå langt eller være borte lenge. Men er jeg heldig å få oppleve døgnflueklekking i elva kan jeg godt hoppe ut av bilen og fiske 10 m fra hovedveien. Da koser jeg meg stort. Siste helg sendte jeg fruen og guttene (13 og 15) på topptur alene mens jeg satt hjemme og passet unghunden vår. Fruen trenger trening og for meg var det greit å sitte hjemme. Fornøyd nei, men jeg skjønner at noen ganger må det bare bli sånn. Neste gang drar vi hele familien og da er hele familien litt bedre forberedt.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 timer siden):

Øv på å "gi litt mer faen" i hva andre mener og synes om ting, og fokuser og prioriter ut fra hva som gir deg noe

Dette er det sentrale, synes jeg. 

Sosiale medier fungerer basert på en "economy of likes". Du kan bli fanget av dette, eller ikke. En av grunnene til at jeg ikke lenger er på plattformer som facebook, insta o.l. er at denne dynamikken ikke gir meg noe. Og når jeg er på tur, så vil jeg bare koble helt av. 

Jeg har ikke noe inntrykk av at det generelt er skambelagt med fred og ro. Men noen er hektet på sosiale medier og det forsterkes av dopamin-rushet. Jeg er glad for at jeg vokste opp før internett, føler jeg er litt mindre i faresonen pga det. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hadde i natt årets første utenatt, i køya. Etter en ganske masete uke, hadde jeg sett fram til to dager i skogen, uten mas. 

Sikta meg inn på nytt og ukjent område (Fet-marka). 

Jeg var klar over at jeg hang meg under en times gange fra p-plass, så jeg er jo delvis skyldig selv (naiv)... men når det kommer en gjeng med ubrukelige "fjortis"-berter, som spiller høy musikk når kvelden nærmer seg, blir jeg skuffa. De var på andre siden av en liten bukt for der jeg hang. 

Jeg gikk bort å sa i fra og de dempa seg (i 18-tiden). Jeg la meg i 22 tiden, og ca kl. 12 ble jeg vekket. da ljoma det med (drittmusikk) over hele skauen. Ut i fra allsangen, var et nok en del promille også.

At et er lit bål-fyll så nære p-plass kan jeg til viss grad akseptere, men ikke musikk som forstyrrer alle andre. Hadde det vært på Sognsvann rett ved kiosken, hadde jeg ikke tenkt sp mye over det kanskje, men ikke inne i skogen. 

Heldigvis hadde de dratt da jeg kom tilbake fra frokosttuen, så jeg nyte halve dagen uten støy før jeg måtte pakke sammen. 

Har opplevd lignende ting andre steder, så klok av skade skal jeg kun campe (overnattingr) på steder hvor de som ikke er 100% dedikerte til friluftslivets gleder ikke orker å gå. (heldigvis ikke så alt for langt)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lignende opplevelse i fjor sommer (skrev et innlegg på forumet i den anledning). Dette var et godt stykke inne i Østmarka - langt utenfor det som kan defineres som "nærmarksområder". Jeg ble ganske overasket (hadde ikke opplevd det før) og "paff". Der og da syntes jeg opplevelsen ødela turen - og da musikken fortsatt var på "full guffe" ut på kvelden, endret jeg plan - og overnattingsturen ble en dagstur. Jeg har etter denne opplevelsen også opplevd lignende flere ganger, og lar meg ikke lengre overraske i like stor grad. Jeg er helt enig at slike opplevelser er lite tilfredsstillende når man er ute for å nyte naturens ro.

Imidlertid tror jeg nok musikk/ forstyrrelser i naturen dessverre muligens er noe vi må belage oss på i større og større grad fremover. Det synes rett og slett som det er blitt en trend blant en del (nye?) Marka-brukere å ta med musikken sin ut. Jeg passerte senest i går en kar med full oppakning for overnattingstur - inkludert  2 store høyttalere (en under hver arm).

Selv er jeg heller ikke så sikker på at man er "trygg" for slike forstyrrelser jo lenger inn i "bymarkene" våre vi kommer. Spesielt ikke i perioder med så mange på tur som det er pr i dag. 

Stor befolkningsøkning i kommunene rundt Oslomarka, det faktum at det går vei eller sti til de fleste vann i området - og den faktor at ny teknologi/ "nye produkter" i friluftslivet kan bidra til man møter folk stadig lengre innover/ på nye steder (f.eks El-sykkel, Packraft (genial oppfinnelse :) )). Hengekøyer som mange bruker, bidrar f.eks også til at man kan slå leir/ komme til på helt andre steder enn "de få flate teltplassene" ved vannet (jeg har selv hengekøye, og sover godt i den :) ). Produktene/ teknologien gir oss mange fine muligheter - men bidrar også til at det blir flere folk som finner veien lenger innover/ på "nye steder" i Marka (inklusive de som ikke nødvendigvis er hekta på stillhet i naturen). Det at man kan ha med seg musikken på mobilen, sammen med en lett bluetooth-høytaler i sekken gjør jo selvsagt ikke saken bedre, om noen ønsker å ta med musikken ut...

Endret av Galvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galvan skrev (På 3.5.2021 den 10.50):

Imidlertid tror jeg nok musikk/ forstyrrelser i naturen dessverre muligens er noe vi må belage oss på i større og større grad fremover. Det synes rett og slett som det er blitt en trend blant en del (nye?) Marka-brukere å ta med musikken sin ut. Jeg passerte senest i går en kar med full oppakning for overnattingstur - inkludert  2 store høyttalere (en under hver arm).

Det er mulig vi må belage oss på at dette vil skje i større grad framover, men det er et glassklart brudd med §11 i friluftsloven som lyder:

Sitat

§ 11.(Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)

Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe.

Man kan med andre ord bortvises av grunneier eller bruker (med bruker den som er bruker av eiendommen, ikke den som er der på tur). I praksis betyr det at man ikke lenger kan påberope seg allemannsretten lenger hvis man ikke etterlever §11. Det vil alltid være en skjønnsmessig grense for når man kan sies å være til skade eller ulempe, men når det støyes så mye at man velger å dra hjem er det helt klart et brudd med denne paragrafen.

Faktisk er støyende musikk spesifikt nevnt i et rundskriv fra regjeringen om friluftsloven (min understrekning):

Sitat

De konkrete krav til god ferdsel samsvarer i korthet med høflighet og sunn fornuft.
Viktige eksempler på hensyn og begrensninger er:
- Ta avfall med deg dit det skal - forsøpling skal ikke forekomme.
- Skogplanter, ungskog og trær må ikke skades med bevisst, aktivt forsett.
- Ikke forstyrr dyr og fugl med forsett, særlig yngletiden krever aktsomhet.
- Svaberg skal ikke ødelegges ved bålbrenning eller bruk av grill.
- Sykling og riding krever særlig aktsomhet for å unngå ulemper eller skader.
- Musikkanlegg m.v. må ikke støye til åpenbar ulempe eller fortrengsel for andre.
- Gjerdegrinder lukkes slik at ikke dyr på beite kan rømme eller bli skadet.
- Hund holdes under kontroll for at ikke folk, husdyr eller vilt skremmes eller skades.

Så i den grad det er til ulempe (som altså er en skjønnsmessig vurdering) så er støyende musikk altså rett og slett forbudt ved lov (med mindre man finner en annen lov/forskrift som sier at akkurat i dette området er det tillatt). Og legg merke til at det gjelder "enhver", altså også grunneier/bruker selv. (her gikk det litt fort i svingene, og da kjører man lett ut, det står tross alt enhver "på annen manns grunn". Grunneier kan også gi andre tillatelse til aktiviteter som normalt faller utenfor allemannsretten. Men når det er sagt vil jeg nok tippe at det vil ansees som sjikane og antakelig derfor rammes av §13 hvis poenget til grunneier er å hindre folk å benytte seg av lovlig allemannsrett)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.