Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkart på lesebrett?


ost

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd å bruke lesebrett/kinndle som kart? Jeg har en kindle med svart/hvit. Det skal gå an å laste inn pdf. Noen som har prøvd å laste inn kart? Batterikapasiteten er jo langt bedre enn en mobil. Og kompass er med uansett. Skal man gå langtur ser jeg for meg at det ville være en grei måte å ta med kart på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en liten skjerm som Kindle så blir nok ikke PDF-en leselig i 100% størrelse på skjermen heller, og det blir vanskelig å finne riktig zoom-nivå for å kunne måle lengde osv. Om det ikke er så viktig så burde det jo gå helt fint. Det høres litt slitsomt ut for meg å følge med på et svart-hvitt kart om det blir mye detaljer, men... : )

Ellers så likte jeg ideen ganske godt. Rop ut med erfaringer om du prøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (4 timer siden):

Jeg ville heller skrevet ut de kartutsnittene du trenger for turen i f.eks A5 format og laminert dem. Mer hendig enn vanlige kart, vanntett og lett. Ser for meg at det er tungvindt å ha en kindle i lomma.

Nå er Kindle Paperlight (2018) vanntett, og størrelsen glir lett ned i en lårlomme på de fleste turbukser. En kengurulomme på anorakk er enda bedre. 

Kindle er med uansett - den fungerer som bok på kvelden i teltet eller i hengekøya eller på hytta eller hvor det er. Når den først er med, kunne det jo vært interessant å bruke den til noe mer enn bare lesing. Ser ikke for meg GPS - posisjonering er uansett ikke innebygd i den, bare som et flatt kart som kan panoreres rundt, og zoome på større eller mindre område. Fast målestokk (eks: 1:50.000) og fysisk kompass ved siden av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kindle... orginal?... den med et lite tastatur under skjermen. Med kart fra norgeskart.no er det klart at 1:50000 er ganske håpløst. Skjermen har lav oppløsning, så du må forstørre med 200-300% for å se noe mer enn havregrøt.

Målestokken 1:25000 er mer interessant. Kindle lastet med 1:25000 kart kan være en idé på langtur hvor alternativet er å bære på noen kilo papirkart. I så fall er modellen en Kindle Paperwhite 8-32 GB. Disse kart pdf'ene tar fort plass. Hmm, ser at disse nyere versjonene har langt bedre oppløsning enn orginalen. Begynner å verke i lommeboka, men du skal ikke kjøpe så mange kartene før det lønner seg.

Har lenge ventet på en "Kindle Map" med GPS og solceller på baksiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (5 minutter siden):

Jøss! Visste ikke at det var mulig. Kan jo være kjelt for større oversiktskart f.eks (vil nok alltid ta med papirkart 1:50.000). Hvor fikk du tak i dette, ebok.no eller amazon?

Selve enheten? Dette er en eldre Kindle Paperwhite fra kanskje 2013? Husker ikke helt. Jeg har byttet batteri på den i ettertid siden det originale begynte å takke for seg.
Kartet er turkart pdf-utskrift fra https://www.norgeskart.no (anbefales!). Søk opp et sted, og velg "lag turkart". Om det skal skrives ut bør man være litt påpasselig på at absolutt hele arket fylles, hvis ikke blir målestokken feil.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen dere har funnet kom jeg over selv i kveld. Min kindle har en oppgitt oppløsning på 300pp, mot hva jeg tror var 160pp på gamle modeller. Prøvde å laste inn kart via epost til kindelen, men kartet var på 48mb og epostleseren ville ikke behandle vedlegg over 25 mb, så lengre kom jeg ikke i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet på PC-en i dag. Både 1:50.000 og 1:25.000 fungerer overraskende bra, men med de begrensninger som finnes i Kindle. Det ER svart-hvit. Det er ikke mulig å rotere, det er ikke kompass, det er kun begrenset til det kartbildet du har lagt inn. Hvis man har brukt kartverkets "lag turkart" får man flere sider etter hverandre, skal man reise nord-sør må man bla noen ganger for å komme fra et kartblad til det andre når man kommer til yttergrensen for det man ser. Men som kartplanlegger i køya om kvelden, eller som grunnlag for å se hva som er rundt en når en følger en kjent sti er det absolutt godkjent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fått testet litt med en Kindle Paperwhite 2018 (vanntett, 8 Gb). Oppløsningen er god nok og med litt fikling lar det seg gjøre å bruke kartet. Ser dette mest som et alternativ på lengre turer hvor man ellers må ha med en bunke papir. Bonus er selvsagt et halvt bibliotek på lomma.

En advarsel: i rammen på disse Kindelutgavene er det magneter som er mer enn nok til å påvirke kompasset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.