Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen gear og miljøet


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen her vet; hvordan er Lars Monsen sitt utstyr og klærne han produserer under sitt merkenavn med tanke på miljøvennlighet, bruk av resirkulerte materialer og om det er produsert på fabrikker der arbeiderene har det bra? 

Jeg har sendt epost til kundeservice og spurt men ikke fått svar.  Den ene lua (Katnosa beanie)er produsert i 100% akryl, det vil jo si 100%  plast. Her står det heller ikke noe om det er resikulert eller ikke. 

Det Aclima produserer er jo ull så det regner jeg med er helt ok bærekraftighet. 

Endret av Tuva turglad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tuva turglad skrev (8 timer siden):

Hei!

Jeg lurer på om noen her vet; hvordan er Lars Monsen sitt utstyr og klærne han produserer under sitt merkenavn med tanke på miljøvennlighet, bruk av resirkulerte materialer og om det er produsert på fabrikker der arbeiderene har det bra? 

Jeg har sendt epost til kundeservice og spurt men ikke fått svar.  Den ene lua (Katnosa beanie)er produsert i 100% akryl, det vil jo si 100%  plast. Her står det heller ikke noe om det er resikulert eller ikke. 

Det Aclima produserer er jo ull så det regner jeg med er helt ok bærekraftighet. 

Det at du ikke får svar, kan være ett dårlig tegn. Veldig bra du stiller dette spørsmålet. 

Det jeg vet er at sjølveste Lars Monsen ikke er tilsynelatende spesielt opptatt av plast. I forbindelse med WWF sin innsamlingsaksjon i høst, som skulle gå til prosjektet plast i havet, sendte jeg ham mail hvor jeg spurte om han i den forbindelse kunne legge ut litt info på hans facebook side, om akkurat denne innsamlingsaksjonen til WWF og plasten i havet. Svaret jeg fikk pr mail var at han " bestemte selv hva han skulle skrive om på sine facebook sider".  Jeg trodde knapt hva jeg leste, da jeg fikk dette svaret, men mailen og svaret står der. Plast er tydligvis ikke så viktig for alle, derfor er jeg glad du er bevisst, reflekterende og stiller dette spørsmål. 

Klattermusen er blant de produsenter som benytter seg av resirkulert plast og er miljøvennlige, det er en av grunnene til at jeg bruker disse plaggene. Det finnes flere produsenter, som er opptatt av disse. Urberg m fl.

 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (15 minutter siden):

Det jeg vet er at sjølveste Lars Monsen ikke er tilsynelatende spesielt opptatt av plast. I forbindelse med WWF sin innsamlingsaksjon i høst, som skulle gå til prosjektet plast i havet, sendte jeg ham mail hvor jeg spurte om han i den forbindelse kunne legge ut litt info på hans facebook side, om akkurat denne innsamlingsaksjonen til WWF og plasten i havet. Svaret jeg fikk pr mail var at han " bestemte selv hva han skulle skrive om på sine facebook sider".  Jeg trodde knapt hva jeg leste, da jeg fikk dette svaret, men mailen og svaret står der. Plast er tydligvis ikke så viktig for alle, derfor er jeg glad du er bevisst, reflekterende og stiller dette spørsmål. 

Dette kan også ha med å gjøre at WWF er en ganske omstridt organisasjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen fortjener masse ros for å få folk interessert i det enkle friluftsliv, men synes ikke han er en spesielt god rollemodell når det gjelder sporløs ferdsel, det er ganske fraværende i hans serier hittil i alle fall. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Fenrisfrøya skrev (På 22.3.2021 den 7.52):

Det at du ikke får svar, kan være ett dårlig tegn. Veldig bra du stiller dette spørsmålet. 

Det jeg vet er at sjølveste Lars Monsen ikke er tilsynelatende spesielt opptatt av plast. I forbindelse med WWF sin innsamlingsaksjon i høst, som skulle gå til prosjektet plast i havet, sendte jeg ham mail hvor jeg spurte om han i den forbindelse kunne legge ut litt info på hans facebook side, om akkurat denne innsamlingsaksjonen til WWF og plasten i havet. Svaret jeg fikk pr mail var at han " bestemte selv hva han skulle skrive om på sine facebook sider".  Jeg trodde knapt hva jeg leste, da jeg fikk dette svaret, men mailen og svaret står der. Plast er tydligvis ikke så viktig for alle, derfor er jeg glad du er bevisst, reflekterende og stiller dette spørsmål. 

Klattermusen er blant de produsenter som benytter seg av resirkulert plast og er miljøvennlige, det er en av grunnene til at jeg bruker disse plaggene. Det finnes flere produsenter, som er opptatt av disse. Urberg m fl.

 

Det er utrolig mye plast og andre farlige stoffer i tur- og friluftsutstyr. Selv om du resirkulere dette, vil mye av dette havne i naturen som microplast. Sjekk slitasjen på utstyr du har og som inneholder plast. Vi legger nok igjen en del som ikke kan ses med blotte øyet. Sjekk liggeunderlag, kano, kajakk, pacraft og skiutstyr. Jeg vil ikke kalle det miljøvennlig hvis deler av jakken er av resirkulert plast og resten av miljøvennlig stoff. Skal det være miljøvennlig jakke eller bukse må den være laget 100 % av et miljøvennlig stoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.