Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av symaskin for å sy friluftsutstyr og klær?


Martyne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser etter en symaskin til å ha i heimen, med tanke på først og fremst å vedlikeholde turutstyr (både klær og utstyr) pluss at vi trenger en symaskin til å fikse vanlige klær. Jeg begynner å bli skikkelig lei av å bare kaste ting!

Det jeg er litt usikker på er hvor kraftig symaskin jeg bør gå for? Jeg har hørt mye bra om Janome... Det er jo Japansk og tror de også produserer der... Det jeg lurer på er om det holder med for eksempel Janome Idun 920, som er en av de aller enkleste og billigste maskinene fra Janome? Jeg er bare litt redd for at den ikke takler de tykkeste stoffene hvis jeg skal vedlikeholde for eksempel en tursekk, turbukse, telt, o.l.? Alternativt så tenkte jeg på Janome Easy Jeans eller noe i den duren. Etter å ha lest litt så tror jeg det må bli en mekanisk maskin. Disse datastyrte har så mange rare funksjoner jeg aldri får behov for. Trenger bare en kraftig liten kar som ikke går i stykker med en gang...

Har dere noen erfaringer? Evt. noen andre modeller og eller merker jeg bør se etter? ☺️

Edit: Etter å ha søkt litt tid, så lurer jeg kanskje på om denne fra Singer kan være svaret jeg leter etter? Jeg er bare litt usikker på hvordan det er med vedlikehold/service hvis jeg kjøper på en nettbutikk...

Endret av Martyne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den singer maskinen kan fungere bra til ditt bruk. Jeg har ikke erfaring med den selv, men den ser enkel ut og skal kunne takle tykkere stoff. Det er ikke alle symaskiner som tåler at man syr med ekstra kraftig tråd, men jeg tror kanskje denne gjør det. Service får du sikkert fikset på ett eller annet vis hvis du trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (4 minutter siden):

Den singer maskinen kan fungere bra til ditt bruk. Jeg har ikke erfaring med den selv, men den ser enkel ut og skal kunne takle tykkere stoff. Det er ikke alle symaskiner som tåler at man syr med ekstra kraftig tråd, men jeg tror kanskje denne gjør det. Service får du sikkert fikset på ett eller annet vis hvis du trenger det. 

mhm... det er egentlig bare det jeg er redd for. Men jeg tenker jo at i utgangspunktet den bør tåle det når de brander den som "Heavy duty" og beskriver den som at den skal tåle det.

Er det noen som har erfaring med Singer? Jeg har aldri rørt en sånn selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med nevnte maskiner, men bruker du rett nål til rett prosjekt og har litt tålmodighet så kan du sy det meste.

Nåler til tykkere materiale er forma som en kniv i spissen som skjærer gjennom jeans og skinn som smør.

Og bruker du tynnere tråd med en tettere søm kan du som oftest komme unna med det istedenfor å slite med tykkere tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :) Jeg lurer på om jeg skal prøve å finne meg en Easy Jeans. Må høre litt rundt siden de er tomt over alt. Jo mer jeg tenker på det, jo mer dust er det å spare et par tusenlapper hvis jeg redd for at den skal bryte sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en billigmodell fra singer.

Den har gitt meg mye bannskap, men når jeg har husket å tre tråden riktig, og strammer den slik at den «kniper» tråden riktig, fungerer den til enkel sying av poser, vindsekker etc.

Bruker jeg «ekstra sterk» sytråd, kan den noen ganger tvinne seg litt. Men det kan hende det er pga. trangt hull i nålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch, det høres jo ut som at de billige Singer-maskinene ikke er noe spesielt gøy å jobbe med på sånne ting. Den fra Toyota høres jo ut som et smart valg. Var ikke klar over at trådtykkelse var en greie... Ser at den også er tom på lager.

Jeg får ringe litt rundt i dag og høre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martyne skrev (7 timer siden):

Ouch, det høres jo ut som at de billige Singer-maskinene ikke er noe spesielt gøy å jobbe med på sånne ting. Den fra Toyota høres jo ut som et smart valg. Var ikke klar over at trådtykkelse var en greie... Ser at den også er tom på lager.

Jeg får ringe litt rundt i dag og høre :) 

Hvis du sikter til mitt innlegg, kan jeg gjerne legge til at jeg ikke har hatt noen til å lære meg og ikke prøvd noen andre maskiner. Så det kan like gjerne være kun brukerfeil fra min side, bare så det er sagt!

Men poser, reprasjoner og vindsekker med armer og hette har jeg fint klart å få til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Nå har jeg satt meg på venteliste for Janome Easy Jeans. Jeg har søkt litt rundt og lest alt jeg har kommet over av reviews. Det virker som at den får veldig gode skussmål og at den ikke skal ha noen problemer med litt kraftigere stoff i flere lag. De billigere maskinene klarer det sikkert helt greit, men jeg fant ut at det var greit å kjøpe en maskin som varer og som jeg kan bruke til litt mer avanserte ting hvis jeg plutselig skulle få mange prosjekter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martyne skrev (1 time siden):

Takk for gode innspill! Nå har jeg satt meg på venteliste for Janome Easy Jeans. Jeg har søkt litt rundt og lest alt jeg har kommet over av reviews. Det virker som at den får veldig gode skussmål og at den ikke skal ha noen problemer med litt kraftigere stoff i flere lag. De billigere maskinene klarer det sikkert helt greit, men jeg fant ut at det var greit å kjøpe en maskin som varer og som jeg kan bruke til litt mer avanserte ting hvis jeg plutselig skulle få mange prosjekter :) 

Så bra, du blir nok fornøyd! 😁
Vi har brukt Easy Jeans på alt fra tynne nylonstoffer, tarp-stoff, mesh-duk og opp til 1" polyester webbing. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Martyne skrev (På 21.3.2021 den 17.09):

Hei!

Jeg ser etter en symaskin til å ha i heimen, med tanke på først og fremst å vedlikeholde turutstyr (både klær og utstyr) pluss at vi trenger en symaskin til å fikse vanlige klær. Jeg begynner å bli skikkelig lei av å bare kaste ting!

Det jeg er litt usikker på er hvor kraftig symaskin jeg bør gå for? Jeg har hørt mye bra om Janome... Det er jo Japansk og tror de også produserer der... Det jeg lurer på er om det holder med for eksempel Janome Idun 920, som er en av de aller enkleste og billigste maskinene fra Janome? Jeg er bare litt redd for at den ikke takler de tykkeste stoffene hvis jeg skal vedlikeholde for eksempel en tursekk, turbukse, telt, o.l.? Alternativt så tenkte jeg på Janome Easy Jeans eller noe i den duren. Etter å ha lest litt så tror jeg det må bli en mekanisk maskin. Disse datastyrte har så mange rare funksjoner jeg aldri får behov for. Trenger bare en kraftig liten kar som ikke går i stykker med en gang...

Har dere noen erfaringer? Evt. noen andre modeller og eller merker jeg bør se etter? ☺️

Edit: Etter å ha søkt litt tid, så lurer jeg kanskje på om denne fra Singer kan være svaret jeg leter etter? Jeg er bare litt usikker på hvordan det er med vedlikehold/service hvis jeg kjøper på en nettbutikk...

Pfaff 1222 med IDT, de gamle maskinene som folk har på hylla er faktisk MYE bedre enn moderne maskiner. Jeg bruker Singer 358K fra 1962 med overtransportør (Tilsvarer IDT) og bytter nåler ofte. Singer Heavy Duty er veldig dårlige maskiner, skuffende dårlig.

 

Jeg ser at dette er en gammel post, men jeg kom inn her tilfeldig :) Min Singer 358K syr faktis 6 lag med skinn. Singer 401K er også bra, kanskje bedre enn min.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beg kvallitetsmaskin är bästa köpet före plast spolar och div övriga plastdetalger,Bernina,Phaff,Husqvarna,Singer utan data styrning om du vill ha en relativ billig maskin livet ut.

Kan ju senare kompletteras med en semi-Industri maskin men större kräver ju 3-fas alltså mer än ca 2200w jag har en i lägenhet men då fått koppla in via spisen med undercercentral med säkringar och uttag.

Dessa har ju centralsmörjning dubbelmatning men syr för snabbt även på lägsta hastighet för ovana(syr flera ggr snabbare än max på hobbymaskiner)

Har en singer K941 (el likn nr)var väl makin för de som sydde mycket på 50-60 tal 1 fas med oljenipplar för smörjning med symaskins olja utan syra(anv ej motorolja)dock öppet oljefat under som måste torkas så det ej luktar för mkt klarar grovt läder men även tex lakansväv,men kräver då mkt justering mellan olika jobb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Håkan; En eldre Singer eller tilsvarende maskin med solid drivverk i metall og uten alskens brytere og duppeditter er mye bedre enn det meste man får kjøpt av nye maskiner i dag (med mindre man går for en industrimaskin). Disse ble bygget for å være allsidige og holdbare. Jeg har en Singer modell 201 fra 1953 som syr alt fra syltynne teltstoff og myggnett til tyngre stoffer og flere lag webbing. Jeg fant min på Finn.no - "gies bort", og etter en liten service (rensing, oljing og et nytt belte til motoren) er maskin som ny å regne. Det finnes masse informasjon om service og restaurering av slike maskiner på nett.  Reservedeler er også relativt enkelt å skaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singer 328K ,Singer 421G,Singer 29K Patcher, Singer 201K er noen av mine maskiner som jeg har fullrenovert, 201K har jeg flere av, satt opp forskjellig 

 

Singer 201K 1951-mod er også min favoritt blant maskinene jeg har, satt helt ny motor på den nå for å kunne kontrollere hastigheten bedre. Betalte 1100.- for motoren i Gøteborg over disk

 

 

 

Rolla Royce brukte 201K i fabrikken, til interiør

 

 

 

Nye maskiner uansett pris er egentlig bare hårreisende unødvendige problemer

 

 

Endret av OiOi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
OiOi skrev (På 17.1.2022 den 17.05):

 Singer Heavy Duty er veldig dårlige maskiner, skuffende dårlig.

Kan du utdype litt? :)

På reddit/MYOG ser det ut til at Singer HD er "standarden", så da er jeg nysgjerrig på hvorfor man evt bør holde seg unna:

https://www.reddit.com/r/myog/wiki/index/

(Se under "New machine")

 

Har fått masse MYOG-tanker i hodet i det siste, så jeg har litt lyst til å børste støv av gamle symaskin-skillz fra barneskolen. Tok jo tross alt symaskinsertifikatet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale å sjekke scoringssystemet til Ripstop By The Roll for å finne en egnet symaskin: https://ripstopbytheroll.com/blogs/the-grid-online-blog/antique-sewing-machine-scoring-system

Lytt gjerne til podkastepisoden om samme tema. 

Jeg har selv en Pfaff 1222 (super maskin med «overtransportør») og vil anbefale en eldre maskin (før 1980) ettersom disse var laget av metal, er mer robuste og syr tykkere stoffer enn nyere maskiner som Singer Heavy Duty. Tilnavnet «Heavy Duty» lyver ettersom maskinen i stor grad er laget av plast og heller ikke er særlig sterk, men det gjelder de fleste moderne maskiner i samme prisklasse. 

langen skrev (På 16.8.2023 den 15.34):

Kan du utdype litt? :)

På reddit/MYOG ser det ut til at Singer HD er "standarden", så da er jeg nysgjerrig på hvorfor man evt bør holde seg unna:

https://www.reddit.com/r/myog/wiki/index/

(Se under "New machine")

 

Har fått masse MYOG-tanker i hodet i det siste, så jeg har litt lyst til å børste støv av gamle symaskin-skillz fra barneskolen. Tok jo tross alt symaskinsertifikatet :P 

Hvis du leser videre om modellen på Reddit vil du se at det er mange innvendinger mot denne maskinen, og det eneste innsalgspunktet er den lave prisen. Når det er sagt kan du få en vintage maskin i metall for samme pris.
 

Hva slags stoff skal du sy? Om det kun er lettere stoffer vil de fleste maskiner, Singer HD inkludert, duge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Egentlig litt overrasket over at det ikke har blitt nevnt i tråden så langt, men jeg vil slå et slag for symaskiner fra sveitsiske Bernina.

Selv har jeg to stykker, en Bernina 700 og en Bernina 831. Betalte henholdsvis 500 kr og 0 kr for disse. De er ikke mye brukt av meg foreløpig, men planen er å bli bedre kjent med dem gjennom vinteren. Disse er laget i meget solide materialer, og er dertil tunge. Ikke noe plast, skjermer og kretskort på disse, og de har nok mange år igjen om de vedlikeholdes. Motoren er nok det første som kan tenkes å slites ut over tid. Arbeidshester deluxe for hobbybruk i alle fall.

Kjenner også noen som har hatt en Bernina 600 i jevnlig bruk (ukentlig, tidvis daglig) siden maskina var ny for drøyt 60 år siden (omtrentlig), og det har aldri vært problemer med denne etter mange titalls mil med sytråd på ulike prosjekter. Den har vært inne på service to-tre ganger, ellers rengjort og oljet.  Maskina funker fortsatt uten problemer, og har ikke gitt noen tegn til at den synger på siste verset. Maskina har vært brukt til å sy alt mulig av klær, drakter, vesker, kostymer, bamser, sofatrekk og slikt gjennom årenes løp. Man trenger derfor ikke en fancy maskin med masse dekorative broderisømmer, touchskjerm og annet dilldall for å lage det aller meste. Ville definitivt investert i en solid arbeidshest av  noe eldre årgang  heller enn en ny plast-maskin som selges i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.