Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Wiglo LT4 farlig?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse
DROMEDILLA skrev (4 minutter siden):

Det er en annen måte å skrive at du bruker opp oksygen. Han skriver imidlertid ikke om det er i forbindelse med fyring av primus eller hvis man bare oppholder seg i teltet over lengre tid uten å ha en av dørene litt åpen.

Vil et stearinlys som du setter i bunnen av et høyt glass slukke? (et høyt glass har kun lufting ovenifra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faglig er jeg litt på tynn is her; men det er vel ikke noe som heter CO2 forgiftning? Derimot CO (karbonmonoksid) forgiftning, men dette krever en ufullstendig forbrenning. Man puster vel ikke ut CO? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (43 minutter siden):

Man puster vel ikke ut CO?

Ha ha. Nei! Hvis kroppen produserte CO ville den forgiftet deg selv. Problemet med CO er jo nettopp at den fortrenger oksygenet i blodet slik at blodet ikke klarer å ta opp oksygen. CO binder seg lettere til og er sterkere bundet til hemoglobinet enn oksygen slik at når det først har kommet inn i blodet er det vanskelig å få det ut igjen (tar lang tid).

Det man må passe på i telt (og også snøhuler) er nettopp å ha ei lufteluke høyt oppe i teltet. Det produseres jo alltid en viss varme i teltet (ut-pust, kroppsvarme) slik at lufta er varmere inne i teltet enn utenfor. Dermed vil det skje en utveksling av varm og kald luft oppe ved ventilen. Kald luft ramler ned i ventilen gjennom den varmere lufta inne i teltet og varm luft stiger opp i den kalde lufta rett utenfor ventilåpningen. Tetter man denne vil denne utveklsingen stoppe opp. En ventil bare nede ved bakken vil ikke hjelpe noe særlig, akkurat som at et kuldegrop i inngangen til ei snøhule ikke gir noen utlufting (den kan dog hjelpe til på utluftinga, at den går lettere). Man ha en form for utlufting (ventil) i høyden. Det som er viktig er å passe på er at denne ventilen ikke tettes til av snø. Og det er meget viktig.

At CO2-en man puster ut skulle legge seg nederst i teltet har jeg ingen tro på (så lenge den ikke er nedkjølt). CO2-en i lufta er mer eller mindre likt fordelt oppover i atmosfæren. Den ligger ikke nede ved bakken. Det er slik gasser er. Man kan få en midlertidig fortrengning når man har dårlig utlufting og en stor tilførsel av CO2, men CO2-en vil blande seg med gassen via diffusjon (og selvsagt også bevegelser i luftmassen). Denne utligningen vil ta tid. Men at man gjennom pusten skulle tilføre så mye CO2 til lufta at det ble vesentlig mer nede ved gulvet enn opp ved taket har jeg vanskelig for å tro. Da ville det jo være farlig å ligge på gulvet på ethvert rom der det ikke er utlufting nede ved gulvet.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (44 minutter siden):

Faglig er jeg litt på tynn is her; men det er vel ikke noe som heter CO2 forgiftning? Derimot CO (karbonmonoksid) forgiftning, men dette krever en ufullstendig forbrenning. Man puster vel ikke ut CO? 

Co2 er giftig i stor konsentrasjon. Hvis man hadde vært innestengt i et lite lufttett rom vil man etter hvert gå tom for oksygen siden man puster inn oksygen og erstatter dette med co2. Bloggeren jeg linker til mener kanskje at man vil gå tom for luft i dette teltet. Som skogens stønn sier vil det sannsynligvis alltid være bevegelse i luften inne i teltet så jeg tror ikke at det er et problem her, med mindre noen vet noe jeg ikke vet?

difference-between-carbon-dioxide-and-carbon-monoxide.png

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (5 minutter siden):

Co2 er giftig

Som du jo selv indirekte sier: den er ikke giftig, men den kan fortrenge lufta der oksygenet er slik at du ikke får oksygen. HVis CO2 var giftig ville vi dødd nokså fort. Vi slipper ut CO2 i hvert eneste utpust.

Å si at CO2 er giftig blir litt som å si at vann er giftig fordi du ikke får puste i det. Men det er altså at vannet fortrenger lufta du skulle ha pustet i som er problemet.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO2 kan forsåvidt fortrenge oksygenet ved tilstrekkelig høye konsentrasjoner, men har vondt for å tro at det vil inntre i et telt. Dessuten er det mengden CO2 i blodet som regulerer åndedrettet, så om man får for lite oksygen pga mye CO2 vil man bli andpusten eller til og med begynne å hyperventilere.

CO, derimot, påvirker ikke åndedrettet, og det tas opp lettere enn oksygen selv når det er tilstrekkelig oksygen i lufta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (22 minutter siden):

CO, derimot, påvirker ikke åndedrettet, og det tas opp lettere enn oksygen selv når det er tilstrekkelig oksygen i lufta.

Ja, jeg ville vært mye mer skeptisk til å ha utlufting kun i taket hvis jeg skulle koke mat eller smelte snø til vann inne i teltet. CO er nemlig giftig, så den bør ut av teltet så fort som mulig. Ved å ha lufting nede og oppe i nærheten av kokeapparatet kan man få en "skorsteinlignende" effekt der varmlufta med CO fra kokeaparatet går rett av ventilen oppe og erstattes av ny kald luft fra ventilen nede.

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.