Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan finne koordinater på fysisk kart?


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg ser på 71 grader nord og ser at de kun får utdelt koordinater. Så må de lete på kartet. Kan noen lære meg hvordan det gjøres? Evt ta meg i riktig retning på google? Altså uten digitale verktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koordinater er oppgitt i margen på alle turkart, så det er bare å finne riktig koordinatverdi både horisontalt og vertikalt og følge de blå eller svarte linjene i rutenettet for finne riktig posisjon på kartet. Nå finnes det et virvar av ulike kartprojeksjoner og koordinatsystemer der ute, men de vanligste er WGS84 UTM og GPS-koordinater, hvorav UTM koordinater er mest praktisk å bruke på norske turkart.

Jeg lærte mye om orientering og bruk av kart og kompass fra denne boka i sin tid. Skal ikke se bort ifra at den er bittelitt utdatert nå. :) 

https://www.nb.no/items/dd6a9e6930bf388300d8a90e623a7824

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (7 minutter siden):

Jeg lærte mye om orientering og bruk av kart og kompass fra denne boka i sin tid. Skal ikke se bort ifra at den er bittelitt utdatert nå. :) 

Glimrende bok å ta frem for å friske opp glemte kunster ja 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tittei said:

Jeg ser på 71 grader nord og ser at de kun får utdelt koordinater. Så må de lete på kartet. Kan noen lære meg hvordan det gjøres? Evt ta meg i riktig retning på google? Altså uten digitale verktøy. 

Det som brukes på 71° nord er MGRS-koorordinater (samme som vi brukte i militæret). Det skal stå beskrivelse på kartene hvordan du gjør det. De bruker 6 siffer, som betyr at de bruker en nøyaktighet på 100m. Så hvis det f.eks. blir oppgitt koordinater 123456. Så er 123 øst/vest og 456 nord/sør. Da finner du UTM-rute 12 øst/vest og rute 45 nord/sør. Rutene er 1 km, så 123 blir 300m øst for den linjen som er merket 12 langs øvre/nedre kant av kartet og 456 blir 600m nord for den ruten som er merket 45 i høyre/venstre kant.

Får å kunne gjøre dette må du ha et kart med UTM.-rutenett.

Disse koordinatene er ikke komplette, så du må vite sånn omtrent hvor du er (innenfor kartet du har er mer enn nok). Komplette koordinater oppgir også UTM-sone og 100-km-rute, som er to bokstaver, og da kan det f.eks. se slik ut: 32V NQ 123456. 

32V NQ 123456 er det samme som
UTM-koordinat 32V 512300 6945600 eller 
62 grader 38 minutter 27 sekunder nord og 9 grader 14 minutter 23 sekunder øst (62°38.452 N, 009°14.393 Ø)

Som er nokså nært toppen av Storhaugen i Storlidalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du på bildet av kompasset, er det en halv firkant midt på plata med skala fra 0-10. Denne er tilpasset rutenettet og brukes til å måle på kartet for å lettere finne koordinatene. Legg kompasset på rutenettet med sidene på skalaen oppå strekene på kartet for å måle. Ikke alle kompass har dette.

743636d338a74b918d3e23c263be473e.png.90d48e9e5f77d11261f1aa0d6a237065.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Omnilite said:

Ser du på bildet av kompasset, er det en halv firkant midt på plata med skala fra 0-10. Denne er tilpasset rutenettet og brukes til å måle på kartet for å lettere finne koordinatene. Legg kompasset på rutenettet med sidene på skalaen oppå strekene på kartet for å måle. Ikke alle kompass har dette.

743636d338a74b918d3e23c263be473e.png.90d48e9e5f77d11261f1aa0d6a237065.png

Kompass med slikt på er selvfølgelig til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.