Gå til innhold
  • Bli medlem

Første "ordentlige vintertur"


Kris87

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer litt på å ta turen Dyranut - Sandhaug - Rauhelleren - Dyranut helgen etter påske over 3-4 dager. 

Jeg er forsåvidt godt fjellvant på sommerstid. Teltet meg mellom Finse - Haukeliseter alene i sommer men har ikke så mye erfaring med fjellet på vinteren.

Nå har jeg lyst til å ta meg en fjellskitur med telt, og forelsket meg litt i Hardangervidda og kunne tenkt meg tilbake dit nå etter påsken. 

Gode utstyrsforberedelser er en forutsetning, og det er også et godt værvarsel. Vet at det ikke er noen garanti - men har bestemt meg for at det må være meldt ordentlig godt vær om førstereis turen skal bli noe av i det hele tatt.

Ønsker tanker og innspill om dette kan være en grei tur å begi seg ut på eller om det blir å bite over for mye.

Andre forslag mottas også med takk :)

Endret av Kris87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ihvertfall skrive under på at du bør ha mer flaks med værmeldingen enn det jeg har: 

31B87CD6-3B95-4F9D-88B5-1A6DAE4340B5.thumb.jpeg.df76929e07ab79e3e3e9b9a6ed280560.jpeg

Nå har mye av leveggen blåst bort, og jeg går ikke ut i mørket og graver ny.

Liksom ikke den opplevelsen som gjør at Hardangervidda vinterstid frister til gjentagelse.

Hytten (Krækkja) er coronastengt, kun utedoen er ulåst.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kris87 skrev (58 minutter siden):

Ønsker tanker og innspill om dette kan være en grei tur å begi seg ut på eller om det blir å bite over for mye.

Om du skulle ønske å starte litt mer lavterskel, så er Langsua kjent for å ha ganske snille fjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nesten samme traseen for et par uker siden, da var det Dyranut - Sandhaug - Knutsbu ( åpen nødbu, delvis nedsnødd) - Dyranut.
Været på vidda kan være lunefulllt på vinteren, men det gir også opplevelser som en lever lenge på.

 

 

 

IMG_20210302_182201446_2.jpg

IMG_20210302_181124731_3.jpg

IMG_20210301_213645490_3 (1).jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om en øvingstur Lægreidstølen - Tuva - Retning Heinseter (men ikke helt ned) - Lægreidstølen i påsken som er en mye kortere tur enn du har sett for deg. Nå er ikke formen min på topp akkurat (derav øving) og jeg har ikke nødpeiler derfor er det er begrensa hva jeg legger ut på. Ifølge dekningskartet skal jeg kunne ha god nok dekning nesten hele veien. 

Har forøvrig hatt 2 netter i Langsua som nevnes her. Flott plass. Kjørte opp mot Beitostølen fra Fagernes og inn mot Yddin så langt man kommer. Var på toppen av Skaget som har god utsikt. Mener å huske at det var mye oppkjørte løyper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill så langt. 

Gikk Finse - krækkja - Ustaoset med en kamerat i påsken for noen år siden. Da hadde vi fra -2 til + 4 grader og så godt som vindstille hele turen. Fin tur, bortsett fra at vi mer eller mindre løp fra krækkja for å rekke toget etter å ha gravd frem teltet som var sementert fast i snø som hadde frosset til over natta...

Jeg tenker at turen skal gå fint hvis været er rolig, men jeg har aldri opplevd ordentlig guffent vintervær i fjellet før.

Jeg har et ønske om å gå en lengre tur som feks Finse - Haukeliseter en gang i fremtiden og vil vel komme utfor dårlig vær før eller siden. Jeg kan vel ikke annet en å forberede meg så godt som mulig på at det kan skje, selv om værmeldinga sier noe annet? Eller er dette en helt idiotisk tankegang? Er vanskelig å få erfaring med ting hvis man skal unngå å erfare noe...

Angående lengden på turen er jeg ikke noen atlet, men er vant med lange og seige etapper når jeg først er på tur.

Tenker å overnatte ved Hellehalsen dagen jeg reiser opp og gå mot Rauhelleren dagen etter. Da har jeg mulighet til sette kursen mot Stigstuv istedet og korte ned turen med en dag om det virker å bli for langt.

Endret av Kris87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å være klar over at i år, pga korona, så må flere av de selvbetjente hyttene leies i sin helhet hvis du har tenkt å overnatte der. Tror det vil gjelde Rauhelleren også.
Ut.no har kontakt info til de fleste hyttene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Kan ihvertfall skrive under på at du bør ha mer flaks med værmeldingen enn det jeg har: 

Liksom ikke den opplevelsen som gjør at Hardangervidda vinterstid frister til gjentagelse.

Det som er rart med slike turer, er at selv om du står i det der og da og hater litt, så kommer (for min del) lysten alltid tilbake når du har tråkket rundt i heimen en stund og ser tilbake på turen og utfordringene du mestret. Har forøvrig på flere av vidda-turene mine fått alt i fra whiteout, 23 m/s vind til 30 minusgrader og klar himmel. Det har gitt meg helt utrolige kontraster som jeg vil huske for resten av livet, og det er det som gjør at jeg alltid vender tilbake dit. Nå ser det dessverre ut til at du kanskje har fått mer ensformig shitavær, men vi får satse på at det bedrer seg litt ut over uken, slik at du virkelig får se hva den flotte vidda har å by på!

Forøvrig så har det på flere av turene mine blåst 5-10m/s mer enn det som har blitt meldt, når jeg sammenligner etterpå med historiske data på målestasjonene... Det er slettes ingen regel, men kun en erfaring som jeg har notert meg og undrer over... Jeg pleier derfor ofte å vente med å dra dersom værmeldingen viser 12 m/s eller mer, fordi at jeg da har opplevd flere ganger at det reelt sett har blåst en del mer.

Jeg bruker Helsport Patagonia 3 og 50cm plugger i tillegg til ski/staver og reserveski/stav. 30cm plugger er ofte litt snaut. Det teltet gir meg en god trygghet, som jeg syns det er verdt. Det har et lite fortelt, men jeg går alltid alene, og da holder det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helge G skrev (16 minutter siden):

 

Forøvrig så har det på flere av turene mine blåst 5-10m/s mer enn det som har blitt meldt, når jeg sammenligner etterpå med historiske data på målestasjonene... Det er slettes ingen regel, men kun en erfaring som jeg har notert meg og undrer over... Jeg pleier derfor ofte å vente med å dra dersom værmeldingen viser 12 m/s eller mer, fordi at jeg da har opplevd flere ganger at det reelt sett har blåst en del mer.

 

Samme erfaring her etter 5 sesonger med kiting på vidda. Meldes det 10 m/s eller mer så tyder det på at du har vær systemer som er i bevegelse, da kan det fort bli en god del mer vind. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.