Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind SL 1 vs Urberg 1-Person Ul


guen0062

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tenkt i flere år å kjøpe en telt men klarer aldri å bestemme meg. Jeg blir å bruke teltet på vår/sommer/høst. Jeg så at det var tilbud på fjellsport på Urberg 1-person ul men ville høre først hvor mye bedre en Ringstind SL1 hadde vært. Jeg vil helst ikke bruke 5-6 k hvis denne til 2,500 er greit nok. Jeg har hatt planer lenge, for eksempel, å gå DNT Massiv og kanskje kungsleden (eller noe i den duren). Vil Urberg teltet være ok til det? Jeg går også frem og tilbake på om denne type telt passer best eller om jeg burde gå for en kuppetelt men da kommer jeg fort inn i hellsport vs hilleberg vs MSR og hvis jeg kjenner meg selv blir jeg da aldri faktisk å kjøpe noe. 

Jeg vil helst ha en telt så lett som mulig og tilbudet på urberg-teltet gjør at jeg kan faktisk kjøpe teltet uten å ha dårlig samvittighet at jeg har brukt en halv Syden ferie på en telt liksom. Men jeg vil heller ikke måtte kjøpe nytt telt etter 2 år hvis kvaliteten er så mye verre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urberg er helt sikkert ett greit telt, veier litt mer, koster mindre. Urberg sine klær, som jeg har testet, står ikke noe tilbake hva gjelder kvalitet, så teltet er også sikkert ok. Løp og kjøp, kom deg på tur:), blir du bitt av turbasillen, kommer du trolig uansett å ende opp med flere telt:) og syden feriene blir ikke savnet.

Endret av Fenrisfrøya
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at teltet er det blant det aller viktigste du har på tur. Det er huset ditt. På lang tur som du planlegger ville jeg vært forsiktig med å forsøke å spare for mye penger på det mest kritiske utstyret. 

Jeg har Ringstind 2 SL og er kjempefornøyd. Gikk for 2'ern for å ha litt bedre plass. 

Går du for Ringstind vil du nok ikke ha problemer med å selge det igjen med minimalt tap. 

Når det er sagt er sikkert Urberg OK, det eneste jeg ville vært litt skeptisk til er lufting av det jeg ser på bildene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt over her; "telt er blant det viktigste du har på tur".

Det som kan være lurt er å se på valg av telt i forhold til hva slags type tur/turer du skal på.

Ta for eksempel siste turen til Monsen,monsen og Mattis, samtlige av disse tre kunne lett ha ligget i ett Urberg telt. Disse gutta var på tur i en måned og gikk/seilte Nordland på langs. Urberg telt kunne vært brukt på flere av de siste turene til Monsen & co.

 

Før i tida, som det så fint heter, lå jeg under en presenning, som jeg fant på søppeldynga, gikk i tunge vadmel klær og gliset og lo under hele turen, trosset gnagsår fra utslitte lundhags støvler,  uansett varighet, vær og vind. Fra turer i Jotunheimen, hardangervidda og tiurleik i Nordmarka. Kun en presenning og noen lastestropper.

Turutstyret i dag er generelt unødvendig kraftig overdimensjonert. Møtte folk i Nordmarka i høst, utifra utstyret de hadde kunne jeg tippet  de skulle krysse Alaska til fots, de sov ute ei natt i Nordmarka og begynte med friluftsliv for ett kvarter siden.

For de aller fleste er ikke utstyret det viktigste  med turen , ikke det dyreste/grommeste utstyret, men å kunne komme bort til stillhet, være alene på tur  og fiske i gromme ørretvann :)

Kjøp telt etter eget behov, dra på turer med det teltet du har!

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kaste inn en brannfakkel: kvalitetsmerker taper seg mindre i verdi ved videresalg. Kjøper du et hillebergtelt eller helsport for 6000 så får du solgt det videre for 3000 lett. Urberg derimot får du kanskje ikke solgt videre med mindre du går under halv pris. Og da er ikke forskjellen så stor. 

En annen ting er at dersom du kjøper drømmeteltet første gang så kommer du sannsynligvis til å beholde det i mange år. Og det er bra for miljøet. Jeg kjøpte billigtelt først og brukte det en sesong før jeg solgte det og kjøpte noe finere. 

Men igjen så har jeg respekt for at en kanskje ikke har lyst å bruke opp alle sparepengene på turutstyr når en ikke vet om det er så kjekt som det kanskje virker. 

Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om Urberg, men jeg tror sjansen for at du finner ditt idealtelt nå er liten uansett om du betaler 2000 eller 20 000. Kjøp utfra det behovet du har nå. Skal du på Hardangervidda eller andre steder der du kan møte ekstremvær bør du tenke på sikkerheten i et solid telt, men hvis det du trenger nå er et telt for å komme deg ut i marka, så kjøp nettopp et markatelt. Sjansen er stor for at du uansett vil ha et annet telt når du senere skal på ekstremtur. (For eksempel et større telt for å få plass til å koke inne i teltet...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.