Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye soveposer fra Norrøna


Anbefalte innlegg

Jeg la nettopp merke til at de nye soveposene fra Norrøna har blitt offentliggjort. Mulig jeg er sent ute og at denne har blitt delt før, men her er link:

https://www.norrona.com/en-GB/products/sleeping-bags/

Det første jeg bet meg merke i er at de er dyre, tunge, har glidelåsen midt foran, og at det ser litt creepy ut med et menneskehode inni. :) Og så klarer jeg ikke å finne info om hvor mye fyllvekt med dun det er i de ulike modellene? Ei heller standardiserte EN13537/ISO23537 temperaturgrenser?

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det - veldig vanskelig å ta stilling til om en 660g pose med 800fp dun er dyrt eller billig når de skal ha 3500,- , uten å vite temperaturgrensen. 
 

har en tilsvarende spekket fra Mamut - nedre comf på -2 - som pleier å ligge på 5000. Er Norrøna-posen like varm er ikke prisen så ille.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er t-comfort vekta de oppgir på posene og ikke t-limit om jeg klarer å tolke riktig. Da blir de ikke så tunge. Men se ikke ut som nettsidene er helt klare enda. Da er det kanskje ikke så lenge til de første detaljene om de nye teltene også kommer

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, tklami said:

Virker som det er t-comfort vekta de oppgir på posene og ikke t-limit

De oppgir begge, og de bruker standard EN 23537-1:2016. For eksempel Falketind down med t-comfort -10 har t-limit på -17.  I kroppslengde opp til 195cm veier den 1240 gram, med 947 gram dunfyll (kvalitet 800).
Jeg liker at de har en jevn avsmalning ned mot fotenden, og ikke den "mumiefasongen" som mange andre har. Det kan gi en litt mer romslig følelse.
Men jeg stusser på hvorofor glidelåsen er midt på foran, hvordan de har argumentert for at det er en god idé. Det kan godt hende det fungerer godt i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg stilte nettopp spørsmål direkte til Norrøna for å få vite litt mer om passformen på disse posene. Konkrert spurte jeg om en kommentar på passformen opp mot Helsport sin Rago-serie som jeg mener er ganske romslige (som er det jeg vil ha).

Svaret:

Sitat

These are noticeably roomier than the Rago bags from Helsport

Da kan det faktisk spøke litt for lommeboka og plass i boden ved at det kanskje blir en liten investering i en av disse nye posene. Sikter meg nok inn på 0C-utgaven i så fall, men jeg må se og kjenne på de i fysisk butikk før jeg tar valget.

Det hele stammer fra en irritasjon over hvor trang jeg syntes min eldre Helsport Alta føles etter å ha brukt Rago X-trem i vinter som er veldig god og romslig. De nye Alta-posene har samme passform som Rago, så det er også et alternativ som koster halvparten så mye som disse fancy dunposene fra Norrøna.
Men sovepose under kiloen frister jo også... 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 16.4.2021 den 14.21):

Jeg stilte nettopp spørsmål direkte til Norrøna for å få vite litt mer om passformen på disse posene. Konkrert spurte jeg om en kommentar på passformen opp mot Helsport sin Rago-serie som jeg mener er ganske romslige (som er det jeg vil ha).

Svaret:

Da kan det faktisk spøke litt for lommeboka og plass i boden ved at det kanskje blir en liten investering i en av disse nye posene. Sikter meg nok inn på 0C-utgaven i så fall, men jeg må se og kjenne på de i fysisk butikk før jeg tar valget.

Det hele stammer fra en irritasjon over hvor trang jeg syntes min eldre Helsport Alta føles etter å ha brukt Rago X-trem i vinter som er veldig god og romslig. De nye Alta-posene har samme passform som Rago, så det er også et alternativ som koster halvparten så mye som disse fancy dunposene fra Norrøna.
Men sovepose under kiloen frister jo også... 😁

Hvis du ser på Cumulus Panyam 600 så kan du få en lettere, varmere og billigere sovepose, som også er bredere☺️ Trykke customize og legge til 10cm bredde, så har du 90cm som er 5cm mer enn Rago. Da veier den plutselig litt mer enn Norrøna, men ratet til - 6 tcomf. Fjern noen gram dun så er den lettere. Men var spennende design på Norrøna da, det skal de ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (10 timer siden):

Hvis du ser på Cumulus Panyam 600 så kan du få en lettere, varmere og billigere sovepose, som også er bredere☺️ Trykke customize og legge til 10cm bredde, så har du 90cm som er 5cm mer enn Rago. Da veier den plutselig litt mer enn Norrøna, men ratet til - 6 tcomf. Fjern noen gram dun så er den lettere. Men var spennende design på Norrøna da, det skal de ha. 

Godt tips! Jeg skal undersøke Cumulus litt nærmere også : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har kommet en fin og detaljert bloggpost fra Norrøna om soveposene nå i dag som sier mye om hvordan de er laget :) Fin lesing!
https://blog.norrona.com/the-big-bag-blog/

Jeg har etter Oksen's tips tittet mer på Cumulus også, og det virker skammelig fristende med en egentilpasset utgave av Panyam 450 til en fin pris! Avgjørelse blir tatt etter at jeg har fått kjent på/prøvd en av Norrøna sine nye i butikk.

EDIT:
Det var visst enda en bloggpost om soveposene for noen dager siden:

https://blog.norrona.com/norrona-launches-sleeping-bags/

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (22 timer siden):

Det har kommet en fin og detaljert bloggpost fra Norrøna om soveposene nå i dag som sier mye om hvordan de er laget :) Fin lesing!
https://blog.norrona.com/the-big-bag-blog/

Var faktisk veldig ok lesning.

Ser at de bruker det beste underlaget som er å få tak i når de tester posene.

Dog kunne han godt kostet på seg og forklart litt hvorfor det er såpass lyst område i skillet mellom sovepose og liggeunderlag.

Xtherm liggeunderlaget er jo designet for å reflektere varmen opp og tilbake i posen/personen som ligger oppå underlaget, så dertil vil det være helt naturlig at man får utslag / bilde som vist i artikkelen når duna blir komprimert og man har mindre isolasjon.

På mange andre underlag ville man fått betraktelig mindre utslag/ det hadde vært betraktelig mørkere i skillet, da de ikke reflekterer varmen så godt. Så enda ett pluss til Xtherm’en, som ikke bare er jævlig bra på tur, men også bra når man skal få indikasjon på varmegjenommslag i bunnen av posen 👌😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 4/16/2021 at 2:21 PM, sneakyowl said:

Jeg stilte nettopp spørsmål direkte til Norrøna for å få vite litt mer om passformen på disse posene. Konkrert spurte jeg om en kommentar på passformen opp mot Helsport sin Rago-serie som jeg mener er ganske romslige (som er det jeg vil ha).

Svaret:

Da kan det faktisk spøke litt for lommeboka og plass i boden ved at det kanskje blir en liten investering i en av disse nye posene. Sikter meg nok inn på 0C-utgaven i så fall, men jeg må se og kjenne på de i fysisk butikk før jeg tar valget.

Det hele stammer fra en irritasjon over hvor trang jeg syntes min eldre Helsport Alta føles etter å ha brukt Rago X-trem i vinter som er veldig god og romslig. De nye Alta-posene har samme passform som Rago, så det er også et alternativ som koster halvparten så mye som disse fancy dunposene fra Norrøna.
Men sovepose under kiloen frister jo også... 😁

Kan bekrefte: Falketind er romsligere enn Rago. Hilsen fra kulissene bak både Rago og Falketind ;)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.