Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er ditt favoritt "luksus-utstyr" på tur?


Redoran

Anbefalte innlegg

Robinson skrev (2 timer siden):

Jeg må si amen til denne. Nå veier ikke min turkopp, eller kukse , mer enn 90 gram. Men jeg har tenkt mange ganger når jeg sitter utenfor teltet med kaffen om morgenen at egentlig hadde Statoilkoppen jeg har i bilen vært mer praktisk .Den holder kaffen lengre varm og søler ikke ut kaffen så lett når jeg setter den fra meg i lyngen. Men jeg tar med kuksen, som jeg kjøpte på en marknad oppe i troms for mer enn 20 år siden, fordi den gir meg den rette stemningen . Og så er den veldig fotogen når den blir med på bilder. Statoilkoppen er ikke det...

Koppen min står stødig nær sagt hvor som helst. Den er bred i bunnen (10 cm diameter) og såpass stor at den kan brukes til litt av hvert (2,8 dl).

@Tom42: Ditto når det gjelder mose. Men i utlandet skal man være litt forsiktig. En gang fant jeg fin og myk mose som ligner på den jeg vanligvis leiter opp, men det svei noe inst inni helsi...ngborg ei god stund etterpå. Når det gjelder trekopp så synes jeg mesteparten av tresmaken har forsvunnet med årene. Jeg smører min jevnlig med jordnøttolje. Vet ikke om det er det som gjør det eller om smaken rett og slett bare vaskes ut med årene. På den annen side: tre smaker da ikke vondt?

Trekoppen min:

IMG_20210322_095812_DxO_900.jpg.d71a5967aa3f5791aeea08ab8173d597.jpg

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tom42 skrev (42 minutter siden):

Trekopp.  Min erfaring med trekopp er at kaffen smaker - tre.  Men det er ikke sikkert at du har samme opplevelsen, eller er trekoppen så viktig at du godtar litt bismak?

Derfor bruker jeg Kupilka's komposittkopp (50 % trefiber og 50 % plast) : ) https://www.xxl.no/kupilka-kupilka-21-skal-kopp-svart/p/1177640_2_style
Denne veier mindre enn en trekopp (innbiller jeg meg), tåler all mulig vasking uten å være redd for sprekker eller etterbehandling og gir likevel "turfølelsen" :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (17 minutter siden):

Derfor bruker jeg Kupilka's komposittkopp (50 % trefiber og 50 % plast) : ) https://www.xxl.no/kupilka-kupilka-21-skal-kopp-svart/p/1177640_2_style
Denne veier mindre enn en trekopp (innbiller jeg meg), tåler all mulig vasking uten å være redd for sprekker eller etterbehandling og gir likevel "turfølelsen" :D

Den så fin ut.  Men hva sier de ihuga trekoppbrukere til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (46 minutter siden):

Koppen min står stødig nær sagt hvor som helst. Den er bred i bunnen (10 cm diameter) og såpass stor at den kan brukes til litt av hvert (2,8 dl).

@Tom42: Ditto når det gjelder mose. Men i utlandet skal man være litt forsiktig. En gang fant jeg fin og myk mose som ligner på den jeg vanligvis leiter opp, men det svei noe inst inni helsi...ngborg ei god stund etterpå. Når det gjelder trekopp så synes jeg mesteparten av tresmaken har forsvunnet med årene. Jeg smører min jevnlig med jordnøttolje. Vet ikke om det er det som gjør det eller om smaken rett og slett bare vaskes ut med årene. På den annen side: tre smaker da ikke vondt?

Trekoppen min:

IMG_20210322_095812_DxO_900.jpg.d71a5967aa3f5791aeea08ab8173d597.jpg

På den annen side: tre smaker da ikke vondt?  Det spørsmålet bør stilles til herr og fru bever.

 

Endret av Tom42
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (9 minutter siden):

På den annen side: tre smaker da ikke vondt?  Det spørsmålet bør stilles til herr og fru bever.

 

Ja, ellers har jeg jo  ganske store fortenner. Kanskje jeg må utforske slekta litt bakover i tid...(finnes det forresten bever i Finnmark, Troms og Nordland?)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (1 time siden):

Trekopp.  Min erfaring med trekopp er at kaffen smaker - tre.  Men det er ikke sikkert at du har samme opplevelsen, eller er trekoppen så viktig at du godtar litt bismak?  

hytex.JPG.7f77a027e464d0a115295e691cbbd525.JPG

 

 

Da har du ikke brukt den nok... Men så har jeg for så vidt gjort noen tiltak. Som å f.eks fylle den med espresso og la den stå en uke med knallsterk kaffe i et par ganger osv..

(Nå har jeg hørt noen har misforstå hele opplegget og vaske turkoppen sin, men regner med ikke du har gått i den fella...)

 

 

Tom42 skrev (47 minutter siden):

Den så fin ut.  Men hva sier de ihuga trekoppbrukere til det?

Null sjarm. Da er det bedre med en snyltekopp med affeksjonsverdi...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 minutt siden):

Da har du ikke brukt den nok... Men så har jeg for så vidt gjort noen tiltak. Som å f.eks fylle den med espresso og la den stå en uke med knallsterk kaffe i et par ganger osv..

(Nå har jeg hørt noen har misforstå hele opplegget og vaske turkoppen sin, men regner med ikke du har gått i den fella...)

 

 

Null sjarm. Da er det bedre med en snyltekopp med affeksjonsverdi...

 

Jeg lot min trekopp stå en  uke med kaffe i, men tresmaken forsvant ikke, kanskje jeg skal prøve igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (1 time siden):

På den annen side: tre smaker da ikke vondt?  Det spørsmålet bør stilles til herr og fru bever.

Akkurat beverens fortrukne treslag, den preferere jo gjerne osp, smaker ikke akkurat spesielt godt😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, northern_fov said:

Med fare for å bli hudfletta: mobilen. 

Da mener jeg ikke ha den i lomma, men at jeg bruker den til å f.eks høre på podcaster og surfe på nettet om det er dekning. 

Da er i så fall min luksusartikkel en stor powerbank. Den Anderson-saken veier 500g. Så kan jeg dure på med Netflix. Lastet ned på forhånd; good luck med å ha dekning.

I fjor satte jeg opp teltet på en utsatt plass for å ha 4G-dekning for å se en Premier League-kamp. Da den ene stangen på Unna'en bøyde seg innover midt i førsteomgangen, ble jeg nødt til å flytte meg i le. Det går en grense på hvor die hard-supporter man er

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daktari skrev (6 timer siden):

Da er i så fall min luksusartikkel en stor powerbank. Den Anderson-saken veier 500g. Så kan jeg dure på med Netflix. Lastet ned på forhånd; good luck med å ha dekning.

I fjor satte jeg opp teltet på en utsatt plass for å ha 4G-dekning for å se en Premier League-kamp. Da den ene stangen på Unna'en bøyde seg innover midt i førsteomgangen, ble jeg nødt til å flytte meg i le. Det går en grense på hvor die hard-supporter man er

Hva heter powerbanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffekvern, vekt og hele kaffebønner. Forrige kaffekvern veide 600+ gram, så den var merkbar. Den kverna trilla ned i et vann i indre Vestfold i sommer, så da gikk jeg for en noe lettere variant som veier halvparten så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (1 time siden):

Våtservietter kan være kjekt til så mangt. Bare husk at disse som regel er laget av plast.

 

Mangle glemmer det.

Det samme gjelder snusposer og sigarettfilter som er laget av plast.

——————————————————

Mine luksusartikler:

- «Nattflasken»

- Ett ekstra liggeunderlag (brette typen) til å ha som gulv i teltet.

- Oppblåsbar pute

- Stol (på kajakktur).

- Liten tarp når den kan brukes.

- Ellers: jo færre artikler man har med, jo mindre rot og lettere pakning :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

- Oppblåsbar pute

- Stol (på kajakktur).

Sistnevnte for meg også.

Når det gjelder førstnevnte, så kan det være at den blir oftere med framover. Prøvde nemlig å ha den med på siste overnattingstur, og så fylte jeg den ikke med like mye luft som jeg har hatt før. Det ble (for såvidt som ventet) en HELT annen opplevelse. Plutselig var den jo behagelig å ligge på. Aner ikke hvorfor jeg har fylt den full før, når jeg ikke har gjort det samme med pakkposer jeg har brukt til pute. Men det er i hvert fall et tips, hvis det er flere her som har gjort samme tabben selv om man egentlig vet bedre. Prøv litt mindre luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (2 minutter siden):

Sistnevnte for meg også.

Når det gjelder førstnevnte, så kan det være at den blir oftere med framover. Prøvde nemlig å ha den med på siste overnattingstur, og så fylte jeg den ikke med like mye luft som jeg har hatt før. Det ble (for såvidt som ventet) en HELT annen opplevelse. Plutselig var den jo behagelig å ligge på. Aner ikke hvorfor jeg har fylt den full før, når jeg ikke har gjort det samme med pakkposer jeg har brukt til pute. Men det er i hvert fall et tips, hvis det er flere her som har gjort samme tabben selv om man egentlig vet bedre. Prøv litt mindre luft.

Jeg har faktisk sydd ett tynt trekk til puten, og klippet ut en 3 cm skumgummiskive som jeg legger oppå puten, samt strikk som går under liggeunderlaget for å holde puten på plass 🤣

Ellers har jeg brukt Exped Mesh organiser som putetrekk hvis jeg har med en dunjakke/syntetjakke som jeg ikke trenger å sove med. Da får man en perfekt puteform. Men stort sett er jakken enten fuktig, eller jeg må ta den på i løpet av natten hvis det blir kaldt.

Viktig å ligge godt! 😀😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (På 22.3.2021 den 10.57):

Den så fin ut.  Men hva sier de ihuga trekoppbrukere til det?

Det tok litt tid for tilvenning for min del. Jeg har tre trekopper, men ingen av dem rommer mer enn ca. 1,5 dl. Jeg tar av og til med meg et par pakker med nudler, særlig på dagsturer, men liker ikke å spise direkte fra kjelen. Derfor har jeg i tillegg til koppen tatt med ei lita skål. Nå har jeg tre typer Kupilka (kopp 21, kopp 37, og kopp/skål 55). Nå er det kopp 37 (3,7 dl.) som er med i dagstursekken. Den bruker jeg til varm drikke, og til å spise nudler fra. Praktisk!

På overnattinger har meg med med kopp 21 (2,1 dl.) og skål/kopp 55 (5,5 dl.) som eneste dekketøy, for å si det slik. Trekoppen gir meg fortsatt den beste "nostalgiske" følelsen, men Kupilka er et både praktisk og solid alternativ. Synes jeg. Og så ligner det på en trekopp.

Men bare så det er sagt: en godt brukt kaffekopp i tre smaker ikke tre, men kaffe. ;) 

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.