Gå til innhold
  • Bli medlem

Keb Endurance 4, nevnes ikke med Keron 4GT og Spitsbergen X-trem 4


jevne

Anbefalte innlegg

På søken etter skikkelig og dedikert vintertelt. Med andre ord vil det primært (alltid) brukes på pulk og vekt er derfor av mindre betydning enn andre viktige detaljer. 

Spitsbergen og Keron debatteres heftig på forumet og er gjennomtestede telt som alle kan gå god for. Men jeg ser at Keb Endurance 4 har mange av de samme egenskapene, men så vidt jeg kan se er det sjelden med i betraktningen. Dette gjør også at erfaringsgrunnlaget fra forumet er begrenset. Spørsmålet mitt er hvorfor? 

De har mange av nøkkelfunksjonene som er pluss i de to andre; to fortelt, "kokkeleringsområde", gode barduner, muligheter for doble stenger, rette endevegger osv. 

Jeg har ligget en del i Fjellheimen X-trem og opplever det å ha to innganger i forteltet som en bonus, ikke bare ved dårlig vær, men ved enkelthet når man er to eller flere personer på tur også. Dette har man i Keb Endurance, men ikke i de to andre. 

Fjellräven sitt er også en god del billigere enn de to andre, og med Fjellsport rabatt en egentlig ganske ålreit pris. 

Ser frem til forskjellige synspunkter her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderte selv nøyaktig de samme teltene til samme formål, men for meg ble det Spitsbergen 4 X-trem pga pris. Jeg vurderte teltene til å være omtrent tilsvarende i funksjonalitet, men at alle hadde småfinesser som var attraktive på sin måte. Den U-formede dørene til Keron, 360-graders glidelåsene og ventillukkerne til Spitsbergen, og trommeskinn-stramt innertelt og 3 dører på Keb.

Prismessig beveger Spitsbergen seg mellom 8500-12.000 (ofte på tilbud). Keb fant jeg til å være stabilt rundt 12.000kr (nå visste ikke jeg om 25% rabatt hos Fjellsport). Keron som oftest til 15.000, men med 20-25% avslag inni mellom. Da spitsbergen kom på tilbud til 8500kr på XXL slo jeg til, fordi jeg vurderte evt. merutgift for ett av de andre til å være for høy for en bedre inngangsdør. Fornøyd med valget i dag selv om jeg skulle ønske at inngangsdøra var litt romsligere. Er også veldig fornøyd med snømattene - de er veldig kjekke å ha når det blåser kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keb endurance 3(?) kom voldsomt bra ut i vindtest utført av Outdoormagazin.

Selv er jeg på vei til hardangervidda med ett Abisko Endurance 3. Det er meldt godt med vind, så teltet skal få prøvd seg. Jeg har dog kjøpt Keb-stangsett som jeg har med.

Det meldes liten storm i kastene natt til Søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven kommer stort sett alltid godt ut i tester men går allikevel mye under radaren. Kan hende det har noe med markedsføring å gjøre. Når folk flest hører om Fjellreven tenker de på sekker og klær. Jeg kommer til å kjøpe et Abisko Endurance 4 til sommeren for å ha som familietelt. Bruker Abisko Dome 2 som vintertelt og er superfornøyd med kvaliteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterdøren til Keron er jo velkjent for sitt design og er et stort pluss i min optikk. 

Ser også at en del klager for innerdøren(e) til Fjellräven er dårlig designet sammenlignet med Hilleberg og Helsport - ser også ut som i videoen at de ikke kan åpnes på 360gr metoden slik vi kjenner det fra de andre? Tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jevne skrev (4 timer siden):

Spørsmålet mitt er hvorfor? 

Sånne ting varierer bare fra land til land. I Norge er vi glad i Helsport fordi de er lokale, og Hilleberg er jo store verden over. Samme gjelder i andre kategorier:

  • Nordisk er en dansk produsent med konkurrenter mot Helsports superpopulære Fjellheimen Superlight f.eks., men det er vel knapt noen her inne som har testet det.
  • I 2-manns vintertelt kategorien er det mange det ikke snakkes om her på forumet. Macpac, Terra-Nova og Lightwave "comes to mind" som det heter.

I Norge/Skandinavia er også tunneltelt mye mer representert enn andre steder. Jeg vanker på visse andre Europeiske/amerikanske forum og der er "vintertelt" nesten synonymt med kuppeltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
On 3/19/2021 at 1:36 PM, Marius Engelsen said:

Keb endurance 3(?) kom voldsomt bra ut i vindtest utført av Outdoormagazin.

Selv er jeg på vei til hardangervidda med ett Abisko Endurance 3. Det er meldt godt med vind, så teltet skal få prøvd seg. Jeg har dog kjøpt Keb-stangsett som jeg har med.

Det meldes liten storm i kastene natt til Søndag.

Hvordan gikk det? 

Skal ha et 4-manns tunneltelt. Har kjøpt fire kandidater på tilbud som er på vei i posten. Ikke sikker på hvilket jeg skal beholde. 

- Spitsbergen X-trem 4 til 8.400kr

- Keb Endurance 4 til ca. 8.750kr

- Abisko Endurance 4 til 7.700kr

- Urberg Trekking Tunnel 4 til 3.000kr

Skal primært brukes som vintertelt, men også som basecamp i sommerhalvåret. Abisko vekten er veldig fristende, men lurer på hvor mye uvær den tynne duken tåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsakencowboy skrev (26 minutter siden):

Hvordan gikk det? 

Skal ha et 4-manns tunneltelt. Har kjøpt fire kandidater på tilbud som er på vei i posten. Ikke sikker på hvilket jeg skal beholde. 

- Spitsbergen X-trem 4 til 8.400kr

- Keb Endurance 4 til ca. 8.750kr

- Abisko Endurance 4 til 7.700kr

- Urberg Trekking Tunnel 4 til 3.000kr

Skal primært brukes som vintertelt, men også som basecamp i sommerhalvåret. Abisko vekten er veldig fristende, men lurer på hvor mye uvær den tynne duken tåler?

Fikk 27ms i kastene, og teltet tåle det helt fint selv om det var temmelig mye bråk til tider. Jeg hadde delvis levegg, den ble pulverisert i vinden. Jeg var glad i Keb-stengene, for å si det sånn...

Psykologisk hadde det føltes tryggere med Keb enn Abisko. Den tynne duken tåler nok mye, men hvor mye har jeg ingen data på.

4-manns utgaver har veldig stort vindfang. Det er noe å tenke på.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsakencowboy skrev (1 time siden):

Da tåler det en del.

Er det noe med teltet du ikke er fornøyd med? Og er det noe du liker spesielt godt med det? 

 

Jeg liker spesielt godt at det er stramt og fint, og har utvendige stangkanaler.

Ulemper er at det har en vanlig ytterdør, skulle gjerne hatt den nye GT døren til hilleberg.

Liggelengden er nok for meg, men for veldig lange personer er det kanskje noe knapt. Mulig man må over på tunelltelt med to fortelt for å få lengre liggelengde.

Når man sitter to personer med rompen i innerteltet og bena i fotgropen bør man hekte av en hempe på innerteltet, ellers blir det veldig stramt der.

Alt i alt, veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil fungere ypperlig til basecamp om sommeren. Abisko vil i tillegg være et supert telt å dra med seg på lengre turer på vidda f.eks om man er to eller flere. Masse plass å være værfast i. 

Spitsbergen eller Keb ville vært førstevalget for telting i dårlig vintervær. Når det er sagt tror jeg abisko tåler en hel del, og om vinteren kan man jo endre på vindfang ved å grave teltet ned evt. bygge levegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (19 minutter siden):

Bare jeg som synes det er rart at Keb har myggnetting i ytterdøra men ikke Abisko? Hva skal man med det på vinteren?

Hilleberg gjør det samme på sine red/black label.

Det er vel for å hindre snødrev inn døren om den er åpen? Sies det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (38 minutter siden):

Hilleberg gjør det samme på sine red/black label.

Det er vel for å hindre snødrev inn døren om den er åpen? Sies det..

Sikkert greit ved snøsmelting pga co. Har faktisk ikke tenkt på at jeg kan bruke nettingen når det snør. 

Enig i at det også burde vært på et sommertelt når det faktisk er mygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (11 timer siden):

Bare jeg som synes det er rart at Keb har myggnetting i ytterdøra men ikke Abisko? Hva skal man med det på vinteren?

Jeg holder en finger på bedre ventilasjon.

EDIT: Eller... Det gir egentlig ikke så veldig mye mening når det heller ikke er på Abisko-modellen...

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (13 timer siden):

Bare jeg som synes det er rart at Keb har myggnetting i ytterdøra men ikke Abisko? Hva skal man med det på vinteren?

Er nok bare en prioritering for å spare vekt. Ser det samme i Hillebergleiren hvor Keron som er et typisk vintertelt har myggnetting. Tror nok mange bruker det året rundt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsakencowboy skrev (På 19.4.2021 den 15.12):

Hvordan gikk det? 

Skal ha et 4-manns tunneltelt. Har kjøpt fire kandidater på tilbud som er på vei i posten. Ikke sikker på hvilket jeg skal beholde. 

- Spitsbergen X-trem 4 til 8.400kr

- Keb Endurance 4 til ca. 8.750kr

- Abisko Endurance 4 til 7.700kr

- Urberg Trekking Tunnel 4 til 3.000kr

Skal primært brukes som vintertelt, men også som basecamp i sommerhalvåret. Abisko vekten er veldig fristende, men lurer på hvor mye uvær den tynne duken tåler?

hvor fant du spitsbergen x-trem 4 til den prisen? 

hvilket telt ble det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (22 timer siden):

Noen finesser må kanskje være forbeholdt toppmodellene sånn som med Apple osv? Betal 5000 ekstra - få myggnetting 😅

Mulig det, ja. Hilleberg beskriver jo Black Label-teltene som "one size fits all". Selv kommer jeg aldri til å putte 5,5 kg med telt på ryggen, så Keron-en er kun et pulk/camp-telt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med mitt 6kg Spitsbergen i sekk,og det går for noen km om man er flere og de andre bærer maten. Men man blir tvunget til å pakke ganske minimalistisk. Skulle vært villig til å bære et 4kgs abisko på sommerturer om vi var to eller flere, på grunn av liggelengden som jeg er avhengig av og all plassen. Egentlig burde man hatt ett av hvert ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først eier et Keron bruker man det gjerne på turer sommerstid også når vekt ikke har så mye å si, som ved deling av vekta på tur med flere, kanoturer, bilturer, etc. Mitt Keron 3 (ikke GT) er fast telt på tur med andre. God plass til to personer, knall ventilasjon om det er varmt (og da er myggnetting i ventil fordel), og delt på 2 blir det 2 kg hver. Helt grei vekt per person.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2021 at 10:47 AM, Rossk said:

hvor fant du spitsbergen x-trem 4 til den prisen? 

hvilket telt ble det?

 

XXL hadde tilbud. 

Jeg synes det er vanskelig å velge. Frister med Abisko Endurance + Keb stenger for å få et relativt lett, kompakt og digert telt som tåler vind.

Men siden dette primært er Basecamp og vintertelt, har jeg større behov for et bombesikkert telt. Har noen lettere kuppeltelt, så behovet for et lett telt er ikke så stort. Det blir Keb Endurance eller Spitsbergen X-trem 4 Camp, venter fremdeles på at de skal komme frem. 

Liker at Keb endurance har to dører i det store forteltet, bredere åpning på innerteltet, fresh farge, ikke stormmatter er fint i sommerhalvåret, bedre design på det lille forteltet, dørene i forteltet kan festes halvveis åpent for bedre ventilasjon, forsterket duk nederst tåler snø og steiner bedre enn Spitsbergen. 

Liker at Spitsbergen har en ekstra ventil, at det er kortere, stormmatter er bra til vinterbruk, rund dør i innerteltet, barduner mellom stengene, 3kg høyere rivestyrke på duken, mer synlig. Tror også at det er lettere å selge eller leie ut, siden det "best i test" og en modell mange vet om. 

 

Må gruble mer og fikle litt med teltene før jeg bestemmer meg. 🤓

Endret av Forsakencowboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå strever jeg med å velge telt, håper ikke jeg beholder begge 🤣

De største forskjellene etter å ha satt de opp i hagen: 

Spitsbergen har stormmatter, innertelt som er raskt å ta av/på, barduner mellom stenger gjør at det tåler sidevind bedre, høy dør i det lille forteltet og bittelitt mer vottevennlige detaljer.

Men, det er så mange detaljer på Endurance som er tilfredstillende og gir feel good faktor på teltet. Ytre stangkanaler er (for meg) enklere å sette opp, stram duk uten noe bardunering (uavhengig av endringer i temperatur/fuktighet), ytterduk går helt ned til bakken og nedre del er i 70D nylon for å tåle mer, bedre stangkopper, samme bardunløsning som Hilleberg, bedre/finere lys på innsiden, bredere dører i det store forteltet, lite fortelt kan stå åpent i regn, pluggfester mellom stengene (gjør behovet for stormmatter mindre), bredere sittebredde i døra til innerteltet, mange ventilasjonsmuligheter med dører som kan stå delvis åpne i regn. Fantastisk Basecamp telt om sommeren, med eller uten innertelt. Men av noe betydning: det vil ikke tåle sidevind like godt, det er en halv meter lengre, ikke like kraftig duk på toppen og det er litt mer hassle å montere/demontere innerteltet. 

Men, hvor ofte vil jeg være eksponert for vinterstormer, med mye skiftende vindretninger? Ikke veldig ofte. Og de få gangene, kan jeg alltids bruke doble stenger og lage levegg. Tror det blir Keb Endurance. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.