Gå til innhold
  • Bli medlem

Alene rundt Lifjellet


REJOHN

Anbefalte innlegg

Sol og vår

Vår og flott vær har i mange år betydd en tur rundt Lifjellet. Det var også en stund siden jeg hadde tatt nettopp den turen. Det var på tide med en oppfølger. Våren kommer litt forskjellig hvert år. Som regel treffer jeg de første grønne bjørkene rundt første uka i april, så det er litt tidlig når kalenderen bare viser midten av mars. Det er likevel kjekt å følge med på hvor langt varmt og tørt det blir.

Siden det har blitt så mange vårturer rundt Lifjellet, passer det selvsagt også godt å holde på tradisjonene, så lenge det går. Jeg så virkelig frem til en vårtur i godt vær rundt Li. Selv om det var en flott mandag, var det overraskende mange biler på Dale. Det var en del som startet omtrent samtidig med meg, men etter at jeg hadde tatt av fra den vanlige stien, så jeg ikke et menneske før på toppen. Etter at broderen hadde et hallingkast oppe i henget på den vanlige stien, har jeg omtrent alltid gått den litt mindre stien lengre nede i lia. Det tar litt lengre tid å komme ut til Sprettraubakken, men det er ikke så mye blankt berg.

Jeg ser ofte folk i Sprettraubakken. Mange velger denne veien opp for å få en rundtur om toppen. For min del blir det å fortsette utover langs sjøen til Bjorhamn. Etter Bjorhamn kommer Einerneset og her svinger stien rundt mot Nord. Ikke mye har endret seg gjennom de mer enn 30 årene jeg har vandret rundt Li. Den store endringen er alle kristtorn buskene som er vokst opp. Da jeg startet var det bare enkelte plasser det vokste kristtorn, nå er det stikkende blader over alt

I skyggen av fjellet på nordsiden var det hardt i bakken og litt is enkelte plasser. Ellers var det bra forhold. Det er ikke mange som bruker stien rundt, og de fleste er stiløpere. Denne dagen så jeg ingen av den sorten heller. Uansett hvor mange ganger jeg går bakken oppover mot toppen, så er den like bratt og like lang. Det tar tid å komme opp. Jeg starter alltid litt forsiktig, og passer på å holde en fart som ikke får pulsen helt i 150. Det er «sakte i bakken» som teller.

På toppen så jeg et par. På turen nedover mot Øksendal var det tomt for folk, men opp «den fordømte bakken» og videre mot Dalevann møtte jeg en god del folk. 
Turen rundt Lifjellet er etterhvert blitt en langtur. Den er ikke stort mer enn 9 kilometer, og det tar meg omtrent 2 1/2 time – avhengig av forholdene. Litt over 3 kilometer i timen er ikke spesielt høy fart, men turen er ikke «lett». Det er mye klyving over småhauger, og det går opp og ned utenom den lange bakken.

Det er en skikkelig treningstur. På vei nedover lia mot Dale, var det tid for en liten oppsummering. Turen hadde gått greit. Det flotte været gjorde sitt til at turen ble mer en grei. Sol i ansiktet og lite vind tidlig på våren er flotte greier.

Nok en tur rundt Lifjellet var gjennomført. En av mange.

20210315_120358.jpg

20210315_120402.jpg

20210315_124611.jpg

20210315_132157.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.