Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til 2-3 dagers turer?


Boffen

Anbefalte innlegg

Har lett en del på nettet etter folks meninger ang størrelse på sekk å ser ut til og være et ekstremt sprik... Men tanken er iallefal at til sommeren enn sålenge Norge er nedstengt ønsker jeg og gå en del turer i fjellet. Spesielt 2-3 dagers turer med telt, sovepose osv osv... Spørsmålet er da hva er en grei størrelse på ryggsekk? Noen ser ut til og sværge til 100+ liter sekker selv for korte turer mens andre ser ut til og mene man kan klare seg i ukesvis med sekker på 45 liter....

Så da er spørsmålet mitt har noen her erfaringer med greie sekker til 2-3 dagers utflukter med telt, primus osv osv? Hvilken størrelse burde rekke? Blir for dumt å kjøpe alt for stor sekk å for dumt å kjøpe en som er for liten. Er forøvrig 194cm høy å veier rundt 90kg om det er relevant. Svært vant til og gå på tur, trene osv, men har lite erfaring med overnattinger / turer som strekker seg over flere dager. Alle tips og erfaringer settes pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn fram/kjøp inn alt av utstyr du tenker å ha med på tur først. Da får du en viss formening om hvor stor plass det tar i sekken. Mitt tips er å kjøpe inn sekk til slutt.

Endret av chatmaster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 85 liter sekk først, gikk opp til Bergans Alpinist 110 liter etterhvert. 

Bedre med god plass vs. å presse alt nedi eller henge ting utenpå sekken. 

Men jeg har alltid lett 4 manns telt og gapahuk med selvom det er soloturer:-) 

Starter også ofte i finvær med shorts, greit å ha god plass til ytterklær øverst i sekken når det blir kjøligere underveis. 

En stor sekk kan man alltids komprimere, det er verre motsatt. 

En stor sekk har som regel (ikke alltid) kraftigere og mer behagelig bæresystem også. 

Lykke til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på sesong. Jeg har klart meg fint med en Fjellreven Kajka 75L på vår/sommer/høst og det er inkludert 8-10L kamerautstyr.

Som det skrives må du sjekke hvor mye plass utstyret ditt tar. Mitt er relativt kompakt. Ringstind 2 Superlight f.eks tar nesten ikke plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe fan av en "slapp" sekk som er for stor for innholdet sitt, og jeg liker heller ikke masse dinglende greier utenpå sekken, så to sekker for overnattingsturer ble løsningen for meg.
Fjellreven Kajka 65 og Norrøna Recon Pack (90/120l) oppfyller behovet for kortere og lengre turer fint, men jeg ser at jeg klarer å pakke 65-literen overraskende godt til brukes på lengre turer også. Det er da noe som nedprioriteres i pakkingen fordi jeg liker Kajka-sekken best og helst vil gå med den:P

En 75-liter treffer kanskje et fint mellompunkt for deg, men som de andre sier så må du først finne ut hva du ønsker å ha med på tur.
Et lite tips kan være å låne eller leie en sekk (se på Finn) og prøvepakke denne, og dermed gjøre dine vurderinger av hva slags størrelse sekk du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er "storsekken" min, en Helsport Fjellheimen 65 liter. I sekken har jeg en dun sovepose og det største teltet mitt, Ringstind Pro 2 samt mat og drikke, klær og Primus ETA Express, Helinox stol og en del ekstra greier. Det er god plass i sekken for turer fra 3 til 5 dager. Vi hadde en lettpakker tråd her for en tid tilbake, den synes jeg var nyttig. Begynn med utstyret du skal ha med så ser du hvor stor sekk du trenger. Ferdig pakket ligger vekten på sekken min på ca. 12 kg. 

1614049172_Sekk1.thumb.JPG.dc8739c52c9e0c09792acf74e8474e60.JPG

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over som sier at det først og fremst avhenger av hva du skal ha oppi sekken. Hvor lett/tungt er utstyret ditt, og hvor stor plass tar det. Stor forskjell på f.eks telt og soveposer på det området, og dét pluss ulike preferanser på hvor mye man tar med av diverse stæsj, gjør at det blir store variasjoner i strl sekk - som du er inne på. Finn fram alt du ønsker å ha med, så er det lettere å si noe om hvor stor sekk du trenger.

For en 2-3 dagers tur (1-2 overnattinger) kan jeg bruke 40-, 58- og 85-literssekk, alt ettersom hva slags type tur. Synes generelt det er befriende med relativt lett sekk, det gir mer overskudd og frihet. 2 netter sommerstid er grensa for 40-literen for min del. 85literen er mest for typisk luksus-camping med kort anmarsj eller med tur med unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må måle utstyret du har å,se hvor mye plass du trenger. Noen har mye veldig lett utstyr og kan greie seg med liten sekk, andre ting med mer volum som tar mer plass. Så er det jo og forskjell på personer. Jeg bruker XL/XXL så mine klær vil ta mer plass enn en som bruker S. Jeg bruker primært to sekker. Osprey Xenith 88 til kortere turer og når jeg ikke har med så mye. Norrøna Recon Pack 125 når jeg trenger mer plass. Har og en 50 liter jeg bruker innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror det er hovedsakelig to ting som avgjør størrelsesbehov:
- Vekt og størrelse på basisutrustning (telt, sovepose, underlag etc). Har du det letteste lette og godt med turerfaring kommer du langt med 45 liter.
- Hvor mye luksus man vil ha med (tarp, reinskinn, stol, fersk mat, godt drikke etc)

På turer med korte etapper spiller ikke vekt/størrelse så stor rolle, uavhengig av antall dager. Sånn sett kan man godt trenge større sekk på en todagers tur enn en ukestur. Og en enda større sekk på dagstur :D

Jeg vil heller ha en stor sekk som kan komprimeres enn en for liten sekk hvor stæsj blir dinglende på utsida - men jeg er ingen lettpakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en sekk på mellom 45 og 110 liter 🙈, kanskje du kan klare deg med mindre eller at du trenger noe større. Som andre her sier så må du se på hva utstyret du har med deg krever av plass. Men jeg tipper de fleste på din størrelse vi trives med en sekk på ca 70 liter på en sånn tur.

Ulempen med å ha for stor sekk er først og fremst at du fyller den opp med ting som er "kjekt å ha" som gjør at den blir unødvendig tung å bære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det fins to hovedgrupper: de som tilpasser sekken for turen, og de som tilpasser turen for sekken. Så lenge har jeg klart meg med Europis-sekk 60 liter
men har til gjengjeld en alt for stor sovepose som må bæres eller festes på utsiden. Telt, liggeunderlag, ullteppe, fiskeutstyr (bærer stanga i hånda), ett klesskift og på toppen; kikkert og en jaktstol, enkel mat og drikke. Noen små kubber opptenningsved, kart og kompass er også med. Jeg venter på gode tilbud av Bergans alpinist V6 110 liter. Det er sekk av kvalitet man har i mange år. 130 l versjonen blir for stor for min del. I volumene omkring 100 liter tilpasser jeg heller utstyret sekken, enn å tilpasse sekken utstyret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips... Skal ikke være lett å finne riktig størrelse på sekk ser jeg haha... Men etter en del klabb og babb med måling av utstyr har jeg kommet frem til at 75 liter burde være sånn ca hva jeg trenger. Har et ekstremt godt liggeunderlag som tar en god del plass :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være sånn ekspert som mange andre er her tror jeg nok 75l sekk kan være en grei størrelse.  Du presiserer 2-3 dagers turer - og greia er jo at en trenger vanligvis akkurat det samme utstyret for 3 dager som for 10 dager - det er bare maten som må økes.. Kan jo ta forbehold at med et svært stabilt høytrykk vil en kunne sjanse på å legge igjen noe klær for en 2 dagers tur - men ikke alltid så lurt;  Jeg var på en en-natts overnatting i rogaland etter å ha sjekket værmeldig opp og i mente - var ustabil helt til samme morgen da det sa fint vær.  Jeg satte opp telt på det jeg tenkte var elvebredden og våknet opp på en øy om morgenen - regnet slo til om natten og elva steg! (Den steg ikke mer en at jeg kunne tråkke over på bunnen med fjellsko men nok til at jeg kunne kalle det en øy).  Var veldig fornøyd med å ha tatt med regntøyet likevel (og lagt sekk og støvler i forteltet om kvelden!)

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange svar med nesten de samme litere i sekkestørrelse. 
jeg har hatt en 75 ltr sekk i mange ( mange...) år og har vært fornøyd med, og det har vært " stor" sekken min.

Nå er jeg ett par og 40 år, min sønn på 10 liker å være med på tur en gang iblandt, så nå er sekken min på 75 ltr for liten. Han bærer sin egen sekk, med div utstyr. Men jeg gjør alt jeg kan for at han skal trives på tur så jeg bærer selvfølgelig endel av "felles" utstyret. Så nå kjesker jeg på en 110 ltr sekk. 
 

Så, sekker varer i åresvis om du tar vare på dem, men behovet endrer seg kanskje med tiden. 
 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.