Gå til innhold
  • Bli medlem

Må påsketuren 2021 avlyses (Covid-19)?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Her er påskerådene som treffer turfolk:
 

Sitat

 

* Kommer du fra en kommune med høy smitte og strenge regler, må du også følge disse reglene der du tilbringer påsken.

* Det blir ikke hytteforbud, dersom man er påpasselig med smittevern. Unødvendige reiser skal unngås.

* Unngå kontakt med andre mennesker på reisen og under oppholdet.

* Unngå kollektivtransport hvis mulig.

 

Jeg klarer ikke helt bli klok på råd, påbud, anbefalinger, nødvendig kontra unødvendig osv.

Er telt-tur på vidda i påsken nødvendig? Egentlig ikke.. Er det da unødvendig og "ikke anbefalt"?

Her synes jeg myndighetene har driti på leggen før inngangen til påsken. Hardere tiltak burde vært på plass tidligere slik at man kunne slippe opp og gi folk litt armslag en ukes tid slik man gjorde i julen.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja om du ungår å omgås andre folk (nærkontakter/smitterisiko) fra du drar hjemmefra til du er hjemme igjen, definerer teltet ditt som hytte (jeg har telt, ikke hytte...), er bevisst på risiko (ikke setter deg i situasjoner unødvendig som krever bistand av andre), og anser turen på vidda som nødvendig tiltak for å ivareta mental helse fremmover (gitt videre situasjon etter påska), så er vel teltturen på vidda helt innafor. Like mye innafor som de som tar turen på hytta uten å møte andre en egen kohort (de man bor sammen med), og mer innafor en de som drar på hytta og står i heiskø i skienterene rundt om kring. 

Ellers enig i at påbud og anbefalinger er vage.

De skriver f.eks at "Bosatte i kommunen kan dra til fritidsbolig, men bare sammen med personer i egen husstand. Gjør alle innkjøp i egen kommune før avreise."  Videre: "Ikke oppsøk butikker, serveringssteder eller møteplasser med mange mennesker i hyttekommunen. Hold god avstand til andre i skiløypa, skitrekket og på gåtur."

>> Hva er "mange mennesker"? Vil en fra Oslo vurdere 30 personer på nærbutikken i hyttekomunen som mange mennesker, og vil som bor lokalt i samme hyttekomune vurdere det på samme måte? De kunne fint strøket "med mange mennesker" i den setningen og fått frem en tydeligere anbefaling på at de ikke vil at du skal mingle med andre i påska.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp det faktummet at man titt og ofte har sleppt opp for å gi folk litt armslag som gjør at vi stadig opplever dette? Nå synes jeg i utgangspunktet smittevern diskusjon ikke hører til her på fjellforum. Det er IKKE det at det ikke affekterer friluftslivet, men heller at den diskusjonen er så bred. At man ikke greier å bli klok på alt dette og hva som gjelder er jo nettopp en konsekvens av at myndighetene vingler i så korte intervaller som 14 dager. Ja harde tiltak burde vært innført tidligere etter min mening. Men man har missforstått hva vi dealer med om man argumenterer med at man skal stramme inn for å kunne slippe opp til vinterferie, påske, 17 mai, himmel spretten, St.Hans, fellesferien, høstferien eller jul. Viruset har nemmelig ikke disse høytidene eller behov for at vi skal kose oss litt.

Det essensielle du spør om her er om påska 2021 går i dass.....Det enkle svaret er at det bør den, om din forestilling om påsketur er familetur til hyttebyen i Hemsedal med familie og venner på besøk til stor påskemiddag etc. Er den derimot at du kjører alene i privat bil til ett sted på Hardangervidda og tusler innover på ski, bor i telt alene eller kun med de du ellers er nære med og holder to meters avstand om du skulle råke på andre inne i fjellheimen så burde vel dette være greit? Uavhengig av myndighetene må det faktisk være lov å bruke hue..... Selvfølgelig kommer argumentet vi husker i fra ett år tilbake: "hva om du blir syk, trenger assistanse mens du er der ute på vidda". Til dette tror jeg uansett det gjelder såpass marginalt få. Så langt er det jo på turisthytter etc vi har sett smitte i fjellet....ikke blant dem som har vandret med boligen i pulken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen anbefalinger for påsken. Anbefalinger er smart å følge, men det er ikke straffbart å ikke følge. Jeg tror alle skjønner at afterski med 500 andre på et utested ikke er det lureste nå. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/slik-kan-pasken-tilbringes/id2838494/ Anbefalinger endres hele tiden. 

Noen kommuner har lokal forskrift som må følges i den kommunen man oppholder seg. Dette er krav, altså man kan ikke velge om man vil følge den eller ikke, man må. Det tar noen dager får en kommune vedtar noe nytt før det er tilgjengelig på lovdata. Her er Oslo sin. https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2020-12-10-2660?q=forskrift oslo kommune korona Hjemmelen for å kunne fatte lokal forskrift er i smittevernloven. Da denne blant annet bryter grunnloven har regjeringen laget et rundskriv som skal hjelpe kommunene når de skal vedta en lokal forskrift. https://www.regjeringen.no/contentassets/5a5099f052864a23a513aff6a7a71b54/rundskriv-kommunale-smitteverntiltak-februar-2021.pdf

Alle krav ligger på lovdata og alle anbefalinger andre steder som hos FHI, regjeringen, kommunale nettsteder etc. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 timer siden):

Tja om du ungår å omgås andre folk (nærkontakter/smitterisiko) fra du drar hjemmefra til du er hjemme igjen, definerer teltet ditt som hytte (jeg har telt, ikke hytte...), er bevisst på risiko (ikke setter deg i situasjoner unødvendig som krever bistand av andre), og anser turen på vidda som nødvendig tiltak for å ivareta mental helse fremmover (gitt videre situasjon etter påska), så er vel teltturen på vidda helt innafor

Dette er vurderingen jeg har gjort. Så jeg har tenkt meg på telttur, men med egen bil og uten å bruke butikker etc utenfor hjemkommune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt S skrev (4 timer siden):

Til dette tror jeg uansett det gjelder såpass marginalt få. Så langt er det jo på turisthytter etc vi har sett smitte i fjellet....ikke blant dem som har vandret med boligen i pulken.

...og heller ikke blant/fra nødstedte i fjellheimen.

Ser man på argumentasjonen for at folk skal få lov til å dra på hytta, så passer en telttur inn i skog og fjell med deg selv eller dine nærmeste veldig bra. Det er et avbrekk fra koronahverdagen og smittevernet oppfylles per se (med mindre man har tenkt å legge seg i telt ved et skianlegg). Så kan man selvsagt diskutere om dette er gode argumenter eller ikke, men det er nå sånn de har argumentert. Når det gjelder trussel for å overbelaste ett allerede hardt belastet helsevesen tror jeg bilturen til de tusener av hyttefolkene og knekte bein og armer i slalåmbakkene utgjøre en adskillig større belastning enn folk som går seg bort i fjellheimen. Dra på telttur du.

;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken i fjor var det lov med telttur, men problemet var at flere kommuner stengte grensene, slik at det kun var lov å telte i den kommunen du bodde i. Ser ikke ut som de kommer til å stenge grensene til de kommunene som ikke er rammet, men at de som kommer fra kommuner som har strenge tiltak, må nå holde seg hjemme. Bor ikke et slikt sted heldigvis. Skal på telttur i høyfjellet i påsken. Kan bli gøy om det blir folketomt, positive er det blir lett å finne parkeringsplass :-). Men teller litt på knappene, minuset med dette er at løyper blir ikke kjørt/kvistet. Ingen som henter deg om du går vill/trenger hjelp osv. Har en backup tur hjemme om jeg må holde meg hjemme. Følger med nyhetene time for time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 time siden):

minuset med dette er at løyper blir ikke kjørt/kvistet. Ingen som henter deg om du går vill/trenger hjelp osv.

Massevis av løyper skal kvistes til påsken:

https://www.dntoslo.no/artikler/nyheter/22964-kvistekart-og-datoer-for-kvisting-i-2021-er-klart/

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/f6495ab4a51c69d90d711f3ff52177ff658fbf60.pdf

At du ikke vil bli (forsøkt!) hentet ut av fjellet om du er i en nødsituasjon har jeg ingen tro på.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telttur er nok innafor i år. Det er tvilsomt om de vil lage de samme reglene om å nekte folk å overnatte utenfor egen kommune i år, for i år har man utstyr og erfaring med å håndtere smitte. Hyttekommunene ønsker også besøk i år. Så dersom man holder seg innenfor lokale og nasjonale råd og regler om å treffe så få som mulig, og ikke inviterer noen utenfor husstanden inn i teltet, så er det nok greit. Hele formålet med rådene og regelverket er jo å begrense kontakt mellom mennesker. En litt grundigere risikovurdering for å unngå å belaste helsevesenet er fornuftig, men ikke et lovkrav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tolker dere beskjedene som kom nasjonalt for tiden nå framover? Unngå reiser foruten til jobb, familie og hytte. Så hvis man har eller leier hytte er det helt okidok, men hvis man bruker telt så bør man holde seg hjemme? Siden ministeren selv har hytte, eller? 😆

For øvrig var jeg hos fysioterapeuten i dag, og der forholdt man seg som om de nye reglene allerede var blitt gjeldende. Så det virker som det tas på alvor her, tross veldig lav smitte, og det er jo positivt. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (12 minutter siden):

Det er per nå ingen hytteforbud. Blir merkelig om det skulle komme teltforbud, men du kan fint dra på hytta? Skal på telttur alene, burde blitt sponset av staten for dette, de liker ikke at folk er sammen :-)

Nei det er ikke forbud, men klar anbefaling. Altså ikke helt okidok, selv om det ikke er straffbart. Men ja, det er det som er så snodig, at hytte har eget unntak fra anbefalingen. De gjør kanskje opp for det egne forbudet i fjor? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (6 minutter siden):

Nei det er ikke forbud, men klar anbefaling. Altså ikke helt okidok, selv om det ikke er straffbart. Men ja, det er det som er så snodig, at hytte har eget unntak fra anbefalingen. De gjør kanskje opp for det egne forbudet i fjor? 

 

Det er nok det ja, hytteforbundet i fjor var vist ikke helt inna for lovmessig. Samt at det mange nye hytte eiere i år :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor folk synes corona-reglene og anbefalingene er vanskelige, man må se på essensen av de de vil oppnå, nemlig at færrest mulig folk samles og sprer smitte, dersom man er alene eller sammen med de man vanligvis bor sammen med og ikke treffer noen andre, spiller det jo ingen rolle om man befinner seg hjemme, på hytta, på vidda i et telt eller i en hengekøye i skogen. Man skal bare ha minst mulig kontakt med andre folk, det kan da umulig være så vanskelig å forstå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (43 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor folk synes corona-reglene og anbefalingene er vanskelige, man må se på essensen av de de vil oppnå, nemlig at færrest mulig folk samles og sprer smitte, dersom man er alene eller sammen med de man vanligvis bor sammen med og ikke treffer noen andre, spiller det jo ingen rolle om man befinner seg hjemme, på hytta, på vidda i et telt eller i en hengekøye i skogen. Man skal bare ha minst mulig kontakt med andre folk, det kan da umulig være så vanskelig å forstå.

Det er jo intensjonen som skal oppfylles i hovedsak ja. Så diffuse smådetaljer er mindre viktig enn smittevern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (49 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor folk synes corona-reglene og anbefalingene er vanskelige, man må se på essensen av de de vil oppnå, nemlig at færrest mulig folk samles og sprer smitte, dersom man er alene eller sammen med de man vanligvis bor sammen med og ikke treffer noen andre, spiller det jo ingen rolle om man befinner seg hjemme, på hytta, på vidda i et telt eller i en hengekøye i skogen. Man skal bare ha minst mulig kontakt med andre folk, det kan da umulig være så vanskelig å forstå.

Vi er alle forskjellige og noen tolker ting bokstavelig andre ikke. Litt av problemet er at man kommer med mange råd og like mange unntak. Nordmenn flest lytter til fagfolk og vil unngå å gjøre seg selv til en kriminell eller bidra til ytterligere spredning, samtidig som man ønsker å leve så fritt som mulig innenfor rammene. Det kommer så mange detaljer at essensen du blir beskriver blir borte i suppa, i hver fall for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (53 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor folk synes corona-reglene og anbefalingene er vanskelige, man må se på essensen av de de vil oppnå, nemlig at færrest mulig folk samles og sprer smitte, dersom man er alene eller sammen med de man vanligvis bor sammen med og ikke treffer noen andre, spiller det jo ingen rolle om man befinner seg hjemme, på hytta, på vidda i et telt eller i en hengekøye i skogen. Man skal bare ha minst mulig kontakt med andre folk, det kan da umulig være så vanskelig å forstå.

Nå spurte jeg ikke kompisen min hvorfor han syntes det var så vanskelig å forstå, siden jeg synes det er litt ovenfra ned å komme på det viset. Så det skjønner jeg ikke hvorfor er så vanskelig å unngå.

Men jeg noterte meg at allerede når jeg har snakket med én person om det, så har vi altså tolket det ganske forskjellig.

Det synes jeg i grunnen ikke er så rart heller, når essensen er at færrest mulig folk skal samles og spre smitte med å farte imellom, og fyren som legger det fram selv prioriterer å dra med fly hjem til Rogaland for å komme seg på hyttetur. Fordi han kan kalle det nødvendig arbeidsreise. Synes ikke det er det minste vanskelig å forstå at noen da synes budskapet er litt uklart, hvis man bare vil.

Generelt synes jeg imidlertid informasjonen som er lagt ut denne gang er bedre og langt mer klar enn tidligere.

Marius Engelsen skrev (11 minutter siden):

Det er jo intensjonen som skal oppfylles i hovedsak ja. Så diffuse smådetaljer er mindre viktig enn smittevern.

Det var kort oppsummert det jeg argumenterte til kompisen min også. Så nå får han kommet seg på tur likevel, med god samvittighet han også. 👍

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at de folka som skriver reglene ikke ser for seg at det er mulig å dra på tur uten hytte. Hvor er dusjen og doen? Hvor er stikkontakten og TV'n? Hvordan skal jeg få bilen helt inn på hardangervidda, og hvem skal måke parkeringsplass til den ved siden av tøy-hytta? Sånt er da vel bare for lasaroner og uteliggere?

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Problemet er nok at de folka som skriver reglene ikke ser for seg at det er mulig å dra på tur uten hytte. Hvor er dusjen og doen? Hvor er stikkontakten og TV'n? Hvordan skal jeg få bilen helt inn på hardangervidda, og hvem skal måke parkeringsplass til den ved siden av tøy-hytta? Sånt er da vel bare for lasaroner og uteliggere?

;-)

#uteliggerforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.