Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulketur i Rondane


phansen

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er noen som har tenkt og ta tur med pulk og telt nå i påsken i Rondane.
Turen skal gå ifra Blæsterdalen til Venabu og jeg lurer om noen kan bidra med litt informasjon om lenge på etappene og eventuelt gpx filer... ;-)

Etappe 1 - Blæsterdalen til Dørålseter
Etappe 2 - Dørålseter til Rondvassbu også videre til Eldåbu
Etappe 3 - Eldåbu - Venabu

Er takknemlig for alle tilbakemeldinger og innspill til turen :-)

Mvh
Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
rigotta skrev (36 minutter siden):

Regner med dere har sjekke ut.no? Ligger beskrivelser og gpx filer  av flere av etappene deres der. 
Jeg skal gå fra Hjerkinn til Ringebu neste uke. Usikker på snø og snøforhold, så tar det litt på sparket.

Nettopp gått samme etappe. Pulken fikk kjørt seg ganske hardt fra Hjerkinn til Dørålseter. Elendige forhold. Kan være lurt å ha med en sekk til den første etappen (evt. finne en måte å ta pulk på rygg hvis mulig,) spesielt hele grimsdalen var ekstra snøgjerrig. Det er snø i grøfta ved siden av grusveien ned grimsdalen, men var umulig å gå på den. Kan være forholdene blir bedre de neste ukene hvis været holder seg på minussiden, men når jeg var der forrige uke så var snøen pil råtten (der det var snø).

Går man bare med sekk er det null stress. 

Fra Dørålseter og sørover var det prima forhold.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigotta skrev (10 timer siden):

Regner med dere har sjekke ut.no? Ligger beskrivelser og gpx filer  av flere av etappene deres der. 
Jeg skal gå fra Hjerkinn til Ringebu neste uke. Usikker på snø og snøforhold, så tar det litt på sparket.

Takk for tilbakemelding. Jeg fant kun etappen Dørålseter til Rondvassbu på ut.no.... Jeg fant også Rondvassbu til Rondablikk, men ikke Rondvassbu til Eldåbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehaaks skrev (9 timer siden):

Nettopp gått samme etappe. Pulken fikk kjørt seg ganske hardt fra Hjerkinn til Dørålseter. Elendige forhold. Kan være lurt å ha med en sekk til den første etappen (evt. finne en måte å ta pulk på rygg hvis mulig,) spesielt hele grimsdalen var ekstra snøgjerrig. Det er snø i grøfta ved siden av grusveien ned grimsdalen, men var umulig å gå på den. Kan være forholdene blir bedre de neste ukene hvis været holder seg på minussiden, men når jeg var der forrige uke så var snøen pil råtten (der det var snø).

Går man bare med sekk er det null stress. 

Fra Dørålseter og sørover var det prima forhold.

 

Takk for din tilbakemelding, vi tar det også litt på sparket og ser an forholdene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phansen skrev (29 minutter siden):

Takk for tilbakemelding. Jeg fant kun etappen Dørålseter til Rondvassbu på ut.no.... Jeg fant også Rondvassbu til Rondablikk, men ikke Rondvassbu til Eldåbu?

HAr du sett på denne?
https://ut.no/turforslag/1114413/langtur-pa-ski-fra-hjerkinn-til-lillehammer
Beskriver ikke den korteste ruta mellom Rondvassbu og Eldåbu da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehaaks skrev (10 timer siden):

Nettopp gått samme etappe. Pulken fikk kjørt seg ganske hardt fra Hjerkinn til Dørålseter. Elendige forhold. Kan være lurt å ha med en sekk til den første etappen (evt. finne en måte å ta pulk på rygg hvis mulig,) spesielt hele grimsdalen var ekstra snøgjerrig. Det er snø i grøfta ved siden av grusveien ned grimsdalen, men var umulig å gå på den. Kan være forholdene blir bedre de neste ukene hvis været holder seg på minussiden, men når jeg var der forrige uke så var snøen pil råtten (der det var snø).

Går man bare med sekk er det null stress. 

Fra Dørålseter og sørover var det prima forhold.

 

Det var en strek i regninga ja. Er det helt umulig å komme seg fra Hjerkinn til Dørålseter med ski og pulk? Kanskje bruke pariserbrettet i stedet for fjellpulken.....
Hvilken rute gikk dere mellom Hjerkinn og Dørålseter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigotta skrev (28 minutter siden):

HAr du sett på denne?
https://ut.no/turforslag/1114413/langtur-pa-ski-fra-hjerkinn-til-lillehammer
Beskriver ikke den korteste ruta mellom Rondvassbu og Eldåbu da..

 

rigotta skrev (28 minutter siden):

HAr du sett på denne?
https://ut.no/turforslag/1114413/langtur-pa-ski-fra-hjerkinn-til-lillehammer
Beskriver ikke den korteste ruta mellom Rondvassbu og Eldåbu da..

Takk for din tilbakemelding, der fant jeg litt mer informasjon 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigotta skrev (5 timer siden):

Det var en strek i regninga ja. Er det helt umulig å komme seg fra Hjerkinn til Dørålseter med ski og pulk? Kanskje bruke pariserbrettet i stedet for fjellpulken.....
Hvilken rute gikk dere mellom Hjerkinn og Dørålseter?

Neinei ikke umulig, bare litt mer spennende ;)

Jeg gikk Hjerkinn- Hageseter -Grimsdalhytta -østover Grimsdalen, så sørover igjennom dalen vest for Storkringla (herifra er det mer en nok snø) - Dørålseter.

Over Dovrefjell greier dere fint å gå sikksakk på snø/skare stort sett hele strekka, men langfeller kan være å anbefale. Ned Tverråa til Grimsdalen valgte jeg å gå sommerruta da det absolutt ikke var nok snø til skredfare. Men tenkte jo så klart ikke på at det lille av hvitt som var der var steine hardt, så her hadde det vært best å ha med brodder/stegjern hvis man skal føle seg 100% trygg. Vet ikke hvordan forrige ukes snøfall var oppe på Dovrefjell, men gå heller over Fallfossen og ned den nye vinterløypa. Er bratt der også, men er nok mye enklere med tanke på snøforhold (traff på to karer som gikk samme dag som meg fra Hjerkinn, og de hadde det selv ganske tøft ned den nye vinterløypa med pulk, de måtte sove i bivuakk nederst i dalen da de ikke rakk frem til hytta før det ble bekmørkt, så start dagen tidlig!).

Pariserpulken min ser ut som en godt gjennomlufta sveitserost nå, så ville brukt den istedet for en svindyr fjellpulk. Kombinerer du med en lett langtursekk oppi pulken i tillegg så er du sikret. Ser på værmeldinga over Grimsdalen nå at det er litt mildvær, så antar at turen igjennom Grimsdalen blir på grusen så fremst det ikke kom masse nysnø der forrige uke (kom en halv meter imens jeg var oppå Ringebufjellet, så er jo håp!).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehaaks skrev (1 time siden):

Neinei ikke umulig, bare litt mer spennende ;)

Jeg gikk Hjerkinn- Hageseter -Grimsdalhytta -østover Grimsdalen, så sørover igjennom dalen vest for Storkringla (herifra er det mer en nok snø) - Dørålseter.

Over Dovrefjell greier dere fint å gå sikksakk på snø/skare stort sett hele strekka, men langfeller kan være å anbefale. Ned Tverråa til Grimsdalen valgte jeg å gå sommerruta da det absolutt ikke var nok snø til skredfare. Men tenkte jo så klart ikke på at det lille av hvitt som var der var steine hardt, så her hadde det vært best å ha med brodder/stegjern hvis man skal føle seg 100% trygg. Vet ikke hvordan forrige ukes snøfall var oppe på Dovrefjell, men gå heller over Fallfossen og ned den nye vinterløypa. Er bratt der også, men er nok mye enklere med tanke på snøforhold (traff på to karer som gikk samme dag som meg fra Hjerkinn, og de hadde det selv ganske tøft ned den nye vinterløypa med pulk, de måtte sove i bivuakk nederst i dalen da de ikke rakk frem til hytta før det ble bekmørkt, så start dagen tidlig!).

Pariserpulken min ser ut som en godt gjennomlufta sveitserost nå, så ville brukt den istedet for en svindyr fjellpulk. Kombinerer du med en lett langtursekk oppi pulken i tillegg så er du sikret. Ser på værmeldinga over Grimsdalen nå at det er litt mildvær, så antar at turen igjennom Grimsdalen blir på grusen så fremst det ikke kom masse nysnø der forrige uke (kom en halv meter imens jeg var oppå Ringebufjellet, så er jo håp!).

 

Takk for nyttig info!

Da blir det pariserpulk, langfeller og ev brodder til første del av turen. Er prisgitt Vy mtp. starttid fra Hjerkinn, men går med telt uavhengig av hyttene. 

Så det var bart gjennom hele Grimsdalen? Var det mer snø høyere i terrenget på sørsiden av dalen og over Gravhøe?

Hvilken rute valgte dere fra Dørålseter og sørover? Jeg er litt usikker på om jeg skal via Langgulpen eller Rondvassbu ennå.

Beklager til TS for kupp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis du pakker med ryggsekk i pariserpulken med remmene liggende opp kan du rask ta helegreia på ryggen! Det ser litt skilpadde-aktig ut men går bra. Finn en måte å surre pulketrekket. Prøv hjemme først

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei henger meg på her. Hadde også tenkt meg med pulk fra Hjerkinn til Spidsbergseter i perioden før/i/etter påske. Ser av kommentarenne her at det kanskje ikke er det beste å starte fra Hjerkin med de snøforholdenne som er der nå. Blir kanskje heller en rundtur t/r Spidsbergseter via Bjønholia og Rondvassbu.

Jeg lurer imidlertid på om noen vet om løypestikkene fjernes umiddelbart etter påsken eller om de står til snøen går. Litt enklere å gå etter stikker en å stadig måtte sjekke kart/GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paberge skrev (2 timer siden):

Hei henger meg på her. Hadde også tenkt meg med pulk fra Hjerkinn til Spidsbergseter i perioden før/i/etter påske. Ser av kommentarenne her at det kanskje ikke er det beste å starte fra Hjerkin med de snøforholdenne som er der nå. Blir kanskje heller en rundtur t/r Spidsbergseter via Bjønholia og Rondvassbu.

Jeg lurer imidlertid på om noen vet om løypestikkene fjernes umiddelbart etter påsken eller om de står til snøen går. Litt enklere å gå etter stikker en å stadig måtte sjekke kart/GPS.

Ang kvisting:

https://www.dnt.no/vintermerking/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
jaknudsen skrev (5 minutter siden):

Ser i år at DNT skriver spesifikt at kvistingen i Rondane fjernes 1. april: https://ut.no/rutebeskrivelse/136031/fra-dralseter-til-grimsdalshytta-via-gravhe#10.89/61.9747/9.8466

Noen som vet hvorfor det fjernes så tidlig? 

Antagelig av hensyn til villrein, er vel en del av hyttene i Rondane som er stengt på våren/kalvingstida også.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vell Rodane og Hjerkinn notorisk kjent for å ha dårlige snøforhold (ikke at jeg har vært der så mange ganger). Var en tur i Folldal i slutten av februar og kjørte noen hundeløyper der. Jeg dro dit fordi det kom et snøfall et par dager før. Den kom selvfølgelig med litt vind :-) Så det kunne være fin fin snø enkelt plasser, spesielt i skogen. Andre plasser, ikke fult så mye snø. Men jeg er vokst opp med mist 3 meter høge brøytkanter til påske, så var dette litt spesielt. Da jeg kjørt over til Hjerkinn var det første jeg ble betatt av, "går det ann å gå på ski her?" For det var så og si bare is der vinden fikk tak og greit med snø i bjørke skogen. Var forsåvidt litt mer snø da jeg kom til Folldal, var gode spor og kjørtbart i høyden. Men det var null hold i snøen og det ble mye basking i snøen i bjørkeskogen. For meg er dette en type snø som "forsvinner" etter 1-2 dager med mildvær. Litt spesielt opplevelse for en som er vandt med mye og våt snø. Men skal difinitivt tilbake :-) Vannvittige kult, men punkt 1 på lista på planlegging. Sjekk snødybden. Ett tips, jeg hadde Jountheim områdene som backup plan. Det tok ca 1,5 - 2 timer å kjøre fra Sjoa til Grimsbu. Vesentlig mye mer snø der, tipper det var rundt 1,5 meter på 500-600 moh. Fikk noen bilder i dag og det har smeltet null cm siden slutten av februar, men kjenner seff ikke til snøforholdene i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.