Gå til innhold
  • Bli medlem

tur i nærheten av Oslo


Jann00

Anbefalte innlegg

Hei turfolk!

 Ung nybegynner som ønsker å ta en fjelltur i ny og ne i helgene. 

Liker ikke tett skog & mark og dermed er både Nordmarka og Østmarka uaktuelt. 

Kan  noen anbefale et sted nærmest Oslo hvor det er åpen landskap/fjell og brukbar ørretvann? 

`Tenkte Blefjell kanskje? Litt nærmere enn hardangervidda 

Noen andre steder? maks 3-4 timer fra Oslo.


Tusen takk for innspill!

Endret av Jann00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

Norefjell gir faktisk ganske bra høyfjells følelse. Trekanten Tempelseter - Høgevard -Toveseter - Tempelseter er en bra helgetur. Ca. 1,5 time fra Oslo. Mye hyttebygging på Norefjell siden jeg var der sist, men ikke så ille i dette område.

Blefjell også fint fx gå inn fra Bolkesjø (littvanskelig med buss dit) -Sigridsbu - Eriksbu - Numedal kro (visst nedlagt for lengst).

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (31 minutter siden):

hei

Norefjell gir faktisk ganske bra høyfjells følelse. Trekanten Tempelseter - Høgevard -Toveseter - Tempelseter er en bra helgetur. Ca. 1,5 time fra Oslo. Mye hyttebygging på Norefjell siden jeg var der sist, men ikke så ille i dette område.

Blefjell også fint fx gå inn fra Bolkesjø (littvanskelig med buss dit) -Sigridsbu - Eriksbu - Numedal kro (visst nedlagt for lengst).

Elgen

Supert, takk!

 

Hvilken av de stedene tilbyr beste fiskemuligheter også? ørret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Norefjell gir faktisk ganske bra høyfjells følelse. Trekanten Tempelseter - Høgevard -Toveseter - Tempelseter er en bra helgetur. Ca. 1,5 time fra Oslo. Mye hyttebygging på Norefjell siden jeg var der sist, men ikke så ille i dette område.

Blefjell også fint fx gå inn fra Bolkesjø (littvanskelig med buss dit) -Sigridsbu - Eriksbu - Numedal kro (visst nedlagt for lengst).

Elgen

Fiskeriet må nok noen bedre fiskere enn jeg svare på!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere muligheter. Blefjell som du nevner, mange vann der men ørret er vel ikke så stor i gjennomsnitt etter hva jeg har skjønt. Ikke fisket der selv. Lifjell er en muloghet. Trillemarka har både skog og snaufjell. På max 3-4timer kommer du egentlig ganske langt hvis det ikke er for mye trafikk. F.eks Nordseter ved Lillehammer fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På maksgrensa på 4 timer så kommer du deg til Jotunheimen (Valdresflya, Tyinkrysset), Hardangervidda (Haukeli, Fagerheim/Krækkja) med tidsregning med utgangspunkt fra Oslo S og bil. Litt kortere er det til Hemsedalsfjella, Hallingskarvet, området rundt Gaustatoppen, Hardagnervidda øst (Rjukan). enda litt kortere til nenvte  Norefjell, Blefjell, Lifjell, Vikerfjell,  og Skrimfjella (+ sikkert noen til).

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (21 minutter siden):

På maksgrensa på 4 timer så kommer du deg til Jotunheimen (Valdresflya, Tyinkrysset), Hardangervidda (Haukeli, Fagerheim/Krækkja) med tidsregning med utgangspunkt fra Oslo S og bil. Litt kortere er det til Hemsedalsfjella, Hallingskarvet, området rundt Gaustatoppen, Hardagnervidda øst (Rjukan). enda litt kortere til nenvte  Norefjell, Blefjell, Lifjell, Vikerfjell,  og Skrimfjella (+ sikkert noen til).

Tusen takk!

Om man reduserer maksgrensa til 2 timer, hvilken av disse fjellene ville du anbefale? (tenkte hyppige wekeendturer, da er det greit med kort kjøretur)  Når kan man begynne å forvente at snøen er delvis borte og man kan vandre uten vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jann00 skrev (1 time siden):

Tusen takk!

Om man reduserer maksgrensa til 2 timer, hvilken av disse fjellene ville du anbefale? (tenkte hyppige wekeendturer, da er det greit med kort kjøretur)  Når kan man begynne å forvente at snøen er delvis borte og man kan vandre uten vanskeligheter.

Bruk google maps og søk opp reisevei med startsted hjemme og legg inn fjell/turområder (f.eks fra lista over) så finner du hva som har avstand hjemmefra for din del. Google oppgir estimet reisetid.

Aner egentlig ikke når det er "bart nok" for fotturer. Jeg søker snø (toppturer) så lenge jeg kan utover tom mai/juni, eller padler kajakk. Fjellturer  til fots starter for min del litt utpå sommeren. Her kan nok andre svare bedre. :) 

Det er også avhengig av hvor mye snø som har kommet ila vinteren, samt væravhengig fremmover ift smelting & fordampning. Søk litt på internett fremmover og følg med ift vær.

Rundt her (Drammen) smelter det mye snø nå med det været vi har, men det er fortsatt mye snø oppe i Finnemarka. Bildet under viser Jonsknuten (Kongsberg) i dag sett hjemmefra, fortsatt en del snø når man kommer litt opp.

image.thumb.png.fe99dbb200b0ecd671893de120b4828c.png

(Dårlig bildekvalitet, tatt fra verandaen hjemme med zoom på mobil. :P)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok langt flere enn @Jann00 som er interessert i svarene 😊 - meg f.eks. Jeg kom meg i gang igjen med interesse for fiske og fjell i "koronaåret" og er nå sannsynligvis skadet for livet 😜 Utfordringen er å finne fram til de gode turene. Og det er sikkert et paradoks med tanke på hvor mye natur man har i et par timers radius fra Oslo. Men kanskje nettopp de mange mulighetene gjør det også uoversiktlig for oss nybegynnere. 
Et annet spørsmål er hvor og når blir det isfritt på vannene så man kan fiske.... 😅 Det avhenger selvsagt av en rekke faktorer, både vær og høyde. Men her nok både Jann00 og jeg ganske blanke - og sikkert mange med oss... Gode tips her mottas med stor takk! 😁
PS: Jeg skal helst ha med meg samboer og datter på 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.