Gå til innhold
  • Bli medlem

Softshell bruksegenskaper


Fenrisfrøya

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring med såkalte softshell jakker /- bukser, men blir veldig nysgjerrig på bruksområder og praktiske erfaringer dere friluftsfolk har med disse plaggene? Hvilke årstider bruker dere disse? Temperaturer osv? Når velger disse plaggene fremfor andre plagg ? Henvis gjerne til hvilke produkter dere har erfaringer med. Takker for deling av erfaringer.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hvordan du definerer softshell, det er en nokså fri betegnelse på stoff eller klesplagg. Men hos de fleste produsenter betyr softshell et plagg som er litt/nokså vindtett, litt vannavvisende og mye mer pustende enn vanntette "hardshell" plagg. Som oftest har de en form for fleksibilitet i stoffet, og plaggene er stort sett laget av plast.
Softshell har mange gode egenskaper, og de fleste vil oppleve pusteegenskapene som en stor fordel over hardshell/membranplagg.
     Jeg har flere jakker og bukser som sikkert går under kategorien softshell, de er behagelige og stille i bruk.  Men det er viktig å være klar over at softshellplagg vanligvis ikke er vanntette. Til gjengjeld tørker de gjerne raskt hvis de blir våte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Svalbard Cotton light. Den er bare 30-40% bomull, den kan regnes som hvilket som helst syntestisk vindtett ytterplagg, som også softshell er.

Jeg bruker nesten bare slike klær på dagsturer. De er vintette, lette, myke og puster bedre enn goretex. Levetiden er mange ganger lengre, for det er ikke noe membran som kan bli utslitt/hull i/ødelagt.

De er ikke vanntette, så man blir våt av nedbør. Men oftest er jeg helt gjennomvåt av svette på toppturer allikevel, og ett vått plagg er fortsatt vindtett.

På langturer eller turer jeg kan forvente nedbør som kan være farlig/kald/ubehagelig bruker jeg stive tette membranklær. Da er man bedre beskyttet om man er våt i veldig hard vind, og om det kommer våt nebør.

Sammenlignet med tykkere softshell, eller stive skallplagg, klistrer tynne vindplagg som svalbard light jakken seg mer til kroppen i hard vind, og man kan da få behov for ett ekstra underlag i sånne forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun snakke basert på min Norrøna Svalbard Flex1 bukse:

- Veldig komfortabel stretch og bevegelighet, og beholder formen sin.

- Litt tykkelse i stoffet gjør den til en fin bukse for litt kjøligere vær uten å ha på for tykt under

- Slitesterkt. Ser fremdeles ut som ny både i farge og passform etter flere år med bruk, men jeg er ikke like røff med den som Svalbard Heavy Duty.

- Tørker fort. Ikke vanntett, men holder vind fint ute. Må opprettholde impregnering med spray i blant for at stoffet ikke skal "suge" til seg vann ved kontakt.

- Puster ganske ok, men denne buksen spesifikt har ikke så gode ventilasjonsmuligheter, så i fjellet på sommerstid kan den bli litt i varmeste laget.

Edit: Nyere modeller ser ut til å ha litt bedre ventilering.

I det siste har jeg brukt den mest til utetrening i tuftepark når det er litt kjøligere i været. Siden bevegeligheten er så god er det ingen hindring selv under bruk på "legday".

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.