Jump to content

Alkylatbensin på Biltema plastkanne?


Megogskyggen

Recommended Posts

Annonse

Det tror jeg nok går veldig bra. Alkylatbensin er mye det samme stoffet som bensin. Drar du på felleskjøpet (og sikkert mange andre steder) får du kjøpt i 5-liters kanner, så har du ei stund.

Når det er sagt: Når du har tømt bensinen fra 1-litersflaska over i bensinkanna, skyll flaska og fyll den med vann. Så misshandler du den til den sprekker og finner ut hvor mye den egentlig tåler. Jeg tror du kan bli overrasket.

;-)

Edited by Skogens Stønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hengemyra skrev (13 minutter siden):

Takk for svar da burde det gå bra med litersflasker så lenge de er rimelig beskyttet

Jeg tror nok det. Men selv pleier jeg så vidt mulig å oppbevare drivstoff utenfor sekken i sidelommer eller lignende. Dette er uavhengig av plast eller metall-flasker. Faren for lekkasje er alltid til stede, for eksempel fordi man glemte å skru til korken skikkelig. Og korken skal derfor helst være oppover så vidt mulig fordi trykket i flaska øker med økende temperatur, og skulle det være en liten lekasje kommer det da bare luft/bensindamp ut fra en lekkende kork i stedet for væske. I tillegg er det en god lekkasjeindikator å pakke flaska inn i en plastpose, eventuelt med et lite stykke papir som trekker til seg om det er en lekkasje.

Når det er sagt: Det er uhyre sjelden jeg har hatt lekkasje. Jeg kan ikke huske å ha hatt det fra ei vanlig plastflaske, men fra drivstofflaske med pakninger som ikke har vært tette, for eksempel tanken på en Optimus 111 som jeg har glemt å slippe ut trykket av etter bruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hengemyra skrev (2 minutter siden):

Jeg skal på tur med pulk så jeg tror jeg satser på bensinkanne hvis det ikke tar for mye plass, tar ev.  og pakker i en søppelsekk eller 2.  Bra tips med med papir, kanskje prøve å feste pair rundt korken?

Ja, papiret er en fin lekkasjeindikator og har du det rundt punktet som lekker vil det suge opp bensinen som så fordamper før den når andre ting i bagasjen din (hvis ikke lekkasjen er stor). Har du pulk er sikkert en bensinkanne like greit. Men det er lite sannsynlig at du får lekkasje fra en bensinkanne hvis du bare passer på å skru til lokket ordentlig.

Her ser du hvordan jeg gjør det med vanlig drivstofflaske. Jeg har kuttet av toppen på to brusflasker som har forskjellig diameter slik at de går oppi hverandre. Så plasserer jeg flaska i den minste og den andre som lokk over.

IMG_20210316_124200_DxO_600.jpg.d8f503eefdc33bffe89887b9e0252f02.jpgIMG_20210316_124132_DxO_600.jpg.fccd8e5ca615da19804eb4236c0f53de.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

 

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Her ser du hvordan jeg gjør det med vanlig drivstofflaske.

Jeg vil tro det er mye mer effektivt om du bruker den originale korken i flasken under transport, istedet for at pumpen blir stående i. Jeg vil også tro at en vanlig brødpose på rull (evt. med et tørk fra tørkerull inni) og en gummistrikk gir langt bedre beskyttelse (og tar mindre plass) en to brusflasker som blir presset mot hverandre?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ArveS skrev (1 time siden):

 

Jeg vil tro det er mye mer effektivt om du bruker den originale korken i flasken under transport, istedet for at pumpen blir stående i. Jeg vil også tro at en vanlig brødpose på rull (evt. med et tørk fra tørkerull inni) og en gummistrikk gir langt bedre beskyttelse (og tar mindre plass) en to brusflasker som blir presset mot hverandre?

Tja, det funker helt topp for meg. Jeg trenger ikke å løse et problem jeg ikke har.

Det er etter min mening mye bedre å la pumpa stå i flaska. Der er den godt beskyttet mot å bli skadet. Jeg har til og med to flasker med hver sin pumpe slik at jeg har ei i reserve.

Jeg er generelt mer redd for mekanisk skade enn at ting skal lekke. Plastflaskene beskytter mer i fall jeg for eksempel skulle falle eller miste sekken mot en stein. Jeg klarte for eksempel en gang å tråkke i Optimus 111'en min så jeg måtte drive opprettingsarbeid på karosseriet etterpå. Heldigvis er den ganske så solid og tåler litt bøying og tøying.

;-)

Edited by Skogens Stønn
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy