Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt underlag fra STS: Ether Light XT Extreme Air


Anbefalte innlegg

Hatt trøbbel med å sove på siden og stølhet i kroppen, gikk derfor til innkjøp av STS Comfort Plus Insulated. Det var en heeeelt ny verden med det minuset at det var litt kaldt.

Ramlet over/overså dette som akkurat har kommet ut på markedet.

AMELXTEXMR_A.thumb.jpg.594b1a12c6bcf4f00208e0249359bfe5.jpg

10 cm og R-verdi på 6.2

Fikk såpass god natt på STS at jeg har bestilt det hos Bikster, så får jeg heller selge Comfort..

Tenkt meg på Hardangervidda i påsken og kommer med inntrykk i etterkant.

Endret av northern_fov
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
Forsakencowboy skrev (På 27.3.2021 den 19.35):

Spennende! Jeg har Ether Light XT Insulated og er begeistret for mange av detaljene. Eneste jeg savner er R-verdi over 5, så dette er et velkomment tilskudd på markedet!

Nå ble det ikke de kaldeste forholdene men jeg kan bekrefte at det er et meget komfortabelt underlag. Har aldri sovet så godt i telt før. En liten greie som STS mener er en fordel er at lufta ikke blander seg i underlaget i like stor grad som hos andre produsenter, dvs at varmluft ikke mikser seg med kaldluft. Minuset er at hvis man beveger på seg vil man få noen sekunder med litt kaldere underlag før det blir varmet opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
SnorreL skrev (På 16.1.2022 den 23.12):

StS Etherlight XT Extreme har jeg nå to netter på og konkluderer med at jeg ligger bedre på dette enn på Xtherm. Alltid Bamseunderlag underst så det er nevnt. 

Erfarte du STS underlaget som glattere eller mindre glatt enn Therm-a-rest NeoAir Xtherm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (På 16.1.2022 den 23.12):

StS Etherlight XT Extreme har jeg nå to netter på og konkluderer med at jeg ligger bedre på dette enn på Xtherm. Alltid Bamseunderlag underst så det er nevnt. 

Jeg sover bedre på Exped enn Xtherm.

Har du noen erfaring med Exped vs StS Etherlight?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (59 minutter siden):



Har du noen erfaring med Exped vs StS Etherlight?

Jepp, har hatt Synmat 9 LW et par år og har Downmat 7 (som guttungen bruker i blandt). Liker ikke de tykke langsgående pølsene og den hoppeslott-følelsen de gir meg, uansett hvilken mengde luft jeg fyller. Synes både Xtherm og StS virker mer stabile å ligge på. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg sover bedre på Exped enn Xtherm.

Har du noen erfaring med Exped vs StS Etherlight?

Enig med @SnorreL, dog kun Exped vs StS og ikke Xtherm (ikke prøvd). StS sitt design er det beste av liggeunderlag jeg selv har prøvd. Tykkelsen og at det ikke er slike "tykke pølser" er veldig behagelig, spesielt når en finjusterer luft-mengden etter å ha blåst det helt opp med pumpe sekken som er integrert i pakkposen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer på den jeg også. STS Etherlight XT har bedre comfort enn Downmat 7 og 9 samt synmat UL7 Alle LW. Desverres så synes jeg at R-verdi på STS Etherlight Extreme ikke er "god nok" til å erstatte Downmat 9LW. 
Om noen her har prøvd det i veeeldig kalde temperaturer og/eller kan sammenligne temperatur med Downmat 9, så hadde jeg satt stor pris på å høre de erfaringene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (22 minutter siden): 
Om noen her har prøvd det i veeeldig kalde temperaturer og/eller kan sammenligne temperatur med Downmat 9, så hadde jeg satt stor pris på å høre de erfaringene. 

Har Etherlight Extreme og prøvd det ut i -15 grader på bar bakke, jeg er vanligvis ingen frysepinne men med skumplast under halve og ett reinskinn på andre halvparten var det fortsatt kaldt syns jeg.

 

Hadde også en natt i hengekøye med liggeunderlaget i rundt -3 , og det var ikke nok. 
 

For å sammenligne så syns jeg dette er ca like kaldt/varmt som min Mountain Equipment aerostat 7, med r verdi oppgitt til 4.0 … 

Til å være så tungt og bulky syns jeg ikke STS Etherlight extreme er verdt pengene. Redd denne ryker på Finn snart 💸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (34 minutter siden):

@Hammer pleier du ikke ha et celleplastunderlag under StS ?  StS 6,2 + feks Bamse 3,5 = 9,7 i R verdi

Joda, hender seg til og med at er ett på toppen også. Har ofte med et Z-lite SOL til å bruke utenfor teltet eller til ymse. Det lagres ofte i beddingen, så de gangen jeg ikke bruker det så ligger det nå der det å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (15 minutter siden):

Har Etherlight Extreme og prøvd det ut i -15 grader på bar bakke, jeg er vanligvis ingen frysepinne men med skumplast under halve og ett reinskinn på andre halvparten var det fortsatt kaldt syns jeg.

 

Hadde også en natt i hengekøye med liggeunderlaget i rundt -3 , og det var ikke nok. 
 

For å sammenligne så syns jeg dette er ca like kaldt/varmt som min Mountain Equipment aerostat 7, med r verdi oppgitt til 4.0 … 

Til å være så tungt og bulky syns jeg ikke STS Etherlight extreme er verdt pengene. Redd denne ryker på Finn snart 💸

Hmm, det hørtes ikke lovende ut. 
Det skal sies at jeg har sovet på i april snøen på STS Etherlight Insulated XT uten noe problem. Riktignok ikke veldig mange minus.

Gi beskjed om/når den havner på Finn da, kanskje jeg skal prøve (og kanskje feile) engang til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bamse er oppgitt til R-verdi 3,5 hos flere nettbutikker. Men dette er ikke målt etter ny standard såvidt jeg vet, det har nemlig stått R-verdi 3,5 fra lenge før de begynte med ny målestandard. Så er dette er verdi hentet fra en gammel produktkatalog, gjetting eller faktisk målt på noen måte?

 

SnorreL skrev (1 time siden):

@Hammer pleier du ikke ha et celleplastunderlag under StS ?  StS 6,2 + feks Bamse 3,5 = 9,7 i R verdi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Sts comfort plus undulater XT kombinert med bamse hengekøye og under -12. gikk fint det 😊

Jeg har et etherlight extreme jeg ikke har fått testet enda, men tanken var å bruke det alene

 

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lett kald om natten, hele tiden egentlig, og har ikke kjøpt nytt vinterunderlag siden jeg kjøpte downmat 7 for 15+ år siden.

Husker ikke R-verdien på det, men med downmat7+ridgerest kombinert med 3 sesong dupose+syntetisk sommerpose har jeg klart meg helt greit på ukestur i -20 til -30 grader. Vel å merke var både jeg og underlaget noen år yngre den gangen, så komforttempen har nok flyttet seg oppover etter det, men jeg har alltid vært kald av natur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, zimwalker said:

One more: youtu.be/Eu53zGEIxKo?t=552

Edit: Funker ikke med den linken, så du får hoppe frem selv, til ca 9min 10 sek.

La merke til at han har en "-30 celcius" sovepose, men på produsentsiden står det kun "Temperature: -30 C". Ikke hva denne tempen er (comfort, limit, extreme). På en annen pose som er "Temperature: -17 C", så er komfort rating oppgitt til "EN: -9 C". 

Så selv om soveposen ikke utgjør alt her, da så mye komprimeres under ryggen uansett og det er liggeunderlag som tar mesteparten av støyten, så virker det ikke som at soveposen skulle holde med comfort ned ril -23 C som han sier var tempen om natta? 

Synes det er rart når en pose er oppført med "temp: -17", "comfort: -9" og "limit: -38". Sistnevnte skal sikkert være Extreme, og "temp: -17" limit. Litt misvisende. 

Muligens flisespikkeri fra min side altså :P

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver Wøbbe Kristensen skrev (På 16.1.2022 den 16.37):

Har du fått testet underlaget i løpet av vinteren?
Sitter selv fast mellom StS Extreme og Xtherm

 

Min opplevelse med liggeunderlag er som nevnt at det kan oppleves som kjølig når man beveger seg over til celler som ikke er oppvarmet. Det er en fordel om det pumpes så hardt som mulig også. Syntes nok Downmat UL Winter var varmere men jeg våkna mye i løpet av natta på grunn av stølhet at jeg i sum sover bedre på XT. Supplerer med bamse uansett når det er skiføre og bedding i pulken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (5 timer siden):

Muligens flisespikkeri fra min side altså

Mulig du kan ha rett i det. :) Han frøs jo ikke mer når han flytta celle-underlaget oppå det luftfylte fra STS. Og soveposen blir vel uansett rimelig flatpakket på undersiden, uansett rating, så jeg vil tro at underlaget var mer avgjørende under slike forhold.  Men nå er ikke navnet mitt Randulf Valle da, for dette vet nok han og andre mer om enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.