Gå til innhold
  • Bli medlem

Slipa stålkanter på turskidor


Håkan S

Anbefalte innlegg

Åsnes Sondre skidor anv lite men kört/plogat i några preparerade backar så lite slöa stålkanter.

Hur vassa behöver stålkanter vara känns lite runda där de slits vid plogning jfr med bakom bindning.

Hur slipa om ej har kantslip.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Håkan S skrev (16 minutter siden):

Åsnes Sondre skidor anv lite men kört/plogat i några preparerade backar så lite slöa stålkanter.

Hur vassa behöver stålkanter vara känns lite runda där de slits vid plogning jfr med bakom bindning.

Hur slipa om ej har kantslip.

 

Jeg har stort sett kjørt i årevis på mine fjellski og alpintski i isete bakker uten å trenge å slipe stålkantene.

De skal bli veldig sløve før sliping er nødvendig er min erfaring. Men jeg driver kun på hobbybasis, konkurransekjørere i alpint får nok skiene behandlet mellom hver konkurranse.

Jeg tør påstå at fjellski/turski aldri trengs å sliper, før de gir deg problemer. Ploging, skrensing og svinging på hard is er ingen problem.

De trenger ikke å være superskarp til vanlig turbruk, da er det lettere å skade seg.

Helt framme og bak på skien skal stålkantene være litt sløve slik at ikke skien hekter seg for lett.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir som regel kantene et drag og to regelmessig, og gjerne i kombinasjon med et lag voks. Sistnevnte er ekstra viktig nå når slush-sesongen nærmer seg 🙂

Slik sesongen har vært her i sørvest, med tildels lite snø og avblåste partier, blir det endel bruksmerker. En rift i stålkanten er merkbart under kjøring på fast snø og kan like gjerne fikses med en gang. Som med en kniv er er det enklere å holde kantene skarpe med regelmessig vedlikehold enn å måtte sette dem opp på ny når de har mistet formen helt. Da resulterer det gjerne i at du må fjerne ekstra mye materiale fra stålkanten for å få den rette vinkelen (selv bruker eg 87/0,5 grad på side/basekant på randoskiene). Men for en fjellski kan nok basekanten legges enda litt slakere.

Swix har noen enkle filer med mal/anlegg som ikke koster skjorta, og som fungerer helt greit. Kan til og med tas med i sekken på flerdagsturer. Litt lengde på mal/anlegg er til god hjelp for å holde retningen.

Skarpe stålkanter (uten rust...) er et must for å trø til litt ekstra i svingen eller i bratte traverser på panserføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.