Gå til innhold
  • Bli medlem

Stekepanner / Kokeutstyr / bål / primus


Erik78

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har primus og litt småting som følger med. Kaffekjele, kokekar osv. 

Er på jakt etter ny stekepanne, kokekar ev en ny kaffekjele. Å kjøpe et sett er aktuellt - men først og fremst ønsker jeg stekepanne. Vekt er ikke veldig viktig. Men lett er jo alltid bra da. 

Finnes det noe utstyr som egner seg både for bruk på bål og primus ? At det egner seg for bål er første prioritering.

 Hvilke tips / erfaringer her dere. 

Erik

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meget godt spørsmål, jeg vet ikke hvor mange stekepanner som ble skjeve, urunde, ovale, defekt teflon, og så deformert at de ikke kunne brukes til noe uten at fisken brente seg fast, smøret samlet seg i ett hjørne osv.

I nettbutikken Amfibi, fikk jeg ett meget godt tips; GSI med en type godkjent teflon som tåler bålvarme, gassbrennere osv 

nå har jeg benyttet denne stekepanna i flere år, og den er like god som ny, tross hard bruk.

en hake er at den ikke er av de letteste stekepanner, men hva betyr det? Vekt betyr mye, men er ikke avgjørende hvis det går utover funksjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellig panner. 20cm stålpanne fra Eagle med teflon. Helt grei panne med bra skaft. Dog leder den varme veldig godt så du må være forsiktig med varme både primus og bål så ikke belegg ødelegges. Greieste er å grave ut litt glør mellom et par steiner fra bålet, det er varme nok.

24cm fra Eagle. Ganske lik den over men uten teflon. Brenn inn olje i den før bruk. Bedre størrelse å steke i hvis man er flere. Diameter er dog såpass stor at det er ikke alle primuser som har nok flammespredning til 24cm. Her ødelegger du ikke belegg me  kan svi maten med for sterk varme.

Trangia Gourmet. Den panne jeg har brukt klart mest. Er i alu med litt tykkere bunn. Følger med lokk så det er bedre å gjennomsteke tykkere ting, sparer og gass. Virker som teflon her er av høyere kvalitet enn på Eagle. Min panne er fra 2003 og har værr mest på primus men også en god del bål. Tåler mye. Belegg er faktisk helt enda. Håndtak er ikke så langt som Eagle men det går å stikke inn en kvist. På det området er Eagle pannen bedre siden den er laget for bål.

Bålkjelene til Eagle er billige og gode. Har både 0,7 og 1,4. De tåler kraftige bål. Jeg bruker og et kjelesett fra Eagle i stål hvor 0,7l bålkjele passer oppi største kjelen. Kjel3ne er i stål men ikke så tunge eller dyre. Brukt i mange år på brenne og bål. Alternativ jeg har er Monsen 1,6l titankjele i kombo med Aeropress. Da dropper jeg kaffekjele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut ei til salgs, rett og slett fordi jeg liker bedre non-stick panner, men jeg bruker ikke lage mat på bål.
Rustfri, solid og sammenleggbar men den veier en halvkilo. 

Vanskelig å anbefale noe man kvitte seg med 😁 men din bruk er jo helt annerledes så du får tenke på det 😊

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=210386954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.