Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamle syntet-poser


Anbefalte innlegg

Jeg har to gamle syntet-soveposer som jeg vurderer om skal tas vare på for videre bruk. Det er en Helsport Jotunheimen short (kjøpt 2004, 2,3kg vekt - mye brukt i en femårsperiode da som vinterpose, lite siden) - og en Helsport Alta short fra ca 2007/2008, 1,5 kg, godt brukt som 3-sesongspose i en 4-årsperiode da. 
De har blitt oppbevart løst hele tida, men er naturlig nok ikke like spenstige som de en gang var. De har aldri blitt vaska - men heller ikke blitt brukt uten ulltøy på. 
Jeg synes syntetpose man ikke er redd for er mentalt befriende å bruke på kanoturer, i hengekøye, og bålturer hvor man sover under åpen himmel / tarp, og hvor det er en viss fare for fuktighet - kontra dunposene, som brukes på teltturer. En annen fordel er at disse posene er i lengde short og dermed passer ganske bra for eldstemann som har vokst ut av Mammut-barneposen vi har.

Jotunheimen-posen har ødelagt glidelås som må fikses. Har sett videoen på Helsport for utskifting - får man tak i såpass kraftig YKK-glidelås på sy/garnbutikk eller må jeg høre med Helsport?

Vet at syntetposer ikke skal vaskes for ofte, men disse har da aldri blitt vaska før - og jeg håper at en liten runde i maskina vil friske de litt opp. Det står at man skal bruke egen type vaskemiddel (f.eks Toko), men går det med f.eks Milo og? Eller annet alternativ som er enkelt å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vaska min gamle (og veldig skitne) syntetpose med Milo, og det har funka helt fint. Kan godt hende at Toko e.l. hadde gjort en enda bedre jobb, men posen ble uansett mye bedre etter en vask. Men den var som sagt veldig skitten - brukt rett på bakken, brukt i veldig fuktig klima i regnskog etc.

Om posen ikke er skitten, men bare mangler spenst, vet jeg ikke om en vask vil gjøre noe særlig. Mulig en runde i kald tørketrommel med noen tennisballer kunne vært noe? Har ikke prøvd det selv, altså, bare en tanke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (8 timer siden):

Jeg har to gamle syntet-soveposer som jeg vurderer om skal tas vare på for videre bruk. Det er en Helsport Jotunheimen short (kjøpt 2004, 2,3kg vekt - mye brukt i en femårsperiode da som vinterpose, lite siden) - og en Helsport Alta short fra ca 2007/2008, 1,5 kg, godt brukt som 3-sesongspose i en 4-årsperiode da. 
De har blitt oppbevart løst hele tida, men er naturlig nok ikke like spenstige som de en gang var. De har aldri blitt vaska - men heller ikke blitt brukt uten ulltøy på. 
Jeg synes syntetpose man ikke er redd for er mentalt befriende å bruke på kanoturer, i hengekøye, og bålturer hvor man sover under åpen himmel / tarp, og hvor det er en viss fare for fuktighet - kontra dunposene, som brukes på teltturer. En annen fordel er at disse posene er i lengde short og dermed passer ganske bra for eldstemann som har vokst ut av Mammut-barneposen vi har.

Jotunheimen-posen har ødelagt glidelås som må fikses. Har sett videoen på Helsport for utskifting - får man tak i såpass kraftig YKK-glidelås på sy/garnbutikk eller må jeg høre med Helsport?

Vet at syntetposer ikke skal vaskes for ofte, men disse har da aldri blitt vaska før - og jeg håper at en liten runde i maskina vil friske de litt opp. Det står at man skal bruke egen type vaskemiddel (f.eks Toko), men går det med f.eks Milo og? Eller annet alternativ som er enkelt å få tak i?

Har brukt Milo uten at det blir krøll.

 

YKK-glidelåser har gjerne et nr på seg. Bruk. Prisen kamera som forstørrelsesglass. Dette nr sikrer deg maken drager...

 

Sjekk før øvrig med Sømhuset på Høvik/Hosle. De syr for mange kjente merker og har glidelåser i fleng.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er i overkant engstelig, men selv tørr jeg ikke kjøre soveposer i vaskemaskin i frykt for å ødelegge vaskemaskinen, så jeg har levert de inn på renseri. kostet vel 300kr. Jeg ville hørt med sømhuset på Hosle om pris først, med mindre du er nogenlunde dreven til å sy selv.  Man skal ikke koste på de soveposene alt for mye penger før det kanskje er rimeligere å kjøpe noen nye. Det er veldig ofte salg på soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eivind018 skrev (1 minutt siden):

Det er mulig jeg er i overkant engstelig, men selv tørr jeg ikke kjøre soveposer i vaskemaskin i frykt for å ødelegge vaskemaskinen, så jeg har levert de inn på renseri. kostet vel 300kr. Jeg ville hørt med sømhuset på Hosle om pris først, med mindre du er nogenlunde dreven til å sy selv.  Man skal ikke koste på de soveposene alt for mye penger før det kanskje er rimeligere å kjøpe noen nye. Det er veldig ofte salg på soveposer.

Det forstår jeg godt! Vasket nylig synt posen min (Delicate wash-program, 30c) uten sentrifuge, og har nok aldri dratt noe så tungt ut av maskinen før. Tørkestativet holdt også på å knekke sammen, så det var bare å holde den oppe for hånd litt og la vannet renne til bunn for å klemmes ut før jeg kunne henge den noe sted forsvarlig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tresesongsposen fikk seg en runde på finvask, med milo, lav sentrifuge. Måtte ta x antall skyllinger for å få vekk såperester 😬 så hadde gubben hivi den i tørketrommelen da jeg var på jobb i dag, aner ikke hva slags program - men den ble ganske så tørr av den økta, og ligger nå på tørkestativet for å tørke det siste. Lukter hvertfall mye bedre, og har forhåpentlig tålt mulig røff behandling i trommelen..

 

takker for tips! Vinterposen med ødelagt glidelås venter jeg litt med, tar ikke sjansen på den i maskina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.