Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk og offentlig transport


wawexels

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal reise fra Oslo til Tronheim i januar for å gå noen dager i fjellet sammen med en kamerat. Jeg har bestemt meg for å ta tog eller buss. For å være på den sikre siden tok jeg kontakt med Lavprisexpessen og NSB for å undersøke om det var mulig å ta med pulk på bussen/toget. Svaret jeg overraskende fikk var NEI! Er det noen som har erfaring med dette, og evt noen tips om hva jeg kan gjøre. Trodde på forhånd at dette ikke skulle bli noe problem..

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig!

Vi har reist senest i fjor med NSB og busser uten å ha problemer med pulken.

Vi koblet av draget det var det eneste.

Har ikke betalt noe heller for pulken

Vi pleier å surre pulken godt slik att den kan stå oppetter veggen hvis nødvendig, måtte det en gang.

Min erfaring er att jeg har litt prolemer på lokaltoget inn til Oslo, kan være litt sinte konduktører, men det tror jeg skylles att de er veldig stressa og har alltid dårilg tid.

.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å spørre om tillatelse enn tilgivelse.

Lettere å få tilgivelse enn tillatelse... :lol:

Jeg har også mange ganger hatt med pulk både på buss og på tog. Aldri vært et problem. Tviler på at de vil avvise deg hvis du møter opp med pulken. Sjåførene/konduktørene er jo som regel ikke de samme som de regelrytterne som sitter på kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har vanlegvis også bare hevet pulken med 2 par ski og 2 sekker oppå inn i buss og tog. ER jo bare litt høiere enn 2 par ski med sekker oppå. Er en gang på Ål stasjon blitt vist til bagasjevognen HELT i anndre enden av toget, men helt ok, for der var god plass til allt.

1 busssjåfør likte ikke påske -klister-ski! Hvilket jeg godt skjønner.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langdistansetogene fører vanligvis godsvogn bakerst eller forrest. Starter du på Oslo S har du god tid til å laste inn i riktig ende, ellers har jeg et par ganger lastet inn pulken og utstyr midertidig midt i toget og så båret den med til godsvognen på neste stasjon etter å ha snakket med konduktøren og fått ham til å låse opp døren. Ble stress på Haugastøl forrige vinter, da vi sto i feil ende av perrongen og måtte løpe langs hele toget med ski og pulk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt togbilletter til Finse, og da måtte jeg kjøpe plass til pulken på godsvogn, ja. Kostet riktignok bare en 50-lapp hver vei, så det er ingen formue akkurat. Værre er det å få med seg pulken til Oslo S, må kanskje ta den på lokaltoget og tåle sure konduktører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte løser dette seg i praksis. En konduktør kaster deg ikke av toget om du står der med full opplasting og skal på fjelltur. Så firkanta er de ikke. Men offisielt setter de grenser for baggasjen, så for å være trygg er det nok greit å ordne på forhånd, ja. Men det går som regel greit likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problemer eller betalt for pulken hverken på buss t bane eller tog. Det er nok forskjell fra konduktør til konduktør.

Den største utfordringen da jeg bor midt i oslo er å komme meg til offentlig transport. Med salting og strøing får pulken hard medfart inntil for to år siden. Jeg har en sammenleggbar alu kanotralle. spenner pulken fast og skiene på toppen. Hele herligheten triller jeg gjennom oslos gater. Rare blikk får jeg men det funker. Det blir faktisk lettere å komme seg av og på toget også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker har for mye makt, og fordi de har et kjedelig liv sånn ellers bruker de den makten til å gjøre livet surt for andre. Møtte på en bussjåfør på bussen fra Trysil til Oslo en sommer jeg skulle hjem fra tre uker med sykkel i fjellet. Mannen kjeftet meg huden full fordi jeg ikke hadde ringt og spurt om det var greit at jeg tok med sykkelen, og at jeg hadde forsikret meg at det var plass til den. Litt overrasket var jeg jo, for det stod vel ikke mer enn to-tre bagger i bagasjerommet fra før. God plass til min sykkel med andre ord. Når jeg poengterte det fikk jeg beskjed om at det kunne jo komme på flere mennesker når bussen kom til Elverum.

I Elverum kom det vel på 5 mennesker til, alle uten sykkel eller mye baggasje.

Jeg slo meg til ro med at mannen sikkert hadde stått opp med feil bein den morgenen!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.