Gå til innhold
  • Bli medlem

Salomon Ultra 4 GTX, godt grep?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Salmon Ultra 4? Jeg har hørt at versjon 3 kunne ha noe dårlig grep på vått fjell/stein, men så leste jeg et sted at de har endret gummiblandingen i sålene på versjon 4, så det er mulig alle testene som ligger ute på nett av versjon 3 ikke er overførbare til versjon 4. Samboeren har løpesko fra Salomon og synes disse har veldig dårlig grep, men sålen på de er kanskje heller ikke den samme som på fjellskoene/-støvlene. Jeg finner få tester av Ultra versjon 4, det er mulig den er for ny, men kanskje noen her inne har de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke de men har hatt et par Speedcross og noen halvhøye Salomon. Begge glatte på vått føre. Gikk over til Inov på joggeskoene og de var bedre, dog er VJ Irock i en egen liga over det, på halvhøye gikk jeg over til Alfa Kvist med Vibram såle, klart bedre grep. Har Salomon enda men bruker de bare på grustur når det er tørt, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har X Ultra 3 og er kjempefornøyd med grepet på disse. Litt overraska over at de har fått mye kritikk.  For meg fremstår X Ultra som bortimot perfekte sko til blanda skogsterreng med våte partier, sti, røtter, kvist og berg. Men det er klart du får bedre grep med et par fjellstøvler.

Endret av Olamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Olamann skrev (På 22.3.2021 den 18.02):

Jeg har X Ultra 3 og er kjempefornøyd med grepet på disse. Litt overraska over at de har fått mye kritikk.  For meg fremstår X Ultra som bortimot perfekte sko til blanda skogsterreng med våte partier, sti, røtter, kvist og berg. Men det er klart du får bedre grep med et par fjellstøvler.

Hvordan er dempingen på disse? Skal ha meg nye sko som også skal brukes på asfalt. Trenger derfor at de demper godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomasF skrev (På 22.3.2021 den 21.16):

Jeg har brukt mine x ultra 3 mest på Oslomarka i 2 år. Er også fornøyd med grepet på disse i vått terreng. Har gått på vått berg og steiner, og har ikke hatt noen negative erfaringer.

Hvordan er dempingen på disse? Skal ha meg nye sko som også skal brukes på asfalt. Trenger derfor at de demper godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mohansno skrev (1 time siden):

Hvordan er dempingen på disse? Skal ha meg nye sko som også skal brukes på asfalt. Trenger derfor at de demper godt. 

Dempingen er god til den bruken jeg har, men sålen er grov og relativt stiv da den er beregnet på skogsterreng. Bruk på asfalt vil også slite ned mønsteret på skoene (som er relativt mykt) raskere, så jeg ville nok vurdert en annen type sko om du skal gå mye på asfalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fått gått ca 200km med mine Ultra 4 GTX mid. Her er mine tanker:

- Veldig god plass til tærene, men smaler ganske kraftig inn over vristen.

- Litt knotete å stramme, blir aldri stramt på fremsiden av skoen og fort litt for stramt over vristen.

- Mid-versjonen er akkurst knappet for lavt for min smak. Skulle gjerne støttet noen cm til lenger opp. Blir knytt over ankelkulene nå og det er lett for å få kvist og barnåler inn i skoen om man går med shorts.

- Sålen er markant mykere enn feks Quest 4D og med sekk på langtur så blir det en helt annen opplevelse. Man går mer i ett med terrenget på godt og vondt. Lite støtte og hjelp å få for min del.

- På grunn av den store tå-boksen så sliter jeg litt med å stole på grepet til disse skoene. Man får ikke samme presisjon som med Ultra raptor feks. Videre så gir mønsteret på sålen godt grep «fremover og bakover», men på sidelengsbevegelser kan den plutselig glippe. Spesielt på stein. Aner ikke hvorfor dette skjer, men antar at det har noe med mønsteret å gjøre. 
 

- Skoene tørker veldig fort om man går i vannet og det renner over. Presser enkelt ut vann og slipper ikke inn. 
 

Oppsummert så er det en svært lett og funksjonell sko, men som (i mid-versjonen) sliter med å fylle rollen som langtursko og korttursko. Den havner et sted midt i mellom, dessverre. Den er såpass myk at den ikke må gås inn, men til gjengjeld gir den usedvanlig lite støtte om man går med 12+ kg på ryggen.  For min del blir neste langtur med sekk iført Quest 4D og korttur uten sekk ned Ultra Raptor.

Endret av Msadian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.