Gå til innhold
  • Bli medlem

15mm reim for å feste liggeunderlag utenpå sekk, hvor kjøpe?


eehgil

Anbefalte innlegg

I-landsproblem føler:

Har en Osprey Kestrell 48 som har originale reimer for å feste liggeunderlag nederst på sekken, i utgangspunktet fint plassert slik at liggeunderlaget hjelper sekken å stå stødig. Problemet er at de originale reimene er for korte for mitt Bamseunderlag. Tenkte at å skaffe lengre slike er sikkert det enkleste i verden, det var det vist ikke. Disse reimene er 15mm. Typiske pakkreimer er gjerne 25 eller 30mm. Min lokale systue hadde noe, men disse var for tynne, slik at de sitter dårlig i stroppene. Bestilte også noe greier fra ebay og wish, men der vet man jo aldri hva man får når man får det om 6 mnd tid.

Noen som har kommet over 15mm reim ("webbing") som er av passende til denne bruken? Enten som metervare, eller som del av et annet (billig) produkt. F. eks hundebånd, nøkkelreim eller lignende?

Som et utspring fra dette begynte jeg også å se på å utstyre noen andre sekker med egnede reimer for å feste liggeunderlag, telt og lignende utenpå. Typiske pakkreimer virker noe overkill, synes det også er fint med hurtigspenner i plast da det er ekstremt kjapt å åpne, og lett å stramme med å stramme "hannen". Er det noen som har kommet over enkle slike reimer i god kvalitet i ca 15mm bredde. Der "hunnen" er påsydd en ca 1m lang reim, og "hannen" er løs og "strambar".

Evnt enda bedre: der hunnen festes direkte i hempe i sekk, reimen i ene enden har en annordning for å festes i hempe i sekk på andre siden, og hannen er strambar på denne reimen. 

 

Kjøpte denne på XXL https://www.xxl.no/mackenzie-pack-straps-plastic-buckle-gronn/p/1097896_1_style men synes den er veldig overkill med ca 25mm bredde, åsså så hæslig farge.

 

ec92a6e3b8a344c28b41dafb277f0f49.png

5032967-005_pic7_osprey-men-s-kestrel-68-backpack-black.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hilken lengde? På bildene ser det ut som om de blir bredere dess lengre de er?

Men uansett takk for tips, dette ser ut som et bra produkt! På Biltema har de noen tilsvarende der låsen åpner så lite at det er veldig vanskelig (nesten umulig) å tre gjennom reimen. https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/spennband/spennband-2000016503

Ser nå også at Biltema har disse, mulig de kan brukes: https://www.biltema.no/fritid/reise/ryggsekker/pakkereimer-2-stk-2000036118

 

 

34-270_xl_1.jpg

Bushwacker strap 5___.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagasjestropper (elastiske) fra fex biltema eller jula funker også (helst med lukkede spenner?  Jeg har hatt det på storsekk i alle år som alternativ til å feste våte jakker , liggeunderlag etc etc. 

 

image.png

Endret av dede
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula har sorte i 18mm bredde og 1,5m lange til 30,-..
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/lastsikring/spennband/spennreim-388602/#tab02

25mm x 1,5m:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/lastsikring/spennband/spennreim-388603/#tab02

Klipper/skjærer man de spisse og smelter endene godt med lighter/varme og trykker de flate, så er de mye lettere å tre gjennom låsen.

Selv bruker jeg disse:
https://www.fotobag.no/no/brands/f-stop-gear/gatekeepers.html
Mye enklere og man trenger ikke bruke halve reima på at den skal gå innom flere fester/hemper i sekken. Finnes kanskje noen som leverer tilsvarende, men jeg kjøpte disse til fotosekken, men bruker de igrunn mer på tursekkene mine. 25mm brede.

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema her noen som er 15 mm. De er 140 cm lange, så det kan til og med tenkes at det er nok med bare ei som du deler i to. Det er de grønne i denne pakningen: https://www.biltema.no/fritid/reise/ryggsekker/pakkereimer-2-stk-2000036118 Jeg har disse reimene og har sammenlignet med de på sekken og ser at disse burde passe fint.

Jeg har samme sekken som deg og har ikke tenkt at disse idiotisk korte reimene faktisk er mulig å bytte ut. Det ser jeg jo nå. Godt tips, så disse skal jeg nok bytte ut ja. På den andre siden synes jeg det er bedre å feste liggeunderlaget på denne sekken slik som på dette bildet. Det blir minst i veien da synes jeg. Her har jeg brukt ei lang reim com er 2 cm bred og som jeg har tredd bak alle stroppene som er på hver side. Bredere reim er også mulig (og selvsagt smalere, eller bare et tau)

IMG_20210312_141438_DxO_600.jpg.c947b190c06ba68ec9d8c1519a52e177.jpg

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. 

De Lars Monsen reimene er kanskje den beste kandidaten, både for å erstatte originalreimene på Ospreysekken, og til bruk slik som de er. Man må vel gå ut ifra at dette er spenner av denne typen som faktisk fungerer, siden de selges av "sjefen selv". Som nevnt er de fra Biltema ubrukelige. Ulempen er at jeg enten må betale frakt, eller kjøpe andre ting (som jeg egentlig ikke trenger) for å få fri frakt - og da blir det dyre stropper :-D 

18mm fra Jula tror jeg blir for bredt til å bruke i spennene på Ospreysekken. Har også kjøpt en del slike billigstropper opp gjennom tidene, og er lei av at spennene er undøvendig dårlige og har liten åpning. Har noen 40 år gamle som går helt fint å tre selv med opplisete ender.

"Gatekeeper" virker som en veldig ryddig løsning, må se hvordan festeanordningen kan funke på sekkene mine. Men det er kanskje en litt overdimensjonert løsning for lette ting?

Biltema 37-0043 https://www.biltema.no/fritid/reise/ryggsekker/pakkereimer-2-stk-2000036118 tror jeg at jeg skal prøve å kjøpe ja, har Biltema i nærheten.

 

I fart er det vel best å ha liggeunderlaget vertikalt ja. Men når liggeunderlaget er plassert (nesten) nederst horisontalt så så står sekken så stødig når man tar den av seg, og det synes jeg er så innmari praktisk, spesielt på familieturer der det blir mye start og stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du plasserer det vertikalt, så enden på rullen flukter med bunnen av sekken, så står det ganske stødig på den måten også.

 

For øvrig enig i at de blå Biltema-reimene er elendige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (28 minutter siden):

Som nevnt er de fra Biltema ubrukelige.

Ubrukelige? Tvert i mot! Dette ble faktisk veldig bra. Og det tok under 15 minutter å montere, inklusive å fjerne biltema-spennene, tre reima igjennom spennene som allerede sitter på sekken og brette og lime den enden jeg sprettet på stroppene slik at de ikke kan gli igjennom sekke-spennene. Jeg har nå så lange stropper at det ikke er utenkelig at jeg kommer til å kutte de etter hvert som jeg finner ut hvor lange de bør være. Mykket bra! Dette gjorde dagen for meg, for de j... korte stroppene har egentlig irritert meg ganske lenge – unnskyld språkbruken!

Edit: Aha! Ser nå at det er noen andre Biltema-reimer som er ubrukelige.

IMG_20210312_145821_DxO_600.jpg.8936464d9e4bc292a183cac0ce84be49.jpgIMG_20210312_150908_DxO_600.jpg.6a0e3a74fef8a4511b39798730dbf165.jpg

 

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (51 minutter siden):

"Gatekeeper" virker som en veldig ryddig løsning, må se hvordan festeanordningen kan funke på sekkene mine. Men det er kanskje en litt overdimensjonert løsning for lette ting?

Om det er overdimensjonert for ditt bruk må nesten du avgjøre, er det bare liggeunderlag du skal ha det til er det vel overkill. Men jeg kjøper reimer som kan fungere til flere ting, både tunge og lette. Liggeunderlag, fiskestang, isbor, fotostativ osv.. Så da kjøper jeg heller reimer som takler det tyngste og vet det holder, enn å stå der med små tynne reimer om man må feste noe tungt og lure på om de holder. Slipper og å ha en usse med reimer i alle mulige størrelser også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (3 timer siden):

I-landsproblem føler:

Har en Osprey Kestrell 48 som har originale reimer for å feste liggeunderlag nederst på sekken, i utgangspunktet fint plassert slik at liggeunderlaget hjelper sekken å stå stødig. Problemet er at de originale reimene er for korte for mitt Bamseunderlag. Tenkte at å skaffe lengre slike er sikkert det enkleste i verden, det var det vist ikke. Disse reimene er 15mm. Typiske pakkreimer er gjerne 25 eller 30mm. Min lokale systue hadde noe, men disse var for tynne, slik at de sitter dårlig i stroppene. Bestilte også noe greier fra ebay og wish, men der vet man jo aldri hva man får når man får det om 6 mnd tid.

Noen som har kommet over 15mm reim ("webbing") som er av passende til denne bruken? Enten som metervare, eller som del av et annet (billig) produkt. F. eks hundebånd, nøkkelreim eller lignende?

Som et utspring fra dette begynte jeg også å se på å utstyre noen andre sekker med egnede reimer for å feste liggeunderlag, telt og lignende utenpå. Typiske pakkreimer virker noe overkill, synes det også er fint med hurtigspenner i plast da det er ekstremt kjapt å åpne, og lett å stramme med å stramme "hannen". Er det noen som har kommet over enkle slike reimer i god kvalitet i ca 15mm bredde. Der "hunnen" er påsydd en ca 1m lang reim, og "hannen" er løs og "strambar".

Evnt enda bedre: der hunnen festes direkte i hempe i sekk, reimen i ene enden har en annordning for å festes i hempe i sekk på andre siden, og hannen er strambar på denne reimen. 

 

Kjøpte denne på XXL https://www.xxl.no/mackenzie-pack-straps-plastic-buckle-gronn/p/1097896_1_style men synes den er veldig overkill med ca 25mm bredde, åsså så hæslig farge.

 

ec92a6e3b8a344c28b41dafb277f0f49.png

5032967-005_pic7_osprey-men-s-kestrel-68-backpack-black.jpg

Jeg har også en Ospreysekk med altfor korte reimer.  Kjøpte nye, metervare hos den  lokal sy forretningen.  I samme slengen sydde jeg inn 2 stk båtstrikke (3 mm rundstrikk duger også).  Etter jeg gjorde dette er jeg alltid trygg på at jeg ikke mister underlag og telt på veien.

2072942279_bre1234.JPG.299ba0e92ad5a0518dfff029a731f2a1.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et fantastisk forum. Ikke bare får man mange gode alternative løsninger. Men et medlem fulltester løsningen på akkurat den sekken jeg har! Fantastisk! :-D 

Skogens Stønn: Å brette å lime endene var lurt, hvilken type lim bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (29 minutter siden):

Å brette å lime endene var lurt, hvilken type lim bruker du?

Jeg bruker Stormsure til alt mulig, enten det funker eller ikke 😁 Hvis det viser seg å ikke funke kommer jeg til å sy. Men inntil videre forblir det limt. Det er uansett fint at enden er limt så den ikke fliser seg, og Stormsure lar seg sy igjennom. Men trolig vil limet alene være nok.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Biltema står det at reimene tåler 30 kg, men det må være spennene som er påmontert. De ser ikke veldig solide ut. 30 kg ville uansett være mye mer enn nødvendig, men for sikkerhets skyld prøvde jeg å henge i reimene (uten spennene), og det holdt uten problem. Jeg veier 100 kg, så hvis du ikke har tenkt deg på elgjakt og henge den skutte elgen i reimene bakpå sekken, så holder de i massevis.

😄

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (8 timer siden):

På Biltema har de noen tilsvarende der låsen åpner så lite at det er veldig vanskelig (nesten umulig) å tre gjennom reimen. https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/spennband/spennband-2000016503

Forsiktig med disse billige stroppene med tunge metallspenner! Hvis man har disse hengende og slenge på sekken kan man fort få seg en overraskelse i form av et blåøye eller en knekt tann..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal lete ganske lenge for å finne stropper som ikke tåler å holde et liggeunderlag på sekken...:)

 

Jeg bruker Clas Ohlson sine pakkremmer, men vurderer å kjøpe noen hookstraps for litt smidigere festing på diverse kriker og kroker i Kajka-sekken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting man skal være obs på med underlag utenpå/bakpå sekken, er når man går ned i veldig bratt terreng. Det er lett for at liggeunderlaget tar nedi bak når du går ned bratte trinn, og da vipper sekken deg fram slik at du stuper nedover.

Holdt på å skje med meg en gang, så jeg fester alltid liggeunderlaget på siden, eller høyt på sekken etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.