Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sko langs Pilegrimsleden


Marte Chr R Bleka

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 25 år som tenker å gå Oslo-Trondheim i sommer. Kommer til å gå alene og ha med blant annet telt, sovepose & liggeunderlag (+ diverse annet nødvendig) i sekken. Med andre ord kommer sekken til å veie noen kilo. Er selvfølgelig ute etter å få ned vekten så mye som mulig, men det er jo visse ting man trenger å ta med i løpet av en slik tur.

Det jeg lurer på, er om noen har noen erfaringer, eller anbefalinger når det kommer til valg av sko i forbindelse med Pilegrimsleden (eventuelt det å gå langt på hardt underlag m/tyngre sekk)? Ettersom jeg ikke har gått leden før vet jeg ikke hvordan den er, annet enn at jeg har hørt at det er stedvis mye asfalt. Jeg lurer på om det er lurt med dempende og lett sko (f.eks. joggesko), siden det er mye asfalt - men ettersom jeg skal bære en tyngre sekk er det kanskje lurt med litt stive fjellsko med god ankelstøtte? Eventuelt en blanding, med fjellsko og får tak i en "ekstern" såle med god demping, som jeg legger i skoen? Jeg har familie på Tretten (rett nord for Lillehammer), så eventuelt går det an å bruke én type sko frem dit (f.eks. joggesko, hvis det er det som er best når det er flatt terreng), og ta med meg mer solide fjellsko når jeg skal gå videre oppover dalen? Som sagt vet jeg ikke helt hvordan stien er, så derfor strekker jeg meg ut til dere for å forhøre meg om deres erfaringer og/eller tanker rundt dette :-)

På forhånd takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vurdert en mellomting av fjellstøvler og joggesko, av typen Salomon X Ultra Mid for eksempel - de har jeg selv veldig gode erfaringer med.:
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/shoes-and-boots/hiking-boots-womens/salomon-x-ultra-mid-3-gtx-womens

De er mye mer behagelige enn kraftige fjellsko, samtidig gir de bra ankelstøtte. Prøv dem - det viktigste er uansett at du finner sko som passer dine føtter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra før har jeg: Kento Guide High GTX (se link). Er bare redd for at de blir litt "overkill" når det blir såpass mange kilometer på grusveier og asfalt.

 

Flott, takk for tipset! Da skal jeg kikke litt nærmere på disse, og eventuelt prøve noe lignende hos en butikk, så kan jeg sammenligne hvordan de er med mine andre sko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått halve turen. Jeg kom meg til Ringebu før jeg måtte kapitulere på grunn av såre føtter og betennelse. Vurderer å prøve igjen i sommer. I fjor møtte jeg kun 2-3 andre pilegrimer på turen. 

Terrenget består av alt du kan tenke deg. Det første partiet har veldig mye asfalt. Du går på kryss og tvers - litt på asfalt, litt gjennom gårdstun, over innmark og dyrket korn (ja, du passerer overraskende mye mark der du må vasse i korn). Mye kupert terreng med litt myr og mye vegetasjon. 

Etter Eidsvoll blir det bedre. :) Da kommer du til et veldig flott område med mye skog. Vær forsiktig med å drikke vann fra bekk i dette området. Det foregår hundekjøring der på vinteren, og mange dumper hundebæsj og annet avfall rett i bekken. Ble advart mot dette fra en lokal. Det er også ikke mobildekning på store deler av området mellom Eidsvoll og Tangen. Skiltingen er så i dette området. Jeg gikk en bomtur på 6 km i skogen. 😜 

Fra Tangen følte jeg at stien ble lettere å følge. Før Eidsvoll var "stien" ganske dårlig skiltet periodevis, og jeg måtte bruke mobilkart veldig mye. Irriterende mye. Men etter Tangen ble det bedre. Men da er du tilbake på asfalten. Mye opp og ned - gjennom gårdstun og det som er. Mange ildsjeler har satt opp provisoriske gapahuk og "pausebuer" langs leden - alltid en overraskelse som dukker opp på turen. :) Anbefaler å sjekke punktene her: https://pilegrimsleden.no/kart

Du følger også Rondanestien et godt stykke. Som er forfriskende deilig og godt tilrettelagt sti. Selve pilegrimsleden er et stykke ganske kupert og "kranglete" sti til tider. 

Jeg hadde med noen håpløse sko - og kjøpte et par myke joggesko til å bruke på asfalt underveis på turen. Du har noen sportsbutikker langs veien. 

Min sekk veide totalt 23 kg med 2 store vannflasker (jeg fylte på drikkevann på kirkegårdene underveis - av og til måtte jeg spørre folk som var i hagen om vann). Det var veldig tungt de første dagene, men jeg følte sekken ble lettere og lettere for hver dag som gikk. Siden jeg ikke har den beste økonomien, er ikke utstyret mitt av det super lette slaget. Så 23 kg var i grenseland for hva jeg taklet. Men veldig mye av dette (3-5 kg) var kun mat og vann. 

Send meg gjerne en privat melding om du lurer på noe. 

Edit: Husk å bruk sko som er skikkelig inngått, og ta med godt med sportstape, gnagsårplaster og utstyr til sårstell. Det tar skikkelig på føttene å gå så langt - særlig på asfalt. 

Endret av Frihet85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått Pilgrimsleden selv, men sett på noen ruter med mil på asfalt og tenkt: "Ikke tale om!". Du er nok inne på riktige tanker hva gjelder oppakning og støvler. Sistnevnte er folk i gang med og vekten på sekken kan diskuteres når vi vet hva du skal ha med (for du kommer til å lage en komplett pakkliste og veie hver ting?).

Litt hjelp om du må gå på asfalt er gåstaver. De gir variasjon i balanse og ganglag og kan gi noen kilometer ekstra før føttene eksploderer.

Eller du kan legge opp ruta slik at ferden på asfalt ikke blir så lang. En mulighet er Rondanestien, svinge østover etter Lillehammer, gå til Koppang, krysse Koppangkjølen (fin grusvei), ned til Åkrestrømmen, ta stien opp til Kvernnesvola og videre til Sølen, Fiskevollen, Øversjødalen.... og herfra er det flere valg. Raskeste er kanskje Os og videre gjennom Forollhogna.

Jeg kan si mer om en mulighet som går lengre øst (etter Sæter... ta asfalten sør eller nord til den nye DNT-stien), men det blir noen ekstra mil.

 

Ah, takk til Frihet85. Det er Gudbrandsdalsleden jeg har sett før. Vel, jeg hadde nok tatt den om jeg så fnugg av bevis på en variant over "liv etter døden" hvor regnskapet skulle gjøres opp. Den greia der må da veie opp for noen år i skjærsilden. Stier og mindre veier utenom den offisielle ruta er langt mer behagelige å gå på.

Men disse rutene ser ut som om de er laget for bilturister. Hvilket vel stemmer, siden den tidens kjerreveier er dagens E6.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (33 minutter siden):

Eller du kan legge opp ruta slik at ferden på asfalt ikke blir så lang. En mulighet er Rondanestien, svinge østover etter Lillehammer, gå til Koppang, krysse Koppangkjølen (fin grusvei), ned til Åkrestrømmen, ta stien opp til Kvernnesvola og videre til Sølen, Fiskevollen, Øversjødalen.... og herfra er det flere valg. Raskeste er kanskje Os og videre gjennom Forollhogna.


Støtter det forslaget. Litt av formålet med pilegrimsleden er at den går i nøyaktig samme område som for 1000 år siden. På 1000 år skjer det mye. Asfalt, E6, byggefelt og til og med golfbaner du må krysse. Allikevel ser du "restene" av stien, i form av gamle trær, gårdstun og husmannsplasser. Det er veldig mye historie man passerer - og det gir en veldig spesiell følelse å se hvordan naturen har blitt tuklet med. Du går inn og ut fra det gamle og det nye og moderne. 

Litt vanskelig å forklare kanskje. Men du trasker på en 1000 år gammel sti, så kommer du til en åker med korn - så rett inn i et byggefelt, bak et kjøpesenter, en golfbane - og vipps, er du tilbake på stien igjen. Det får deg til å tenke. Personlig mener jeg dette er for spesielt interesserte. Det å gå mil på mil på asfalt kan få selv den beste til å gi opp. Dette er ikke en "vanlig" tur. Den er ekstremt tøff. Fordi man er så tett på biltrafikk, det moderne - samtidig som man forsøker etter beste evne å sette seg inn i slik det var for 1000 år siden.

Det er også ikke så mye logikk i hvor leden går. For eksempel kan du gå 250 høydemeter på asfalt - for kun å passere en gammel gård som var et veldig viktig punkt på turen i gamle dager - så går du på skrått ned igjen fra dette gårdstunet, før du igjen skal opp. Samtidig ser du flate og fine E6 og tenker "hvorfor går jeg ikke bare der?". Det å gå sikk-sakk uten at det nødvendigvis er den korteste og enkleste veien. Jeg vil anslå at 70% var asfalt/moderne vei - og 30% (kanskje litt mindre) naturlig/gammeldags. Ofte går du ut og inn fra dette flere ganger i løpet av en dag.  

Men så handler det litt om hvorfor du går denne turen. Er det av ideologiske grunner der du virkelig ønsker å gå der pilegrimene gikk for 1000 år siden. For å smake litt på det dem opplevde, og for å se forandringene som har blitt gjort i samfunnet - historien, og alt rundt dette. (Som meg). Så følger du leden slik den går. Men er det kun for å gå Oslo - Trondheim fordi det høres ut som en kul ide. Ja, da bør du kanskje skreddersy ruta litt annerledes. :) Eller - man kan gjøre en miks. Selv om det er "juks" så kan du ta buss over de verste asfaltstrekningene. Jeg tror det var rundt Hamar-området jeg gikk i et bylandskap på asfalt i 30 km. Ganske gørr skal jeg være ærlig. Men personlig så liker jeg å pine meg selv litt også.

Jeg tenker at pilegrimsleden i "et helt stykke" - er for spesielt interesserte. Det er også tungt psykisk, fordi du får ikke den samme roen du finner i et naturlandskap ved å traske rundt i et bybilde forbi Kiwi, biltrafikk og alt det urbane. 

Kan også nevne at jeg har gått "Caminio de Santiago" - pilegrimsturen i Spania. Det er noe HELT annet enn her i Norge. Kan ikke en gang sammenliknes. 

Endret av Frihet85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (8 timer siden):

Jeg har gått halve turen. Jeg kom meg til Ringebu før jeg måtte kapitulere på grunn av såre føtter og betennelse. Vurderer å prøve igjen i sommer. I fjor møtte jeg kun 2-3 andre pilegrimer på turen. 

Terrenget består av alt du kan tenke deg. Det første partiet har veldig mye asfalt. Du går på kryss og tvers - litt på asfalt, litt gjennom gårdstun, over innmark og dyrket korn (ja, du passerer overraskende mye mark der du må vasse i korn). Mye kupert terreng med litt myr og mye vegetasjon. 

Etter Eidsvoll blir det bedre. :) Da kommer du til et veldig flott område med mye skog. Vær forsiktig med å drikke vann fra bekk i dette området. Det foregår hundekjøring der på vinteren, og mange dumper hundebæsj og annet avfall rett i bekken. Ble advart mot dette fra en lokal. Det er også ikke mobildekning på store deler av området mellom Eidsvoll og Tangen. Skiltingen er så i dette området. Jeg gikk en bomtur på 6 km i skogen. 😜 

Fra Tangen følte jeg at stien ble lettere å følge. Før Eidsvoll var "stien" ganske dårlig skiltet periodevis, og jeg måtte bruke mobilkart veldig mye. Irriterende mye. Men etter Tangen ble det bedre. Men da er du tilbake på asfalten. Mye opp og ned - gjennom gårdstun og det som er. Mange ildsjeler har satt opp provisoriske gapahuk og "pausebuer" langs leden - alltid en overraskelse som dukker opp på turen. :) Anbefaler å sjekke punktene her: https://pilegrimsleden.no/kart

Du følger også Rondanestien et godt stykke. Som er forfriskende deilig og godt tilrettelagt sti. Selve pilegrimsleden er et stykke ganske kupert og "kranglete" sti til tider. 

Jeg hadde med noen håpløse sko - og kjøpte et par myke joggesko til å bruke på asfalt underveis på turen. Du har noen sportsbutikker langs veien. 

Min sekk veide totalt 23 kg med 2 store vannflasker (jeg fylte på drikkevann på kirkegårdene underveis - av og til måtte jeg spørre folk som var i hagen om vann). Det var veldig tungt de første dagene, men jeg følte sekken ble lettere og lettere for hver dag som gikk. Siden jeg ikke har den beste økonomien, er ikke utstyret mitt av det super lette slaget. Så 23 kg var i grenseland for hva jeg taklet. Men veldig mye av dette (3-5 kg) var kun mat og vann. 

Send meg gjerne en privat melding om du lurer på noe. 

Edit: Husk å bruk sko som er skikkelig inngått, og ta med godt med sportstape, gnagsårplaster og utstyr til sårstell. Det tar skikkelig på føttene å gå så langt - særlig på asfalt. 

Huff, hørtes ikke godt ut med såre føtter og betennelse! Er selv livredd for å "ødelegge" føttene helt... Har hørt at man bør lufte beina hver gang man tar en pause, slik at huden tørkes og begynner å "reparere seg", fremfor å gå i konstant fuktige sko (svette/kondens/vann), i tillegg til å ha åpne/veldig luftige sko på kveldstid, av samme grunn. Kan godt hende du gjorde noe i den duren, og allikevel fikk problemer - det er vel slikt som kan skje? Spesielt hvis det er håpløse sko, slik som du selv nevner. Det er min første lange tur, så har ikke personlig erfaring med hvordan føttene oppfører seg etter ukevis med gåing. 

Takk for det du nevner angående både skilting, mobildekning, drikkevann og hvordan terrenget på stien er :)  Er veldig usikker på hvor mye sekken min kommer til å veie, men det finner jeg nok ut av utover våren når jeg får prøvepakket mer og etter å ha vært ute på flere kortere helgeturer (kanskje legge i litt ekstra vekt bare for å trene på å gå med tyngre sekk). 

Setter pris på det! Er midt i en eksamensperiode akkurat nå, men det kan godt hende at jeg sender deg en melding utover våren når jeg går mer i detaljer angående planlegging av tur :)

Grimner skrev (8 timer siden):

Har ikke gått Pilgrimsleden selv, men sett på noen ruter med mil på asfalt og tenkt: "Ikke tale om!". Du er nok inne på riktige tanker hva gjelder oppakning og støvler. Sistnevnte er folk i gang med og vekten på sekken kan diskuteres når vi vet hva du skal ha med (for du kommer til å lage en komplett pakkliste og veie hver ting?).

Litt hjelp om du må gå på asfalt er gåstaver. De gir variasjon i balanse og ganglag og kan gi noen kilometer ekstra før føttene eksploderer.

Vurderer så absolutt å etter hvert lage en pakkliste, hvor jeg i en egen kolonne skriver ned vekten på hver ting ja. Blir lettere å få oversikt da :) Gå-staver har jeg ikke personlig erfaring med, annet enn at når jeg vokste opp så tenkte jeg at det var slik bare gamle folk brukte. Har jo nå de senere år forstått at det er også for andre turgåere! Ettersom det kan avlaste beina litt og hjelpe på balansen, står gåstaver på listen over ting jeg trenger å få tak i til turen :)

Grimner skrev (8 timer siden):

Eller du kan legge opp ruta slik at ferden på asfalt ikke blir så lang. En mulighet er Rondanestien, svinge østover etter Lillehammer, gå til Koppang, krysse Koppangkjølen (fin grusvei), ned til Åkrestrømmen, ta stien opp til Kvernnesvola og videre til Sølen, Fiskevollen, Øversjødalen.... og herfra er det flere valg. Raskeste er kanskje Os og videre gjennom Forollhogna.

Jeg kan si mer om en mulighet som går lengre øst (etter Sæter... ta asfalten sør eller nord til den nye DNT-stien), men det blir noen ekstra mil.

Hadde i utgangspunktet tenkt til å følge den "originale" leden, for å se hvordan det var for dem som gikk i gamle dager - men da visste jeg heller ikke at dette var en mulighet. Det er jo fint å vite! Det er noe jeg kan ta større stilling til når det begynner å nærme seg og jeg planlegger turen litt mer i detalj. Tror allikevel jeg kommer til å gå leden slik den er, men jeg setter veldig stor pris på tipset og skal ta det med meg videre :) 

 

Frihet85 skrev (8 timer siden):

Støtter det forslaget. Litt av formålet med pilegrimsleden er at den går i nøyaktig samme område som for 1000 år siden. På 1000 år skjer det mye. Asfalt, E6, byggefelt og til og med golfbaner du må krysse. Allikevel ser du "restene" av stien, i form av gamle trær, gårdstun og husmannsplasser. Det er veldig mye historie man passerer - og det gir en veldig spesiell følelse å se hvordan naturen har blitt tuklet med. Du går inn og ut fra det gamle og det nye og moderne. 

Litt vanskelig å forklare kanskje. Men du trasker på en 1000 år gammel sti, så kommer du til en åker med korn - så rett inn i et byggefelt, bak et kjøpesenter, en golfbane - og vipps, er du tilbake på stien igjen. Det får deg til å tenke. Personlig mener jeg dette er for spesielt interesserte. Det å gå mil på mil på asfalt kan få selv den beste til å gi opp. Dette er ikke en "vanlig" tur. Den er ekstremt tøff. Fordi man er så tett på biltrafikk, det moderne - samtidig som man forsøker etter beste evne å sette seg inn i slik det var for 1000 år siden.

Det er også ikke så mye logikk i hvor leden går. For eksempel kan du gå 250 høydemeter på asfalt - for kun å passere en gammel gård som var et veldig viktig punkt på turen i gamle dager - så går du på skrått ned igjen fra dette gårdstunet, før du igjen skal opp. Samtidig ser du flate og fine E6 og tenker "hvorfor går jeg ikke bare der?". Det å gå sikk-sakk uten at det nødvendigvis er den korteste og enkleste veien. Jeg vil anslå at 70% var asfalt/moderne vei - og 30% (kanskje litt mindre) naturlig/gammeldags. Ofte går du ut og inn fra dette flere ganger i løpet av en dag.  

Men så handler det litt om hvorfor du går denne turen. Er det av ideologiske grunner der du virkelig ønsker å gå der pilegrimene gikk for 1000 år siden. For å smake litt på det dem opplevde, og for å se forandringene som har blitt gjort i samfunnet - historien, og alt rundt dette. (Som meg). Så følger du leden slik den går. Men er det kun for å gå Oslo - Trondheim fordi det høres ut som en kul ide. Ja, da bør du kanskje skreddersy ruta litt annerledes. :) Eller - man kan gjøre en miks. Selv om det er "juks" så kan du ta buss over de verste asfaltstrekningene. Jeg tror det var rundt Hamar-området jeg gikk i et bylandskap på asfalt i 30 km. Ganske gørr skal jeg være ærlig. Men personlig så liker jeg å pine meg selv litt også.

Jeg tenker at pilegrimsleden i "et helt stykke" - er for spesielt interesserte. Det er også tungt psykisk, fordi du får ikke den samme roen du finner i et naturlandskap ved å traske rundt i et bybilde forbi Kiwi, biltrafikk og alt det urbane. 

Vil absolutt tro at vekslingen mellom det naturlige/gamle og det moderne/nye er noe som får en til å tenke. Mye av grunnen til at jeg ønsker å gå en slik tur, er fordi jeg for det første ønsker å utfordre meg selv, samtidig få tid til å reflektere rundt både min egen livssituasjon og menneskene jeg har i livet mitt - men ikke minst også hvordan samfunnet er og har utviklet seg gjennom årene. Det er noe som fascinerer meg veldig. Spesielt ettersom den moderne verden er så stressende, det er noe som skjer hele tiden og stadig noe som krever oppmerksomhet fra oss. Så det å få se kontrastene her, mellom skog og by og bygd, er jeg spent på og gleder meg til å oppleve. Selv om jeg er inneforstått med at alt sammen kommer til å bli svært krevende, både fysisk og psykisk.

Frihet85 skrev (8 timer siden):

Kan også nevne at jeg har gått "Caminio de Santiago" - pilegrimsturen i Spania. Det er noe HELT annet enn her i Norge. Kan ikke en gang sammenliknes. 

Har bare hørt en podcast-episode om en dame som gikk den turen. Jeg jobbet en periode på et hotell som ligger rett ved Gudbrandsdalsleden her, og da var det en pilegrim som kom innom en tur på veien mot Trondheim, og nevnte at han hadde gått Camino de Santiago. Den var visstnok bra, men fikk ikke så mye detaljer om det :) 

Når du sier at det er noe helt annet, hva tenker du på da? Landskap og folkene man møter? Hva er det (i din oppfatning) som gjør det såpass annerledes fra turen her i Norge?  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte Chr R Bleka skrev (2 timer siden):

Har bare hørt en podcast-episode om en dame som gikk den turen. Jeg jobbet en periode på et hotell som ligger rett ved Gudbrandsdalsleden her, og da var det en pilegrim som kom innom en tur på veien mot Trondheim, og nevnte at han hadde gått Camino de Santiago. Den var visstnok bra, men fikk ikke så mye detaljer om det :) 

Når du sier at det er noe helt annet, hva tenker du på da? Landskap og folkene man møter? Hva er det (i din oppfatning) som gjør det såpass annerledes fra turen her i Norge?  :) 

Utenfor tema, men ang Camino de Santiago: så kan man se video-serien til en delvis kjent amerikansk hiking-youtuber som gikk ruta i 2019 og filmet mye av turen. Ho deler mye gode tips og triks, samt god info om turen om man vil se, og skal man gå den selv så anbefales det hvertfall å se :)
Har sett episodene selv og det ser ut som et sinnsykt flott tur, spesielt om man vil se litt lokale byer og landsbyer osv i tillegg til naturen. Har man ikke tenkt å gå den så kan det fort friste når man ser film fra turen..


Spilleliste med turepisoder:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLXiz2lWve6AI4yq2HQIvq2KYtjGM7lZFR

Q&A on the trail:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLXiz2lWve6AI_WsriYUqhdbTiWDZACHRW

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også salomon skoene som nevnt ovenfor, og er fornøyd med de.

Bruker de på grusveier og stier i Oslomarka.

De har bedre demping enn mine fjellstøvler.

Jeg brukte de på fjelltur med mye stein. Fikk vondt under fotbladene ettersom sålen er mindre vridningsstiv enn fjellsko.

Ser at XXL selger en nyere versjon av skoene jeg har https://www.xxl.no/salomon-x-ultra-4-mid-gtx-tursko-dame-multicolor/p/1179509_1_style

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, TomasF said:

Jeg brukte de på fjelltur med mye stein. Fikk vondt under fotbladene ettersom sålen er mindre vridningsstiv enn fjellsko

Ja, jeg også . De er ikke så egnet til å gå i steinur. Da er stive fjellstøvler bedre. Men på stier, veier og i lettgått terreng foretrekker jeg de hver gang. Jeg bruker de mye på bær- og soppturer. Samtidig har de støtte nok til å bære en ryggsekk. Og de virker veldig slitesterke, jeg har brukt mine mye i flere år nå.
Det jeg også merket meg var at det ikke var nødvendig å "gå dem inn" slik man må med stive, kraftige fjellsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (15 timer siden):

Jeg ville vurdert en mellomting av fjellstøvler og joggesko, av typen Salomon X Ultra Mid for eksempel - de har jeg selv veldig gode erfaringer med.:
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/shoes-and-boots/hiking-boots-womens/salomon-x-ultra-mid-3-gtx-womens

De er mye mer behagelige enn kraftige fjellsko, samtidig gir de bra ankelstøtte. Prøv dem - det viktigste er uansett at du finner sko som passer dine føtter.

Jeg har disse, lette og gode å gå i.

MEN de har dårlig grep på på vet stein/svaberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Utenfor tema, men ang Camino de Santiago: så kan man se video-serien til en delvis kjent amerikansk hiking-youtuber som gikk ruta i 2019 og filmet mye av turen. Ho deler mye gode tips og triks, samt god info om turen om man vil se, og skal man gå den selv så anbefales det hvertfall å se :)
Har sett episodene selv og det ser ut som et sinnsykt flott tur, spesielt om man vil se litt lokale byer og landsbyer osv i tillegg til naturen. Har man ikke tenkt å gå den så kan det fort friste når man ser film fra turen..


Spilleliste med turepisoder:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLXiz2lWve6AI4yq2HQIvq2KYtjGM7lZFR

Q&A on the trail:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLXiz2lWve6AI_WsriYUqhdbTiWDZACHRW

 

Ja, har faktisk funnet henne på youtube allerede, hun har mange fantastiske videoer om alt mulig rart av utstyr og turgåing generelt. Liker spesielt godt at hun har ganske objektive videoer, i stilen av "dette er det jeg personlig foretrekker, men jeg vet at andre folk gjør slik.... og det funker fint for dem". Veldig flink og informativ! Har enda ikke fått sett noen av de "reisevideoene" hennes enda, men det står definitivt på min liste over noe jeg ønsker å gjøre utover våren :D Tusen takk for at du nevnte henne, for jeg ville definitivt ha ønsket å få vite om hennes eksistens, hvis jeg ikke tilfeldigvis hadde kommet borti henne tidligere. Nå kan jo andre som leser denne tråden også få inspirasjon til å sjekke ut hennes videoer! :) 

 

TomasF skrev (59 minutter siden):

Jeg har også salomon skoene som nevnt ovenfor, og er fornøyd med de.

Bruker de på grusveier og stier i Oslomarka.

De har bedre demping enn mine fjellstøvler.

Jeg brukte de på fjelltur med mye stein. Fikk vondt under fotbladene ettersom sålen er mindre vridningsstiv enn fjellsko.

Ser at XXL selger en nyere versjon av skoene jeg har https://www.xxl.no/salomon-x-ultra-4-mid-gtx-tursko-dame-multicolor/p/1179509_1_style

 

 

Bjørn J skrev (43 minutter siden):

Ja, jeg også . De er ikke så egnet til å gå i steinur. Da er stive fjellstøvler bedre. Men på stier, veier og i lettgått terreng foretrekker jeg de hver gang. Jeg bruker de mye på bær- og soppturer. Samtidig har de støtte nok til å bære en ryggsekk. Og de virker veldig slitesterke, jeg har brukt mine mye i flere år nå.
Det jeg også merket meg var at det ikke var nødvendig å "gå dem inn" slik man må med stive, kraftige fjellsko.

Så godt å høre deres tanker om disse skoene! :) Da høres det ut som ganske gode sko å bruke langs Pilegrimsleden, for jeg har forstått det som at det ikke er noe særlig til ur å gå på der :) Og hvis de i tillegg har litt ankelstøtte + demping, er det jo flott!

 

sofasliter skrev (7 minutter siden):

Jeg har disse, lette og gode å gå i.

MEN de har dårlig grep på på vet stein/svaberg.

Takk for at du nevner det, greit å vite! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte Chr R Bleka skrev (4 timer siden):

Vil absolutt tro at vekslingen mellom det naturlige/gamle og det moderne/nye er noe som får en til å tenke. Mye av grunnen til at jeg ønsker å gå en slik tur, er fordi jeg for det første ønsker å utfordre meg selv, samtidig få tid til å reflektere rundt både min egen livssituasjon og menneskene jeg har i livet mitt - men ikke minst også hvordan samfunnet er og har utviklet seg gjennom årene. Det er noe som fascinerer meg veldig. Spesielt ettersom den moderne verden er så stressende, det er noe som skjer hele tiden og stadig noe som krever oppmerksomhet fra oss. Så det å få se kontrastene her, mellom skog og by og bygd, er jeg spent på og gleder meg til å oppleve. Selv om jeg er inneforstått med at alt sammen kommer til å bli svært krevende, både fysisk og psykisk.

(...)

Når du sier at det er noe helt annet, hva tenker du på da? Landskap og folkene man møter? Hva er det (i din oppfatning) som gjør det såpass annerledes fra turen her i Norge?  :) 


Først; jeg har noen meget spesielle føtter. Så jeg har slitt med dette i mange år. Er en lengre tråd her på Fjellforum der jeg forsøker å "løse koden". Dette med sko er ganske så individuelt - men vanligvis har jeg med meg noen åpne sandaler i tillegg til tursko på slike langturer.

Jeg liker forklaringen din på hvorfor du ønsker å gå. Med en slik innstilling vil jeg anbefale deg å gå den opprinnelige leden så godt det lar seg gjøre. Ja, det blir noen tunge asfaltdager. Den første uken er i grunn den tøffeste. Deretter kommer man inn i en rutine. Nå fullførte jeg ikke denne turen, men i Spania så er det nesten så jeg "gruer meg" til å komme i mål - for da er hele eventyret over. 

Du spør om "Camino de Santiago" - jeg har gått "den klassiske ruten" to ganger:
0000011623_c.jpg

Faktisk har jeg aldri møtt en eneste nordmann på disse turene. Mitt inntrykk er at pilegrimsturene i Europa ikke er så kjent blant nordmenn flest. I Europa finnes det en rekke turer fra nærmest alle kroker og hjørner, der "alle" ender i Santiago. "Camino de Santiago" er turen til Santiago på norsk. Enkelt forklart.

St-jacques-compostelle.png


Dette er de mest tradisjonelle rutene. Der den mest bruke er fra Paris til Santiago. Men det finnes også et hav av andre ruter du kan følge:

Pilgrims-Ways-SW.gif

Her er de største "åreknutene". Men kartet lyver litt. Det er mange flere enn dette. Også utenfor kartet, i blant annet Ungarn og Italia. Det er en ganske ny rute som er tilrettelagt helt nord i Spania, langs kystlinjen. I tillegg kan du gå helt fra Faro til Lisboa i Portugal nå. Også helt syd i landet, helt fra Gibraltar kan du følge kystlinjen opp til Barcelona. 

Men for å ta "den klassiske" ruten jeg har gått et par ganger fra Jean-Pied-de-Port, Fankrike:

Du møter opp på et pilegrimskontor og registrerer deg. Der får du kart og pass. Det er en misforståelse at pilegrimsturer er kun for kristne og religiøse. Rent historisk er det selvfølgelig det - men det er aldri noe religiøst press på deg. Når du ankommer religiøse herberge så får du en lapp der du må krysse av om du er på besøk av "religiøse, spirituelle eller personlige" årsaker. Ingen dømmer deg ut fra hva du velger. 

På kontoret får du også en lang liste over mulige overnattingssteder. Jeg tror det var over 700 steder man kan sove på - fordelt over 800 km. På vinteren er det ikke så mye åpent, men fra og med 1. april åpner det meste. Du kan bo primitivt og gratis i kirkebygg (eller mot en liten sum, som regel 5 euro) - eller privat i tilrettelagte hus med litt høyere standard. (10-15 euro). Hele stien er ekstremt godt tilrettelagt - både med sikkerhet (du ser politiet patruljere på enkelte områder sent og tidlig), mat og overnatting. 

Landskapet er ekstremt enkelt å gå i. Det er flatt - noen høyrepartier er det. Men du går stort sett på grusvei. Noe skog og gjennom hundrevis av vingårder. Spanjoler respekterer pilegrimer høyt. Så du ser at de lokale ofte har lagt ut vann/frukt til pilegrimer. Og det er skilt over alt på private bygg og det som er med "buen camino" - til og med vitser som er skrevet på skilt som en ekstra motivator. Veldig mange har lagt ut lapper, minner eller bilde av noe som betyr noe for dem som går. Du ser mange minneord dedikert til døde - der pårørende har gått turen for ettertanke og sorg. 

På herbergene møter du absolutt alt av mennesker. Fra hele verden. Det er utrolig sosialt, og det føles nesten ut som en familie der dere lager mat sammen, prater om dagen, etappene videre og hvorfor dere valgte å gå. Du kan velge å gå alene, men mange finner sammen  i en gruppe - som regel går du litt alene, litt sammen med folk. Alt etter hva som passer deg. 

Leden i Norge føles på mange måter mye mer ensom ut. Den er mer brutal, fordi veier og moderne bygg har "tatt over" det historiske preget du ser i Spania.

Ja, det er veldig mye religiøst du møter på veien i Spania. En gang møter jeg tre svenske søstre (!) som hadde slått seg ned i Spania som nonner. Der drev de en kirke 800 meter over havet. En eldgammel kirke, der de også tok i mot besøkende. Jeg fikk klatre opp i kirketårnet og dra i klokkene så det gikk ekko i fjellveggene. På vei ut fikk jeg en velsignelse, som jeg gjorde det klart på forhånd at jeg ikke er religiøs. Slike møter glemmer man ikke. Det å treffe mennesker som er helt ulik deg selv - høre på hva dem forteller (for det har du tid til) - det er veldig mye jeg kunne skrevet om dette. :) 

Det koster heller ikke så mye. Beregner du 10 euro dagen i overnatting + 10 euro dagen i mat. Så er du innafor. Det er noen som klarer seg totalt på 5-6 euro. Personlig anbefaler jeg ca 25-30 euro.

Nå måtte jeg avbryte fjorårets tur på grunn av Covid-19. Kanskje jeg tar turen i høst allerede. Men jeg har tenkt å gjøre dette om til en årlig tradisjon. Du trenger ikke følge hele etappen heller. Men du må ha pilegrimspasset med deg for å få overnatte. Dette kan du derimot bestille på nett dersom du ikke har anledning til å møte opp på et av kontorene de har. 

Oppsummert, hvorfor "Camino de Santiago" er annerledes enn den norske leden. 
- Mer naturlig terreng. Ikke kupert som i Norge.
- Du går ikke på asfalt/bilvei.
- Ekstremt bra skilting. Du trenger ikke mobilkart. 
- Ekstremt bra tilrettelagt, med spiseplasser, vannposter, overnatting.
- Utrolig godt og nærmest "magisk" samhold blant andre som går.
- Historisk. Du føler virkelig på dette. Skyhøy gåsehudfaktor.
- Stille. Når jeg gikk i Norge var det ofte anleggsmaskiner, togtrafikk, biltrafikk eller "bysus". I Spania besøker du bittesmå fjellandsbyer med 30 fastboende - der det er så stille og fredelig at det er som balsam for sjela. 
- Mer stabilt vær. 
- Sosialt. Enten du vil eller ikke. :P 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har prøvd forskjellige løsninger men har kommet fram til dette:

- Høye fjellstøvler med gore-tex som jeg bruker i terrenget. 

- Joggesko med god demping som jeg bruker når jeg går langs grusvei eller asfalt.

Her er det sikkert like mange meninger som det finnes sko-typer. Jeg har møtt folk som har gått NPL med terrengløpesko og som synes det funka bra. For min del har det vært veldig greit å kunne bytte ut de stive fjellstøvlene med joggesko når jeg går langs asfalt eller grus. Jeg er etterhvert fan av goretex fordi det holder deg tørr. Problemet mitt med goretex er at det går hull på membranen etter noen titalls mil. Halvhøye fjellsko har jeg prøvd men da mangler det alltid to cm når du skal forsere en bekk.

 

God tur

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (På 12.3.2021 den 15.31):

Jeg liker forklaringen din på hvorfor du ønsker å gå. Med en slik innstilling vil jeg anbefale deg å gå den opprinnelige leden så godt det lar seg gjøre. Ja, det blir noen tunge asfaltdager. Den første uken er i grunn den tøffeste. Deretter kommer man inn i en rutine. Nå fullførte jeg ikke denne turen, men i Spania så er det nesten så jeg "gruer meg" til å komme i mål - for da er hele eventyret over. 

( ... )

Oppsummert, hvorfor "Camino de Santiago" er annerledes enn den norske leden. 
- Mer naturlig terreng. Ikke kupert som i Norge.
- Du går ikke på asfalt/bilvei.
- Ekstremt bra skilting. Du trenger ikke mobilkart. 
- Ekstremt bra tilrettelagt, med spiseplasser, vannposter, overnatting.
- Utrolig godt og nærmest "magisk" samhold blant andre som går.
- Historisk. Du føler virkelig på dette. Skyhøy gåsehudfaktor.
- Stille. Når jeg gikk i Norge var det ofte anleggsmaskiner, togtrafikk, biltrafikk eller "bysus". I Spania besøker du bittesmå fjellandsbyer med 30 fastboende - der det er så stille og fredelig at det er som balsam for sjela. 
- Mer stabilt vær. 
- Sosialt. Enten du vil eller ikke. :P 

Så flott! Tusen takk for at du har tatt deg tid og energi til å skrive dette innlegget med bilder og alt :)  Kan se for meg at det er en helt fantastisk tur. Når jeg leser nedover det du har skrevet, så blir jeg nesten varm rundt hjertet og føler nesten på litt "magi" allerede. Spørs om jeg må få til å gå den turen en gang i livet også, ble i alle fall veldig inspirert nå, og skal kikke nærmere på den! :D  Jeg synes også at det er helt fantastisk å snakke med folk fra hele verden, som har en annen bakgrunn og et annet syn på livet enn meg selv. Gikk et år på en ganske internasjonal folkehøyskole i Danmark (25 nasjonaliteter representert), for deretter å jobbe et år i USA som kulturrepresentant, hvor jeg også jobbet og bodde sammen med folk fra hele verden. Det har i alle fall gitt meg smaken på at et internasjonalt miljø er noe jeg liker å ta del i. Hvis man (som du sier) møter både lokale folk og folk fra hele verden på sin vei langs Camino de Santiago, høres det jo veldig fint ut - og et sted hvor man kan skape mange minner. 

Takk igjen, og som nevnt ovenfor kan det godt hende jeg sender deg en melding utover våren når det blir mer planlegging av tur for sommeren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult prosjekt og det blir nok en fantastisk opplevelse! :)

Når det kommer til valg av sko og behandling av bein har jeg noen raske tips til en sånn tur. 

 

Når det kommer til sko vil jeg anbefale ett par lette fjellsko med GTX og et par terrengsko. Min favoritt er uten tvil Arcteryx norvan ld 2 og selv gikk jeg ca 70% av Norge på langs med disse skoene i fjor. Grunne til at disse er min favoritt er fordi de har en såle med godt feste som også er stiv nok til at du kjenner steiner du går på gjennom sålen. Det beste med skoen er likevel at de er produsert i et skum som ikke suger vann. Dette er helt genialt siden skoene tørker fort, jeg brukte de selv mye til vading og med tørre sokker og såler føltes ikke skoene veldig våte rett etterpå. Det med at de ikke suger til seg så mye vann vil også gjøre de lettere om du går der de blir våte. 

 

Vedlikeholdet er også veldig viktig og lufting er lurt å gjøre. Jeg har også laget en liten film som går gjennom litt tips knyttet til vedlikehold av bein med alle mine beste tips som jeg også brukte på Norge på langs. Her er det sikkert noen tips som kan komme godt med på en sånn tur :)

https://youtu.be/x7PxRg_UU3w

 

Tilsutt vil jeg også anbefale innleggsåler som passer dine bein. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte Chr R Bleka skrev (15 timer siden):

Så flott! Tusen takk for at du har tatt deg tid og energi til å skrive dette innlegget med bilder og alt :)  Kan se for meg at det er en helt fantastisk tur. Når jeg leser nedover det du har skrevet, så blir jeg nesten varm rundt hjertet og føler nesten på litt "magi" allerede. Spørs om jeg må få til å gå den turen en gang i livet også, ble i alle fall veldig inspirert nå, og skal kikke nærmere på den! :D  Jeg synes også at det er helt fantastisk å snakke med folk fra hele verden, som har en annen bakgrunn og et annet syn på livet enn meg selv. Gikk et år på en ganske internasjonal folkehøyskole i Danmark (25 nasjonaliteter representert), for deretter å jobbe et år i USA som kulturrepresentant, hvor jeg også jobbet og bodde sammen med folk fra hele verden. Det har i alle fall gitt meg smaken på at et internasjonalt miljø er noe jeg liker å ta del i. Hvis man (som du sier) møter både lokale folk og folk fra hele verden på sin vei langs Camino de Santiago, høres det jo veldig fint ut - og et sted hvor man kan skape mange minner. 

Takk igjen, og som nevnt ovenfor kan det godt hende jeg sender deg en melding utover våren når det blir mer planlegging av tur for sommeren :) 

Det syns jeg du skal...! Hele den "klassiske" turen på 800 km tar ca fire uker. Turen blir mer og mer folketett jo nærmere Santiago du kommer.  I katedralen i Santiago har de daglige messer - som et avslutningsritual (eller noe i den duren) svinger de det som skal være verdens største røkelsesovn (?) som veier 90 kg over kirkegulvet. Dette er et ganske spektakulært syn. Rykte sier at pilegrimer luktet så fælt at denne ovnen ble svingt over kirkegulvet for å kamuflere stanken. I høysesongen kommer ikke alle inn på den tradisjonelle messen, men pilegrimer som er en del av en organisert tur - får en egen "oppvisning" med denne, for 800 euro. Det er dessverre baksiden av medaljen. Ting blir mer og mer kommersielt jo nærmere Santiago du kommer. Så får du et diplom som bevis på fullført tur i Santiago. Men alt dette kan du enkelt Google deg frem til.

Jeg kunne skrevet mye om denne turen... :) Det er helt sikkert at jeg reiser nedover til neste år. Kanskje allerede i høst. 

Angående leden til Trondheim er det en rekke hytter/gapahuk og tilsvarende langs veien med gjestebøker. Ut fra tidligere år virker det som 8 av 10 som går i Norge er tyskere (veldig subjektivt og litt flåsete av meg å si det...). Det er tegn etter tyskerne langs hele leden i Norge. Til og med benker utenfor kirker der det står "denne benk ble donert av den tyske pilegrimer xxx..." I fjor så jeg det var to gutter på 15 og 16 år som gikk sammen. Det syns jeg er tøft gjort når man er så ung.
Det er litt artig med disse bøkene som er lagt ut langs leden. Da vet du hvem du har foran deg. Når jeg gikk i fjor sommer var det ofte flere dager mellom hver hilsen... kanskje 4-5 på en hel uke i snitt. Jeg møtte tre stk. Ei tysk dame (selvfølgelig), ei fra Nederland og ei norsk dame. Tre damer. Alle godt voksne. :)

https://pilegrimsleden.no/regionale-pilegrimssentre/pilegrimssenter-oslo

Ta deg en tur innom senteret før du går. Det kan være lurt å ringe i forkant. Der får du "siste nytt" som er verd å få med seg. Der får du også kjøpt det norske pilegrimspasset for 50 kr,-. Dette er ikke nødvendig i Norge - det er ikke så mange stempler å få på veien. Spesielt om du velger å sove i telt. Men noen finner du. Selv om jeg er ateist og absolutt ikke religiøs stakk jeg innom kirkene på veien for å få stempel (du bare spør, de har... og de blir veldig glade når du spør 😜 ). De har også et pilegrimssenteret i Hamar (jeg besøkte ikke dette) og på Dovre. 

I Spania er det også veldig mange Tyskere.... Men; surprise surprise.... en DRØSS av folk fra Sør-Korea. Det er noen kjendiser i Sør-Korea som har promotert "Camino de Santiago" noe voldsomt de seneste årene. Som følge av dette finner du skilt, menyer og informasjon på Spansk, Engelsk og Koreansk.  Også i Spania er det et stort overtall tyskere.... Tyskerne er over alt .. hehe. :) 

Jeg er selv ganske internasjonal av meg. Er aktiv innen Couchsurfing og har vel hostet bortimot 400 besøkende på 11 år. Samt at jeg forsøker så langt jeg kan å bo hos lokale når jeg er ute å reiser. Selv om dette miljøet har tapt seg noe voldsomt de siste årene - og blitt mindre trygg, særlig for kvinner som reiser alene. Dessverre. 


Send meg en melding om du føler for det. Lykke til med eksamen!

Endret av Frihet85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (21 timer siden):

Ta deg en tur innom senteret før du går. Det kan være lurt å ringe i forkant. Der får du "siste nytt" som er verd å få med seg. Der får du også kjøpt det norske pilegrimspasset for 50 kr,-. Dette er ikke nødvendig i Norge - det er ikke så mange stempler å få på veien. Spesielt om du velger å sove i telt. Men noen finner du. Selv om jeg er ateist og absolutt ikke religiøs stakk jeg innom kirkene på veien for å få stempel (du bare spør, de har... og de blir veldig glade når du spør 😜 ). De har også et pilegrimssenteret i Hamar (jeg besøkte ikke dette) og på Dovre. 

I Spania er det også veldig mange Tyskere.... Men; surprise surprise.... en DRØSS av folk fra Sør-Korea. Det er noen kjendiser i Sør-Korea som har promotert "Camino de Santiago" noe voldsomt de seneste årene. Som følge av dette finner du skilt, menyer og informasjon på Spansk, Engelsk og Koreansk.  Også i Spania er det et stort overtall tyskere.... Tyskerne er over alt .. hehe. :) 

Jeg er selv ganske internasjonal av meg. Er aktiv innen Couchsurfing og har vel hostet bortimot 400 besøkende på 11 år. Samt at jeg forsøker så langt jeg kan å bo hos lokale når jeg er ute å reiser. Selv om dette miljøet har tapt seg noe voldsomt de siste årene - og blitt mindre trygg, særlig for kvinner som reiser alene. Dessverre. 


Send meg en melding om du føler for det. Lykke til med eksamen!

Får i alle fall prøve meg på turen her i Norge først, så får vi se om noe lignende gir mersmak (selv om jeg er inneforstått med at turen i Spania er veldig annerledes) :)  Ateist her også, men tenker meg nok at det allikevel blir noe spirituelt over det hele og kanskje at man opplever en slags indre "renselse"? Hehe. Greit å vite at kirkene også har stempler, ikke bare overnattingsstedene.

Morsomt med sør-koreanerne da, det hadde jeg ikke forventet 😜  

Jeg liker veldig godt konseptet couchsurfing, og det at man kan bo hos lokale folk og bli kjent med andre på en slik måte. Har selv prøvd det et par ganger, alene som jente. Skal innrømme at jeg var litt skeptisk, i alle fall første gangen. Ble ikke mindre skeptisk da jeg først møtte jenta jeg skulle bo hos ute i en hovedgate i byen, for så å bli ført inn i en trang labyrint av en bakgate. Lurte på hva som ventet meg der inne, men tenkte samtidig at jeg måtte prøve å ha litt trua på folk... Kom frem til en liten og søt leilighet til slutt, med en fin liten hund - og jenta hadde handlet inn til matlaging om kvelden, ettersom hun hadde bestemt seg for å bruke en gammel familieoppskrift for å lage god mat til meg som kom på besøk. Det hele endte med andre ord veldig bra, og var en fin opplevelse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fikk en god opplevelse med CS. Det er heldigvis mye du kan gjøre i forkant, sjekke referanser - be om adressen til stedet du skal bo... m.m. Samt lese hele profilen fra topp til tå. Plutselig står det skjult i en linje. "I like to walk naked when im home. You need to be okay with that." Dessverre er flertallet av hoster på CS enslige menn. Mange har en absurd tanke om at CS er en sjekkeside, og at det nesten er en selvfølge å ha sex med de som kommer på besøk. I tillegg til stort drikkepress. Typisk at "du må drikke, det er kulturen vår - du kan ikke si nei." Noen kan dessverre være ekstremt pågående, særlig i land som har et litt dårlig kvinnesyn i utgangspunktet. Jeg har hostet alt for mange unge jenter som har hatt dårlige opplevelser. Men det kan også gå andre veien - jeg har selv hatt noen ganske ufyselige opplevelser; som mann. Når man er backpacker på budsjett og besøker en dyr storby kan man bli litt desperat. Dessverre utnytter mange det. Folk som meg selv - som genuint har den ekte "CS-spiriten" har sett seg ganske lei denne økte trenden. Så stadig flere av "oss" forsvinner fra CS; nettopp på grunn av dette. 

Men selvfølgelig. Mange ønsker seg en uskyldig ferieflørt - og CS er en flott måte å møte andre mennesker på. I alle storbyer arrangeres det private CS-fester ukentlig. I tillegg til en rekke aktiviteter innen det aller meste. Så her velger man selv hva man gjør det til. 😃 Jeg har over 160 positive referanser, og 0 nøytrale/negative. Så jeg nyter stor tillitt blant dette miljøet - men det tar litt tid å få en slik anerkjennelse. Men jeg tenker at "hardcore CS-folk" må være usedvanlig tolerante ovenfor nye situasjoner. Man vet aldri hva man går til. Men; man kan alltid stikke av. Noe jeg selv også har gjort ved et par anledninger. Så har jeg i det minste en morsom historie eller to og fortelle når jeg kommer hjem. 😄

Nå foretrekker allikevel å bo på hostels for voksne (jeg er 35, så jeg er ferdig med partyhostel til 5 euro natta ; i 20 dorms rom) eller Airbnb. Så møter jeg folk gjennom CS på dag eller kveldstid. Da har jeg friheten til å selv bestemme når jeg skal avslutte det sosiale og trekker meg tilbake. Så kan jeg selv velge når jeg ønsker å være sosial eller ikke. 😃

-

Kirkene har stempel. Ofte ligger stempelet i en postkasse utenfor kirka. Noen gapahuk og provisoriske hytter på veien har også stempel. Du må ikke bo/sove i hyttene. Det er helt greit å stikke innom bare for å varme seg, vaske seg litt eller spise lunsj. Jeg satte veldig stor pris på disse tilbudene - som du ser på kartet. Veldig greit å vite at. Mange av disse hyttene var låst på grunn av Covid når jeg gikk i fjor sommer. Så det var alltid en liten nedtur. Men mye var også åpent. 

Jeg vet du har tenkt å bruke telt på store deler av turen. Men en plass jeg på det varmeste kan anbefale er dette stedet:

https://pilegrimsleden.no/interessepunkter/haug-pilegrimsrast-og-herberge

https://www.google.no/maps/@60.3406021,11.2887526,3a,75y,297.06h,90.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8tGNABLBsVX54DWVge_TyA!2e0!7i16384!8i8192

100 kr,- for en natt. Meget hyggelige folk som eier dette huset. Koden til nøkkelboksen er 1960, så det er bare å låse deg inn og sende en SMS til eiere om at du er på besøk. 😃 Jeg anbefaler sterkt en hviledag i dette huset. De har også en utendørs dusj. (Huset er opptatt fra 13-27 juli, da bruker familien som eier huset stedet selv). 
 



 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (18 timer siden):

Kirkene har stempel. Ofte ligger stempelet i en postkasse utenfor kirka. Noen gapahuk og provisoriske hytter på veien har også stempel. Du må ikke bo/sove i hyttene. Det er helt greit å stikke innom bare for å varme seg, vaske seg litt eller spise lunsj. Jeg satte veldig stor pris på disse tilbudene - som du ser på kartet. Veldig greit å vite at. Mange av disse hyttene var låst på grunn av Covid når jeg gikk i fjor sommer. Så det var alltid en liten nedtur. Men mye var også åpent. 

Jeg vet du har tenkt å bruke telt på store deler av turen. Men en plass jeg på det varmeste kan anbefale er dette stedet:

https://pilegrimsleden.no/interessepunkter/haug-pilegrimsrast-og-herberge

https://www.google.no/maps/@60.3406021,11.2887526,3a,75y,297.06h,90.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8tGNABLBsVX54DWVge_TyA!2e0!7i16384!8i8192

100 kr,- for en natt. Meget hyggelige folk som eier dette huset. Koden til nøkkelboksen er 1960, så det er bare å låse deg inn og sende en SMS til eiere om at du er på besøk. 😃 Jeg anbefaler sterkt en hviledag i dette huset. De har også en utendørs dusj. (Huset er opptatt fra 13-27 juli, da bruker familien som eier huset stedet selv). 
 

Flott! Takk for tips :-)

Endret av Marte Chr R Bleka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.