Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skjedde meg stormklaffer på tradisjonelle skalljakker


eivind018

Anbefalte innlegg

Driver så smått å ser etter ny skalljakke. Men hva har skjedd med stormklaff foran glidelåsen. Selv syns jeg det er en stor fordel og ha dette hvis glidelåsen ødelegges. Men ser at bla arcteryx og Norrøna har kuttet dette helt ut, selv på de med kostbare og "ekstreme" jakkene.

Hvorfor det ? 

I mine øyne ser jeg ingen grunn til å ikke ha det, uansett hvor god den glidelåsen er.

Eneste "nye" jakka jeg har sett det på er Brynje sin skalljakke 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja den har det og, dessverre syns jeg den blir i overkant prismessig for en jakke. Med mindre man kommer over et salg.

Men hva er årsaken til at så få, og kun de dyreste har dette? Er det en motegreie ? I så fall syns jeg de faller igjennom som seriøse produsenter av turbekledning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eivind018 skrev (7 timer siden):

Driver så smått å ser etter ny skalljakke. Men hva har skjedd med stormklaff foran glidelåsen. Selv syns jeg det er en stor fordel og ha dette hvis glidelåsen ødelegges. Men ser at bla arcteryx og Norrøna har kuttet dette helt ut, selv på de med kostbare og "ekstreme" jakkene.

Hvorfor det ? 

I mine øyne ser jeg ingen grunn til å ikke ha det, uansett hvor god den glidelåsen er.

Eneste "nye" jakka jeg har sett det på er Brynje sin skalljakke 

Norrøna Arktis har stormklaffer.

Jeg tenker at dersom jakka og glidelåsen er god nok så er det fint å unngå stormklaff fordi betjening av jakka blir mye mer knotete.  Stormklaffene er der for en ekstra sikkerhet dersom glidelåsen ikke holder. Hvorvidt glidelåsene i dagens premium-jakker er gode nok kan sikkert diskuteres, men jeg har ikke hatt problemer med glidelåser i norrøna-jakker produsert etter 2005.

Ja, man kan lufte ekstra med glidelåsen oppe og stormklaffene delvis igjen, men norrøna har kommet opp med en bedre løsning på dette på en del av de nye jakkene sine.

Endret av vatn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eivind018 skrev (8 timer siden):

Men hva er årsaken til at så få, og kun de dyreste har dette? Er det en motegreie ? I så fall syns jeg de faller igjennom som seriøse produsenter av turbekledning 

Jeg vil nesten tørre å påstå at det spørsmålet kan spørres begge veier. Er det en motegreie å måtte ha stormklaffer, når det _sannsynligvis_ ikke behøves for de aller fleste?

Som nevnt over her så har den nye Ousland-edition "Arktis"-jakka fra Norrøna dette.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke fordi det er en motegreie, men heller vekt som skal spares og det skal oppnås høyest mulig pusteevne på jakkene. Om glidelåsene er gode nok kan sikkert diskuteres og grunne til at Norrøna og bergans har dette på "poljakkene" er for å øke sikkerheten om glidelåsen skulle ryke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mote/design og produksjonskostnad.

Stormklaffen var ett viktig salgsargument på de gamle "ekstrem-jakkene", og argumentet er såpass godt at det synes rart å ta bort en så viktig funksjon på nyere modeller.
Med introduksjonen av vanntette glidelåser, så ble noe av stormklaffens funksjon overflødig, og da gir det mening å ta bort denne på en god del modeller som ikke er tiltenkt en type bruk hvor det er kritisk å kunne lukke jakken selv om glidelåsen ryker. 

Personlig skulle jeg ønske det var stormklaff på flere modeller, det er både en ekstra sikkerhet og gir ofte mulighet for mer lufting. Jeg har flere jakker som sliter med dårlige vanntette glidelåser, jakker fra Norrøna og Bergans som har vært inn flere ganger for å bytte frontglidelås. Alt annet er i tipp topp stand, men frontglidelåsene svikter jevnlig. Jeg har også kastet jakker fra Millet og ArcTeryx pga. dårlige glidelåser, men pga. tungvint returprosess og mer slitasje / dårligere konstruksjon generelt giddet jeg ikke å bruke energi på å få de reparert.
Jeg mistenker at modellene uten stormklaff er lettere å designe på en måte som gjør de attraktive for flere, og det er færre prosesser involvert i produksjon, slik at produksjon også blir billigere. Det må nok sitte veldig ideologiske bedriftsledere bak rattet i en bedrift for å skulle motstå denne muligheten til å selge flere jakker med lavere produksjonkost, bare fordi det egentlig er bedre for en sluttbruker (som ikke en gang skjønner det selv).

Det er ganske mange teknologiske nyvinninger som blir framstilt som forbedringer for sluttbruker, både innen friluftsartikler og ellers, som egentlig er drevet frem av behovet for mer effektiv produksjon. Er man riktig smart klarer man å "brande" denne nyvinningen og gjøre den attraktiv og salgbar i seg selv, slik at man i noen tilfeller både reduserer produksjonskost og kan ta mer betalt for sluttproduktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd at glidelås har røket(eller delvis ødelagt) både på tur og hjemme, dog aldri i "kritiske" forhold.  At produsentene velger det bort på enkelte modeller er greit nok. Men det jeg stusser over er at mange av jakkene i øvre sjikt også mangler det. For å ta et eksempel så mangler den nye modellen Norøna Recon, En jakke tenkt for høyfjellsjakt i krevende forhold.  Såvidt jeg kan se har arcteryx kuttet det ut på samtlige jakker. At man må opp i nesten 10 000 kr for å få noe som i mine øyne er essensielt, syns jeg er håpløst.

 

  Jeg syns håpløsheten topper seg når jeg ser Norrøna sin modell Oslo, som er en jakke som ikke er tiltenkt friluftsliv faktisk har klaff 

Endret av eivind018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at det ikke er stormklaffer på f eks trollveggen- og falketind-jakkene til Norrøna. De har tilnærmet null funksjon og er bare i veien. Ja, glidelåsen kan ryke, men det kan også alt annet på en jakke. Holdbarheten på glidelåsene oppfatter jeg som helt i tråd med resten av jakka, så burde like gjerne vært enda kraftigere stoff og lignende. I mine øyne henger dette med stormklaffer igjen fra tiden da man brukte knapper og senere glidelåser som ikke var tette, da hadde de faktisk en funksjon.

Den glidelås og lufteløsningen som er på flere nye norrøna-jakker tror jeg ikke er noe enklere å produsere, så kjøper ikke helt det argumentet. Jeg tror valget produsentene gjør på dette er på bakgrunn av funksjon og sekundært et ønske om hvordan jakkene skal se ut visuelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer da jeg gikk ut av teltet og tok på arc'teryx skalljakken min oppdaget jeg at glidelåsen ikke gikk an å lukke. Heldigvis, etter en del knoting, fikk jeg klemt litt på glideren og etter det har glidelåsen vært ok. Jakka er veldig godt brukt, men holder fortsatt. 

Ser poenget med stormklaffer, men har så langt klart meg uten, selv når glidelåsen har kranglet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Recon jakken min for eks. Blåser det friskt og regner, så har jeg en fin våt stripe mitt på maven. Så vanntette er de ikke. Eller lommer som har fylt seg opp med vann. 
Har også opplevd å vært på turer i frisk vind vinterstid med jakker uten stormklaff hvor det ikke er noe tvil om at det blåser gjennom glidelåsen. (samme gjelder bukser med glidlås langs hele siden uten klaff.) 
Så det har i aller høyeste grad en hensikt spør du meg. Men ikke til daglig bruk. 
Skikkelig avsporing. Men recon jakka ble jeg skuffet av. Gla jeg ikke betalte mer en halv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (17 minutter siden):

På Recon jakken min for eks. Blåser det friskt og regner, så har jeg en fin våt stripe mitt på maven. Så vanntette er de ikke.

Opplever aldri det samme på min Arcteryx beta SV jakke, der virker det som om glidelåsen er ordentlig vanntett. Men vil jo og tro at slitasje over tid kanskje kan påvirke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at min Beta SV gjør meg bløt på magen, men jeg kjenner at det blåser igjennom glidelåsen når det blåser godt ute. Hadde det ikke vært for at jakker med klaff er omtrnet like lett å finne som hønsetenner, så hadde jeg hatt det på alle mine jakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av produsentene har valgt å flytte «stormklaffen» inn, på innsiden av glidelåsen (så den er ikke helt borte).

Noen av fordelene faller da bort, noen forblir, og andre fordeler oppnås (for de som synes den er i veien).

Min personlige erfaring og mening med innvendig «stormklaff» er at den oftest lages for smal/snau, og man dermed mister mye av funksjonen.
Unødvendig stor lekkasje av vann og kald trekk blir ofte resultatet.

Noen tilbyr både innvendig og utvendig stormklaff, ja takk spør du meg.

Jeg både foretrekker og velger de modellene som har «stormklaff», mest på grunn av forskjellen jeg synes det utgjør når det blåser mye og er kaldere enn -10°c.

KM Brede er nevnt, den har dobbel stormklaff i front - veldig behagelig!

Men, som de fleste, har den kun «vanntette» glidelåser til lufting under ermene, ingen stormklaff, og du verden å stor forskjell det er i trekk og lekkasje. Spesielt under aktivitet der armene er ut fra kroppen.

CF82592F-1096-43D4-BB0D-18AD87E47114.jpeg

5386775D-801A-4E72-9C74-7E33519C3D27.jpeg

A2ABBBD7-14B2-46B0-8618-8C2B661B7260.jpeg

26C5DF03-CA0C-4C2F-8510-E270D01D7E31.jpeg

CBE733CD-043C-4F28-BD31-997836031A40.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobleronen skrev (5 timer siden):

Opplever aldri det samme på min Arcteryx beta SV jakke, der virker det som om glidelåsen er ordentlig vanntett. Men vil jo og tro at slitasje over tid kanskje kan påvirke det.

Det var litt satt på spissen. Men opplevde på noen kanoturer at det la seg vann i "bulk" på jakke, som plutselig rant inn gjennom glidlåsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du skal på ukeslange polekspedisjoner er det sjelden dette spiller noen rolle. Toppjakkene i dag har såpass gode glidelåser at du skal være veldig uheldig hvis de blir ødelagt. Har gode erfaringer med Arc'teryx Alpha Sv over flere år for eksempel. Buy once, cry once stemmer ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chatmaster skrev (8 timer siden):

Har gode erfaringer med Arc'teryx Alpha Sv over flere år for eksempel.

Det har jeg også. Er usikker på om Arcteryx har jakker med klaff i det hele tatt men har ikke sjekket. Alpha Sv kan jeg ikke huske har hatt klaff noen gang. 

Har egentlig aldri savnet klaff på den, men syns det er OK med klaff på Norrøna Svalbard jakken som jeg bruker mest på vintrene. Men der er jo klaffene festet med borrelås. Om glidelåsen ryker er jeg usikker på om borrelåsene vil holde så klaffer er kanskje litt "falsk trygghet" sånn sett.

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet det sikkert allerede men Norrøna Finnskogen Gore-Tex jakke har klaff over både glidelås og lommer hvis man vil ha det. Er en 2-lags jakke og med lett børstet ytterstoff. Klaffene er festet med trykknapper. Svært god krave og det er også hette på den. https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/finnskogen/finnskogen-gore-tex-jakt-jakke/?color=3308

 

Edit: Kom på etter å ha skrevet det over at jeg har en nesten ubrukt i str XL som jeg kan la gå videre for en liten sum penger. befinner seg i Drammen.

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på vintertur der den vanntette glidelåsen på min 5 år gamle Trollveggen røyk. Jeg var heldigvis bare 2 km fra bilen da det skjedde. Det hadde vært veldig utrivelig om det hadde skjedd lenger unna. Ja, det er andre ting som også kan ryke på en jakke, men det er svært lite som er så kritisk som glidelåsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med en synal og noen meter sytråd, samt noen sikkerhetsnåler, i tilfelle.

Fjellrevenjakken min (G-1000) har en bred innvendig stormklaff, med 4 trykknapper på innsiden. Dermed får man alle fordelene med å slippe den utvendige stormklaffen, og dersom glidelåsen skulle svikten kan man lukke jakken ganske greit igjen allikevel (men den blir ikke helt tett i fronten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.