Gå til innhold
  • Bli medlem

Redningsaksjon på Hardangervidda 10.3.2021


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Kvinne løste ut en Nødpeilesender på Hardangervidda i kveld: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/jBmjxw/savnet-skiloeper-funnet-hadde-soekt-ly-bak-forblaast-utedo

Helikopteret måtte snu pga. ekstremt dårlig vær, men de fant fram til henne ved hjelp av snøscooter.

Nødpeilesenderen reddet kanskje livet hennes i kveld. Veldig bra!

De fant også, tilfeldigvis, en kar som hadde brutt seg inn i en hytte for å berge livet.

——————————————————

Yr meldte om 20 m/s vind, 25 m/s i kastene i dag, og det her vert varslet noen dager. Så dette uværet burde kanskje ikke ha kommet som en overraskelse 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, bra at begge ble reddet. Det tok imidlertid lang tid, naturligvis (varslet ca kl 15. og funnet ca. 22). Regner med at hun brukte en Inreach (uvesentlig egentlig). 

Men... været var varslet. Tar "vi" større sjanser med bedre utstyr? Regner med det, siden det samme skjer i trafikken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (52 minutter siden):

Nei, det tok ikke lang tid.

Hehe. Er jo enig i det, men tror ikke at alle er klar over at man må "holde stand" i mange timer/evt døgn før man blir reddet i dag. Har vært i white-out på Hardangervidda, så jeg kan tenke meg å vente i 6-8 timer. Mange tror at "det er bare å ringe" eller "trykke på knappen", så kommer redningen som på film :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (3 timer siden):


Regner med at hun brukte en Inreach (uvesentlig egentlig). 

Jeg synes det høres ut som hun brukte en nødpeilesender (PLB).

657305B7-605A-427A-A6D0-1E3D6C6DEE41.jpeg.f771a4f8e28520a0d90d1289fc9a706b.jpeg
 

Registreres på person (kvinnen), med inntil 5 nødkontakter (samboeren).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (2 timer siden):

Noen som vet hvor mannskapet startet fra?

Står dette i saken @Marius Engelsen lenka til:

Kvinnen skulle befinne seg i eller ved DNT-hytten Lågaros. Tre forskjellige redningslag dro inn til hytten med skuter, ifølge Walle ved Hovedredningssentralen.

Sørøst politidistrikt koordinerte operasjonen. Vest politidistrikt og Røde Kors-mannskaper fra Eidfjord var allerede på Hardangervidda for å hjelpe en kolonne som kjørte seg fast. De bisto i søket etter kvinnen.

Antagelig dro de inn nordfra. (ett eller annet sted langs veien som passerer Dyranut).

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble funnet i ly ved en utedo. En mann hadde brutt seg inn i en hytte for å berge seg og ble også reddet ut.

Fra avisa:

Politioverbetjent Jan Koldal rykte ut frå Geilo. Det same gjorde Røde Kors. Koldal seier til Stavanger Aftenblad:

– Det var frykteleg vanskeleg å sjå henne. Me kunne fort ha kjørt forbi.

Saman med tre frivillige frå Røde Kors fann han Sandnes-kvinna som var sakna på Hardangervidda.

Ho sat då, ifølgje avisa, på eit liggeunderlag, hadde dunjakke, sovepose, hette og skibriller på seg og var delvis nedsnødd.

20 patruljar

Store mannskap hadde leita sidan onsdag ettermiddag då sette politiet i gang ein stor aksjon. Kvinna melde om trøbbel i området Lågaros i Nore og Uvdal. Store mannskap frå politi og Røde Kors vart sendt inn etter at kvinna hadde utløyst ein nødpeilesendar. Frå Røde Kors i Nore og Uvdal var seks personar kalla ut, frå Geilo åtte. I tillegg var mannskap frå Dyranut og Rauland i området. Totalt var 20 snøscooterpatruljar ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita skrev (8 timer siden):

– Det var frykteleg vanskeleg å sjå henne. Me kunne fort ha kjørt forbi.

Ho sat då, ifølgje avisa, på eit liggeunderlag, hadde dunjakke, sovepose, hette og skibriller på seg og var delvis nedsnødd.


Nødpeilesenderen sender ut kontinuerlig radiosignal for peiling etter den er løst ut. Er det noen som vet om alle patruljer er utstyrt med peileutstyr? Spør fordi jeg er nyskjerrig på akkurat det der.

Av dette kan vi lære at det er livreddende å ha med nok utstyr/klær. Og at man bør ha minst en lett synlig refleks slik at det er lettere å bli funnet i mørket.

Jeg har god refleksteip liggende, det skal monteres på skistavene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HRS kan få en ganske bra lat/long på PLB/ELT via SARSAT. Jeg tipper de kun får denne posisjonen. Peileutstyr for radio (VHF) er avhengig av minst 2 peilere på forskjellig azimuth for å kunne gi en posisjon. Det er lite trolig redningsmannskaper bruker dette, men jeg vet ikke. De er jo uansett i kontakt med HRS via radio og telefon. 

Inreach og tilsvarende gir også mulighet for å sende meldinger om at det går bra, eller at det går skikkelig ille. Og posisjonen er kanskje litt mer presis? 

Jeg ville alltid hatt en refleks vest. Noen ganger trenger du å bli sett i dagslys og. Oransje/gul stikker seg veldig ut fra snøen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (5 minutter siden):

 

Inreach og tilsvarende gir også mulighet for å sende meldinger om at det går bra, eller at det går skikkelig ille. Og posisjonen er kanskje litt mer presis? 

Tror posisjonen på PLB er minst like nøyaktig. Radiosignal til peiling er det kun PLB som kan sende ut etter at nødmelding med gps posisjon er sendt.

Jeg forventer at helikopter og båt har peileutstyr, det er helst snøscootermannskapet jeg lurer på om har slikt utstyr med seg, side de vet det er en PLB som ble løst ut. (Med mindre det var en spot/inreach som ble løst ut, da har man kun en øyeblikksposisjon å forholde seg til.)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (43 minutter siden):

avhengig av minst 2 peilere på forskjellig azimuth for å kunne gi en posisjon

Det holder å flytte seg med mottakeren hvis man har bare en og målet står i ro. Ved peiling av radiomerkede dyr og peiling av skredsendere utnytter man vel dette? Det holder også å hele tiden bevege seg i peileretning inntil du kolliderer med senderen. Hvis man vet uteffekten kan man også få en viss indikasjon på avstand (om de faktisk bruker det er en annen sak, jeg tror bare, har egentlig ikke særlig "peiling" på hvordan de faktisk går fram for å si det sånn).

inReach sender kontinuerlig ut posisjon ved utløsing av SOS, så der kan man finne deg selv om du beveger deg. Og egentlig trenger man da ikke mer enn en mobiltelefon med tilgang til Internett (men jeg tror de i praksis får posisjonen fra redningssentralen). Du kan også sende posisjon manuelt til en mobiltelefon, en e-postadresse eller en annen inReach. du kan også motta meldinger fra hvem som helst sendt fra en annen inReach eller via SMS, eller en funksjon på din egen MapShare-side, eventuelt som svar på en melding du sendte. Så trenger man bare assistanse uten å være i nød, så synes jeg inReach er midt i blinken.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 11.3.2021 den 10.41):

Jeg synes det høres ut som hun brukte en nødpeilesender (PLB).

Hva baserer du antagelsen på? 

Jeg tror generellt journalister er ganske upresise i sine skriverier og det kan jo like gjerne være Spot eller Inreach slik jeg ser det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (1 time siden):

HRS kan få en ganske bra lat/long på PLB/ELT via SARSAT. Jeg tipper de kun får denne posisjonen. Peileutstyr for radio (VHF) er avhengig av minst 2 peilere på forskjellig azimuth for å kunne gi en posisjon. Det er lite trolig redningsmannskaper bruker dette, men jeg vet ikke. De er jo uansett i kontakt med HRS via radio og telefon. 

Inreach og tilsvarende gir også mulighet for å sende meldinger om at det går bra, eller at det går skikkelig ille. Og posisjonen er kanskje litt mer presis? 

Jeg ville alltid hatt en refleks vest. Noen ganger trenger du å bli sett i dagslys og. Oransje/gul stikker seg veldig ut fra snøen. 

Du er ikke avhengig av to mottakere. Om man tar den lette antakelsen at personen er i ro må en bare peile fra to forskjellige posisjoner. Jeg vet ikke hvor kontinuerlig en PLB sender, men vil tro at der fint skal gå å peile inn personen om en har en omtrentlig posisjon fra SARSAT først. 
 

Det er bare  å trene radio peile orentering så får du fort peiling. 😀https://www.radioorientering.no/

 

Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (27 minutter siden):

Det holder å flytte seg med mottakeren hvis man har bare en og målet står i ro. Ved peiling av radiomerkede dyr og peiling av skredsendere utnytter man vel dette? Det holder også å hele tiden bevege seg i peileretning inntil du kolliderer med senderen. Hvis man vet uteffekten kan man også få en viss indikasjon på avstand (om de faktisk bruker det er en annen sak, jeg tror bare, har egentlig ikke særlig "peiling" på hvordan de faktisk går fram for å si det sånn).

inReach sender kontinuerlig ut posisjon ved utløsing av SOS, så der kan man finne deg selv om du beveger deg. Og egentlig trenger man da ikke mer enn en mobiltelefon med tilgang til Internett (men jeg tror de i praksis får posisjonen fra redningssentralen). Du kan også sende posisjon manuelt til en mobiltelefon, en e-postadresse eller en annen inReach. du kan også motta meldinger fra hvem som helst sendt fra en annen inReach eller via SMS, eller en funksjon på din egen MapShare-side, eventuelt som svar på en melding du sendte. Så trenger man bare assistanse uten å være i nød, så synes jeg inReach er midt i blinken.

;-)

Aner ikke med dyr, men skredsøkere har 3 antenner og fungerer veldig dårlig mer enn 50m fra skredtatt. VHF sender i bølger som spres som en sirkel. Om en peiler etter signalstyrke så vet man ikke om en går rett på eller om man er på en tangent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekarsten skrev (5 minutter siden):

Du er ikke avhengig av to mottakere. Om man tar den lette antakelsen at personen er i ro må en bare peile fra to forskjellige posisjoner. Jeg vet ikke hvor kontinuerlig en PLB sender, men vil tro at der fint skal gå å peile inn personen om en har en omtrentlig posisjon fra SARSAT først. 
 

Det er bare  å trene radio peile orentering så får du fort peiling. 😀https://www.radioorientering.no/

image.png

Man vil jo finne frem til slutt, men det stor forskjell i hvor nøyaktig man treffer med radiosignaler. Dersom målet foran deg flytter seg så kan jo en plotte forandringen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (16 minutter siden):

Hva baserer du antagelsen på? Jeg tror generellt journalister er ganske upresise i sine skriverier og det kan jo like gjerne være Spot eller Inreach slik jeg ser det.

Nå er det like gjerne kildene (for eksempel politiet, faktisk) som er upresise, det har det i hvert fall vært i alle sakene jeg selv har hatt anledning til å sjekke. Men ja, på trykk er det jo da ofte upresist.

Det som i saken her tyder på at det er en nødpeilesender av den "offentlige" typen (krever tillatelse) er vel at det står at det var hovedredningssentralen som mottok signalet. Hvis det er Spot eller andre av disse private dingsedangsene, så er det en privat sentral gjerne i utlandet som mottar signalet, og etter hvert bringer det videre til Hovedredningssentralen her til lands.

Men det er nok en detalj som er helt typisk vil bli feil, fordi den som forteller ikke har peiling på forskjellen. (Jeg har heller ikke videre peiling, så for alt jeg vet kan det være øvrige dingser som også sender signalet til HRS selv om de nevnte ikke gjør det. Litt forbehold, jeg har det fra DNT-rapporten om snøskredulykka ved Trollfjordhytta, der gikk de gjennom forskjellige dingsers fordeler og ulemper.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (28 minutter siden):

Hva baserer du antagelsen på? 

Jeg tror generellt journalister er ganske upresise i sine skriverier og det kan jo like gjerne være Spot eller Inreach slik jeg ser det.

Jeg baserer antagelsen på ar det står det var en nødpeilesender, den var registrert på henne, og de har vert i kontakt med samboer (nødkontakt).

Jeg tenker at hvis det hadde vert en inreach, så hadde hun kanskje sendt noe mer informasjon fra der hun satt? Hvis det er mulig i så dårlig vær med votter.

Men som sagt, en antagelse. Ikke så veldig vesentlig om det var det ene eller andre egentlig, begge deler fungerer jo :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (1 time siden):

Peileutstyr for radio (VHF) er avhengig av minst 2 peilere på forskjellig azimuth for å kunne gi en posisjon. Det er lite trolig redningsmannskaper bruker dette, men jeg vet ikke. De er jo uansett i kontakt med HRS via radio og telefon. 

 

Jeg kan ikke så mye om dette. Men på sjøen får redningsskøyten en pil rett mot deg om du sender fra VHF radioen din (håndhold og stasjonær). 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En moderne PLB sender vel bare digitale signal på 406 Mhz? Det finnes også de som sender på 121.5 og 243 Mhz, men "egentlig" ble dette stoppet for noen år siden og satelitten mottar ikke disse analoge signalene lenger etter som det står på wikipedia. 

Så signalet som sendes er digitalt med posisjon fra enheten om enheten har dette, men det kan også peiles av selve satelitten slik at satelitten selv bestemmer posisjonen til enheten.

Men det er mange produkter på markedet, og vi bruker PLB på jobb med antenne i drakta som også sender signal til AIS i nød, så det er jo et utrolig anvendelig og bra system.

Vi er kanskje litt på ville veier i forhold til denne redningsaksjonen men håper det kommer mer informasjon for mye læring i andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (26 minutter siden):

Jeg baserer antagelsen på ar det står det var en nødpeilesender, den var registrert på henne, og de har vert i kontakt med samboer (nødkontakt).

Men det gjelder jo også Spot, bare går via en sentral før de får greie på den infoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nødsignal og ikke kontakt deretter. Fra avisa:

Men på veg innover mot den sakna kvinna, fann redningsmannskapa også ein annan turgåar. Personen hadde teke seg inn i ei hytte på nødrett for å berge livet i uvêret.

Vêret har vore dårleg i fjellet i heile dag, noko som gjorde redningsaksjonen krevjande. På grunn av uvêret kunne ikkje redningsmannskapa sette inn helikopter. Då leitemannskapa fann kvinna seint onsdag, hadde dei ikkje hatt kontakt sidan nødsignalet vart fanga opp. Men Røde Kors hadde ein posisjon basert på nødpeilesendar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.