Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag + Amok Draumr XL


Megalep

Anbefalte innlegg

Megalep skrev (På 4.4.2021 den 15.01):

 

Hennessy Expedition Zip

-her skal hode og føtter ligge ut mot de sidene som har bardunfeste utover, ja? Jeg har ikke helt klart å få til god stilling i denne ennå. Hvordan legger man seg til for å ligge best? Jeg er 164 høy, så lengden burde jo ikke være noe problem. Er det en bestemt vei hodet bør ligge? Lengst vekk fra glidelåsåpninga, eller inntil sida som glidelåsen er på?

-Knyting for feste av oppheng går greit, men det er jo litt mer mekk å justere perfekt oppheng enn f.eks med TTTM-opplegget. Er det noen her som har modifisert / forenkla oppheng på noe vis, og kan dele tips?

-Liggeunderlag i denne - noen som har erfaringer med typer som funker bra, holder seg på plass? Har prøvd med Z-lite (former seg fint, litt lite isolasjon) og Prolite oppblåsbart (bra isolasjon, sklei fort unna). Har ikke prøvd med NeoAir X-lite eller Synmat UL MW, men kanskje det kan funke bra? Er det fordel med ekstra bredt underlag kanskje? Ser noen modeller har dobbel bunn, med mulighet for å legge inn et innlegg (@Skogens Stønn?) Holder dette innlegget i seg sjøl, eller må man ha noe mer underlag? Virker praktisk med noe som holder seg på plass, ikke minst for kidsa som ikke akkurat sover rolig. Er det mulig å fikse til noe sånt på Expedition Zip?

 

 

Mange spørsmål 😅

Mange spørsmål er bra!

Liggeretning i HH - køya er sydd for at hodet/føtter skal ut mot der bardunfestene er på siden. Det har ingenting å si på retning. 
Feste og oppheng - her er to kjappe youtubesøk for mulige alternativer til endring av bl.a. oppheng. Søker du finner du sikkert haugevis med andre. Du er ikke det første som leter etter alternativer her.  https://www.youtube.com/watch?v=kZEJzgqruGw og https://www.youtube.com/watch?v=5032Rn8KF_I
Liggeunderlag: det meste går, jeg brukte gjerne et oppblåsbart som jeg bare fylte med ca 70-80% luft. Da former det seg bedre etter køya og glir ikke like lett unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Espen Ørud skrev (59 minutter siden):

Da blir i så fall ryggen for kort. Er jo lukket lomme i ene enden... 

 

Breddemessig går det i så fall å presse de inni altså. Det var ikke der det buttet for vår del...

Det Chair Kit-et jeg har (20) er åpent hele veien, ingenting er lukka. Kan velge hvor høyt underlaget skal opp bak ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (1 minutt siden):

Det Chair Kit-et jeg har (20) er åpent hele veien, ingenting er lukka. Kan velge hvor høyt underlaget skal opp bak ryggen.

Dette blir kanskje litt grov avsporing i tråden, men... Mulig det er forskjellige varianter av den. Den 25 vi har går det breddemessig å presse et Exped LW 9 inn i, men pga lukket lomme i ene enden blir det langt fra den komforten vi er vant til fra chair-kittet til Exped  (som selvsagt er noe tyngre)

Tror forskjellen illustreres greit her...

 

20210331_171216.thumb.jpg.20934a97cc244df6fd17320c47a30945.jpg

20210328_172015.thumb.jpg.892fe26891a5af6d31026ebdbba3d933.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
ost skrev (På 12.4.2021 den 13.55):

Mange spørsmål er bra!

Liggeretning i HH - køya er sydd for at hodet/føtter skal ut mot der bardunfestene er på siden. Det har ingenting å si på retning. 
Feste og oppheng - her er to kjappe youtubesøk for mulige alternativer til endring av bl.a. oppheng. Søker du finner du sikkert haugevis med andre. Du er ikke det første som leter etter alternativer her.  

(Logg inn for å se skjult innhold)

 og 

(Logg inn for å se skjult innhold)


Liggeunderlag: det meste går, jeg brukte gjerne et oppblåsbart som jeg bare fylte med ca 70-80% luft. Da former det seg bedre etter køya og glir ikke like lett unna. 

 

I Hennessy anbefaler jeg Hennessy's egen Supershelter. Dette er isolasjon som festes på utsiden av køya, og som isolerer godt også på sidene (føles som om man ligger i en varm kokong). Av en eller annen grunn selges ikke dette av de norske distributørene, men kan bestilles direkte fra Hennessys nettside.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer Draumr XL (er 193 cm). Har en Exped Downmat XP 7 LW fra før som jeg håpet å benytte. Denne er 197 cm lang. Tenkte å fylle opp siste 20 cm i lommen med klær eller annet for å holde det på plass. 

Noen som har erfaring med dette? Anbefalinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjndre skrev (1 minutt siden):

Jeg vurderer Draumr XL (er 193 cm). Har en Exped Downmat XP 7 LW fra før som jeg håpet å benytte. Denne er 197 cm lang. Tenkte å fylle opp siste 20 cm i lommen med klær eller annet for å holde det på plass. 

Noen som har erfaring med dette? Anbefalinger?

Nei, men du vil få en knekk. Det er jeg 99% sikker på. Du før det nemlig om du har for lite luft i underlaget. Så spørs det om knekken vil få utslag for komforten eller ikke. Om jeg skulle gjette så ville jeg tippe at det er nyttigste å fylle opp i hodeenden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjndre skrev (23 timer siden):

Jeg vurderer Draumr XL (er 193 cm). Har en Exped Downmat XP 7 LW fra før som jeg håpet å benytte. Denne er 197 cm lang. Tenkte å fylle opp siste 20 cm i lommen med klær eller annet for å holde det på plass. 

Noen som har erfaring med dette? Anbefalinger?

Dette vil nok ikke fungere opptimalt, da du vil få en knekk og muligens miste litt av balansen i køyen. Jeg har ikke prøvd å fylle på med klær eller annet selv. Men basert på andre ting jeg har prøvd vil jeg ikke gått for denne løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Megalep skrev (På 4.4.2021 den 15.01):

På tirsdag kommer Amok’en i hus, gleder meg!

Kom hjem fra hengekøyetur i dag og har diverse spørsmål i hodet. Det gjelder både Amok, Hennessy og TTTM.

TTTM:

-Det funker fint å rigge til møneline (ridgeline) i TTTM-køyene? Har skjønt at den skal være ca 85% av lengden på køya. Hva slags materiale er egna for dette, og hvor i konstruksjonen skal mønelina festes? 

Hennessy Expedition Zip

-her skal hode og føtter ligge ut mot de sidene som har bardunfeste utover, ja? Jeg har ikke helt klart å få til god stilling i denne ennå. Hvordan legger man seg til for å ligge best? Jeg er 164 høy, så lengden burde jo ikke være noe problem. Er det en bestemt vei hodet bør ligge? Lengst vekk fra glidelåsåpninga, eller inntil sida som glidelåsen er på?

-Knyting for feste av oppheng går greit, men det er jo litt mer mekk å justere perfekt oppheng enn f.eks med TTTM-opplegget. Er det noen her som har modifisert / forenkla oppheng på noe vis, og kan dele tips?

-Liggeunderlag i denne - noen som har erfaringer med typer som funker bra, holder seg på plass? Har prøvd med Z-lite (former seg fint, litt lite isolasjon) og Prolite oppblåsbart (bra isolasjon, sklei fort unna). Har ikke prøvd med NeoAir X-lite eller Synmat UL MW, men kanskje det kan funke bra? Er det fordel med ekstra bredt underlag kanskje? Ser noen modeller har dobbel bunn, med mulighet for å legge inn et innlegg (@Skogens Stønn?) Holder dette innlegget i seg sjøl, eller må man ha noe mer underlag? Virker praktisk med noe som holder seg på plass, ikke minst for kidsa som ikke akkurat sover rolig. Er det mulig å fikse til noe sånt på Expedition Zip?

Amok Draumr 5.0

- Har bestilt med Winter-liggeunderlaget. Dere som sover i Amok - bruker dere varmere sovepose enn dere gjør på telttur i samme temperatur? Tenker på at man ligger litt mer eksponert oppi køya enn inne i et telt. Samtidig, sammenligna med Hennessy og TTTM blir jo underlaget i Amok mye mer varmende og alltid «på plass».

Kondens / dugg, blir det mye av dette i Amok? Beuker dere «grevling» / annen ytterpose utenpå posen? Bidrar myggnettet til å redusere dette? I natt sov eldstemann i Hennessy’n, minsten i TTTM og jeg på bakken. Eldstemann som lå med myggnett hadde vesentlig mindre fuktig sovepose enn oss andre.

 

Mange spørsmål 😅

To år gamalt spørsmål, du har sikkert gjort deg mange erfaringar sidan då 😊 Men mitt 'heite' tips til Amok Draumr når det er kaldt på vinteren: intet mindre enn to skumunderlag i tillegg til Vinterfjøl. Éitt underlag under og éitt over. 

IMG_20230221_093652_211.webp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endt opp med å selge køya (jeg trives bedre i vanlig type køye, og gubben (som fikk den i bursdagsgave) foretrekker bakken), men det er godt tips å ta med for andre. Har lest om flere som gjør det der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (3 minutter siden):

Vi har endt opp med å selge køya (jeg trives bedre i vanlig type køye, og gubben (som fikk den i bursdagsgave) foretrekker bakken), men det er godt tips å ta med for andre. Har lest om flere som gjør det der. 

Nettopp ja - ja eg kan jo legge til at eg ikkje har fått prøvd den so veldig mange ganger, og slit fortsatt med å finne roen/søvnen. Men det kan også vere sjølve utesovinga (aleine) eller konseptet hengekøye som eg ikkje er heilt vant med endå. Tenker på å prøve ei Haven Tent-køye, for samanlikning. Og for avklaring om eg kanskje også er ein bakke-sovar 😅🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EliO skrev (9 minutter siden):

Nettopp ja - ja eg kan jo legge til at eg ikkje har fått prøvd den so veldig mange ganger, og slit fortsatt med å finne roen/søvnen. Men det kan også vere sjølve utesovinga (aleine) eller konseptet hengekøye som eg ikkje er heilt vant med endå. Tenker på å prøve ei Haven Tent-køye, for samanlikning. Og for avklaring om eg kanskje også er ein bakke-sovar 😅🤷‍♀️

For meg var det dels gynginga den ga, og dels "knølinga" med å komme oppi eller utav, som jeg ikke likte. Selve sovinga var ganske god. Jeg synes det er mye enklere å bare sette seg over på sida i ei vanlig køye, og ha tilgang til ting på bakken lett. Vi har hatt den med på en del turer for å prøve, og gubben likte veldig godt "beer mode". Men vi konkluderte med at det er altfor dyrt og fancy å ha en Amok kun for å bruke som tur-stol 😅

Men det krever jo litt tilvenning, og mange elsker den og sover bedre i den enn i noe annet. Hvis ute-soving alene også er ganske nytt, er det ikke så rart om søvnen bli litt suboptimal.

Jeg er veldig fornøyd med Lesovik sin Draka-køye, Kårvatn fjellutstyr har den på tilbud nå (ref. røverkjøp-tråden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (17 minutter siden):

For meg var det dels gynginga den ga, og dels "knølinga" med å komme oppi eller utav, som jeg ikke likte. Selve sovinga var ganske god. Jeg synes det er mye enklere å bare sette seg over på sida i ei vanlig køye, og ha tilgang til ting på bakken lett. Vi har hatt den med på en del turer for å prøve, og gubben likte veldig godt "beer mode". Men vi konkluderte med at det er altfor dyrt og fancy å ha en Amok kun for å bruke som tur-stol 😅

Men det krever jo litt tilvenning, og mange elsker den og sover bedre i den enn i noe annet. Hvis ute-soving alene også er ganske nytt, er det ikke så rart om søvnen bli litt suboptimal.

Jeg er veldig fornøyd med Lesovik sin Draka-køye, Kårvatn fjellutstyr har den på tilbud nå (ref. røverkjøp-tråden).

Den køya du nemner har fått berre gode omtalar, den ja! Og takk for tips om salg på den 😊 Noko å tenke på der.. Du brukar underquilt til den? Eller (og) liggeunderlag oppi køya? 

Forøvrig so skal eg no også gi Amok-køya ein god del fleire forsøk, har veldig lyst til å like/mestre den 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EliO skrev (3 minutter siden):

Den køya du nemner har fått berre gode omtalar, den ja! Og takk for tips om salg på den 😊 Noko å tenke på der.. Du brukar underquilt til den? Eller (og) liggeunderlag oppi køya? 

Forøvrig so skal eg no også gi Amok-køya ein god del fleire forsøk, har veldig lyst til å like/mestre den 😊

Bruker den med underquilt nå, funker med vanlig underlag også - men underquilt er himmelsk, altså. Har Falkeberg sin, funka bra i minus 5 tidligere i vinter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.