Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten (18-26 liter) sekk for langrennsturer


Anbefalte innlegg

Noen som har anbefalinger for en liten langrennssekk?

Det jeg trenger plass til er:
- Et ekstra lag med klær (Stilongs, fleece og kanskje en tynn dunjakke)
- Litt godis
- En liten grensag
- En turkniv samt noe å tenne bål med
- En sammenleggbar snøspade (Kanskje jeg må ha den på utsiden sammen med sitteunderlaget?)
- En kaffekjele (Kan kanskje passe under et sånt trekk som er ment til hjelm, evt. får jeg kjøpe sånn sammenleggbar X-Kettle fra Sea to Summit)
- Litt kaffe/kakao
- En pakke pølser + brød/lomper og ei litta ketchup flaske
- Lomme for drikkeblære
- Mulighet til å bære et lite sitteunderlag på utsiden av sekken
- Hoftebelte med lomme til energibar og telefon

Virker plutselig litt mye ut nå når jeg lister det opp 😄
Men vil tro det skal gå an å få plass til dette, ihvertfall i en sekk oppimot 26 liter, 18 kan kanskje bli litt snaut 😛

Endret av John Inge Frantzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet noen alternativer jeg lurer på om kan funke, men vil gjerne ha både innspill og forslag fra andre som har litt mer erfaring med langrennsturer enn meg :)

Jeg har funnet disse som jeg tror kan funke, jeg vet at Osprey er et bra og populært merke, men vil ikke velge kun utifra det,

Mammut Spindrift 26
Osprey Talon 22/26 (Litt usikker på disse siden jeg ikke liker hoftebelte som går rundt magen i stedet for på hofta)
Osprey Kamber 22
Ortovox Free Rider 24
Ortovox Cross Rider 22
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Osprey Talon 33 til dette formålet, og syns den fungerer veldig bra. Den er lett, solid, praktisk og er veldig komfortabel på ryggen. Jeg så også på Talon 22 først, men valgte 33 fordi jeg ville ha topplokk samt ha plass til Fjellduken Thermo dersom det skulle bli nødvendig. Den har også lomme til drikkeblære, tre praktiske stretsjlommer på utsiden, og komprimeringløsning som fungerer bra.

Talon 33 har justering av rygglende om du synes den blir for kort (dvs. hoftebeltet havner for langt opp).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville også valgt større heller enn liten sekk - kanskje man er 2 på tur en dag?  eller en starter med mye klær(feks vindjakke/anorakk) som en vil slenge på sekken på hjemturen..

Jeg bruker damemodell av talon 30  (Tempest)- greit å kunne legge jakke/fuktige klær  under lokk eller i meshlomme i den. Lar også dunjakke ligge i pakkpose relativt ukomprimert siden det jo er plass  Men merk at den har nettingplate i ryggen - antar det samme gjelder for talon 22?  Dette kan være litt klønete med snø? LEgger en fra seg sekken kan nettingen fylles med snø når en skal gå videre... Om det skal være dedikert langrennsekk er det gjerne bedre med glatt ytterstoff?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan  sjekke ut sekkene til Klattermusen med rullelokk. Ved bruk av rullelokk synes jeg sekken blir meget fleksibel, om du en dag fyller sekken bare litt, og en annen dag full. I tillegg gir disse rullelokkene ett par liter ekstra ved å bare lukke lokket, uten å rulle. Meget gode hoftebelter på disse sekkene. Lykke til med valget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å ta en titt på Osprey Escapist-serien.

Har brukt 25 og 32-literen i mange år nå, og synes de er perfekte til alle typer småturer.

 

De nevnte liter-variantene har et eget, adskilt rom i bunnen for klær, sovepose, eller annet. Samt mange smålommer inne i sekken, på den ene skulderremmen og på hoftebeltene.

32-literen bruker jeg som dagstursekk/fisketur, mens 25-literen er med meg daglig på jobb, samt når jeg sykler meg en lengre tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jaggu gjort det....jeg skulle holdt meg til begrensningen på under 30 liter kjenner jeg hehe for nå når jeg har økt maks størrelsen til 32 liter så var det jaggu mange alternativer å utforske, det er smertefult for meg som har så vanskelig for å velge 😆

Har prøvd å luke ut noen sekker som jeg syns virker mer som vanlig tursekk enn en langrennssekk ettersom jeg jo ønsker en relativt liten og lett sekk som jeg også vil bruke når jeg bare skal ha med meg litt småtterier, men fortsatt mer enn hva det vil være plass til i et hoftebelte :P
Osprey Kamber 32 dropper jeg fordi den ikke kommer i størrelse L/XL som jeg føler jeg må ha på en Osprey sekk som ikke har justerbar rygglengde.

Men her er ihvertfall lista så langt, jobber med å liste opp hvilke egenskaper jeg liker ved de forskjellige sekkene, men herregud detta blei omfattende! 😅

Ortovox Cross Rider 22 (Litt liten kanskje)
Ortovox Free Rider 26 (Unødvendig ryggbeskyttelse)
Mammut Spindrift 26 (Passer kanskje dårlig til Osprey drikkeblære?)
Osprey Talon 26
Osprey Stratos 26
Osprey Escapist 25

Større alternativer:
Osprey Talon Pro 30
Evoc Line 30
Deuter Freerider Pro 30 (Litt tung, snapklemmer over åpning bak)
Ortovox Tour Rider 30
Ortovox Haute Route 32
Deuter Trans Alpine Pro 32

GregoryTarghee 32

Jeg skal lage en oversikt/sammenligning etterhvert mellom disse som jeg kan poste her for å la andre få nytte av researchen min, men takk for tips og innspill så langt, gjerne kom med flere forslag og innspill, jeg skal fortsette å jobbe med denne lista for å prøve å lage meg en "short-list" jeg kan bestille for å teste ut ettersom det blir litt væl å bestille 12 sekker haha håper jeg til slutt klarer å redusere lista ned til 4-5 jeg vil bestille for testing :P 

Endret av John Inge Frantzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere innlegget her litt, det var nok litt vel omfattende sånn jeg hadde tenkt å gjøre det, endte opp med å bestille disse sekkene og teste dem:

Deuter Trans Alpine Pro 32 (For stor og klumpete)
Evoc Line 30 (For kort i ryggen)
Gregory Targhee 32 (Litt liten lomme på hoftebeltet så blei noe kronglete å ta mobilen inn/ut også syns jeg denne sekken også var litt stor)
Gregory Targhee 26 (For kort i ryggen og alt for liten lomme på hoftebeltet, fikk ikke plass til mobilen)
Mammut Spindrift 26 (Henger litt lavt på ryggen, men fantastisk store lommer på hoftebeltet)

Har sendt tilbake alle unntatt Mammut Spindrift 26, Osprey sekkene har jeg ikke bestilt ettersom de ikke har vært på like bra tilbud enda og nå skal jeg på vinterens siste skitur til helga, tar med Mammut sekken og ender jeg opp å bruke den så stopper nok min søken der for da kan jeg jo ikke returnere den lenger.

Hvis jeg en gang i fremtiden skal ha sekk jeg skal bruke når jeg står på snowboard eller slalom så kommer jeg definitivt til å sjekke ut Ortovox Free Rider 26, USWE POW 25, Osprey Kamber 32 og kanskje jeg tar en ny vurdering av Gregory Targhee 32 om jeg føler jeg trenger så mye plass i sekken (likte veldig oppdelingen av rom og isolert føring for slangen til drikkeblæra som den Gregory sekken hadde).

Sekker jeg gjerne skulle testa for langrennsbruk er:

Osprey Escapist 25
Osprey Stratos 24/26
Osprey Talon 26
Osprey Talon Pro 30
Ortovox Tour Rider 30

For info om meg i tilfelle dere tenker å sammenligne min og din størrelse så er jeg 180 høy, veier 100 kg og har relativt lang rygg i forhold til totalhøyden.

Endret av John Inge Frantzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.