Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til telt


Tonje.

Anbefalte innlegg

Hei! Etter flere år med masing for å få folk med meg på telttur har jeg innsett att jeg blir en solo camper. Desverre har jeg ikke like mye erfaring som jeg like å tru att jeg har og lurte på om det er noen som har litt peiling og tips til hvilken telt som er brukbar. 

Jeg bor i Troms og så mye av teltingen blir å foregå hær men blir sikkert også å ta turen opp til Finnmark og ned til Nordland. Jeg her på utkikk etter ett tomanstelt som tåler litt regn. Helst ikke noe som koster så alt for mye- for proff telter e eg ikke😂

Om noen også har noen tips og triks til en som skal telte alene så e eg åpne ører🐙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha tomannstelt eller telt til 2 mann?

Liker du late dager i teltet og ligge og koke kaffe og frokost?

Er du mest på tur til et område, har teltet som base og beveger deg derfra rundt og så hjem igjen ved turens slutt eller er det mer turer der du går lengre ruter fra A-E og telter ved B, C og D underveis?

Spiller vekt noen rolle? Eller har du solid fysikk eller annet lett utstyr som hjelper sekken ned i "bærbar vekt" for turene du ønsker gjøre?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, om du går for 2 mannstelt vil det uansett være grei vekt, selv om du går for en billigere variant. Kjøpte selv Ringstind superlight 1-2 fra Helsport i 2017. Kostet en del, men ville kjøpe meg et skikkelig telt. Brukt dette nå i 3 sesonger fra april til november i all slags vær. Alt fra ekstrem nedbør og til full storm. Har ikke noe hatt noe problem med det, eneste jeg har måtte gjøre av represjon er bytte ut teltstangen etter en natt i fullstorm siden nedre del ble veldig bøyd. Teltet er kjapp å sette opp, lett å sette opp når det er mye vind, lite vind og vær trenger jeg ikke å bardunere så mye. God nok plass og har plass til utstyr om det er behov. Om det er veldig dårligvær og jeg har behov for fyre med gass i teltet gjør jeg dette ved å ta ned innerteltet. Veldig kjekt etter å gått hele dagen i dårlig vestlandsvær. 2 mannstelt har du mye å velg i mellom, men ville lagt ut et par 1000, har selv gått for mange billig varianter og såkalte festival telt før, det er stor forskjell, spesielt i dårlig vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 minutt siden):

Hei, om du går for 2 mannstelt vil det uansett være grei vekt, selv om du går for en billigere variant. Kjøpte selv Ringstind superlight 1-2 fra Helsport i 2017. Kostet en del, men ville kjøpe meg et skikkelig telt. Brukt dette nå i 3 sesonger fra april til november i all slags vær. Alt fra ekstrem nedbør og til full storm. Har ikke noe hatt noe problem med det, eneste jeg har måtte gjøre av represjon er bytte ut teltstangen etter en natt i fullstorm siden nedre del ble veldig bøyd. Teltet er kjapp å sette opp, lett å sette opp når det er mye vind, lite vind og vær trenger jeg ikke å bardunere så mye. God nok plass og har plass til utstyr om det er behov. Om det er veldig dårligvær og jeg har behov for fyre med gass i teltet gjør jeg dette ved å ta ned innerteltet. Veldig kjekt etter å gått hele dagen i dårlig vestlandsvær. 2 mannstelt har du mye å velg i mellom, men ville lagt ut et par 1000, har selv gått for mange billig varianter og såkalte festival telt før, det er stor forskjell, spesielt i dårlig vær.

Er også solo camper, men er av og til på tur med andre. De får fikse seg telt selv, er i den alderen at hvis jeg skal kunne få sove må jeg få sove i fred og ro uten lukte tåfisen til andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

  1. Telt er ofte dyrt i innkjøp, men av og til overraskende rimelig i "nyere brukt"-segmentet. Du finner gode 2-3 manns telt fra Helsport her: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?price_from=1000&product_category=2.69.3964.277&q=helsport&sort=PRICE_ASC og tilsvarende fra Hilleberg https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?price_from=1000&product_category=2.69.3964.277&q=hilleberg&sort=PRICE_ASC. Det dukker ofte opp tilbud på Helsport Outlet, XXL eller Intersport (de siste har egne modeller som ligner Helsports ordinære, men som ofte er litt mindre, OBS!). Det finnes andre merker, men jeg sliter litt med å finne gode alternativer for "nordisk klima".
  2. Selv om du i hovedsak skal campe alene, og alltid sove alene i teltet, ville jeg sterkt vurdert et tomanns telt med god innvendig sittehøyde. Det blir trasig å måtte "legge seg" bare fordi en skal innendørs, og ikke kunne ha noen felles oppholdssteder når en er på tur med andre aleneteltere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://m.sportgymbutikken.no/no/artiklar/telt-artic-2-true-north.html
jeg har dette selv, mye pga vannsøyle og at jeg har romslig fortelt som gjør at jeg kan ha både bagasje, bikkje og kan kokkelere om set regner. Da kan jeg feks droppe tarp om jeg vil. Det er utsolgt alle steder, men ser det finnes alternativer. Det gikk litt i mot tipsene jeg fikk om dyrere telt, men jeg ville også finne ut om dette virkelig var noe for meg og jeg er superfornøyd. Jeg får nok tak i lettere telt om jeg vil, men jeg har ikke hatt noe problemer med å bære det med meg, og har til dags dato ikke regnet eller blåst vekk her på Sunnmøre 😅

Til syvende og sist avhenger det jo av hva du ønsker, så tenker jeg du får en pekepinn og kanskje blir litt klokere på hva som er lurt å velge av de ulike tipsene du får her 😊

 

6F87E921-048C-492B-90E6-1A3BB6FCC7D5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på pakklett.no, vi kjøpte ett Mongar 2 (lilla) til turer alene. 

Teltet er helt ok til prisen og virker solid vekten tatt i betraktning (1,7kg).

Følger også med en ekstra bunnduk for beskyttelse ved oppslåing på krevende underlag. 

Amerikansk løsning, dvs. innertelt først også yttertelt tas over etterpå. 

IMG_20200626_191212.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnjpedersen skrev (19 timer siden):

Ta en titt på pakklett.no, vi kjøpte ett Mongar 2 (lilla) til turer alene. 

Teltet er helt ok til prisen og virker solid vekten tatt i betraktning (1,7kg).

Følger også med en ekstra bunnduk for beskyttelse ved oppslåing på krevende underlag. 

Amerikansk løsning, dvs. innertelt først også yttertelt tas over etterpå. 

IMG_20200626_191212.jpg

Om dette teltet er realtivt likt mitt Marmot Limelight 2P (ser i hvert fall slik ut) så bør man fint kunne slå opp ytterduken først om man fester stengene i bunnduken. Da vil  stengene stå for seg selv kun i bunnduken og du kan trekke ytterduken over hele konstruksjonen.
Litt mer romstrering for å få opp innerduken etterpå, men da holder det seg tørt i hvert fall.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.