Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og triks, ukestur vinter?


Anbefalte innlegg

Espen Ørud skrev (Akkurat nå):

Byttes? Har smurt utenpå i snart 2 år nuh ;-)

Men det hender jeg renser skia og starter på nytt på "høsten" altså. Spesielt om jeg har gått på klister på vårarten, men som sagt så er det enten grønt elelr blått her nordpå det aller meste av året, så jeg gidfder ikke bryet bare. 

Om jeg har vasket ned skia helt så er det selvsagt lett rubbing og innsmelting av grunnvoks på nytt...

Skjønner. Kjøre på med hardvoks og kortfelle oppå det hvis det er behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også bare klint kortfellene over smurninga. Har brukt samme felleparet uten rens i sikkert 5-6 år uten problemer. Har vel vært mer klister enn fellelim som har holdt de på skiene de siste årene. Men på siste langtur i knedyp nysnø og -20C glapp det. Da var det ikke en centimeter av fellene som holdt seg under skiene. Litt kjedelig da det var tre dager med kun drøy stigning, men til gjengjeld fantastisk trening av armer og kjernemuskulatur. Men foretrekker å gå med smurning også med tung pulk, bruker feller kun i bratt terreng. Synes det er svært utilfredstillende å ikke ha glid. Har langt bedre framdrift og bruker mindre krefter, men fordrer god skiteknikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (3 timer siden):

Stikk innom Vinmonopolet og handle deg et par poser der, de er finfine til den bruken. Bonusen er at også kan kjøpe noe å ha oppi posene..

De grå søppelposene til Biltema på rull funker storveis også. De er solide og holder en stund.

Varene på polet smaker derimot bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (På 8.3.2021 den 21.38):

Selv ikke med hydrofobisk dun?

Njaaa... Har en vinterpose fra Rab med hydrofobisk dun, men har ikke gitt den sjansen på lengre turer. Er rett og slett en risikovurdering man må ta når man er overlatt til seg selv langt til fjells, og da blir det 3,5 kg bombesikker syntetpose på pulken. Men hvis det er andre her som har positive erfaringer med dun på langtur vinterstid, er jeg lutter øre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (15 minutter siden):

Men hvis det er andre her som har positive erfaringer med dun på langtur vinterstid, er jeg lutter øre:-)

Trur ein kan finne både positive og negative erfaringar. Valg av dun handlar no ikkje berre om lengde på tur, men om klimatiske tilhøve og bruksmønster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (1 time siden):

Polposene er mer solide enn brødposene. Jeg bruker RAB dampsperresokker, dem dukker ofte opp på tilbud utenom sesong til en billig penge

Jeg synes tapen på sømmene Rab dampsperresokker løsner litt lett. Kjøpt veldig billig er de kanskje verd prisen, ikke ellers synes jeg.

De grå fra biltema har "fasong" i bunnen, da havner foten der. De tåler også en god del slitasje, og å bli strukket uten å ryke. Er glatte, så smetter lett ned i skoen, eller å tre noe utenpå. Litt mer "plastvolum" enn brødpose, dvs overskudd av materiale, men det har ikke plaget meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (17 timer siden):

Njaaa... Har en vinterpose fra Rab med hydrofobisk dun, men har ikke gitt den sjansen på lengre turer. Er rett og slett en risikovurdering man må ta når man er overlatt til seg selv langt til fjells, og da blir det 3,5 kg bombesikker syntetpose på pulken. Men hvis det er andre her som har positive erfaringer med dun på langtur vinterstid, er jeg lutter øre:-)

Fikk snakke med en fyr fra Rab i dag. Han mente at en uke på vidda i en pose med hydrofobisk dun ikke skulle være noe problem. Han anbefalte dog å ikke komprimere posen, dvs lurt å ha den i en bedding. De dyrere posene har et ekstra vannavstøtende yttermateriale som gjør de enda mer robuste mot fukt. Snakker man Ousland-type ekspedisjon på Nordpolen ville han gått for synt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (1 time siden):

Han anbefalte dog å ikke komprimere posen, dvs lurt å ha den i en bedding. 

Har tenkt tanken, at jeg skal bruke en pakkpose som er dobbelt så stor som den vanlige, så man slipper å komprimere en klam pose. Det er nok ett godt tips 👍

Bedding er jeg nemlig ikke en tilhenger av. Jeg liker en mer kompakt pakket pulk, og deler teltstengene i 3 i stedet for 2 som de fleste gjør, så jeg får en kompakt pakket pulk med teltet øverst, som ikke er utsatt for velt og vind og alt ligger godt beskyttet.

For mitt vedkommende sover jeg med dunjakke, og annabukse, og tenker at noe av kroppsfukten kanskje blir i klærne og ikke bare i posen.

————————————
Og når jeg tenker meg om har jeg jo padlet over en uke på kajakktur i ett voldsomt regnvær fra Bergen til Selje, med dunpose i kompresjonstrekk, uten problemer. Så jeg tar kjangsen på at dette går fint og gjør min egen erfaring på området. Hvis temperaturen holder seg som nå, har jeg mye å gå på til temperaturgrensen på posen er nådd.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Är det skare eller mkt kallt och om man ej vill valla om så börja med grundvax som värms in sedan grön eller blå som även den värms in och sedan en omgång fästvalla som bara gnids in jämt.

2 Använd parafinvax  även då en grundparafin och sedan färg efter temperarur på glidytorna och grundvax som smälts in som fästvalla med en omgång fästvalla som gnids in,alternativt klister som fäste tag ej mkt då det räcker länge och är svårt få bort och fastar lätt på annat än skidorna.

3 Vid brant terräng använd fällar korta eller långa ber på hur tung pulka eller vinkel på stigning ha ej mjukare valla än blå std 1-6 gr under för att ej sätta igen klister på fällar ev extra klister om de är gamla

Bensin fungerar bra att ta bort valla och klister med ev lacknafta i nödfall fotogen men blir för fett för att vallan ska sitta bra på belag kan anv lite sandpapper för att rugga upp ytan för bästa vidhäftning på belag.

Tag med handrengöring med lite pimpelsten i för att få rena händer om ni får klister på dem eller våtservetter som reserv bensin torkar ur men lite fet kräm direkt minskar skadan på huden.

Angående BVL till sovsäck finns inslag på websidan Utsidan.se även här många olika åsikter men de flesta anser att det fungerar bra någon provat med sopsäck som billig variant har man en stor syntetsäck som rymmer en mindre dun hamnar en del fukt i syntet säcken,ett sovsäcksöverdrag kan även det provas över dun.

Ett sovsäckslakan i polyester stänger även den inne en del av kondensen som kan bli 1-2 dl per dygn ber på olika personer så utan BVL och utan vädring så 1v och längre så blir det så mkt fukt att dunsäck ej fungerar längre.

Jag sålde min tjocka syntet säck som ej gick att trycka ihop vid packning så ej provat men betydligt mindre varm än dun vid samma vikt,jfr bra inne i en husvagn utan värmesystem och minst 5 gr varmare med dun vid vikt och 10 gr extrem temp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (10 timer siden):

Jeg synes tapen på sømmene Rab dampsperresokker løsner litt lett. Kjøpt veldig billig er de kanskje verd prisen, ikke ellers synes jeg.

De grå fra biltema har "fasong" i bunnen, da havner foten der. De tåler også en god del slitasje, og å bli strukket uten å ryke. Er glatte, så smetter lett ned i skoen, eller å tre noe utenpå. Litt mer "plastvolum" enn brødpose, dvs overskudd av materiale, men det har ikke plaget meg.

helt enig i at tapen løsnet lett, men jeg synes sokkene har fungert godt nok på ukesturer.

Jeg betalte en liten 50-lapp for paret, og synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, dæggern. Ikke den beste værmeldingen som dukket opp i dag tidlig. Holdt seg bedre tidligere i uken...

Gjelder for 2-3 dager av turen min neste uke. Jeg har doble stenger til teltet og alt det der, og setter det fint opp alene i vinden. Jeg drar pulken inn i forteltet og kan pakke alt utstyret i le for vinden. De tingene der er greit nok, men å gå med vinden imot og snøvær er litt dritt da.

(Mulig jeg kan snu ruten å få været i ryggen).

Jeg er litt i stuss på om jeg skal droppe turen pga. drittværet i 2-3 dager, eller om jeg skal stå i det. Har pleid å tenke at alt under 10 ms er helt greit, men når man først har tatt seg en uke ferie så blir terskelen høyere for å avlyse.

I utgangspunktet var det jo Høgruta jeg skulle på, men den ble avlyst pga. korona :( 

Noen som har gått på hardangervidda med tilsvarende værmelding? Hva ville dere gjort?

 

3C864357-1DD5-4638-8495-93351104C10D.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska ut samma tid i SV Grövelsjön men + på dagarna och svag vind och några - på nätterna och inget snöfall.

Jag väntade på varmare nätter än -10 som det är nu.

Jag skulle nog avvaktat vädret om du vill ha bra fina dagar om du ej måste åka då för ledig tid från jobb tex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at det kun er Mandagen som blir ekstra ufyselig vær.

Hvordan er det å gå fra Haukeliseter og opp til Hellevassbu? Veldig bratt og tungt med full pulk? Er det såpass tungt at det er bedre å gå ned fra Finse, selv med vinden imot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Hvordan er det å gå fra Haukeliseter og opp til Hellevassbu? Veldig bratt og tungt med full pulk?

Det er en ganske bratt bakke opp fra platået overfor Haukeliseter og så stiger det jevnt oppover etter det, til det går ned igjen mot Mannevatn.

(Opp fra Haukeliseter er det også veldig bratt, men der kan du enkelt gå rundt)

Det er generelt ganske kupert nesten helt til Litlos, med mye opp og ned.

Det er ikke noe problem og jeg har gått den veien med alt for tung pulk, men ville ha beregnet god tid på denne delen. Spesielt om det er mye nysnø.

Så hva liker du minst, bakker eller motvind?😅

Endret av Tobleronen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobleronen skrev (41 minutter siden):

(Opp fra Haukeliseter er det også veldig bratt, men der kan du enkelt gå rundt)

Takk for tips :)

Kan du sette en strek på kartet hvor du tenker det er enklest å gå opp fra Haukeliseter? :) 

Tobleronen skrev (43 minutter siden):

Det er ikke noe problem og jeg har gått den veien med alt for tung pulk, men ville ha beregnet god tid på denne delen. Spesielt om det er mye nysnø.

Så hva liker du minst, bakker eller motvind?😅

Med tanke på kulingen som kommer på mandag, ser det ut for at jeg kan rekke Litlos på Søndag. Om jeg får booket plass på Hytten (korona) kan jeg se an være Mandags morgen og se om jeg blir på hytten eller seiler avgårde.

Dat skal ikke snø der før søndag om værmeldingen stemmer, og det er to pulker som har brøytet spor i dag sa hun på Haukeliseter. Så kanskje jeg går for den.

Jeg tenker å bruke en uke på turen, det blir i underkant av 20km daglig for å rekke toget på fredag fra Finse. Så spørs det på det der været da, hva som skjer.

 

D94AEE0A-1771-42CB-9504-7799EF5E0A74.jpeg

4CDDF302-6808-4D96-8315-1DD72DE702BC.jpeg

F227604B-3BB5-41B4-9CD5-E2E78570BCAB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo tøft på Vidda i snø og 14-15 m/s! RV 7 blir med garanti stengd eller minimum kolonnekjøring. 

Hvis du går Finse mot Krækkja kommer du litt over midtveis til en lang, slak utforbakke og en MEGET bratt, men kort stigning mot Krækkja. Jeg har prøvd den med pulk i skarpt føre!! Lang Feller og pågangsmot må på her!

Men du kan gå Sørover mot Kjeldebu her gjennom vassdraget som slynger sig i S-form mot Kjeldebu. Det pleier å være kvisterute her nå. Gamle ruten gikk via Helvetes knutene - navnet med god grunn! Dalen til vassdraget er noenlunde lun og noe skjermet nettopp av Helvetesknutene mm. fjell. - Lun?  her opplevde vi en Påske med -22 C om natten, men sol om dagen så jeg gikk bare i stillongs.

Det er noen rimelig bra teltplasser i norenden av Langavatnen, men hold god avstand fra Skroraknuten pgr   skredfaren som sikkert er stor med ennda mer snøfall. Etter kjeldebu kan du så krysse RV 7 ved Dyranut. - Trondsbu - Sandhaug, som vel alle er stengd pgr corona. 

Elgen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (34 minutter siden):

Kan du sette en strek på kartet hvor du tenker det er enklest å gå opp fra Haukeliseter? :) 

haukeliseter.thumb.png.0bbd7b285f91709e18ea85347bd0f837.png

Det er kvistet løype som merket på kartet, der er det greit å gå og ikke for bratt (har ikke gått noe annet sted).

Har merket de verste bakkene med pil, etter det jeg husker. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobleronen skrev (42 minutter siden):

haukeliseter.thumb.png.0bbd7b285f91709e18ea85347bd0f837.png

Det er kvistet løype som merket på kartet, der er det greit å gå og ikke for bratt (har ikke gått noe annet sted).

Har merket de verste bakkene med pil, etter det jeg husker. 

 

Flott, takk :) 

Løypen blir ikke kvistet mellom Haukeliseter og Hellevassbu denne sesongen (eller sa hun kun i påsken?).

Myyye bedre å gå langt og slakt, enn kort og bratt. Til en viss grad ihvertfall :) 

Da skal dette gå greit da, kan det se ut til. Jeg må bare stålsette meg for mandagen, og heller ligge i teltet en dag om det skulle bli nødvendig. Kjøper Flex billett på toget, slik at det er lett å endre.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

Vel, det er jo tøft på Vidda i snø og 14-15 m/s! RV 7 blir med garanti stengd eller minimum kolonnekjøring. 

Hvis du går Finse mot Krækkja kommer du litt over midtveis til en lang, slak utforbakke og en MEGET bratt, men kort stigning mot Krækkja. Jeg har prøvd den med pulk i skarpt føre!! Lang Feller og pågangsmot må på her!

Men du kan gå Sørover mot Kjeldebu her gjennom vassdraget som slynger sig i S-form mot Kjeldebu. Det pleier å være kvisterute her nå. Gamle ruten gikk via Helvetes knutene - navnet med god grunn! Dalen til vassdraget er noenlunde lun og noe skjermet nettopp av Helvetesknutene mm. fjell. - Lun?  her opplevde vi en Påske med -22 C om natten, men sol om dagen så jeg gikk bare i stillongs.

Det er noen rimelig bra teltplasser i norenden av Langavatnen, men hold god avstand fra Skroraknuten pgr   skredfaren som sikkert er stor med ennda mer snøfall. Etter kjeldebu kan du så krysse RV 7 ved Dyranut. - Trondsbu - Sandhaug, som vel alle er stengd pgr corona. 

Elgen

Ja, absolutt. Det er tøft å gå i sånt vær, det skal være sikkert og visst. Godt kledd, slalombriller, vinden i ryggen, og gå langs kvistet løype er planen mandagen. Evt. ligge i teltet mandagen og «stå an av».

Ser ut som hvis jeg går fra Haukeliseter vil jeg nå Litlos i løpet av Søndagen. Og når jeg våkner på Mandag, har jeg muligheten til å gå videre med vinden i ryggen, eller ligge i teltet den dagen. Jeg har heldigvis 2 reservedager jeg kan bruke om nødvendig.

Går jeg fra Finse er det en god idè å velge ruten du foreslår, den kan være lur selv om jeg går andre veien også. Men fra Finse vil jeg trolig være omkring Sandhaug på Søndagen (tar utgangspunkt i ca 20 km daglig, og bare 3-6 km fredagen), og da får jeg Mandagsværet rett i trynet på vei til Litlos hvis jeg kan gå på mandagen. Jeg må nesten ha sikt til neste kvist, ellers kan man fort gå nedi ett hull...

Dog, værmeldingen kan forandre seg enda...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.