Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste metode for å fjerne rim i telttaket


bjørnulv

Anbefalte innlegg

Jeg har et Hilleberg Keron 4 GT telt. Når familien på 4 er på tur har vi tidvis problemer med en del rim i taket. Jeg har kanskje ikke funnet optimal luftingsstrategi ennå, men så langt synes jeg at full åpning i begge ventilene + liten åpning i begge sider av innertelt fungerer best. Det blir likevel en del rim i taket under enkelte værforhold.

Når vi våkner opp om morgene har jeg brukt et lokk til å fjerne rim. Det som skaper minst søl er å skubbe ytterkanten på lokket mot taket. Dette fungerer bedre enn å skrape med innerkanten av lokket. Det blir alikevel en del søl og rim som havner på liggeunderlag og sovepose. Hva er beste strategi/redskap for å unngå for mye rimsøl? Å holde utstyret tørt, og da særlig soveposer, er for meg den støste utfordringen på lengre vinterturer.

Å flytte sovepose og liggeunderlag på den ene siden av teltet for så å børste taket fungerer dårlig med 4 personer i teltet. Kanskje en hjemmesnekra børste med en fangfylse kunne fungert? Har også sett enkelte som benytter ei mikrofiberfille.

Ellers anbefaler Sjur Mørdre lakenpose i bomul på ytterside av sovepose for å fange opp rimfallet. https://www.hektapatur.no/tips-fra-ekspedisjonseksperten

Jeg har ikke testet dette ennå.

boste.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør så mye lufting som mulig. Det blir ikke varmt i et telt selv om man lukker igjen, bare fuktig. Kjenner ikke helt luftingen  på teltet men regner med det er mulig å lufte øverst på dører i innertelt. Ta det et godt stykke ned. Fint om det sirkulerer luft så lenge du ikke lufter med hele døra så du får direkte trekk på dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting hjelper litt, men løser absolutt ikke problemet for meg.

1. Har tenkt på en lignende løsning som du skisserer, men ikke fått laget/funnet noe enda. Vurderer å lime på en slags liten plastboks (liten matboks e.l.) "rundt" en plastsikling (swix pleksisikling e.l.), men usikker på om resultatet blir bra nok...😄

2. Løsningen jeg bruker nå er en klesbørste som jeg børster/skraper med og en skål/tallerken eller lignende som jeg holder under for å samle opp. Ikke tilfredsstillende løsning, kunne gjerne tenkt meg noe som kun trengte en hånd og som ikke resulterte i rim på soveposer.

3. Problemet med lakenpose utenpå soveposen er jo at den etterhvert også vil bli fuktig, evnt at det blir et islag som stenger fuktighet inne i posen, noe som absolutt ikke er ønskelig. Da må ting tørkes og da er man etterhvert like langt.

4. Ser enkelte brer en liten presenningsbit utover og skraper rimet ned på denne. Har ikke prøvd dette, men er litt skeptisk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som regel med en del ferdig mat i 2-liters isbokser på tur. Alt fra ferdigsmurte ostesmørbrød, ferdige vakuumpakkede omeletter osv fraktes gjerne i disse. De har vist seg enormt praktiske å fjerne rim i teltet med også...

Ellers så går det gjerne litt toalettpapirt for å fjerne dråper om morgensola allerede har gjort tinejobben. Med mindre jeg har med microfiberkluten jeg innimellom har i oppvasksettet - den er bra på å suge opp vann og tørker fort: 
 


390490054_Screen-2020-05-0208_27_00.thumb.jpg.39a8387e4ecdc192e9a2c2652a710729.jpg

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er på morgenen med 4 personer i teltet er det ikke lett å børste ned på gulvet og ut i forteltet uten at alle må ut av teltet. Derfor forsøker jeg å finne en løsning der en kan fjerne rim mens man oppholder seg inni forteltet uten for mye søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjørnulv skrev (22 minutter siden):

Problemet er på morgenen med 4 personer i teltet er det ikke lett å børste ned på gulvet og ut i forteltet uten at alle må ut av teltet. Derfor forsøker jeg å finne en løsning der en kan fjerne rim mens man oppholder seg inni forteltet uten for mye søl.

Ja, helt klart, ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår å kjøpe en pakke med dekkplast/malerplast fra Biltema til ca 20kr, som du kan bre over alle tingene i innerteltet. La rimen drysse ned på plasten, brett den sammen og riste på utsiden av teltet 😀👍

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å være forsiktig så det ikke drysser rim ned fra teltet når jeg står opp. Fyrer opp primusen så det blir en liten lunk i teltet. Når rimet begynner å bli mykt tar jeg en liten skjærefjøl (type myk skjærefjøl fra Clas Ohlson) og bruker den som isskrape. Da drysser det ikke ned, og er lett å skrape av. Utfordringen er å unngå at det drysser ned rim før det er en liten lunk i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at noen kjører i gang primusen, når rimet i taket er litt halvkramt er det passe tid å skrape det av med et lokk, en boks eller liknende uten at det drysser ned. 

 

Edit: leste ikke Jan Erik Hansens svar før jeg svarte... han var først. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik Hansen skrev (17 timer siden):

Prøver å være forsiktig så det ikke drysser rim ned fra teltet når jeg står opp. Fyrer opp primusen så det blir en liten lunk i teltet. Når rimet begynner å bli mykt tar jeg en liten skjærefjøl (type myk skjærefjøl fra Clas Ohlson) og bruker den som isskrape. Da drysser det ikke ned, og er lett å skrape av. Utfordringen er å unngå at det drysser ned rim før det er en liten lunk i teltet. 

Det virker helt klart fornuftig å få litt lunk i teltet før man begynner å skrape. Dette vil nok redusere rimdrysset en god del. Dette skal jeg teste på neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjørnulv skrev (7 timer siden):

Det virker helt klart fornuftig å få litt lunk i teltet før man begynner å skrape. Dette vil nok redusere rimdrysset en god del. Dette skal jeg teste på neste tur.

Det fungerer når en får det til, men fortsatt en fordel brette sammen soveposen, og gjerne ta ting litt ut fra siden av teltet. Blir jo varmere i toppen av teltet, enn det blir på siden, så litt timing for å skrape akkurat før det smelter i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to favoritter til å børste rim; 
tapet-børste og fiske-børste.

De har begge ganske stiv bust.

Til å samle opp rimet har jeg skåret til en 5-liters spylevæske-kanne. Veier lite, har høye kanter og tåler mye juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eer skrev (26 minutter siden):

Jeg har to favoritter til å børste rim; 
tapet-børste og fiske-børste.

De har begge ganske stiv bust.

Til å samle opp rimet har jeg skåret til en 5-liters spylevæske-kanne. Veier lite, har høye kanter og tåler mye juling.

Kannen var en god idè!

Bruker du selve kannen til å skrape rimet? Skraper/børster du når det er frossent, eller fyrer du brenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 minutter siden):

Kannen var en god idè!

Bruker du selve kannen til å skrape rimet? Skraper/børster du når det er frossent, eller fyrer du brenner?

Jeg bruker den både til å skrape med og som «feiebrett». Du må være nøye når du skjærer til kannen slik at kanten blir rett og dermed skraper godt.

Synes det blir minst «støv» når det er en liten lunk i teltet slik som @Jan Erik Hansen foreslår, og rimet dermed blir litt kramt.

Jeg fyrer kun med sprit, har gjort de siste årene, så det er lett å kontrollere overgangen fra rim til vann, siden spritbrenneren avgir lite varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.