Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørefrie fjellski Åsnes Breidablikk eller Fischer Jakt Crown?


Lisecat

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Oppdatert innlegget med riktig ski fra Fischer :)

----

Er det noen som har erfaring med Åsnes Breidablikk og Fischer Jakt Crown? Jeg skal bruke skiene utenfor løyper, variert terreng. Noen ganger med sekk og har hund så vil unngå stålkanter

😊

Mvh Lise

Endret av Lisecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har ikke erfaring med noen av dem, men har selv bestemt meg for å gå for smørefrie ski ved neste anledning og har dermed undersøkt en god del. Mitt inntrykk etter å ha lest andres erfaringer er at den største forskjellen mellom Åsnes og Fischer i kategorien smørefrie ski er at Fischer sitt Crown-mønster gir mye bedre grep enn Åsnes sitt.

Fischer Crown-mønsteret ble utviklet før Fischer-kortfellen ble introdusert, og som en smørefri ski var da mønsteret designet for å gi godt grep i de fleste sammenhenger med unntak av bratt terreng hvor en langfell blir overlegen. Mitt inntrykk er at Åsnes som introduserte smørefrie-ski etter suksessen med kortfellen har valgt et kortere og mindre aggressivt mønster, noe som visstnok resulterer i at man må benytte kortfell med mindre man går i nokså flatt terreng.

For meg som har tenkt å bruke skiene utenfor løypene og i variert terreng så var det nok til å utelukke Åsnes sine smørefrie ski, selv om de virker som fantastisk gode ski ellers. Men om du ikke har noe i mot å bruke kortfell til enhver tid så er vel valget fortsatt åpent, men da er det kanskje like greit å også vurdere ski som ikke er smørefrie.

Forøvrig trodde jeg at Fischer Traverse 78 kun kom med stålkant? Du kan få E109 uten stålkant, men da tror jeg den heller ikke er smørefrie. Fischer har også en ski som heter Jakt, som er smørefrie og uten stålkant. Jeg hadde nok gått for den skien til ditt bruk. Det virker å være samme skien som S-bound 98, bare uten stålkanten, som er den skien jeg vurderer å kjøpe til det samme bruket du nevner (bare uten hund).

https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-jakt-crown-easy-skin-smorefrie-jaktski-turski-uten-stalkanter-2021-51525.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, det har du jo helt rett i - det er Fischer Crown Jakt Easy Skin som er tingen, ikke 78 Traverse. Tusen takk for gode innspill! Har sett at flere nevner det Crown-mønsteret til Fischer som bedre enn Åsnes sitt smørefrie, også fordi det dekker mer av skien. 

Hva tenker du i forhold til skiegenskapene til disse to ellers da? Fischer Jakt Crown ser ut til å være noe bredere enn Åsnes Breidablikk. 

 

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Lisecat endret tittelen til Smørefrie fjellski Åsnes Breidablikk eller Fischer Jakt Crown?
Lisecat skrev (9 minutter siden):

Hei!

Ja, det har du jo helt rett i - det er Fischer Crown Jakt Easy Skin som er tingen, ikke 78 Traverse. Tusen takk for gode innspill! Har sett at flere nevner det Crown-mønsteret til Fischer som bedre enn Åsnes sitt smørefrie, også fordi det dekker mer av skien. 

Hva tenker du i forhold til skiegenskapene til disse to ellers da? Fischer Jakt Crown ser ut til å være noe bredere enn Åsnes Breidablikk. 

Lise

Uten å ha testet dem så blir det vanskelig å gi en god sammenligning. Hvis Fischer Jakt er helt lik S-bound 98, bare uten stålkant, og hvis Åsnes Breidablikk er tilnærmet lik Åsnes Ingstad, bare uten stålkant, så er det potensielt flere her inne som kan ha testet begge og kan ha noen innspill.

Fischer Jakt er bredere og har noe mer innsving, så generelt så vil den flyte noe bedre på snøen og være noe mer svingvillig, hvor Breidablikk også vil være svingvillig, men kanskje også noe mer retningsstabil, f.eks. hvis du går på hardpakket snø eller langs et skuterspor eller lignende. Men spennet påvirker også svingegenskapene, så uten å testet begge skiene side om side i samme forhold så er det vanskelig å gi en god sammenligning. Begge skiene virker å passe til ditt bruk, men jeg tenker den smørefrie-delen er der du i praksis ville merket størst forskjell. En annen forskjell som er verdt å bemerke seg er vekt. Det jeg liker med Åsnes er at de lager svært lette ski, og det gjelder også i denne sammenligningen her (Fischer Jakt er 2390 gram i 179cm lengde hvor Åsnes Breidablikk er 1850 gram i 190cm lengde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.