Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcelle


naturogfoto

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har med dere solcelle matte på lengre turer for lading av kamerabatteri? 

Ser det finnes flere varianter på merkede, men de er for lading av telefon og powerbank og kjører 5v. 

Jeg trenger noe som håndterer 8,4v.

Endret av naturogfoto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enkleste jeg har funnet er å lade en powerbank med solcellepanelet. Det er som regel ujevn strøm fra solcellepanelet, så derfor prøver jeg å toppe batteribanken når jeg har muligheten. Bruker nå et speilløst kamera fra nikon. Har tidligere lada et canon m kamera ved å ta ut batteriet fra kameraet og sette det i en billig adapter fra kina via usb fra powerbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naturogfoto skrev (33 minutter siden):

Jeg trenger noe som håndterer 8,4v.

Har du sjekket om det finnes USB-lader som ska lade kamerabatteriet ditt?
Det er nok enklere å finne, og da har du godt utvalg i solcellepaneler også.
Eller, bytte til Nikon Z - serien, der kan du lade batteriet i kamera, med USB-C🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne:
https://www.eagleproducts.no/produkt/solcellelader-for-turbruk/
"Lader enheter med USB-kabel, som krever 1,5A/10W eller mindre. Eks.: Mobil, nettbrett og batterier/power banks"

Fungerer overraskende bra. Ampere varierer veldig - rundt 300-350 mah i skyggen/dagslys uten direkte sollys - og rett opp på maks ladeeffekt for min beskjedne og billige mobil - som er rett over 1300 mah dersom jeg plasserte solcellen rett mot dagslyset. Begrensningen lå i mobilen min, ikke på solcelle-laderen. Så jeg vet ikke hva maks effekt ville vært. Men jeg ble veldig positivt overrasket over laderen som jeg kjøpte på Coop OBS for 600 eller 800 kr,- Husker ikke helt. 

Ulempen er kort kabel. Så jeg tok med egen USB-ladekabel. Legger du batteri/mobil i lommen på laderen (som produktet er designet for) blir den ekstremt varm på kort tid - naturlig nok, da laderen ofte legges midt i solsteiken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jag har beställt en laddare på 85 watt 2 amp  5v ( skulle då varit 100W enl Ohm lag) 5 paneler med ca 19% verkningsgrad.

Laddar den mer än vad GPS och telefon kan ta emot och bara väger mer än 4 panel?

Hur snabbt har era 10 w laddat vid starkt solsken med panel mot solen?

När man går med ryggsäck så har man ju ej solen i ryggen mer än delar av en fin dag och får försöka ställa ryggsäck mot solen vid raster och ev ha panel utanför tältet på morgonen om fint väder innan man vill gå upp på tex.en vilodag på långtur på 16 dagar.

Om panel ska med borde det räcka med en liten powerbank som bara anv.om regn för panel klarar med säkerhet ej regn eller duggregn och kan då ej alltid anv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor fort panelet mitt faktisk lader i godt solskinn. Jeg har bare et lite panel en goal zero nomad 7. Det er som du sier mye mindre virkningsgrad når panelet sitter på sekken under vandring. En får lada batteri anken litt men det går tregt. Når jeg er ved camp lar jeg alltid panelet ligge klart koblet til batteibanken så jeg får utnyttet sola best mulig når den skulle dukke opp. Under normale forhold så får jeg på denne måten nok strøm til mitt bruk (mobil, kamera, klokke og Garmin inreach)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.