Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottøy til vinterbruk


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Først: Vinterturer med telt og pulk er så å si noe helt nytt for meg. Jeg forsøker å forberede meg på de neste måneder, de skal gjøre noe med min manglende erfaring.

Jeg trenger noe skikkelig varmt fottøy til vinterbruk, både til å gå på ski med og til bruk i teltet/soveposen.

Er det noen som anbefaler skaller, og hvis ja, hva tåler de av bruk?

Er det noen her på forumet som har prøvd Yeti-gamasjer? Effekt? Holdbarhet?

Og hva med forsvarets skopose?

Sorel skal ha noen skikkelige vinterstøvler, ikke sant? Er de til skibruk? Hvem selger dem?

Og: Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg kan få kjøpt skaller (vet kun om ett sted: http://www.turgleder.com/nettbutikk/nettbutikk.htm)?

I soveposen har jeg tenkt til å bruke kartanker når kulden blir vond. Noen andre tips? Kanskje skaller i tillegg? Jeg liker ikke tanken på å kjøpe dunsko/sokker, for hvis de skulle bli bløte, mister de sine varmeegenskaper, dessuten er dun relativt vanskelig å tørke.

Vel, det var mange spørsmål. Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kaldt er det du tenker på??

trodde du hadde vært ute en og annen vinternatt før, men det er vist hardere kulde du søker etter.

Jeg bruker nå forsvarets felt støvler på fotturer om vintern og så bruker jeg skiskoa (billigste crispi mod tror jeg) bare på skiturer.

kan jo blitt litt kaldt på beina når en sitter rolig, men i skogen har en bål og på fjellet har en telt, sovepose og primus.

Ellers gjør jo ett ekstra par tørre ullsokker mye. Har tenkt på å invistere i fotposer, men har ikke blitt noe av enda. Har hørt mye skryt av dem.

Leste en sinteff test av noen fotposer, men husker ikke hvor jeg fant den. De kunne måle høyere tempratur i støvlene bare med ett tynt stofflag fra tynne fotposer, vidre prøvde de med fora fotposer og det er vist veldig stor forskjell. Så tror fotposer uansett er en super ting. Blir man ikke våt i fuktig vær eller hulegraving heller.

Ellers veit jeg ajugilak har noen "telt tøfler" i noe jeg tror er samme som de bruker i soveposer, sikkert kunstfiber og det varmer vel litt selv i våt tilstand og tørker fortere. hva med det og fotposer utenpå i leir da fryser en ikke på en stund.

Noe av det som gjør skaller varme er ikke det den riktige stappingen med sennegress el. eller har samene funnet opp noen moderne skalller kanskje med gore tex og full pakke :)

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=AJU2&var_1=AJU2-2&productbrand=Ajungilak&categorytxt=

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=AJU3&var_1=&productbrand=Ajungilak&categorytxt=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hmm... mange spørsmål krever mange svar.

Først skaller! Min mening er at dette er for spesielt interesserte. De er varme bevares, men man må bytte "såle" (gress / papir , whatever) for å holdes tørre. Glatt og gå med, dårlig bæreevne i snø. Og vonde i ulendt tereng.

Varmt fottøy er verre, jeg har ikke prøvd noen gode fjellsko for vinterbruk. Det jeg i imidlertid har brukt mye er forsvarets marsjstøvler og fotposer, ev. bare fjellstøvlene mine og fotposer. Har ett par marsjstøvler i størrelsen over det jeg normalt bruker, for plass til ekstra lester. Hvordan dette er å gå med over lengre tid, er jeg imidlertid usikker på.

Fotposer er slett ikke dumt, omså forsvarets, bare de ikke er utbrukt når du kjøper dem.

Fotposer synes jeg er fenomenalt i kaldt vær, og har vell enda til gode å fryse på bena med kombinasjonen som nevnt over (store sko + fotposer).

Eneste jeg er nøye med å ha tørre sko ned i fotposene (ikke fulle av søle / snø).

Minuset er at dette kan bli klumpete å gå med.

Kartanker eller skikkelig tovede ullladder om du vill, er en fin ting. Jeg brukte i årevis kartanker ned i mine gamle yetisko til skuterbruk. Dette var en mye bedre kombinasjon enn den bomullsgreia som opprinnelig var i støvlene.

Kartanker i teltet er smart, veier lite og er varme. I tillegg hvis du skal ut er det bare å trekke fotposene utenpå, og vips du har varmt og tørt fottøy som egner seg til dobesøk, filosofering ved bålet og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å gå på ski med skaller, da?

Vet ikke hvor kaldt du tenker på, men ned til -15-20 går det ihvertfall greit med ordinære solide fjellskistøvler av godt lær som Varg Morgedal, så lenge de er noenlunde romslige. Jeg har noen gamle Goretex-gamasjer av "Yetitypen", som går over hele støvelen men som ikke er fora. Sant å si har jeg ikke prøvd dem når det er kaldt. Støvelen blir også klammere, da, så hvis du svetter mye på beina er det ikke sikkert det går så bra.

Samboeren min er mer frossen på beina, og bruker Varg Polar, dobbel skistøvel med uttagbar "innertøffel".

Til bruk rundt teltet og ved lengre raster er fotposer til å trekke utenpå genialt. Og på natta bør du børste godt av støvlene og ta dem opp i posen eller ved siden av deg. Bånnfrosne støvler som har stått i kuldegropa er pyton å ta på seg og umulig å varme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at fotposer er tingen.

Men hva hvis man skal gå på ski i 30-40 minus? Jeg har et par Varg Morgedal, ikke veldig romslige. Jeg vil gjerne unngå å kjøpe nok et par støvler, så alt som kan trekkes over er av stor interesse...

Jeg vet om noen som har isolert vanlige gamasjer (gore-tex? Bomull?) ved å lime/sy på fleece på innsiden og dessuten utvide gamasjene slik at de går helt ned til sålen på skistøvelen hvor de festes rundt hele med borrelås. Dersom man i tillegg kan få plass til et par ullsåler eller neversåler nede i støvelen, så kanskje man har kommet et stykke?

Et par som benytter denne idéen med heldekkende gamasjer er følgende skistøvler, men de har dessuten plass til kartanker og annet, og prisen, den er skikkelig smertefull:

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=ALF1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Å forlenge gamasjer høres ut som et skikkelig prosjekt. Personlig hadde jeg hostet opp de kr som må til for å kjøpe Polar-støvler eller noe tilsvarende hvis jeg visste at jeg fikk -30-40 grader (hvor SKAL du hen? du trenger en sabla bra sovepose hvis det er -40 på dagen :), men hvis budsjettet ikke tillater det tror jeg det kan være vel så bra å kjøpe noen billige fotposer og klippe og mekke dem til slik at du kan ha dem utenpå både skistøvler og binding. Det isolerende luftlaget rundt foten er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til variant som er både fleksibelt og billig :

Ved førstegangstjeneste og seinere på sivile turer har jeg har positive erfaringer med følgende utstyr Har brukt utstyret kun i korte perioder ned til -40, men i lengre perioder ned til -25 grader.

til skigåing :

- vanlig, men romslige telemarkskisko med tykk ullsåle nedi.

- tåladder (kjøpes på forsvarsbrukt.no til kr 30)

-østerdalssokk (forsvarbrukt.no til kr 50) eller sivil sokk i vadmel (anbefales da den går lengre opp og er tykkere).

Hælbindingen må kunne justeres noe ut, og tåladdene må muligens klemmes eller skjæres litt ut foran for å få plass i binding. Med 80 kr i investering kan du legge til 10-15 grader på hva du ellers måtte klare i dine sko.

til bivuakk (eventuelt korte gåturer) :

- Ajungilak bivuakksokker nedi

-Forsvarets fotposer (forsvarsbrukt.no nye 550 kr)

-som såle i fotposene klippes til tykt liggeunderlag (f.eks bamse).

Med dette har du separate bivuakksko som er lette å tørke og som funker like bra ved våte snøforhold, da snøposene har støpt nedre del i gummi, med varmt fleece for innvendig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel veldig enig med PTG (erfaren herremann han òg) :idea: , men:

Hold deg laaaangt unna Tåladder!!!

Det er en årsak til at forsvaret gikk bort fra disse etter 50års tortur av soldater og offiserer.

De fungerer forsåvidt greit sålenge man unngår å få snø inni, men det er og blir kun en kort periode. Deretter fungerer de som en en ufattelig effektiv fryser, hverken mer eller mindre.

Dagens bindinger funker også svært dårlig med disse Tåladdene. Å vurdere forsvarts gamle binding er også meningsløst! Ergo har jeg nevnt forsvarets dårligste personlige utstyr(tåladder og bindinger) gjennom tidene.

En billig variant, hvis det blir fòr kaldt, er jo rett og slett å ta på ett par store sokker utenpå skistøvlene. Du har sikkert noen slitte par du kan ofre. Dette fungerer glimmrende, men selvfølgelig er de utslitt etter en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte skaller før, mye. De passer bra på flatt underlag og i veldig kaldt vær. Hadde filttøfler inni.

De tåler ikke å bli fuktige, og det blir de ganske fort om du går ute, får snø på de og går inn. Får du ikke tørket de skikkelig, vil de morkne. De tåler dårlig å bli brukt som skøyter eller å gå på grus, da slites hårene bort. Du bør oppbevare de kjølig sommerstid

De egner seg dårlig til å gå i ulendt terreng med skare eller hardt underlag, da vil du skli sidelengs før du får sukk for deg. Er vanskelig å få gripetak siden det er pels under. Er du ikke vant til å gå langt uten tykke såler under beina, kan det bli tungt med skaller. De er jo helt flate.

Til bruk inni soveposen blir kanskje krokene framme i veien? Mulig det finnes skaller uten, syns jeg har sett bilder. Skal du bare varme beina innendørs er kanskje filttøfler likeså greie.

Skaller er dyre og lite slitesterke! Liker pelssko, men syns selskinnsstøvler er mange ganger bedre enn skallene. Første blir brukt hele vinteren, siste henger mest på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er inne på tåladder, eller rettere sagt motstand mot disse, pga stor sannsynlighet for snø mellom tåladden og støvelen, som igjen fører til ektremt kalde føtter:

Samme utfordring får du med fingrene, såfremt du gjør "samme" feilen der.

Faktisk er det langt større utfordringer å holde fingrene varme under kulde ned mot 40! Spesielt hvis du har tenkt å gå på ski i 8-10timer.

Benytt ikke vindvotter med skinngrep!!!

Skinnet transporterer ikke svette/fuktighet ut, men blir liggende mellom isolasjonsvotten (ullvotten) og vindvotten med skinngrep. Snart er svetten blitt en isklump mellom inner- og yttervott, som gjør samme ugagn som snøen innenfor Tåladden!

Selv har jeg god erfaring med følgende på hendene under sterk kulde:

Fingervanter (Norrøna`s er både sterke og varme), så stor tovet ullvott (mor, tante eller bestemor :?: ) og utenpå der ren bomull vindvott.

La både ullvottene og vindvottene gå midt opp på underarmen.

Fingervantene er jo nesten aldri av. Fortreffelig både under kokkulering, toalettbesøk :idea: og ikke minst til å banke snø og rim bort fra soveposeåpningen når du våkner på morran.

Likeså, under dagens marsj hvis noe skal fikses. Bar hud er fyfy, selv i 15sek som det tar å åpne topplokket på ryggsekken etc.

40 kalde er faktisk ikke så ille, såfremt man er forberedt! Er det stiv kuling i tillegg, ja da er det et helvete uansett :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vanlig marsjstøvler blir for kaldt drar jeg på mine Sorel støvler. Har svært god erfaring med disse støvlene.

Nå om dagen er det skikkelig salg på Sorel støvler på Sportshuset. Har så langt sett modellene Caribou II og Bear til henholdsvis 999 og 1499 kr. Tunge, men veldig varme sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et siste lite tips til da, vedrørende beina.

Fuktsperrer!!

I skikkelig kulde du snakker om, snøen er knusk tørr, all fuktighet kommer innenfra.

Punkt èn, store nok støvler med skikkelig isolerende innersåle.

Ta på et tynt par strømper, så fuktsperrer (SH, eller tynn plastpose som de i søppelbøtter på kontoret(bare å plyndre fra rengjøringsassistentenes lager)).

Så tykk ullstrømpe.

Isolasjonslaget nå blir den tykke ullstrømpen som aldri blir fuktig, mao full iso.evne.

Den klissvåte tynne strømpen tørker du inni soveposen om natta. Læret i skistøvelen er tørt, slik at den kan oppbevares under soveposen nattes tid. Putt skistøvlene nedi soveposen på morran mens du kokkulerer. Etter frokost, som selvfølgelig er fortært mens du fortsatt er i soveposen, er både du og støvlene varme.

Dette er siste grunnleggende tips innen vintertjeneste her på FF, før jeg begynner å tjene penger på det andre steder :idea:

God vintertur :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker fortsatt skitur, gjør vi ikke det?

Jeg spør siden både marsjstøvler, Sorelstøvler og skaller er nevnt, som jeg trodde man ikke kunne gå på ski med medmindre man har binding av typen stumpeski, eller som Birkebeinerne flaug omkring med for noen hundre år siden :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så topper vi komforten:

Et par bensindrevne lommevarmere og noen flasker zippofuel eller vanlig miljøbensin.

Disse er topp når du er i ro, da løsner du litt på marsjstøvlene og har dem deni støvelskaftet.

Ellers er dem fin i lommen, som vantetørkere om natta, eller som skotørkere.

Magne Landrø (www.landro.no)

hadde ihvertfall sånne. De siste jeg kjøpte meg måtte jeg få fra USA.

Kullfyrte lommevarmere er kun ei pest og ei plage. Vanskelig å få til å holde fyr, og kullukta er drepende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gav meg mye å tenke på, og ikke minst, lite å gjøre, for det er jo bare å prøve tipsene og gjøre mine egne erfaringer. Særlig finner jeg enkle løsninger appellerende. Særlig fuktsperre synes helt essensielt. Gleder meg til å prøve dem ut. Takk.

Men apropos det å lage sine egne heldekkende, isolerte gamasjer. Den mestringsfølelsen som følger av å ha lykkes med utstyr man har laget selv helt fra bunnen av, tror jeg er undervurdert. Det er ikke vanlig i vår tid, jeg vet. De fleste blir av merkelige grunner mer enn stolte nok av å eie en jakke til 5000 spenn, og det selv om nesten alle som prioriterer sitt forbruk i den retning har råd til det samme. En dag skal jeg sy mitt eget telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturer ned til 30-40 kuldegrader er ekstremt etter mitt skjønn, og har selv ingen erfaring med så kalde forhold. Antar du må til ut av landet (Antarktis) for å oppleve slike temperaturer nå i disse tider.

Når det gjelder skaller har jeg en del erfaringer med dette fottøyet på teltturer vinterstid (i temperaturer ned til 20 blå). Vil anbefale skaller som fottøy i teltleir.

Fordelene med skaller (forutsatt kuldegrader) er:

-vekta er lav, det er lett å ta av og på, sne fester ikke på skaller og du drar dermed ikke sne inn i teltet og sist men ikke minst: det er varmt.

Bruker selv skaller med kartanker inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Temperaturer ned til 30-40 kuldegrader er ekstremt etter mitt skjønn, og har selv ingen erfaring med så kalde forhold. Antar du må til ut av landet (Antarktis) for å oppleve slike temperaturer nå i disse tider.

På enkelte goddager gir finnmarksvidda deg -40C, tror når jeg hadde vintertjeneste i forsvaret så lå det på -20-30C (Sjelden opp mot -30C, men ikke uvanlig med -20 til -25C) i snitt. Det kaldeste jeg har hørt om er -50C men det var visst nok en rekord på vidda eller noe (jeg var ikke med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her på forumet som har prøvd Yeti-gamasjer? Effekt? Holdbarhet?

Jeg har hatt Berghaus Yeti gamasjene i 20 år. De holder fremdeles. Brukt dem sommerstid til kryssing av elver og turer over sne, men det er på vinteren jeg synes de virkelig kommer til sin rett.

Jeg bruker kombinasjonen Alfa Skarvet og Yeti. Det passer meget godt for mitt bruk. Jeg har kjøpt støvlene et nummer større enn vanlig. Slik får jeg plass til ett par sokker til, SOLE-såler (i steden for sålene som følger med) og samt ullsåler hvis det er ekstra kaldt.

-30 er intet problem (for meg - det er meget individuelt hvor lett man fryser på beina). Med et tynt par sokker går det greit til rundt +5. Ved mange varmegrader kan løsningen bli for varm.

Fordelene er mange. Gamasjene slipper ikke inn noe vann, selv når du labber i 20cm overvann (om NNN bindingene fryser er et annet problem). Støvlene blir ikke våte på langturer (noe GTX-for i støvlen skjeldent hindrer). Det er på føttene og leggene du trenger vanntett materiale under påskeforhold. Yetiene gjør støvlene ekstra varme (men kan tas av når det blir for varmt).

Mine gamle Yetier kan noen ganger løsne fra tuppen. Jeg vet at andre limer dem fast.

Når det gjelder støvler bør du finne noen som passer din fot. Når du ikke tidligere har erfaring med pulk/lengre vinterovernattinger ville jeg ikke kjøpt en polarstøvel. En støvel for -30 til -40 grader er ikke spesielt god å gå med, og i -10 er den alt for varm.

Viktigst er om du vil gå for NNN-BC eller en tyngre binding som 75mm Rottefella. Jeg foretrekker NNN fordi de kan brukes i løyper, og fordi jeg synes at stabiliteten er god nok i nedoverbakke. Rottefella er enklere å reparere, samt å få støvlene ut av bindingen hvis de fryser.

Sidene til Sportsnett gir en grei oversikt over gode polar støvler, samt noen mer vanlige støvler på det norske markedet: www.sportsnett.no.

En kamerat har Crispi Stetind, og er godt fornøyd med den. Støvlen er noe stødigere i nedoverkjøringene, og dermed noe stivere bortover enn Skarvet.

I teltet bruker jeg Ajungelak bivouac boots, som består av en syntetsokk med overtrekk, slik at man kan labbe ut uten å måtte ta på støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har selv hatt problemer med litt frostne bein og fingre men nå er saken løst:

Bruker Alfa Skaret med Crispi Tiur(Både gamasj og delvis fotpose der nebbet på skiskoa stikker ut)

Har skaller og bevares de er varme men har en tendens til å bli litt glatte hvis det er hardt,

derfor har jeg kjøpt å bruker Alfa Fotposer som er en videreutvikling av forsvaret sin:lengre,

mer vanntett, snøring fra rista og helt opp.

Har også Ajungilak biuvaksko med tovalester til telt og sovepose..har ikke vært antydning til

kald siden dette ble tatt i bruk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.