Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørrdrakt til kajakk


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok våttkort i fjor høst og ser fram til at kajakk-sesongen starter opp igjen, men jeg mangler tørrdrakt. Hva kan være å anbefale? 

Har hørt at noen av de rimeligere typene som f.eks. NEMO har ekstrem dårlig slitestyrke og bør unngås. Er det slik at jeg må opp i dyre summer for å få noe som ikke ryker etter ett par turer? 

Jeg brukte en Hiko Odin 402 på grunnkurset og var meget fornøyd med denne, men den koster for øyeblikket 7.000 på hektapåtur. Hadde sett for å meg å bruke litt mindre på utstyr siden jeg ennå ikke vet helt om jeg kommer til å bruke det særlig mye. Jeg har derfor luftet muligheten for å handle brukt på finn. 

Kan for øvrig nevne at jeg får låne vest, spruteskjørt, padler og kajakk hos den lokale kajakk-kluben. p

 

Kort oppsummert: hvilke tørrdrakter, som ikke koster skjorta, kan være å anbefale for en nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte denne i en del år: 

 

https://www.xxl.no/typhoon-hypercurve-b-e-w-latex-socks-torrdrakt-voksen/p/1173744_1_style

 

Til slutt var det lateksføttene som ga opp ånden, skal nevnes at du trenger beskyttende sko utenpå dem, de er ganske tynne og skjøre i seg selv. Jeg kunne sikkert vært bedre på konsekvent skylling etter bruk og det skal visstnok gå an å bytte dem om du er brukbart hendig. Så i prinsippet skal nok denne kunne vare mer enn de ca. 5 årene jeg brukte den. Men da snakker vi forholdsvis aktiv bruk med gjennomsnittlig en tur i uka. 

Neoprenmansjettene i hals / håndledd er ganske slitesterke. 

Husk å smøre glidelåsen. 

 

Først hadde jeg en Crewsaver, omtrent en sånn:

 https://www.bygghjemme.no/fritid-och-marine/lek-og-sport/vannsport-og-vannlek/vatdrakt-og-torrdrakt/torrdrakt-crewsaver-atacama-sport/p-956463-956466?utm_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=

Her var det glidelåsen som ble ødelagt, den opplevdes omtrent like slitesterk og god som Typhoonen så det blir kanskje litt smak og behag i forhold til glidelås fremme eller bak. 

Jeg har nå en Ursuit AWS, den har føtter i samme materiale som drakten og plastglidelås (begge deler en fordel etter min subjektive mening) men den er et par tusen dyrere. 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rompetroll skrev (9 timer siden):

Hei!

Jeg tok våttkort i fjor høst og ser fram til at kajakk-sesongen starter opp igjen, men jeg mangler tørrdrakt. Hva kan være å anbefale? 

Har hørt at noen av de rimeligere typene som f.eks. NEMO har ekstrem dårlig slitestyrke og bør unngås. Er det slik at jeg må opp i dyre summer for å få noe som ikke ryker etter ett par turer? 

Jeg brukte en Hiko Odin 402 på grunnkurset og var meget fornøyd med denne, men den koster for øyeblikket 7.000 på hektapåtur. Hadde sett for å meg å bruke litt mindre på utstyr siden jeg ennå ikke vet helt om jeg kommer til å bruke det særlig mye. Jeg har derfor luftet muligheten for å handle brukt på finn. 

Kan for øvrig nevne at jeg får låne vest, spruteskjørt, padler og kajakk hos den lokale kajakk-kluben. p

 

Kort oppsummert: hvilke tørrdrakter, som ikke koster skjorta, kan være å anbefale for en nybegynner?

Nemo force må unngås for alt i verden! De tåler ingenting, jeg har padlet i filler en slik drakt ganske kjapt, og brukte mer penger på lim enn det en ny drakt koster...

West system selger typhoon drakter, det er mye drakt for pengene.

Ursuit AWS er hakket dyrere, men trolig også enda mer sliteserke. Jeg har denne selv, og den er ett bomberom. Jeg satt inn en tisseglidelås, det er fint på lange turer.

Kokatat vet jeg ikke, men de koster betydelig mer enn de nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at Nemo drakt har neoprenføtter. De tåler «ingenting», og man kan ikke ha sko utenpå.

Drakter med latexføtter er skjøte, men det er lett å reparere hull med lappesett for sykkelslanger eller skifte ut latexfoten. Man må ha neoprensko utenpå.

Dratstoff i sokken tåler klart mest, men man må også her ha neoprensko utenpå. Ett evt. hull repareres med en dråpe lim/tec7/sikaflex på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (8 timer siden):

Jeg brukte denne i en del år: 

 

https://www.xxl.no/typhoon-hypercurve-b-e-w-latex-socks-torrdrakt-voksen/p/1173744_1_style

 

Til slutt var det lateksføttene som ga opp ånden, skal nevnes at du trenger beskyttende sko utenpå dem, de er ganske tynne og skjøre i seg selv. Jeg kunne sikkert vært bedre på konsekvent skylling etter bruk og det skal visstnok gå an å bytte dem om du er brukbart hendig. Så i prinsippet skal nok denne kunne vare mer enn de ca. 5 årene jeg brukte den. Men da snakker vi forholdsvis aktiv bruk med gjennomsnittlig en tur i uka. 

Neoprenmansjettene i hals / håndledd er ganske slitesterke. 

Husk å smøre glidelåsen. 

 

Først hadde jeg en Crewsaver, omtrent en sånn:

 https://www.bygghjemme.no/fritid-och-marine/lek-og-sport/vannsport-og-vannlek/vatdrakt-og-torrdrakt/torrdrakt-crewsaver-atacama-sport/p-956463-956466?utm_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=

Her var det glidelåsen som ble ødelagt, den opplevdes omtrent like slitesterk og god som Typhoonen så det blir kanskje litt smak og behag i forhold til glidelås fremme eller bak. 

Jeg har nå en Ursuit AWS, den har føtter i samme materiale som drakten og plastglidelås (begge deler en fordel etter min subjektive mening) men den er et par tusen dyrere. 

Crewsaver drakten er vel ikke en ordentlig padledrakt, men en vannsport drakt? Den har lårlomme, jeg ville ikke kommet meg nedi cockpit med en lomme på låret. (Nå skal det sies at jeg har veldig liten cockpitåpning). Men med stor åpning kan en lårlomme potensielt hekte i kanten om man må gjøre en wet-exit, avhengig av utforming av lommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (20 minutter siden):

Crewsaver drakten er vel ikke en ordentlig padledrakt, men en vannsport drakt? 

Kunne du kanskje utdype hva du mener skiller en padledrakt fra en vannsportdrakt? Er sikkert fler uinvidde enn bare meg her som lurer på det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lårlomme på min første tørrdrakt, jeg opplevde det ikke som et problem men brukte den i grunnen heller ikke særlig mye. Om drakta ellers passer kan den jo bare snittes bort. Nå skal det sies at drakta ikke var identisk som den jeg linket til, fant ikke igjen nøyaktig modell, men dette er også nærmere 15 år siden. Uansett så syntes jeg at Crewsaver var OK kvalitet til en rimelig pris og dermed et merke man kan vurdere om det er slik at man ikke bør gå for Nemo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt Typhoon er vanlig nybegynnerdrakt her i området. Man kan vel ikke forvente at de holder lengst eller har de mest fancy detaljene, men det er jo nesten kjekt når man er i startgropa og mest vil ha en for å komme i gang. Da vet man gjerne bedre etter hvert hvilke detaljer på drakten man liker og ikke, til neste gang man må kjøpe det.

Ellers ser jeg det finnes en Palm Base og en Sandiline Rising som er relativt rimelige til tørrdrakt å være. (Og selges av forhandler med god service.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing her, men mulig det kan være greit å ha litt is i magen og følge med på prisutvikling på aktuelle produkter.

F.eks. Odin 402 drakta lå på 4999,- hos HTP på våren og høsten 2020, mens den på "tilbud" nå er over det som den gang var listepris. Mulig de dropper prisen litt igjen i år også når vi nærmer oss april. 

image.png.737ee42844f2e10ec0d486387d59dcef.png

Ser forøvrig at en del andre har skrudd opp prisene på Palm sine drakter også med noen tusenlapper. (Alfafritid holder fortsatt lav pris, her ligger f.eks Bora drakten nesten 2500,- lavere en listepris hos f.eks Eian/Kajakk og fritid, Westsystems ligger 2000,- over de igjen... Med de prisene på Palm så begynner Usuit AWS draktene å bli et svært godt alternativ både med tanke på kvalitet og pris.  Jeg kjøpte f.eks en Palm tødrakt på sensommeren i fjor på 25%  tilbud, hvor kjøpspris den gang er nesten 50% lavere pris en det som er listepris hos samme butikk i dag, 🙉 Begynner å bli "Hileberg priser" på tørdrakter jo!

Mitt råd er å finne noen merker/modeller som kan være aktuelle, ha litt is i magen og følg med både på prisutvikling/tilbud, og på finn.no.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 7.3.2021 den 10.54):

En liten avsporing her, men mulig det kan være greit å ha litt is i magen og følge med på prisutvikling på aktuelle produkter.

F.eks. Odin 402 drakta lå på 4999,- hos HTP på våren og høsten 2020, mens den på "tilbud" nå er over det som den gang var listepris. Mulig de dropper prisen litt igjen i år også når vi nærmer oss april. 

image.png.737ee42844f2e10ec0d486387d59dcef.png

Ser forøvrig at en del andre har skrudd opp prisene på Palm sine drakter også med noen tusenlapper. (Alfafritid holder fortsatt lav pris, her ligger f.eks Bora drakten nesten 2500,- lavere en listepris hos f.eks Eian/Kajakk og fritid, Westsystems ligger 2000,- over de igjen... Med de prisene på Palm så begynner Usuit AWS draktene å bli et svært godt alternativ både med tanke på kvalitet og pris.  Jeg kjøpte f.eks en Palm tødrakt på sensommeren i fjor på 25%  tilbud, hvor kjøpspris den gang er nesten 50% lavere pris en det som er listepris hos samme butikk i dag, 🙉 Begynner å bli "Hileberg priser" på tørdrakter jo!

Mitt råd er å finne noen merker/modeller som kan være aktuelle, ha litt is i magen og følg med både på prisutvikling/tilbud, og på finn.no.

Har to ursuitdrakter og er veldig fornøyd med de!

 

Endret av Anund Wigen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (På 6.3.2021 den 23.46):

Jeg brukte denne i en del år: 

 

https://www.xxl.no/typhoon-hypercurve-b-e-w-latex-socks-torrdrakt-voksen/p/1173744_1_style

 

Til slutt var det lateksføttene som ga opp ånden, skal nevnes at du trenger beskyttende sko utenpå dem, de er ganske tynne og skjøre i seg selv. Jeg kunne sikkert vært bedre på konsekvent skylling etter bruk og det skal visstnok gå an å bytte dem om du er brukbart hendig. Så i prinsippet skal nok denne kunne vare mer enn de ca. 5 årene jeg brukte den. Men da snakker vi forholdsvis aktiv bruk med gjennomsnittlig en tur i uka. 

Neoprenmansjettene i hals / håndledd er ganske slitesterke. 

Husk å smøre glidelåsen. 

 

Først hadde jeg en Crewsaver, omtrent en sånn:

 https://www.bygghjemme.no/fritid-och-marine/lek-og-sport/vannsport-og-vannlek/vatdrakt-og-torrdrakt/torrdrakt-crewsaver-atacama-sport/p-956463-956466?utm_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=

Her var det glidelåsen som ble ødelagt, den opplevdes omtrent like slitesterk og god som Typhoonen så det blir kanskje litt smak og behag i forhold til glidelås fremme eller bak. 

Jeg har nå en Ursuit AWS, den har føtter i samme materiale som drakten og plastglidelås (begge deler en fordel etter min subjektive mening) men den er et par tusen dyrere. 

Takk for tips! Har sett litt på denne. Ser på bildet av halsen på XXL sine hjemmside og ser at halsen ser ganske åpen ut. Er det lateks under neopren-halsen? 

Hvis den holder i 5 år med aktiv bruk vil jeg nok si med fornøyd, med tanke på at dette er en ganske ny hobby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 7.3.2021 den 10.54):

En liten avsporing her, men mulig det kan være greit å ha litt is i magen og følge med på prisutvikling på aktuelle produkter.

F.eks. Odin 402 drakta lå på 4999,- hos HTP på våren og høsten 2020, mens den på "tilbud" nå er over det som den gang var listepris. Mulig de dropper prisen litt igjen i år også når vi nærmer oss april. 

image.png.737ee42844f2e10ec0d486387d59dcef.png

Ser forøvrig at en del andre har skrudd opp prisene på Palm sine drakter også med noen tusenlapper. (Alfafritid holder fortsatt lav pris, her ligger f.eks Bora drakten nesten 2500,- lavere en listepris hos f.eks Eian/Kajakk og fritid, Westsystems ligger 2000,- over de igjen... Med de prisene på Palm så begynner Usuit AWS draktene å bli et svært godt alternativ både med tanke på kvalitet og pris.  Jeg kjøpte f.eks en Palm tødrakt på sensommeren i fjor på 25%  tilbud, hvor kjøpspris den gang er nesten 50% lavere pris en det som er listepris hos samme butikk i dag, 🙉 Begynner å bli "Hileberg priser" på tørdrakter jo!

Mitt råd er å finne noen merker/modeller som kan være aktuelle, ha litt is i magen og følg med både på prisutvikling/tilbud, og på finn.no.

Ja, stemmer det! Jeg har sett lenge på denne og angrer litt på at jeg ikke slo til og kjøpte Odin 402 når den la for 5.000. Vil kjøpe kvalitet, men ser det ikke helt likt å bruke oppimot 10.000 på en tørrdrakt som jeg kanskje ikke blir å bruke så mye.

Er veldig åpen for å kjøpe på finn.no, men det er litt vanskelig når jeg ikke vet hvilken størrelse som passer. Mulig at jeg drar innom en lokal forhandler og prøver litt for å finne passe størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.