Gå til innhold
  • Bli medlem

Arendalsvassdraget


Anbefalte innlegg

Annonse
On 3/6/2021 at 9:57 PM, Kristian J. Vabø said:

Har ikke padlet der selv, men har dette vassdraget på lista da det kanskje blir kano denne våren/sommeren. Og det er jo ikke så langt unna, så hadde jo vært interessant med info som evt skulle dukke opp her :) 


 @Aslak Smeland, du har vel padlet litt i dette vassdraget?

Har kun padlet fra Haugsjåsund (campingplassen) til Nelaug......Foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lang tid det vil ta, men jeg fant ut et sted at vassdraget var ca 20 mil langt,  og at det var 15 demningen som en må bære over. Men som sagt, det er veldig lite info om dette vassdraget, lite videoer.  Så jeg tenkte at jeg må starte med litt kart undersøkelser. Så igjen,  hvis noen har litt info,  så hadde jeg satt pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjartdalsrypa skrev (9 minutter siden):

men jeg fant ut et sted at vassdraget var ca 20 mil langt

Dette er jo for hele vassdraget, så ville målt opp den delen man skal padle og sett hva man får da. Jeg målte kjapt nå fra innerste/vestre enden av Vråvatnet og ned til Hisøya i Arendal og fikk ca 16 mil. Må selvsagt finmåles bedre.. Men ser på Wikipedia at de regner med Fyresvatn og andre vann utenom også som en del av vassdraget, så da må man jo legge det og til, om man vil padle innom der, men det blir jo noe tungvint. Evt starte der, og ikke i Nisser.

Jeg har plottet ut en annen tur som også er her på sørlandet og tilsvarende lang, som jeg har fundert litt på, fra Dalen i Telemark, og avslutte på Songe/Tvedestrand. Men nå ser jeg at denne ruten kanskje kan bli litt for folksomt og populært i forhold til Arendalsvassdraget.. Er jo helst minst mulig folk og mest natur man vil se, ikke fler folk og enda mer sivilasjon.. Denne ruta er målt til ca 21 mil. Så må nok kikke mer på arendalsvassdraget selv, hvertfall deler av det..

Legger ved et kart for Dalen-Songe-ruta, om noen skulle la seg friste: (Oppmåling gjort på kartet på 1881.no)
2048925126_KartDalen-Songe.thumb.jpg.161dcd980081f43ecab09c624d941120.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vet ikke hvor lang tid det vil ta, men jeg fant ut et sted at vassdraget var ca 20 mil langt,  og at det var 15 demningen som en må bære over. Men som sagt, det er veldig lite info om dette vassdraget, lite videoer.  Så jeg tenkte at jeg må starte med litt kart undersøkelser. Så igjen,  hvis noen har litt info,  så hadde jeg satt pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for god informasjon.  Skal se mere på kartet. Når det gjelder Dalen og ned Telemarkskanalen, så padlet jeg hele kanalen hele ruta for ca 15 år siden. En veldig fin tur, men anbefaler å ta den turen tidlig på året, da det er lite teltplasser, basse folk, så naturen rundt har rett og slett blitt en utedo fra tidlig juli av. Jeg har ikke padlet videre, så jeg vet ikke hvordan det er. Men jeg har en fin liten padle tur, som jeg tok i fjor. Atna elva, er veldig lett tilgjengelig,  men samtidig en liten villmarks følelse. Hvis du er glad i fiske, så er også dette en veldig flott tur. Man kan fint padle helt ned på 1 dag, men jeg brukte 3 døgn, hengekøye, tarp. En veldig flott tur, i vakkert landskap.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grunnen til at det ikke finnes så mye info om Nidelva er kanskje at den ikke er så fryktelig populær? Mye trilling og kanskje litt lite villmark. Tror de fleste nøyer seg med enkleste etappene, som f.eks Haugsjåsund - Nelaug.

Har ikke padlet mye i Nidelva men hvis jeg skulle vurdere denne turen hadde jeg nok lagt ruta om Kjørull - Stokksvann - Drangane til Tolleklevdammen. Her er det faktisk veldig fint å padle. Et stykke å trille ned til elva igjen men det er jo mye nedover.

Videre hadde jeg tatt av inn til Rore og Syndle. Og så hadde jeg trillet ned til Landvikvannet og Reddalsvannet fra Roresand og padlet ut Reddalskanalen. Dette er også ganske fine områder å padle i synes jeg. Hvis man bruker kajakk kan man avslutte med en tur gjennom Hesneskanalen og f.eks ut til Valøyene og ta den siste overnattingen der. De fineste øyene på sørlandet. I tillegg har man padlet to av de tre eneste kanalene på sørlandet. Tror jeg.. .

Ellers har jeg padlet litt ved Flaten. I Kilandsfallene. Vannføringen i Nidelva kan variere veldig og noen steder kan den muligens bli litt skummel.

Jeg hadde tatt med en hengekøye med "knottnett" i tillegg til telt. Det er ikke alltid så lett å finne brukelige teltplasser.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hjartdalsrypa skrev (På 9.3.2021 den 22.20):

Atna elva, er veldig lett tilgjengelig,  men samtidig en liten villmarks følelse.

Hei @Hjartdalsrypa
Takk for tips 😊 Regner med at dette er Atna i Stor-Elvdal og at du padlet ned til Glomma. Men hvor startet du?
Så et sikkert teit spørsmål... Hvordan fikk du hentet bilen etter turen? Går det buss tilbake?
Jeg forsøker å suge til meg erfaring fra dere andre - tenker at jeg jo ikke trenger å gjøre alle nybegynnertabbene 😜 Jeg har kommet så langt som til å skaffe meg en Ally 16,5 men både den og jeg har til gode å være på kanotur 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi padlet Atna elva ned til Atnasjøen. Når du kjører opp langs Atna elva så er det et stort turist senter, der kan du både leie utstyr, og betale for frakt. Vi kjørte kanoen opp der vi skulle starte, mannen min kjørte bilen ned der vi skulle avslutte,  og så ble han hentet og kjørt opp til start punktet, dette betalte vi 500 kr for. Det er bare til å reise innom senteret mellom kl 100 og 1700 og avtale tid.  Man kan sikkert maile de på forhånd og bestille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.