Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er denne dingsen på sekken til?


Anbefalte innlegg

Kristian J. Vabø skrev (34 minutter siden):

Min Fjällräven Abisko Friluft har samme opplegg, men der strammes/slakkes denne stroppen når man har klikket reima inn i spenna foran på sekken når man skal lukke og komprimere hovedrommet i toppen, ikke når man justerer høyden på topplokket.

Bare noen tanker, men ser for meg at denne brukes mer til å stramme ned topplokket i bakkant når man skal lukker sekken, mens de to andre topplokkreimene på siden ikke justeres hele tiden, men kan være fast når man har pakket ferdig sekken før en tur. Samt at man slipper å klemme ihjel det som evt er lagret i lommene i topplokket. Det blir jo muligens skviset ned i det som er på toppen av hovedrommet i sekken om man strammer alle 4 hjørnereimene.
Jeg flytter strammer/løsner sjeldent på de to reimene bak når jeg åpner/lukker sekken på tur, kun når sekken skal justeres etter den er pakket klar hjemme for turer, løsner/strammer kun den i midten og de i front lett når sekken åpnes/lukkes hvertfall.
Hva er i andre enden av stroppen på din sekk? Likt som på min sekk, en spenne som klipses fast i front?

Fjällräven har og laget åpning i spenna slik at man kan hukke reima av fra topplokket om man ikke vil bruke den til det vi ikke vet hva den skal brukes til :P 

IMG_1594.jpg.aa5dcd4ce25703c4afb717492631879f.jpg

Akkurat denna varianten likar eg godt, og nyttar den mykje om eg har lite i sekken eller på lettvektssekk. Fint å få heist opp sekkerommet skikkeleg. 

Saman med greide kompresjonsstropper på sidene bidreg det til ein "tightare" sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvor mange ryggsekkvideoer jeg må se for å finne ut av dette. Begynner allerede å komme opp i en del, men ikke %&/(%$/T at noen omtaler akkurat denne detaljen! 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, nå ser jeg det.

Det er en stegjernstropp, med spenne til bruk for sikring når man går i taulag på bre :) 

Har samme løsning på sekken min fra alpine summits. Kjekt sak å ha! 👍👍👍

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (32 minutter siden):

Det er for å ta av topplokket (for å spare gram) :)

Hvordan sparer du gram ved å legge til en ekstra metalldings og reim som fester lokket til sekken?

Jeg har vel mer tro på at det er for at ikke lokket skal komme borti bakhodet, som de sier i filmen som ligger lenger opp her. Det har ikke store betydningen i praksis, men det er vel mange nok som har irritert seg til at de synes det er verdt det.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (3 timer siden):

Hvordan sparer du gram ved å legge til en ekstra metalldings og reim som fester lokket til sekken?

Jeg har vel mer tro på at det er for at ikke lokket skal komme borti bakhodet, som de sier i filmen som ligger lenger opp her. Det har ikke store betydningen i praksis, men det er vel mange nok som har irritert seg til at de synes det er verdt det.

Det var ikke en teori... 

Du sparer gram ved ikke å bruke topplokket på tur. (gjerne i tørre omgivelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (1 time siden):

Det var ikke en teori... 

Du sparer gram ved ikke å bruke topplokket på tur. (gjerne i tørre omgivelser. 

Det er opplagt at det som fjernes er vekt bespart. Men her er det altså snakk om en ekstra dings, som står igjen når du har fjernet lokket… I motsetning til hvis du fjerner lokket på en sekk som ikke har dingsen. Reima blir riktignok sittende på lokket, men likevel. Fjerne lokket får man fint gjort uten denne ekstra dingsen, så det der besvarer ikke akkurat spørsmålet.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 Har samme sekken, og senest i helgen har jeg hatt god nytte av den "dingsen" ☺️

Den lar deg heve lokket ganske mye og hindrer det du har under å bule for mye inn i hodet mens du går, legger ved et bilde av min hvor den er dratt ut nesten max for å få plass til soveposen til bikkja ☺️

16176441195379072164417692080242.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååå, klipset er der for å stramme opp bak ryggen da for å holde på styrken så ikke systingene rakner? Regner med av bildet at den er fastsydd rett over ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.