Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er denne dingsen på sekken til?


Anbefalte innlegg

Det Det er et par dingser på Gregory Deva 80-sekken som ikke videoen sier noe om hva er til, såvidt jeg kan se. Den dingsen som er merket av på bildene her virker bare som ekstra plunder og heft for meg, men når de har tatt seg bryet med å sette den på så må det vel ligge en eller annen tanke bak. Noen som har peiling?

Jeg ser ikke helt poenget med spenna nedenfor den heller, i og med at ryggtingen som sekken er klipset til der, er sydd fast på sidene, men. Den er uansett ikke til heft og plunder så det er ikke så nøye. Men om noen vet hva den er for, så kanskje det er noe lur funksjon jeg ikke ser umiddelbart.

IMG_2148.JPG

IMG_2146.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (12 minutter siden):

Litt vanskelig å se på bildene. Men kan den være for å sikre klatratuet under topplokket, eller for å heve topplokket?

Jeg har slike løsninger på mine sekker.

Hva er det som er vanskelig? Øverste bildet er med lokket på, nederste med lokket løst hengende ned i bakkant, der ser du motsatt side av dingsen, og reima som kan forlenges. Legger ved ett til som kanskje viser mer oversikt, og hvordan spenna funker.

Jeg aner ikke hva den kan være for, hvordan den skal sikre klatretau eller heve topplokket skjønner jeg ikke, da må jeg få noe slags forklaring (gjerne i bildeform) hvordan det i så fall gjøres.

For meg ser dette bare ut som en femte reim som kan strammes og slakke lokket, bare med ekstra plunder og heft fordi det skal mer til for å få gjort det med en sånn dings. (Men det er det jo neppe, produsenten setter vel neppe på en sånn bare for at folk skal bli irritert, så ett eller annet er den vel for.)

 

IMG_2149.JPG

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo ikke hele sekken her, men for meg ser det ut til at det er ei spenne midt på sekkelokket inn mot nakken som strammer midten av bakkanten inn mot sekken når lokket er lukket. Muligens er det for at lokket skal holde seg vekk fra bakhode/nakke når du stapper sekken og lomma i topplokket helt full. Du kan jo prøve å stappe sekken og topplokklomma full og løsne reima fra spenna og se hva som skjer. På min Bergans Alpinist 130L er det en lignende reim, men på den sekken er det også en "brønn" til bakhodet øverst slik at du kan bøye hodet og se oppover uten at bakhodet butter i sekken. Hadde det ikke vært et feste der ville bakkant av lokket buttet i bakhodet.

Et annet alternativ til hva reima/penna er til for er hvis lokket kan tas av og brukes til noe annet, altså at reima egentlig ikke har noen funksjon så lenge lokket sitter på sekken.

Dette ble jo bare mine svar på en quiz med ukjent fasit, men moro å prøve seg da...😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 minutter siden):

Dette ble jo bare mine svar på en quiz med ukjent fasit, men moro å prøve seg da...😁

Jeg håper å få en fasit, har sendt mail og spurt. Men når jeg må forklare på engelsk og ikke får legge ved bilde, så er vel sjansen for at de i det hele tatt skjønner hva jeg lurer på ganske minimal. 😅

Teorien om bakkanten kunne jeg kjøpt, men det ser ikke ut for meg som den funker sånn i praksis. Selv på det strammeste så kan jo selve dingsen vippes ned og ut, så jeg synes ikke den fungerer på det viset heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (3 minutter siden):

Selv på det strammeste så kan jo selve dingsen vippes ned og ut, så jeg synes ikke den fungerer på det viset heller.

Men hva om du stapper sekken full og så legger den store turjakka øverst sånn at du må heve lokket 10 cm opp slik at det blir ei god gløppe i bakkant? Fremdeles bare Baltoro-quiz fra min side...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

Men hva om du stapper sekken full og så legger den store turjakka øverst sånn at du må heve lokket 10 cm opp slik at det blir ei god gløppe i bakkant? Fremdeles bare Baltoro-quiz fra min side...

Ja, det kunne jeg også skjønt hvis det var likt som de andre fire reimene på lokket.

Men hvorfor skal man ha en sånn tungvint greie som dette bare for å sikre tingen? Man skal ikke ha spesielt kalde fingre før dette blir et herk å holde på med. Sånn som den er utformet så synes jeg det ser mer ut som at man skal stille den inn sånn som man har behov for, og så skal den i hovedsak være sånn.

Men noen stor funksjon har den vel neppe, når de ikke har giddet å ta det med i videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Å se hva den er til...

Aha, ja det ser jo ikke jeg heller så da vet jeg ikke å ta bedre bilde for å vise det heller. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (59 minutter siden):

Men kan den være for å sikre klatratuet under topplokket, eller for å heve topplokket? Jeg har slike løsninger på mine sekker.

Har du kanskje anledning til å ta bilde av løsning på din sekk, og hvordan det brukes for sikring eller heving? Muligens jeg klarer å se bedre for meg hva du mener da? Har prøvd å se video av andre sekker også, noen ser også ut til å ha samme greie, men heller ikke der tar de seg tid til å vise bruken i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lengre reim fra topplokket i den spenna, så er det til å heve/senke topplokket (sammen med de to spennene ute på siden).  F.eks. på enkelte sekker med kun spenner ute på siden så vil topplokket skli over på baksiden med lite i sekken, da hjelper en midtre spenne mye på å posisjonere og holde topplokket på plass.

Har reima spenne som kan festses bak på sekken også så er den fin til å komprimere toppen av hovedsekken nedover med samt til å feste tau med slik at det holdes på plass selv når man tar av topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (10 minutter siden):

Har reima spenne som kan festses bak på sekken også så er den fin til å komprimere toppen av hovedsekken nedover med samt til å feste tau med slik at det holdes på plass selv når man tar av topplokket.

Nei, den reima er det du ser festet til over denne ubrukelige dingsen tror jeg.

Når det gjelder å hjelpe mye på posisjon, så har jeg nå målt, det stemmer nok at det har litt å si - bare så lite at jeg ikke har sett det. Det er snakk om under 1 cm innover, og ca 1,5 cm opp/ned. (Eller om det var omvendt, muligens.)

For meg gir det ikke helt mening med en sånn kjip plunderspenne for å justere lokket så lite, men. Det er jo mulig å bare fjerne den hvis den virkelig ikke har noe mer funksjon enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (25 minutter siden):

F.eks. på enkelte sekker med kun spenner ute på siden så vil topplokket skli over på baksiden med lite i sekken

Nå begynte jeg å lure på, hva synes du er baksiden av sekken? 🤣 Kanskje du tenker motsatt av meg, da stemmer jo ikke målingen. :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 time siden):

Ja, det kunne jeg også skjønt hvis det var likt som de andre fire reimene på lokket.

Men hvorfor skal man ha en sånn tungvint greie som dette bare for å sikre tingen? Man skal ikke ha spesielt kalde fingre før dette blir et herk å holde på med. Sånn som den er utformet så synes jeg det ser mer ut som at man skal stille den inn sånn som man har behov for, og så skal den i hovedsak være sånn.

Men noen stor funksjon har den vel neppe, når de ikke har giddet å ta det med i videoen.

Jeg gir opp. Kanskje de bare har sett at andre sekker har det og sydde på en de også – sånn i tilfelle musefelle... 😬

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en, ikke helt uvanlig, taktikk for billigmerkene. De ser noe som er gjort på de ordentlige merkene, også kopierer de det, uten helt å skjønne funksjonen, slik at det ender opp som en meningsløs dingsboms som ikke virker🤪 Jeg har liksom ikke helt tro på at Gregory er der😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du regulere mye på disse ute på siden så må du kunne regulere tilsvarende på midtfestet også.

20210306_144500.jpg.aa0821a327b27067ca16031cee41c2b3.jpg

Jeg har en sekk med kun fester ute på sidene, og der siger lokket bak ovet ryggen når det er lite innhold i sekken, skulle gjerne hatt en midspenne på den ift å holde topplokket på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (8 minutter siden):

Kan du regulere mye på disse ute på siden så må du kunne regulere tilsvarende på midtfestet også.

20210306_144500.jpg.aa0821a327b27067ca16031cee41c2b3.jpg

Jeg har en sekk med kun fester ute på sidene, og der siger lokket bak ovet ryggen når det er lite innhold i sekken, skulle gjerne hatt en midspenne på den ift å holde topplokket på plass.

Ja, når det skal være et midtfeste, men da hadde det jo vært en ide å ha et feste som var like lett å justere som de andre. Jeg blir jo irritert nå inne i stuevarmen bare av å prøve ut, så kan man jo tenke seg plunderet det vil bli når man er ute i kulden. Trenger man så store glidelåsdingser for å få tak som det er på denne sekken, så er det vel kalde fingre eller votter i bruk. Da vil man ikke ha særlig sjans til å holde på med denne spennen. Pussig.

Jeg klarer å få litt mer forskjell ved tom sekk, ja. Så det er et poeng kanskje. Men hvis spenna er satt på på grunn av det, er det nesten like merkelig. Det hadde vel for det første vært enklere og sikkert bedre å feste reimene foran lenger ned på sekken så man kunne stramme mer forover. Men ikke minst merkelig at man lager så mye ekstra plunder for alle de som går med volumet sekken er laget til, for at det skal bli bedre når man har veldig lite.

Så langt virker Larix sin teori faktisk mer sannsylig for meg, om man ser bort fra at det er et langt bedre merke enn at det burde være mulig. Men gode produsenter klarer jo å lage dårlige løsninger fra tid til annen, gjerne for å fornye ting. 🙄 Jeg hadde mer håpet på en kul greie som kunne gjøre det verdt plunderet. 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (3 timer siden):

Jeg håper å få en fasit, har sendt mail og spurt. Men når jeg må forklare på engelsk og ikke får legge ved bilde, så er vel sjansen for at de i det hele tatt skjønner hva jeg lurer på ganske minimal.

Siden du ikke ser noen bruk for den kan du jo klippe den av og sende den til produsenten med et brev og spørre dem hva den er til. 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (8 minutter siden):

Ja, når det skal være et midtfeste, men da hadde det jo vært en ide å ha et feste som var like lett å justere som de andre.

Min Fjällräven Abisko Friluft har samme opplegg, men der strammes/slakkes denne stroppen når man har klikket reima inn i spenna foran på sekken når man skal lukke og komprimere hovedrommet i toppen, ikke når man justerer høyden på topplokket.

Bare noen tanker, men ser for meg at denne brukes mer til å stramme ned topplokket i bakkant når man skal lukker sekken, mens de to andre topplokkreimene på siden ikke justeres hele tiden, men kan være fast når man har pakket ferdig sekken før en tur. Samt at man slipper å klemme ihjel det som evt er lagret i lommene i topplokket. Det blir jo muligens skviset ned i det som er på toppen av hovedrommet i sekken om man strammer alle 4 hjørnereimene.
Jeg flytter strammer/løsner sjeldent på de to reimene bak når jeg åpner/lukker sekken på tur, kun når sekken skal justeres etter den er pakket klar hjemme for turer, løsner/strammer kun den i midten og de i front lett når sekken åpnes/lukkes hvertfall.
Hva er i andre enden av stroppen på din sekk? Likt som på min sekk, en spenne som klipses fast i front?

Fjällräven har og laget åpning i spenna slik at man kan hukke reima av fra topplokket om man ikke vil bruke den til det vi ikke vet hva den skal brukes til :P 

IMG_1594.jpg.aa5dcd4ce25703c4afb717492631879f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (2 minutter siden):

Min Fjällräven Abisko Friluft har samme opplegg, men der strammes/slakkes denne stroppen når man har klikket reima inn i spenna foran på sekken når man skal lukke og komprimere hovedrommet i toppen, ikke når man justerer høyden på topplokket.

Bare noen tanker, men ser for meg at denne brukes mer til å stramme ned topplokket i bakkant når man skal lukker sekken, mens de to andre topplokkreimene på siden ikke justeres hele tiden, men kan være fast når man har pakket ferdig sekken før en tur. Samt at man slipper å klemme ihjel det som evt er lagret i lommene i topplokket. Det blir jo muligens skviset ned i det som er på toppen av hovedrommet i sekken om man strammer alle 4 hjørnereimene.
Jeg flytter strammer/løsner sjeldent på de to reimene bak når jeg åpner/lukker sekken på tur, kun når sekken skal justeres etter den er pakket klar hjemme for turer, løsner/strammer kun den i midten og de i front lett når sekken åpnes/lukkes hvertfall.
Hva er i andre enden av stroppen på din sekk? Likt som på min sekk, en spenne som klipses fast i front?

Fjällräven har og laget åpning i spenna slik at man kan hukke reima av fra topplokket om man ikke vil bruke den til det vi ikke vet hva den skal brukes til :P 

IMG_1594.jpg.aa5dcd4ce25703c4afb717492631879f.jpg

Dette er så og si helt likt som på Bergans Alpinist 130L-sekken min. Føler vel egentlig ikke at jeg synes den har vært kjempenyttig når jeg har brukt sekken, men den brukes nå siden den må er der, og kanskje jeg hadde skjønt at den nok måtte være der om jeg hadde fjernet den – skal tenke litt på det – kanskje 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (12 minutter siden):

Min Fjällräven Abisko Friluft har samme opplegg, men der strammes/slakkes denne stroppen når man har klikket reima inn i spenna foran på sekken når man skal lukke og komprimere hovedrommet i toppen, ikke når man justerer høyden på topplokket.

Bare noen tanker, men ser for meg at denne brukes mer til å stramme ned topplokket i bakkant når man skal lukker sekken, mens de to andre topplokkreimene på siden ikke justeres hele tiden, men kan være fast når man har pakket ferdig sekken før en tur. Samt at man slipper å klemme ihjel det som evt er lagret i lommene i topplokket. Det blir jo muligens skviset ned i det som er på toppen av hovedrommet i sekken om man strammer alle 4 hjørnereimene.
Jeg flytter strammer/løsner sjeldent på de to reimene bak når jeg åpner/lukker sekken på tur, kun når sekken skal justeres etter den er pakket klar hjemme for turer, løsner/strammer kun den i midten og de i front lett når sekken åpnes/lukkes hvertfall.
Hva er i andre enden av stroppen på din sekk? Likt som på min sekk, en spenne som klipses fast i front?

Fjällräven har og laget åpning i spenna slik at man kan hukke reima av fra topplokket om man ikke vil bruke den til det vi ikke vet hva den skal brukes til :P 

IMG_1594.jpg.aa5dcd4ce25703c4afb717492631879f.jpg

Du ser begge endene på bildene, det er en stropp mellom feste øverst på sekken (siden som er mot ryggen) og lokket.
Jeg tror du snakker om en annen stropp, som du ser festet til litt lenger opp på bildene. Den både gir mening er der, og er også enkel å justere på. Sånn som du beskriver med å justere lite på festene på siden og mye på den i midten, så gir det jo enda mindre mening at den i midten er så plundrete å justere på.
Edit - nå ble jeg i tvil hva jeg ser på ditt bilde egentlig - hvilken vei er sekken? Hva er lokk? 🤣

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (15 minutter siden):

Jeg har en Gregory Denali 105 L, den har en del spenner i og rundt topplokket, og på min sekk er de til bruk av topplokket som dagstursekk, med reimer og spenner. 

Ja, den har lik spenne i midten som på sidene ser det ut for. Det hadde nok vært betydelig mindre plunder med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.