Gå til innhold
  • Bli medlem

Står det så dårlig til med sportsfiskerne?


bernt

Anbefalte innlegg

Målet er å få i stand et attraktivt ørretfiske i nærområdene til byen. Det er få sportsfiskere som er interessert i å gå tre kilometer før de kommer fram til vannet.

Sitatet stod i Byavisa og er kreditert en som arbeider i TOFA (Trondheim Omland Jakt -og Fiskeadministrasjon). Akk, ja..... 3 km er jo en urimelig lang distanse..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter noe grubling har jeg konkludert med et par ting om dette her.

TOFA, som på vegne av kommunen og grunneierene forvalter innlandsfisket nær Trondheim, består av folk med komersielle interesser i Ørretanlegget på Lundamo. Anlegget er tilfeldigvis eneleverandør av settefisk til TOFA.

Siden slutten av 1800-tallet har de bynære vannene hatt mort. TOFA har et nær religiøst forhold til fiskearter, hvor ørret er gud, og karpefisker er satan.

Hvis TOFA antar at fiskere i Trondheim ikke gidder å gå 3km slår de flere fluer i en smekk. De sparer penger på Lundamo, siden de kan kjøre bilene med sette-ørret helt frem til vannene de kultiverer. De kan også holde ensrettet fokus på at mort er teit og ørret er bra, siden det bare er tusenbrødre av røye og småfallen ørret i vannene oppi marka, mens morte-djevelen finnes nær byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er ikke dette trenden da?

Folk klarer ikke / orker ikke / vil ikke gå.

De skal helst kjøre til fiskevannet, til elva, til jaktområdene.

Kan jo trekke paraleller til meg selv. Før da man var ung og sprek (og uten førerkort), gikk man rett på fjellet fra huset, om det var 3 - 5km lengre betydde ikke så stort.

Nå så kjører man så langt veien rekker for å spare noen minutter, kilometer og høydemeter.

Men jeg ser ikke helt vitsen med å fiske midt i bykjernen, eller langs veien. Klart det kan være skøy og kansje ett lite kick å få fisk uansett hvor det er. Men det mangler en vesentlig del for min del. Fiske for meg er ikke kun å fiske, men turfølelsen også. Tror ikke jeg får turfølelsen av å kjøre til sentrum og koble opp fiskestanga, fiske litt og se på travle byfolk som stresser rundt omkring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turopplevelsen er alt både når det gjelder jakt og fiske! Det er ikke så stor stas å skyte rådyr i jordekanten eller fiske storørret i byen..

Og for den delen av turfolket jeg tilhører, som synes det er mest stas med toppturer, er ikke bare det å komme til topps som er stas, det er hele turen med veien opp (og tilbake) som gjør fjellturen til en stor opplevelse. Tror ikke det ville ha vært det samme å sitte på f.eks store Skagastølstind etter å blitt fløyet i helikopter til toppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side er det jo flott at det legges til rette for ørretfiske midt i byen, så kan vi som synes det er greit å gå et stykke ha vassdraga for oss selv.

Hvis man ser det i litt større sammenheng, vil det sikkert også være en turistattraksjon å dra ørret i Spikersuppa, Frognerparken, Akerselva (jada, jeg vet det er fisk der, men ikke akkurat noen betydelig stamme) - så greit nok for meg.

Et par steder i landet kan du fiske din egen regnbueørret i dam midt i bygda (og betaler per kilo du drar opp) i stedet for å kjøpe den på supern. Greit nok for meg.

Jeg ser fram til å feste fluestanga til sekken og traske innover mot elver og vann der det kan gå dager uten at jeg møter andre fiskere.

Men da fisker jeg heller ikke etter mort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for den delen av turfolket jeg tilhører, som synes det er mest stas med toppturer, er ikke bare det å komme til topps som er stas, det er hele turen med veien opp (og tilbake) som gjør fjellturen til en stor opplevelse. Tror ikke det ville ha vært det samme å sitte på f.eks store Skagastølstind etter å blitt fløyet i helikopter til toppen. :idea:

Hehe. Den følelsen har jeg også. De "turene" jeg har gått på Roaldshornet fra toppen av heisen på Strandafjellet har ikke vært noen stor opplevelse. Det har vært mer "dette er litt flaut, håper ikke det er noen jeg kjenner her" følelse :idea: . Det dummeste jeg vet er folk som tror de går på topptur når de går på nærmeste fillehaug i forbindelse med et heissystem.

Sportsfiskere flest beveger seg(heldigvis for meg) ikke så langt fra bilen. Det som er synd er at de heller ikke orker å ta med seg søpla tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til generalisering når det gjelder sportsfiskere. De som legger søppel, senerester etc etter seg er i liten grad f.eks. fluefiskere som går i fjellet, men ferie- og weekend mataukfiskere med overdimensjonert utstyr (fiske sådan)som kjører fram til vassdraget eller går noen hundre meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.