Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Easyfuel II spruter flammer med gassboks opp ned (etter forvarming)


Lars F

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte meg en Primus Easyfuel II forleden dag. Da jeg allerede eier en Omnifuel, hadde jeg lyst på en ren gassbrenner for litt enklere matlaging.

Men, jeg kan ikke si at jeg er veldig imponert over prestasjonen. Først og fremst la jeg merke til at flammen blafret veldig framme på høyre side med gassboks rett vei. Dette ble også verre med større trykk og ny gassboks. Når jeg videre snudde gassboksen opp ned så spruter det flammer/pulserer noe voldsomt. Jeg var påpasselig med å brenne noen minutter med gassboksen rett vei for å sikre meg at den var skikkelig varm. På grunn av det overnevnte så fikk jeg returnert brenneren. Mottok ny Easyfuel i dag. Men jaggu meg har denne nøyaktig samme problem.

Den blafrer med gassboks rett vei, og spruter flammer med gassboks opp ned. Jeg forstår ikke hvordan det samme kan skje med to brennere på rad. De er fra forskjellige butikker, så tviler på de er fra samme produksjonsbatch. Jeg har prøvd med forskjellige gassbokser, både helt fulle, halvfulle og nesten tomme bokser uten forandring. Jeg har prøvd i bod og på kjøkkenbenk, med og uten vindskjerm (ikke det at det er så voldsomt med vind innendørs). Har også prøvd med og uten kjele.

Så vidt jeg har sett her inne på forumet brenner folk Easyfuel med gassboks opp ned uten problemer.

Er det noe jeg overser her?

Siden jeg bare kan poste vedlegg på 14 MB, så linker jeg til et par videoer som illustrerer problemet. Primus nr 1 og 2 referer hhv. til den jeg byttet og mottok i dag.

Primus nr 1 som blafrer. Blir verre med større åpning av ventil

Primus nr 1 som spruter flammer med gassboks opp ned.

Primus nr 2 som blafrer og spruter flammer. Her har jeg flyttet primusen ned på gulvet. Blafrer ikke like mye her, men i denne videoen har gassen stått en stund i boden på 7 grader, så trykket er ikke like høyt. Etter å ha brent i 5 minutter snur jeg gassboksen i videoen for å illustrere flammesprutingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Det kan jo hende det er en parti brennere som ikke er helt gode. Kjøpte en Hiker+ for noen år siden. Brant greit noen min så slukket flammen,lite trykk etc. Gadd ikke reparere en ny brenner så sendte retur og fikk en ny. Den var like ille så da gikk den og i retur og fikk pengene tilbake. Skaffet en brukt 111 istedet. Så det kan jo hende at 3n butikk har fortløpende produksjonsnummer og har fått et parti eller deler av et parti som er feil. En kompis har Easyfuel men tror det er nr 1. Aldri sett den med gassboks opp med men mener at den brenner ganske hissig den og. Husker ikke om den blafrer. Har vel bare sett den i dagslys og da er der ikke like lett å se flammer. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal det ikke være. Jeg har 3 stk Easyfuel, en eldre Easyfuel 1 og to stk Easyfuel 2.  Ingen oppfører seg slik som du viser, de brenner jevnt og rent, også med boksen opp-ned. Dette må være  et dårlig parti fra Primus,  og helt klart ikke noe du skal godta.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dette var jo kjedelig. En stor grunn til at jeg gikk for akkurat Easyfuel var den geniale Trangia vindskjermen din @Bjørn J.

Jeg har hatt ganske dårlig erfaringer med Primus og kvalitetskontroll/reklamasjon. Omnifuelen min var defekt da jeg fikk den og måtte diskutere frem og tilbake med Outnorth/Primus angående fremgangsmåten min og at jeg skulle feilsøke en helt ny brenner. Endte opp med at jeg sendte den i retur for så å kjøpe ny et annet sted. Den fungerte heldigvis fint. Litt usikker på om jeg skal argumentere for at jeg skal kunne brenne med boksen opp ned med Easyfuel. Får sikkert tilbake at den ikke er ment til det da Primus.eu fraråder det på deres sider samt det ikke står nevnt i manualen.

Jeg tok også å renset dysen tidligere i kveld. Tror kanskje at denne blafringen med gassboksen rett vei ble bedre, men spyttet fortsatt flammer med boksen opp ned. Kanskje jeg må vente til det dukker opp en brukt en, hvis jeg ikke går for Optimus Vega innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.