Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til Hilleberg Unna (kopier?)


eehgil

Anbefalte innlegg

Sitter å drømmer litt om telt. Har egentlig lyst på Hilleberg Unna, men det er fryktelig dyrt. Ser også for meg noen endringer som hadde gjort seg på Unna: 

-"Tolags" dør, slik at man kan enten ha helt stengt eller hel insektsnetting.

-Tilsvarende dør på andre langsiden.

-Utvendige stenger og klips slik som soulo, allak osv.

 

Finnes det noen gode alternativer (kopier) til Unna?

Kriterier:

-Selvstående

-To stenger

-Størst mulig åpning på langside, helst på begge sider.

-Valget mellom dør kun av innsektsnetting eller helt "tett".

-Ingen fortelt

-Toduks

Hilleberg Niak og Rogen har dør kun i insektsnetting og er ikke 100% selvstående.

Det nærmeste jeg har funnet er Black Diamond Highlight. 3p har dør på begge sider, men er egentlig litt stort. 2p har kun dør på ene siden, og er litt kort. I tillegg er dette 1-duks telt.

 

Hilleberg Unna er vel egentlig verdens enkleste telt, rart det ikke er mer kopiert...?

 

Og...er det mulig å legge til en funksjon her som heter "fjern mellomrom etter avsnitt"..? :-D

 

 

black-diamond-hilight-3p-tent-distance-blue-3.jpg

810156_4028_HILIGHT3PTent_OPEN_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Minst mulig fotavtrykk, og dermed er mulig å sette opp flest mulig plasser.

-Lettest mulig tilkomst til innerteltet, i praksis kunne gå ned i teltet når det er oppholdsvær

-Best mulig utsikt innenfra.

-Best mulig plass og romfølelse innvendig i forhold til vekt og fotavtrykk.

Unna som akkurat har plass til sko mellom yttertelt og innertelt tenker jeg er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (27 minutter siden):

Er det noen spesiell grunn til at du ikke ønsker noe fortelt? Selv ikke et lite et med plass til sekk og sko? :)

Sekk får man inni ett Unna mtp at det er lengre og omtrent like bredt innvendig som ett 2-mans.
Er vel mange av oss her på forumet som har Unna og vi får plass til både støvler, brenner og kjeler + mer
i det forteltet Unna ikke har 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ til... skjønner ikke spørsmålet eller problemstillingen!

Bare å spare mer eller gå "all in" først som sist, så slipper man å kjøpe et annet telt først, som man egentlig ikke liker og ikke vil ha der man går å dagdrømmer om Unna - verdens beste telt ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner dere som har Unna muligheten for å ha insektsnett i hele åpningen på innerteltet? Ser for meg at der er litt bortkastet å ha en så stor flott åpning, og så måtte stenge utsikten helt når det er mygg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (28 minutter siden):

Savner dere som har Unna muligheten for å ha insektsnett i hele åpningen på innerteltet? Ser for meg at der er litt bortkastet å ha en så stor flott åpning, og så måtte stenge utsikten helt når det er mygg..?

Egentlig ikke. Vil man ha det mer luftig og lettere å se ut og være beskyttet mot mygg og insekter, så kan man jo kjøpe mesh-innerteltet til Unna:
https://hilleberg.com/eng/shelters/mesh-inner-tents/

Jeg har kjøpt et annet billigere alternativ som skal testes, både for å få det mer luftigere om sommeren, samt mindre pakkvolum og lettere sekk:
https://www.xxl.no/sea-to-summit-sts-mosquito-net-1-pers-myggnett-svart/p/1133657_1_style

Evt kan man jo få noen til å spesialsy slik at man kan ha myggnett selv om "døra" er åpen..

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (15 minutter siden):

Egentlig ikke. Vil man ha det mer luftig og lettere å se ut og være beskyttet mot mygg og insekter, så kan man jo kjøpe mesh-innerteltet til Unna:
https://hilleberg.com/eng/shelters/mesh-inner-tents/

Jeg har kjøpt et annet billigere alternativ som skal testes, både for å få det mer luftigere om sommeren, samt mindre pakkvolum og lettere sekk:
https://www.xxl.no/sea-to-summit-sts-mosquito-net-1-pers-myggnett-svart/p/1133657_1_style

Evt kan man jo få noen til å spesialsy slik at man kan ha myggnett selv om "døra" er åpen..

Tenker du dette som selvstendig eller som innertelt til Unna? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anund Wigen skrev (3 timer siden):

Tenker du dette som selvstendig eller som innertelt til Unna? 

Mesh-teltet er jo beregnet som innertelt til Unna, men kan også brukes selvstendig, men da må man ha stangholdere i tillegg.

Det STS myggnettet har jeg tenkt å bruke til begge deler, både inne i Unna, eller på andre turer uten telt der det kan være behov for myggnett, feks under åpen himmel eller ved bruk av tarp.

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (3 minutter siden):

Mesh-teltet er jo beregnet som innertelt til Unna, men kan også brukes selvstendig, men da må man ha stangholdere i tillegg.

Det STS myggnettet har jeg tenkt å bruke til begge deler, både inne i Unna, eller på andre turer uten telt der det kan være behov for myggnett, feks under åpen himmel eller ved bruk av tarp.

Var det siste jeg tenkte på. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (1 minutt siden):

Mener å huske at stangholdere følger med når man kjøper mesh innertelt.
Husker du @Sovjetunionen  ?

Stemmer det ja. Angående deg med myggnett i hele døra så kan du få sydd på det på det vanlige innerteltet, hos en av Hilleberg sine skreddere, det er bl.a en i Oslo som gjør det. Jeg savnet myggnett i hele døra og vurderte det, men endte med p kjøpe meshtelt. 
 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (1 time siden):

Stemmer det ja. Angående deg med myggnett i hele døra så kan du få sydd på det på det vanlige innerteltet, hos en av Hilleberg sine skreddere, det er bl.a en i Oslo som gjør det. Jeg savnet myggnett i hele døra og vurderte det, men endte med p kjøpe meshtelt. 
 

Spennende 🤔 vet du vekten på et unna med myggnetting istedenfor det vanlige innerteltet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msadian skrev (Akkurat nå):

Spennende 🤔 vet du vekten på et unna med myggnetting istedenfor det vanlige innerteltet?

Meshteltet veier det samme og jeg går ut ifra at et med modifikasjoner vil bli pittelitt tyngre, men neppe mye. Skriv en mail til Hilleberg, de vet det sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (2 minutter siden):

Meshteltet veier det samme og jeg går ut ifra at et med modifikasjoner vil bli pittelitt tyngre, men neppe mye. Skriv en mail til Hilleberg, de vet det sikkert.

Supert, will do. Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (2 timer siden):

Mener å huske at stangholdere følger med når man kjøper mesh innertelt.

Du har rett der ja. Bare jeg som har sett at de selges løst i sett, så tok det for gitt at man måtte kjøpe dette i tillegg.

Var inne å dobbeltsjekket på Unna mesh-teltet nå.
"Includes the pole holder kit to pitch the inner tent or mesh inner on its own."

Og ang vekt på Mesh-teltet til Unna:
"Weight: 700 g
Note: the mesh inner tents weigh about the same as the corresponding standard inner tents, so there is not a significant weight savings."

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anund Wigen skrev (3 timer siden):

Var det siste jeg tenkte på. :-)

Her har du en annen utgave, som er bakgrunnen for oppsettet jeg har basert min tanke på, bare at her er det brukt et annet myggnett, med gulv.

https://www.outdoorline.sk/en/tents/six-moon-designs-serenity-nettent

https://www.facebook.com/photo?fbid=10158362546178122&set=gm.1292625237755849
128551892_10158362546183122_494692052853

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange tilbakemeldinger.

Klar over at det er mulig å kjøpe eget innertelt i netting til Unna, men det vil gjøre teltet enda dyrere. Ser også for meg at det kan bli vel kaldt på vår/høst?

 

Vurderer Black Diamond Hilight nesten seriøst. Hvor stor ulempe er det med enduks til bruk på vår/sommer/høst?

Hilight 2p, 208x127cm, 1790g, 4300kr på Outnorth nå med 1000kr rabattkode. Har også i fjor vært nede i 3500kr ref prisjakt.

Hilight 3p, 218x152cm, 2165g, 4500kr på Outnorth nå med 1000kr rabattkode. Har også i fjor vært nede i 4000kr ref prisjakt.

https://www.blackdiamondequipment.com/en_NO/product/hilight-2p-tent/

https://www.blackdiamondequipment.com/en_NO/product/hilight-3p-tent/

 

Norrønna lanserer vel snart telt? Blir spennende å se hva de kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing:

Mesh-innterteltene til Hilleberg er sannsynligvis en del bedre ventilert enn de som kommer med teltet som standard. Så hva er egentlig de store fordelene med standard-innerteltet? Det er ikke den delen av teltene som holder elementene ute, det gjør vel utterduken som atpåtil sitter helt nede på bakken helt fint?

Jeg leser mye kondens-klager rundtomkring for flere av teltene fra Hilleberg. Med mesh-innertelt må jo dette være et mye mindre problem/kondensen klarer å dra seg ut til ytterduken lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Liten avsporing:

Mesh-innterteltene til Hilleberg er sannsynligvis en del bedre ventilert enn de som kommer med teltet som standard. Så hva er egentlig de store fordelene med standard-innerteltet? Det er ikke den delen av teltene som holder elementene ute, det gjør vel utterduken som atpåtil sitter helt nede på bakken helt fint?

Jeg leser mye kondens-klager rundtomkring for flere av teltene fra Hilleberg. Med mesh-innertelt må jo dette være et mye mindre problem/kondensen klarer å dra seg ut til ytterduken lettere.

Opplever minimalt med kondens i unna med standard tett innertelt. Jeg har brukt teltet i lange turer i regnvær og ruskevær.

Blir lunere og varmere med tett innertelt

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Blir lunere og varmere med tett innertelt

Støttes. Har samme opplevelse og solgte mitt innertelt i mesh. Sammenlignet med Enan vil jeg påstå at jeg ikke har kondensutfordringer i Unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.