Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt og dårligvær - doble teltstenger


Dompappen

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Er det noen som bruker doble teltstenger på Helsport sine vintertelt? Hørt at Børge Ousland & co brukte doble teltstenger på den siste ekspedisjonen (2019). Er dette noe de får spesialsydd eller er dette standard på Helsport sin x-trem telt? Finner svært lite info om dette. Tenker at dette kan være lurt å bruke. Har vært ute for dårlig vær før og det er ikke så mye ekstra vekt i pulken. Men er dette smart og er dette mye plunder. Har en Fjellheimen xtrem 3. og tenker at teltet med dobleteltstenger bør stå fjellstøtte når vinden bikker over 20 m/s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dompappen skrev (24 minutter siden):

Hei og hå!

Er det noen som bruker doble teltstenger på Helsport sine vintertelt? Hørt at Børge Ousland & co brukte doble teltstenger på den siste ekspedisjonen (2019). Er dette noe de får spesialsydd eller er dette standard på Helsport sin x-trem telt? Finner svært lite info om dette. Tenker at dette kan være lurt å bruke. Har vært ute for dårlig vær før og det er ikke så mye ekstra vekt i pulken. Men er dette smart og er dette mye plunder. Har en Fjellheimen xtrem 3. og tenker at teltet med dobleteltstenger bør stå fjellstøtte når vinden bikker over 20 m/s.

Sjekket opp helsport.no Det er satt opp mulighet for dobbelt stangsett på Fjellheimen x-trem 3 camp, men er det noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport extrem-teltene er dimensjonert for doble stenger, så det går helt fint. Når det er sagt vil jeg si at et fjellheimen extrem satt opp korrekt og med enden mot vinden fint skal tåle 20 sekundmeter vind. Tunneltelt er svært vindstabile med vinden mot kortenden. Kastevind/sterk vind fra siden er derimot mer skummelt for tunneltelt. I de tilfellene, eller ved lange ekspedisjoner som ekstra forsikring, vil doble stenger være fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport kom med denne muligheten fra en årsmodell for ca 3 år (?) siden.

 

Om du skal telte i åpne utsatte områder er det en opsjon jeg ville brukt.

 

Det øker tryggheten bittelitt. Det samme gjør for øvrig å sette opp solid levegg...

Mitt rødgule telt er fra før denne opsjonen og har våknet med teltstang nede på nesa midt i teltet. Det er ikke så trivelig.

 

Jeg bytter ikke telt for å få denne opsjonen,  men hadde benyttet den om det var mulig på mitt telt. I stedet dropper jeg tur når det er meldt på det verste og/eller setter opp solid levegg om det skulle dukke opp vær mens vi allerede er på tur...

2021-03-05_02-34-08.thumb.jpg.bdbbd9c6c3592ca5b3591be03bac135a.jpg

2021-03-05_02-34-21.thumb.jpg.9782b28699531a5ba016997f1ad2dea8.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forholdsvis ny fjellheim og som er rundt 2 år gammelt. Ser at det er plass til dobbelt stangsett. Først og fremst tenker jeg om det er ekstra plunder med å sett inn dobbelt stangsett. Skal uansett gå til innkjøp av ekstra teltstenger, har måttet kjøpe ny teltstang til sommer teltet (ble bøyd skikkelig i begge ender) etter at telte ble flattrykt i sterk vind. Tenker å teste med dobbelt stangsett hjemme på stuegolvet ved å klargjøre teltet slik som denne video viser og det ikke er noe mer plunder:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å tape alle skjøtene utenom den midterste. Ikke ryk av tapen, men klipp den av med saks.  Så slipper du at den slipper taket og lager krøll.

 

Husk likevel å ta ut og lufte og tørke telt og stenger skikkelig når du kommer hjem. Så varer det omtrent evig...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp «ekstrem stenger (Keb stenger)» til mitt Abisko Endurance 3, siden jeg skal krysse Hardangervidda med teltet. Det er ganske stor forskjell på stivheten til stengene, vektforskjellen er ikke så stor.
 

Jeg tror at stenger i denne klassen tåler veldig mye, så jeg tar kun med det tykkeste stangsettet. Det må vel holde i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 6.3.2021 den 17.49):

Jeg kjøpte nettopp «ekstrem stenger (Keb stenger)» til mitt Abisko Endurance 3, siden jeg skal krysse Hardangervidda med teltet. Det er ganske stor forskjell på stivheten til stengene, vektforskjellen er ikke så stor.
 

Jeg tror at stenger i denne klassen tåler veldig mye, så jeg tar kun med det tykkeste stangsettet. Det må vel holde i massevis.

Tror også jeg heller ville ha gått for ett stangsett, som er tykkere, enn to stangsett. 

 

Endret av Kurt S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 6.3.2021 den 17.49):

eg kjøpte nettopp «ekstrem stenger (Keb stenger)» til mitt Abisko Endurance 3, siden jeg skal krysse Hardangervidda med teltet. Det er ganske stor forskjell på stivheten til stengene, vektforskjellen er ikke så stor.

Hva er forskjell på disse stengene? (diameter, evt type)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt S skrev (44 minutter siden):

Tror også jeg heller ville ha gått for ett stangsett, som er tykkere enn to stangsett. 

Nettopp bestilt meg ny stenger. Tykker stenger kunne vært en god ide! Men det spørs om det er plass til tykkere stang i stangholderen, det er frest ut spor, disse må eventuelt utvides.  image.png.6e2ca48cab0b6568cd117ffa680576d4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (25 minutter siden):

Husker ikke i farten Midterste stangen er litt tykkere på begge settene. DAC pressfit og DAC featherlite.

Finner det nok på nettsiden dems, eller i katalogen.

Ikke så viktig for min del, mest av nyskjerrighet. 😄

Går du f.eks fra en tynnere diameter opp til 10.25 / 11 mm diameter så går du til samme type stangsett som allerede brukes på Helsport X-trem teltene eller Hilleberg Black label. Det er relevant når man diskuterer 1 sett vs 2 sett stenger, og hva de ulike stangsettene "tåler". 

image.png.e40e09ec36f8c213df5f827656e63d27.png

image.png.fa9125c03793d8fbbc3fc630903f284a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 9.3.2021 den 11.35):

Ikke så viktig for min del, mest av nyskjerrighet. 😄

Går du f.eks fra en tynnere diameter opp til 10.25 / 11 mm diameter så går du til samme type stangsett som allerede brukes på Helsport X-trem teltene eller Hilleberg Black label. Det er relevant når man diskuterer 1 sett vs 2 sett stenger, og hva de ulike stangsettene "tåler". 

image.png.e40e09ec36f8c213df5f827656e63d27.png

image.png.fa9125c03793d8fbbc3fc630903f284a.png

Abisko tunnelteltene til Fjellreven har endestenger som tilsvarer red label, midtstangen litt tykkere.

Keb teltene har stenger tilsvarende black label, usikker på om midtstangen er litt tykkere der.

Husker ikke diameteren nå, men jeg fant det i en digital katalog på nettet en gang, som ikke er enkel å finne igjen. ;) 
 

Så til mitt tunneltelt har jeg nå ett sett Featherlite stenger, og ett sett pressfit stenger. Pressfit stengene har jeg kappet 4 cm for å enkle montering om vinteren.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.