Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT Massiv: mat


Fjell Inge Røkke

Anbefalte innlegg

Massiv står for tur, bokstavelig talt, i juni. 350 km fra Sota Seter til Haukeliseter. Det aller meste av planleggingen er i boks, men maten gjenstår. Hva er gode tips og triks for å pakke mat til 2 for en så lang tur? Det er et naturlig stoppested ved Tyin hvor det både er mat- og sportsbutikk.

Real Turmat tar mye volum og er dyrt. Ønsker å variere litt mellom hjemmelaget og ferdig kjøpt. Med på turen er en Jet Boil.

Dere som har vært på laaaange turer - fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke skryte på meg en sånn lang tur og erfaring, men har tørket mat de senere årene til mine «lange» turer. Gryter, taco, grønnsaker etc. 

Et måltid chili con carne reduseres til ca 100 gr. I tillegg holder det med ca 30-40 gram tørkede rotgrønnsaker pr pers, som tillegg til fersk fisk (tas underveis).

Tørkede grønnsaker/kjøtt kan også gå i gryter med kokos-/melkepulver sammen med godt krydder.

Til frokost varierer jeg med havregrøt og brødblanding stekt i panna👍

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell Inge Røkke skrev (På 4.3.2021 den 20.51):

Massiv står for tur, bokstavelig talt, i juni. 350 km fra Sota Seter til Haukeliseter. Det aller meste av planleggingen er i boks, men maten gjenstår. Hva er gode tips og triks for å pakke mat til 2 for en så lang tur? Det er et naturlig stoppested ved Tyin hvor det både er mat- og sportsbutikk.

Real Turmat tar mye volum og er dyrt. Ønsker å variere litt mellom hjemmelaget og ferdig kjøpt. Med på turen er en Jet Boil.

Dere som har vært på laaaange turer - fyr løs!

På en slik tur er det mange,  som får hamburger/ fett abstinenser. Jeg har med ett par-tre poser med  ferdig lapper/sveler pose fra Toro. For meg oppleves dette som ett høydepunkt på mine turer, og roer mine hamburger abstinenser. Øs på med Bremyk smør. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell Inge Røkke skrev (3 timer siden):

Pga covid er dette litt problematisk. Man må enten bo på hyttene eller holde seg borte 🧐

I DNT sine regler for hyttebesøk under covid-19 står følgende: ( https://www.dnt.no/hytter-covid-19/ )

Sitat

Det er ok å kjøpe proviant fra de selvbetjente hyttene, men det er ikke lov for gjester som ikke bor på hytta å tilberede mat, koke vann, tørke klær osv inne på hyttene, eller sette seg ned inne og spise maten sin.

Så jeg tror du kan basere deg på å kjøpe mat på hyttene underveis, men du skal unngå å ta på det du ikke skal kjøpe, og du må tilberede og spise maten et annet sted. (det er ikke tillatt å telte ved hyttene heller, men du kan bruke do).

God tur! Jeg sikler på den turen jeg også, men jeg har (minst) to andre prosjekter før det.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

I DNT sine regler for hyttebesøk under covid-19 står følgende: ( https://www.dnt.no/hytter-covid-19/ )

Så jeg tror du kan basere deg på å kjøpe mat på hyttene underveis, men du skal unngå å ta på det du ikke skal kjøpe, og du må tilberede og spise maten et annet sted. (det er ikke tillatt å telte ved hyttene heller, men du kan bruke do).

God tur! Jeg sikler på den turen jeg også, men jeg har (minst) to andre prosjekter før det.

;-)

Takk for info, jeg ser at jeg har gjort temmelig svak research.

Uten særlig erfaring fra hva ulike hytter tilbyr av mat: hvordan er utvalget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell Inge Røkke skrev (1 time siden):

Takk for info, jeg ser at jeg har gjort temmelig svak research.

Uten særlig erfaring fra hva ulike hytter tilbyr av mat: hvordan er utvalget?

Nja, det er vel ikke veldig svak research. Det har vært mye strengere enn det er nå.

 

Jeg har ikke veldig mye erfaring med hvor mye utplukket det blir i løpet av året, og det kan sikkert variere en del fra hytte til hytte. Jeg har hørt at det kan gå tomt for enkelte ting noen steder uten at jeg selv har opplevd det. Det avhjelper man ved å ha "nødrasjoner" for et par tre døgn til enhver tid i sekken. Da står du egentlig veldig fritt, også til å legge om litt på ruta hvis du ønsker det.

Her finner du ei lenke til ei prisliste på proviant (litt nede på sida) som viser typisk hva du vil finne på ubetjente hytter: https://www.dntoslo.no/priser/

På en sånn lang tur kan det være lurt å sende en e-post til DNT ei uke eller to før du drar og spørre om det er noen av hyttene langs Masiv-ruta du ikke vil kunne kjøpe mat (tomme, stengt for oppussing etc.) og legge opp planen etter svaret du får derfra. Det er også lurt å følge med på om det skjer endringer i hytte-restriksjonene. De fleste endringene jeg har sett har vært oppmykninger da.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også planer om å gå Massiv ruta i sommer, men da senere på sommeren. Jeg snakket med ei som gikk på samme tid som du i fjor, og hun hadde tidvis MYE snø den første uka. Det kan visstnok ligge snø lenge i Breheimen utover sommeren, bare noe å være obs på.

Jeg har planlagt å ha noen hviledager underveis på betjente hytter (Fondsbu og Finsehytta) for å "fete meg opp litt" og få hvilt beina litt. Planlegger å etterforsyne på Finse (venner som har hytte i nærheten hvor jeg legger et lite depot) og på Tyin (butikk) slik at jeg slipper å bære mat for hele turen. Jeg blir også å basere meg på en del frysetørret samt noe etterforsyning fra hyttene underveis. Jeg skal gå med telt, noe som gjør det enklere å dele opp noen av de lengste etappene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (4 timer siden):

Jeg har også planer om å gå Massiv ruta i sommer, men da senere på sommeren. Jeg snakket med ei som gikk på samme tid som du i fjor, og hun hadde tidvis MYE snø den første uka. Det kan visstnok ligge snø lenge i Breheimen utover sommeren, bare noe å være obs på.

Jeg har planlagt å ha noen hviledager underveis på betjente hytter (Fondsbu og Finsehytta) for å "fete meg opp litt" og få hvilt beina litt. Planlegger å etterforsyne på Finse (venner som har hytte i nærheten hvor jeg legger et lite depot) og på Tyin (butikk) slik at jeg slipper å bære mat for hele turen. Jeg blir også å basere meg på en del frysetørret samt noe etterforsyning fra hyttene underveis. Jeg skal gå med telt, noe som gjør det enklere å dele opp noen av de lengste etappene.

Kult at du også skal gå!

Snøen er jeg obs på, men bortsett fra gode sko er det vel kurant å gå tross snøen? Gikk hun med telt?

Jeg har snakket med Joker på Tyinkrysset, og de sa man kan sende pakker med proviant til:

Filefjellsenteret

co/navnet ditt

Tørisvegen2

2985 Tyinkrysset

 

Vi kjører telt vi og, som gjør at vi er fleksible. Hvilket telt bruker du på den turen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fortalte at det gikk en god del ekstra tid, blant annet på grunn av navigering. T-merkene forsvant under snøen og spesielt bratt terreng blir tungt å gå i. 
 

Hun gikk også med telt ja. Jeg har et Hilleberg Allak 2 jeg skal bruke. Rett og slett for å ha greit med plass hvis jeg blir liggende å vente på været underveis. Jeg velger også å dele opp de to første etappene i to pga lengden og terrenget. 
 

Takk for tipset om Filefjellsenteret, det skal jeg også benytte meg av. Da kan jeg etterforsyne to ganger underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med etterforsyning 2 steder er det fullt mulig å klare seg på en såpass lang tur uten å bruke DNT-hytter og volumet på real middagene blir ikke nødvendigvis for stort. Jeg har gått 11 dager i strekk med all maten jeg trengte i sekken og da gikk jeg etapper på 25-37 km (riktignok i lett terreng) med en sekk som var helt grei på vekt (ca 14-23 kg). Men luksusen ved å kunne unne seg en boks med bacalao og litt annet snadder fra DNT skal ikke undervurderes. Det er lett å bli lei av tørrfôr i lengden og det kan bli lite variasjon i måltidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.