Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobildekning hardangervidda, Finse - Haukeliseter?


Anbefalte innlegg

Annonse

Mja. Har ikkje gått den sørlege delen av ruta sidan 2017 og har gullfiskhukommelse men prøvar. Har som regel hatt mobilen vekkpakka heile vegen, men 2017-turen brakte med seg ymse som gjorde at den måtte fram fleire gonger. 

Generelt gjeld at dess lenger vest, dess meir "punktvis" må ein treffe for dekning. Forskjelane er store innanfor små områder, så det er lettare å seie noko om du har ei spesifikk rute.

Eg hugsar ikkje koss dekning er mellom Finse og rv7, kanskje @Sig Man hugsar frå vi var der i 2019. 

Etter kryssing Rv7 og strekninga mot Sandhaug meinar eg det er noko lite og flekkvis  dekning.

Rundt Sandhaug og vidare mot Hellevassbu er det dårleg, om ein ikkje trekkjer opp i høgda.

Etter Hellevassbu er det dekning opp i bakkane til Mannevatn om eg ikkje hugsar feil, trur eg tok ein telefon der. 

Elles står det oppslag om næraste punkt med telefondekning på fleire av DNT sine hytter, så kanskje spørje DNT? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer godt det som Tessatroll skriver, fra sandhaug til hellvassbu er det veldig dårlig. Var over der i fjor, og jeg fikk ikke noen varsler på telefonen på den strekningen. 

 

Du kan sjekke dekningskartene til mobiloperatøren din.

Telenor: https://www.telenor.no/dekning/#dekningskart

Telia: https://www.telia.no/dekning/

Ice: https://www.ice.no/dekning/

Husk at dette er en teoretisk utregning...

Endret av Tur Espen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekning stort sett hele veien så lenge du kommer deg opp på en høyde, men noen plasser må du lete litt. Da vi gikk over der i 2018 skrev jeg blogg og fikk publisert oftere en annenhver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993 skrev (38 minutter siden):

Hvis man sender en sms (uten smilefjes etc, kun tekst) når det ikke er dekning og lar den ligge i utboksen mens man går, kan man bli positivt overrasket, selv der det ikke er dekning.

Jeg har en gammel knappemobil, samsung xcover. Mon tro om det kan fungere på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993 skrev (18 minutter siden):

Tror ikke det har så mye med mobilen å gjøre

Jo, min Android telefon gir opp etter få minutter/forsøk. Da er det bedre å bruke messenger, der blir meldinger sendt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993 skrev (11 minutter siden):

Tror du må ha bedre dekning for internett/messenger enn sms

Ja det stemmer nok, men det holder med edge. Min erfaring er at messenger fungerer bedre i og med at sms stopper opp på telefonen relativt raskt. I alle fall min telefon 🙂

Endret av Anders_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere slukte de strøm og ha på mobil uten dekning... så greit og ikke ha den på hele tiden uten dekning er mange som låner ut inreach på leiting.no (2 veis kan sende sms og) kan være greit og ha hvis man ønsker og oppdatert folk underveis,har en selv og sender ok melding når jeg har slått opp telte. Rimelig kjekt :) (får da mail/sms med forhåds definert melding med link til kart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svingen skrev (6 timer siden):

Tidligere slukte de strøm og ha på mobil uten dekning... så greit og ikke ha den på hele tiden uten dekning er mange som låner ut inreach på leiting.no (2 veis kan sende sms og) kan være greit og ha hvis man ønsker og oppdatert folk underveis,har en selv og sender ok melding når jeg har slått opp telte. Rimelig kjekt :) (får da mail/sms med forhåds definert melding med link til kart)

Mobilen jeg har med er en gammel  vanntett Samsung Xcover. Den holder en ukes tid i områder uten dekning, etter tidligere erfaringer.

Kona skal sende oppdatert værmelding hver morgen, da hører jeg når jeg kommer innenfor dekning. (Telefonen har høy lyd).

Jeg har PLB som jeg tar med, den trenger ikke å lades i motsetning til en inreach, og er festet på skulderstroppen på sekken. Så vet man at den virker når den trengs, og at man kan aktivere den om man skulle falle og knekke begge bena og en arm ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamle dage" kunne man sende en SMS til seg selv, og når man så hørte "pling'et" var der dekning, og en kunne ringe etter hjelp. Men da må man ha dumtelefon, smarttelefoner prøver bare x antall tid, så blir sms'en parkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.