Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakse snelle og stang


rassletass

Anbefalte innlegg

Heisann! Har aldri fisket laks før men ønsker å komme igang med det. har egt sett meg ut en stang allerede en Lawson Atlantic Salmon s2 13' opp til 80g. men så er det snella som står igjen. Abu blir nok merket men har ikke funnet ut hvilken snelle. Står mellom en type ambassadeur (kom gjerne med anbefalinger, er så mange ulike) eller en revo toro beast. hvem ville dere valgt?
ønsker å legge til at jeg ikke har en fast elv jeg kommer til å fiske i, så det kommer til å være flere ulike elver med ulike str laks. jeg vet at lakseutstyr er ganske spesifikt, men gidder ikke kjøpe 5-6 stenger kun for å komme igang. tenker å smelle på sufix advance i 0,50mm. er jeg helt på jordet her, eller gir ting litt mening? hvor mye sene må man ha når man fisker laks?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ambassadeur 7000 er jo laksesnella fremfor noen, en skikkelig klassiker. Min er sikkert 30 år gammel, men er fortsatt akkurat like bra som da den var ny. Den er bygget i Sverige på AB Urfabriken, tror de lages i Asia nå etter at ABU ble oppkjøpt av et investeringsselskap i 1981, og siden har vært solgt flere ganger. Noen mener at kvaliteten på dagens 7000 ikke er i nærheten av hva den var. De koster jo også mye mindre enn de "ekte svenske" snellene gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske vanskelig når man ikke veit størrelsen på elv eller fisk du skal fiske. Sjøl bruker jeg alt fra ei stang med kastevekt 5-12 gram opp til 80-150 etter elv og laks . For flue fra klasse 3 til 12 .

Men skal du i hovedsak fiske normal laks så holder en 10 fot stang ,kastevekt opp til 40 gram, en 4000 snelle og 0,36 mono . Det lander du lett fisk opp mot 10 kg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, rassletass said:

eller en revo toro beast

Jeg ville valgt Ambassadeur fordi det er en gjennomprøvd konstruksjon som har vist sin pålitelighet og styrke gjennom flere tiår. Dessuten har Revo dobbelsveiv med små håndtak, mens Ambassadeur med sin enkeltsveiv og store håndtak er mer behagelig i bruk og gir mer kraft og kontroll ved kjøring av stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke haspel ? Lettere å kaste og skal du bruke lette sluker eller søkker så blir det fort korte kast med en 7000 ambassadør og 0,50 sene. 

Bremsen på dagens sneller er mere enn bra nok til alt som svømmer i ferskvann. Sjøl ganske billige sneller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, rassletass said:

Føler med en større enkelsveiv i boksen.

OK, det er en fordel. Men jeg kjenner ikke til de snellene, det er godt mulig det er gode laksesneller. Likevel, Ambassadeur har som sagt bevist sin styrke, det er landet mange velvoksne storlakser på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, lars p said:

Men hvorfor ikke haspel ?

Joda, ei kraftig haspelsnelle er sikkert OK til mindre og middels stor laks. Men det er noe med den direkte kontakten med fisken du får med ei multiplikatorsnelle. Og du kaster mer enn langt nok med den i ei lakseelv.

Så jeg spør heller: Hvorfor haspel til laksefiske? Jeg ser ikke noen åpenbare fordeler i forhold til multiplikator. At det er vanskeligere å kaste med multiplikator er en myte - det krever litt trening, men det gjør da også kasting med haspel hvis man er nybegynner. Den andre myten er at du lettere får backlash. Vel - jeg har en gang hatt backlash med Ambassadeur, og flere ganger med haspel....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (6 timer siden):

Joda, ei kraftig haspelsnelle er sikkert OK til mindre og middels stor laks. Men det er noe med den direkte kontakten med fisken du får med ei multiplikatorsnelle. Og du kaster mer enn langt nok med den i ei lakseelv.

Så jeg spør heller: Hvorfor haspel til laksefiske? Jeg ser ikke noen åpenbare fordeler i forhold til multiplikator. At det er vanskeligere å kaste med multiplikator er en myte - det krever litt trening, men det gjør da også kasting med haspel hvis man er nybegynner. Den andre myten er at du lettere får backlash. Vel - jeg har en gang hatt backlash med Ambassadeur, og flere ganger med haspel....

Men kontakten med fisken har du jo med stanga ? er jo derfor du alt har svidd av 4000 kr på den og ikke ett kosteskaft . Senevalget spiller jo også greit inn på kontakten med agn

 

Der må vi bare være uenige altså , og min påstand er at 9 av 10 kaster lettere og lengre med haspel og ikke minst opplever det mere lettvint over en hel dag.

Men som du sier , Trådstarter vil ha Multiplikator og da gir jeg meg 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå selvfølgelig ikke lagt fra meg tanken på haspel, er egt bare ønske om å prøve noe nytt. 

Ønsker å prøve meg i gaula, orkla, drammenselva, rauma, nummedalslågen og lygna nå i første omgang. hvis det gir en liten pekepinn, 

Hvor tunge sluk bruker man max på laksen? snakker vi oppmot 100g? starta skikkelig med fiske ifjor så har ikke sånn super peiling på alt enda. 

Noen tips på hvilken ambassadeur?

Ønsker jo å prøve med på så stor laks som mulig hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke multiplikator selv på de største laksene 😊
Før så hadde multi mye bedre brems enn haspel men den tiden er forbi.
Ingen som fisker karpe bruker multiplikator. Og karpene blir betraktlig større enn laks 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske med søkke/mark eller søkke/tubeflue så får du mye enklere fiske med en multiplikator når du kan slippe på litt og litt med tommelen. Det nærmeste du kommer dette med haspelner via backwinding og det finnes ikke sammenlignbart. Dette brukes gjerne med sluk i en del tilfeller også...

 

(Bare ett innspill for de som tror laksefiske med multiplikator/haspel dreier seg om bremsekraft eller kastekunnskap...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.