Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til Alfa Kvist tursko?


Blindgjenger

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen nye halvhøye tursko, lette og med membran. Er tenkt til bruk på turer i skauen vår og høst, ikke på fjellet (har Walk King til det bruket). Jeg har likt Alfa Kvist Advance veldig godt - de passer godt og sitter godt på det meste av underlag. Men jeg har veldig dårlig erfaring med slitestyrken. Etter ca 6 måneder begynte gummibeskyttelsen å slippe taket der forfoten bøyer seg, og det ble hull i stoffet. Klagde på dem og fikk nye - som fikk samme symptomene under et år senere. Gadd ikke klage en gang til, men kommer heller ikke til å kjøpe flere med den konstruksjonen.

Har prøvd litt forskjellig fra Salomon, Salewa og Merrell, men disse virker litt trange/smale/lave i fasongen.

Nå er jo alt av fysiske butikker stengt, men det er begrensa nyttig å oppsøke dem uansett i og med at utvalget i størrelse 47 er nesten fraværende. Så da blir det å bestille, prøve, og returnere. Tidkrevende og ressurskrevende. Såh... Har noen der ute tips til noe det er verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jo Kvist komme i ny versjon, der det tydeligvis er gjort en del forandringer:
https://www.alfa.no/collections/tursko/products/kvist-advance-2-0-gtx-m-grey

Har selv Knaus, som er den lave utgaven av Kvist, og er veldig fornøyd med skoene. Men her har og litt av gummibeskyttelsen begynt å slippe. Ser på den nye at de nå har sydd denne beskyttelsen fast i tillegg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Nå skal jo Kvist komme i ny versjon, der det tydeligvis er gjort en del forandringer:
https://www.alfa.no/collections/tursko/products/kvist-advance-2-0-gtx-m-grey

Har selv Knaus, som er den lave utgaven av Kvist, og er veldig fornøyd med skoene. Men her har og litt av gummibeskyttelsen begynt å slippe. Ser på den nye at de nå har sydd denne beskyttelsen fast i tillegg.

Takk, det var gode nyheter. Lansering rundt påske, ser det ut til. Verdt et forsøk i og med at forrige modell passet så bra. Må vel regne med å måtte bla opp fullpris, men det får gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kvist selv, mine har holdt fint. Kjøpte de vel våren 2019. Ikke sikkert jeg har brukt de like mye. Er et par turer i marka hver uke i sommerhalvåret og bruker de på tur på hytta. Men jeg sliter genrelt lite på fottøy. Hadde et tilsvarende par fra Salomon tidligere men synes de har altfor glatte såler i forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (37 minutter siden):

Har Kvist selv, mine har holdt fint. Kjøpte de vel våren 2019. Ikke sikkert jeg har brukt de like mye. Er et par turer i marka hver uke i sommerhalvåret og bruker de på tur på hytta. Men jeg sliter genrelt lite på fottøy. Hadde et tilsvarende par fra Salomon tidligere men synes de har altfor glatte såler i forhold.

Jeg bruker dem nokså mye, men såpass dyre sko bør holde hvertfall to år.

Har fortsatt til gode å prøve noe som har bedre såler enn Kvist. De Salewa-støvlene jeg har nå er mye glattere. Ser forresten at jeg kjøpte Salewa-ene i oktober 2019, og nå er sålene gjennomslitte. Det er heller ikke veldig imponerende selv om de "bare" kosta 1600 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på hva Viking har av utvalg. Jeg hadde et par fjellstøvler fra de tidligere, de holdt vel greit i hvertfall 5 år. Da gikk membran. De hadde såler som hadde veldig godt grep på vått føre. Det er de UGC sålene de har. Jeg har Alfa Berg(walk king) nå. De er litt lettere og var litt mer ferdig inngått men har ikke like bra grep som Viking hadde. Så neste gang jeg skal kjøpe fjellstøvler skal jeg titte på utvalget til Viking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (3 timer siden):

Har fortsatt til gode å prøve noe som har bedre såler enn Kvist. 

Er og veldig glad i de sålene som er på Kvist/Knaus, har et par høye Mammut-sko, og på høstføre spesielt, når det er løv, fuktig og våte røtter, blir de sykt glatte. Blir som å gå med skøyter der Knaus/Kvist-sålene virker mer som man har pigger på. Men det har kanskje litt med mykheten på gummien og mønsteret å gjøre, så da vil nok og Knaus/Kvist-sålene slites fortere. Men heller det enn å brekke bein og/eller armer på tur med glatte sko!

Har vurdert å kjøpe Kvist(gammel modell) som høy sko med myke såler for turer på hardt underlag, grusvei og harde fjell-/turstier Har også Walk King, men de er ikke er så gode for mine føtter i lengden på hardt underlag, sålen blir litt for hard og demper dårlig. Så får kanskje ta en kikk på de nye Kvist i løpet av våren selv, og håpe sålen der er like god som på den gamle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (3 timer siden):

Ta en titt på hva Viking har av utvalg. Jeg hadde et par fjellstøvler fra de tidligere, de holdt vel greit i hvertfall 5 år. Da gikk membran. De hadde såler som hadde veldig godt grep på vått føre. Det er de UGC sålene de har. Jeg har Alfa Berg(walk king) nå. De er litt lettere og var litt mer ferdig inngått men har ikke like bra grep som Viking hadde. Så neste gang jeg skal kjøpe fjellstøvler skal jeg titte på utvalget til Viking.

Godt tips. Min eneste erfaring med Viking var noen lave sko med membran (husker ikke modell). Sleit dem ut med mye asfaltgåing. Gode sko på mange måter, men ganske tunge - føltes tunge på beina når all vekta kommer så lavt, selv om de nok var lettere enn høye støvler i gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden):

Er og veldig glad i de sålene som er på Kvist/Knaus, har et par høye Mammut-sko, og på høstføre spesielt, når det er løv, fuktig og våte røtter, blir de sykt glatte. Blir som å gå med skøyter der Knaus/Kvist-sålene virker mer som man har pigger på. Men det har kanskje litt med mykheten på gummien og mønsteret å gjøre, så da vil nok og Knaus/Kvist-sålene slites fortere. Men heller det enn å brekke bein og/eller armer på tur med glatte sko!

Har vurdert å kjøpe Kvist(gammel modell) som høy sko med myke såler for turer på hardt underlag, grusvei og harde fjell-/turstier Har også Walk King, men de er ikke er så gode for mine føtter i lengden på hardt underlag, sålen blir litt for hard og demper dårlig. Så får kanskje ta en kikk på de nye Kvist i løpet av våren selv, og håpe sålen der er like god som på den gamle :)

Enig i at Walk King ikke er de mest behagelige på hardt og flatt underlag. Merker det særlig godt ved overgang til vei på slutten av en tur i terreng, føles nesten som slalomstøvler de første parhundre meterne. På den annen side ville jeg ikke prøvd meg med Kvist i steinete fjellterreng. Men de er gull i skauen på høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Drift Advance GTX M

Noen av dere som har erfaringer med denne skoen? Jeg kjenner jeg er på jakt etter noen gode tursko til sti og grusveier (har jaktstøvler) Jeg er veldig godt fornøyd med passformen til Alfa, derfor blir jeg å gå for de igjen. Eller er det andre jeg bør vurdere? Kanskje den halvhøye kvist i stede? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Halkatla skrev (3 timer siden):

Hva er det med Kvist-skoene som gjør at de ikke er så godt egnet i fjellet? De ser jo veldig stive og stødige ut?

Er vel mye smak og behag, men jeg synes sålene blir for tynne til å gå i steinura med. På sti fungerer de veldig fint - og forsåvidt de fleste andre underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.